Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Om du vann 200 miljoner - vad gör du med pengarna?

Tråden skapades och har fått 126 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Lotto kör med reklam just nu "vad skulle du göra med 110 miljoner kronor" och min fru frågade mig igår under middagen vad jag skulle göra med pengarna. Vilka förändringar i livsstil skulle det innebära i praktiken?

Det är ju sjukt mycket pengar och man skulle aldrig behöva arbeta 09-17 igen för att ha råd med middag men samtidigt är det nog väldigt lätt att bränna enorma summor om man inte tänker sig för. Köp en medelstor privatjet och pengarna är slut

200 miljoner ramlar in skattefritt på ditt konto. Vad gör du med pengarna och varför? Vilka livsstilsförändringar gör du?

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-02-15 12:10

1. Säger upp mig
2. Investerar åtminstone 150milj så att jag inte kan spendera dessa pengar på ett bra tag.
3. Reser.. reser.. reser
4. Köper nytt boende och en schysst bil
5. Utökar min Whiskysamling
6. Börjar jobba med någonting som jag själv är väldigt intresserad av... oberoende av om jag tjänar pengar eller inte.

Skulle bränna 10% inom 1 år på bil och härligt boende samt ge lite till släkten.
Resten skulle jag spara för att investera/utöka förmögenheten.
Skulle använda 10-15% för att utöka "inkomsten" för att öka livsstandarden.

Mer exakt vad jag skulle köpa direkt är en Aston Martin Vanquish eller Bentley Continental Coupé och ett boende soligt inom 4 timmars flyg och en lägenhet där jag vill bo i Sverige

Finns såklart mer jag skulle göra för pengarna men kan inte skriva hur långt som helst, kort och gott helt enkelt!

1. Köper firman jag jobbar på. Anställer lite duktigt folk och sysslar sedan med sånt jag tycker är roligt där när jag har lust.
2. Knallar in på banken, vevar upp långfingret och går därifrån skuldfri.
3. Köper ett par trevliga motorfordon
4. Reser
5. Reser
6. Reser

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-02-15 12:17

Ge en hel del till släkten
Bygga mitt drömhus
Köpa alla leksaker jag vill ha
Resa

När ni skriver "ett par trevliga motorfordon" och "köpa alla leksaker jag vill ha" - förtydliga! Alla smaskiga detaljer.

Jag svarade min fru: "En tredjedel sparar jag långsiktigt, en tredjedel bygger vi upp ett nytt liv runt (nya hem, leksaker) och en tredjedel investerar jag i mina framtida projekt". Då svarade hon bara - gud vad tråkig du är, jag vill ha mer detaljer!!

Ursprungligen av Björnström:

När ni skriver "ett par trevliga motorfordon" och "köpa alla leksaker jag vill ha" - förtydliga! Alla smaskiga detaljer.

Jag svarade min fru: "En tredjedel sparar jag långsiktigt, en tredjedel bygger vi upp ett nytt liv runt (nya hem, leksaker) och en tredjedel investerar jag i mina framtida projekt". Då svarade hon bara - gud vad tråkig du är, jag vill ha mer detaljer!!

Ok. Here goes:

Jag är svag för Land Rover Discovery. Det blir en fullmatad sprillans ny sådan. Och en Aston Martin. Frugan gillar också jeepstuket men tycker inte om stora bilar så det får bli en Freelander till henne.
Sedan blir det en racinghoj. Antingen en CBR 1000 RR eller en R1, och en riktigt fet Harley Davidson.

Sen på leksaksfronten ska jag ta hit en personlig Bang & Olufsen-shopper som ska konfigurera hela hemmet med ljud och bild.

Och en annan sak. Om jag vinner 200 miljoner ska jag ha hemhjälp dagligen. Jag kommer aldrig mer att röra en diskborste eller en klädnypa.

Och den där eländiga 80 m2 stora rabatten jag har i trädgården på en slänt i väster ska jag bara peka finger åt, och sedan ska den vara förvandlad till ett landskapsarkitektoniskt mästerverk. Gräsmattan ska bli av högsta golfbanekvalitet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-15 12:29

1: Tar hand om närmsta familjen
2: Börjar kolla efter en gigantisk vind som en arkitekt får utforma efter mina önskemål, typ något sånt här fast med ännu mer kräm
3: Säger upp mig när jag landat
4: Skapar en liten stiftelse för att stödja unga personer med företagsidéer som är bra för miljö, ekonomi och vårt samhälle
5: Ringer Tim Cook och säger att jag äntligen kan skaffa lite aktier i Apple

Vore gött kunna ringa till Nikon och säga att man vill ha "Kompletta sortimentet" - ni vet den där pyramiden byggd av fläskiga objektiv som man ser i deras glättiga brochyrer...

I övrigt?

Ett timrat hus i skogen eller på någon egen holme.....väldans långt från grannar...

EDIT:

Senast redigerat 2012-02-16 19:14
Ursprungligen av Goflorp:

Vore gött kunna ringa till Nikon och säga att man vill ha "Kompletta sortimentet" - ni vet den där pyramiden byggd av fläskiga objektiv som man ser i deras glättiga brochyrer...

I övrigt?

Ett timrat hus i skogen eller på någon egen holme.....väldans långt från grannar...

Påminner mig om en gång när jag var på tjänsteresa på den Tjeckiska bondvischan och inte var helt 100% på växelkursen. Satt på en ganska flådig restaurang i källaren på ett gammalt slott och hade inte en aning om vad rätterna egentligen kostade. Frågade en servitör om växelkursen och när jag fått klart för mig att de dyraste varmrätterna kostade kring 20 spänn bad jag och kollegan att få in rubbet i samma ordning som de stod i menyn.

Ursprungligen av pmarriott:

Påminner mig om en gång när jag var på tjänsteresa på den Tjeckiska bondvischan och inte var helt 100% på växelkursen. Satt på en ganska flådig restaurang i källaren på ett gammalt slott och hade inte en aning om vad rätterna egentligen kostade. Frågade en servitör om växelkursen och när jag fått klart för mig att de dyraste varmrätterna kostade kring 20 spänn bad jag och kollegan att få in rubbet i samma ordning som de stod i menyn.

Vad lämnar man för dricks på det??

Ursprungligen av eskimo:

Vad lämnar man för dricks på det??

12:-, tre dagslöner.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-15 13:23

Skulle starta ett företag direkt, utan tvekan.

Jag är så sjukt rastlös att jag skulle känna mig tvingad till att göra det. Med så mycket pengar skulle jag kunna bygga upp
ett drömföretag med maskineriet jag vill ha och övertyga (med härliga löner) extremt duktigt folk att hoppa på projektet.
Med kunskaperna och maskineriet och flera års säkerhet så skulle jag handen på hjärtat kunna kolavipa och känna mig
nöjd med mitt liv, om jag gjort andras liv roligare.

  • Medlem
  • 2012-02-15 14:07

1. Be chefen dra åt helvete, därefter säga upp mig.
2. Direkt emigrera till varmare breddgrader!
3. Köpa mig en Viper.

Det låter som ett angenämt "problem". Jag skulle investera 150 miljoner – 50 procent "trist och tryggt" och 50 procent mer åt det spekulerande hållet. Jobbet skulle jag sluta med och ägna mig åt fiske, golf och att skriva böcker, gärna i mitt nya hus i Algarve. En lägenhet i Sverige vore ju också trevligt. Sommaren här brukar inte vara så dum. Självklart skulle barnen dra nytta av min nyvunna rikedom också. Att frossa i bild- och ljudprylar vore inte fel. En ny bil, kanske en Aston Martin eller en Maserati, skulle inte heller skada. Till saken hör att jag vann 21 spänn på Lotto i lördags, så jag är nästan där...

Ger bort 100 millar bums - 50 till en organisation jag stödjer och 50 får släkt och vänner dela på. Sen...tja...det blir först en Swan 82-fotare...det som sedan blir kvar (inte så mycket skulle jag tro) lever jag på när jag seglar runt globen resten av mitt liv (man lever billigt på havet). Dör på havet - lååång ute på havet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-15 15:45

Leta upp nytt hus med stort garage, minst 3 bilars.
Säger upp mig för ett sabbatsår, mår bäst av att jobba men skulle nog inte vara fel med lite ledig tid för att ta reda på med vad.
Köpa ett par till motorcyklar, har en supersport idag men en offroadare (BMW GS1200) samt en grusbushoj skulle det bli.
Frun skulle få en Audi Q7 som hon blir helt till sig i trasorna av och jag själv skulle skaffa en Lambo Gallardo samt en Maserati som även ungarna får plats i.
Nån trevlig båt skulle det nog bli också.
Skulle även ta in någon som får installera totalt it/media-system i nya huset.
Där har det nog spenderats en 50millar... så 100 skulle investeras "smart" med avkastning och 50 skulle vara lite mer hopp och lek samt för att betala för alla nya nöjen man köpt på sig. Av de där sista 50 skulle säkert 5-10 doneras till Unicef eller dylikt, annars önskar jag att någon skulle skjuta mig.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-02-15 15:52
  • Göra mig skuldfri.

  • Köpa mig en liten och "billig" lägenhet som är centralt belägen i större stad, tak över huvudet helt enkelt.

  • Bränna av runt 100000 på kameraprylar.

  • Ge bort lite till människor i min närhet.

  • Resa!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-02-15 16:02

Leksaker för lasselu:

  • Har snöat in på radiostyrda helikoptrar så det blir väl typ ett ex av allt som finns på marknaden...;)

  • En fullt utrustad snickarverkstad med allt som behövs för möbelsnickeri

  • En liten studio med en drös syntar

  • En Jaguar XKR eller en Aston Martin Vanquish...eller varför inte båda...:)

Ger mig själv och mina närmaste vänner en skuldfri tillvaro.
Skaffar Fractional Ownership på Grafair Bromma.
Flyttar längre upp i huset för mer ljus.
Bygger nytt hus på tomten på Gotland.
Drar fiber till hela byn på Gotland. Och till nya huset så klart.
Bygger Europas lyxigaste bastuklubb i Stockholm.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Ger mig själv och mina närmaste vänner en skuldfri tillvaro.
Skaffar Fractional Ownership på Grafair Bromma.
Flyttar längre upp i huset för mer ljus.
Bygger nytt hus på tomten på Gotland.
Drar fiber till hela byn på Gotland. Och till nya huset så klart.
Bygger Europas lyxigaste bastuklubb i Stockholm.

Låter som du just blåste minst 200 miljoner!

Många som säger de skulle ge bort pengar.
Jag måste säga att i min och fruns släkt är det inte många som vi tycker skulle förtjäna att få ett korvöre. Jag skulle kunna tänka mig att bidra med en slant till behjärtansvärda ändamål men släkten skulle nog få lång näsa.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-02-15 17:44

1. Köper ett stort hus
2. Köper Viper
3. Lever upp kapitalet, 4-5 millar per år tills 90-årsdagen närmar sig
(Nån stackars släkting kan väl få bli skuldfri)

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-02-15 18:03

1. Renoverar upp (nya) huset. Ev köper en gård en bit utanför stan.
2. Ser till att Mor & Far samt syster m familj är skuldfria.
3. Öppnar / ordnar med hundpensionat samt tar hand om hundar som folk inte längre kan ha.
4. Köper en grävmaskin på hjul. (osäker på om det blir en liten 5-tonnare, eller 16-ton och uppåt. Kanske båda )
5. Blir nog lite andra roliga prylar som är livsviktiga

Senast redigerat 2012-02-16 08:20
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-15 19:22

1. Skulle placera 150 miljoner i säkra investeringar.
2. Se till att mina föräldrar kan få en trygg pension.
3. Köpa mig en lägenhet.
4. Dra ned på jobb. Börja, läsa mer, fota, laga mat, utbilda mig mer.
5. Se till att så många som möjligt av Stockholms uteliggare kan få tak över huvudet. Det klarar ju ingen regering, röd eller blå, av. Tydligen en helt omöjlig åtgärd att klara av.
Tror inte på att ge en massa pengar till någon organisation som låter en liten procent gå till behövande. Hellre då anställa någon med koll men själv styra över ekonomin.
6. Inte köpa en massa onödigt. Jag behöver inte en massa leksaker/saker för att må bra. Ju mindre saker desto bättre säger jag. Men det är jag personligen.

  1. Hjälpa närmaste familjen och vänner

  2. Skänka till nyttiga hjälporganisationer, t.ex. Rädda Barnen, Cancerfonden osv…

  3. Bygga ett nytt hus

  4. Köpa en bra bil (gärna en framtida el- eller hybridbil) T.ex. Kommande Volvo XC60 Hybrid

  5. Resa (och bo lite flottare än idag…)

  6. Placera pengarna i säkra investeringar (så jag kan leva gott när jag går i pension)

Jag gillar jobbet så jag stannar kvar i arbetet (möjligtvis sänka arbetstiden från 8 timmar till 6 timmar)

1. Bli skuldfri.
2. Uppgradera från min etta med kokvrå till en tvåa.
3. Sätta undan så pass att man kan leva på räntan.
4. Fundera ut vad i helskotta man gör med resten. Förslagsvis något vettigt.

Varken bilar eller leksaker på önskelistan här.

Grabbar och tjejer... hur fasen visste ni?

Jag HAR ju vunnit ju ....

De som håller på med sådana här scams, galopperande skelettcancer är inte ens det straff nog....

Slutat att jobba
Betala resten på huset
Köpt ett trevligt hus i Bayern
En tripp till Bora Bora

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2012-02-15 22:29

Vin kvinnor och sång !
Resten ska jag slösa bort!

//Daniel

Bevaka tråden