Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

program för att generera vektorpolygoner från koordinater

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som rubben lyder. Sitter med en excel-fil innehållandes koordinater för ett flertal polygoner.
Varje hörn i polygonerna är definierat av två koordinater (X och Y).
Finns det något program som på ett enkelt sätt , utifrån en excel-fil (eller tabbavgränsad text), kan sammanbinda dessa koordinater till polygoner och få ut dem i någon form av vektorformat, typ DWG. Tanken är att de ska gå att hantera i Ilustrator.
/martin

Vad sägs om Illustrator?

InDesign kan självklart också, men det beror på det slutliga användningsområdet vad som är lämpligast.

Båda programmen kräver förvisso script för att göra det, men just att rita banor tillhör det mest grundläggande i scripting, så det är inte precis rocket science, men kanske inte helt enkelt heller.

Grymt - jag vet inget om detta men min bror som är den riktiga frågeställaren bakom är programmerare och fixar det säkert efter lite inläsning i ämnet. Ska vidarebefordra detta till honom.

För den som vill nörda ner sig så... Polygonerna ska simulera siluetter av ett stenar från en bildanalysmaskin.
koordinaterna genereras slumpmässigt av ett program som i sin tur bygger på snittvärde av riktiga stenar. (Istället för att sikta upp ett nytt riktigt prov varje gång så låter han ett program generera dem - mindre stök på kontoret). Sen ska dessa siluetter ritas upp, fyllas med svart och skrivas ut i skala för att köras som testkartor. Där kommer frågan in bilden.

Bockar och bugar.
/martin

Eftersom jag nu är en så snäll person så får du ett exempel på hur det görs:

tell application "Adobe Illustrator"
	tell document 1
		set myPath to make new path item with properties ¬
			{closed:true, entire path:{¬
				{class:path point info, anchor:{0.0, -100.0}, left direction:{0.0, -100.0}, right direction:{0.0, -100.0}, point type:corner}, ¬
				{class:path point info, anchor:{0.0, 0.0}, left direction:{0.0, 0.0}, right direction:{0.0, 0.0}, point type:corner}, ¬
				{class:path point info, anchor:{75.0, 0.0}, left direction:{75.0, 0.0}, right direction:{75.0, 0.0}, point type:corner}, ¬
				{class:path point info, anchor:{75.0, -100.0}, left direction:{75.0, -100.0}, right direction:{75.0, -100.0}, point type:corner} ¬
					} ¬
				}
		return properties of myPath
	end tell
end tell

inte bara snäll - utan supersnäll:)
Tusen tack!
/martin

Hade kunnat göra det i mitt TouchCAD, med direkt output till EPSF.

Min först tanke var CAD. Nu sitter jag dock inom den grafiska branschen (och min bror är som sagt programmerare) så att Illustrator kunde fixa det är klart smidigare. Jag lånar ut en bärbar till honom med Illustrator - så slipper vi installera en massa demoversioner av Cad-program.
/m

1
Bevaka tråden