Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cachar nätverksuppgifter?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

OS X verkar cacha nätverksinställningar någonstans.

Utifrån får jag ett externt IP-nummer när jag pingar en url på jobbet. När jag pingar innifrån till samma url ska jag få ett internt ip-nummer.

Så ska det fungera.
Det gör det inte alltid.

Om jag har kört datorn hemma på airporten och sedan lägger den i vila och plockar fram den på kontoret så händer detta.

Var hamnar denna cache? Hur tar jag bort den? För som det är nu blir jag tvungen att starta om datorn för att den ska fatta.

Att Entourage cachar det vet jag... men nu är det inte den som spökar.
För det handlar just om urln till mailen.

Prova att köra följande i terminalen:

sudo lookupd -flushcache

Observera att du behöver administratörslösenord för det.

Okej. Men inte ska jag behöva göra deta varje gång heller...
Då får jag skriva ihop det som ett shell script och köra det varje gång de loggar in.

Kan jag titta i lookupds cache för att se om det den som ställer till det?

Jag är inte så haj på det. Jag har en server som står bakom ett NAT, och när jag är inkopplad på samma nät med min iBook, så kommer jag inte åt servern med dess externa IP, utan bara dess interna (192.168.x.x).

Det gör att dess domännamn inte fungerar, så det jag har gjort är att mappa om dessa domännamn i /etc/hosts. Så jag har två hosts-filer. En för när jag är inom nätverket och en för när jag är utanför nätverket.

När jag byter hosts-fil måste jag ibland köra lookupd-kommandot för att tömma cache-minnet.

Ett alternativ kan vara att testa att bara starta om applikationen i fråga, eller möjligtvis logga ut och in igen.

starta om appen har jag gjort. loggat ut och in har jag gjort inget hjälper. Ska testa detta med lookupd. Får se om det hjälper. Gör det det så blir det ett shell script som körs vi inloggning.

Citat:

Skrevs ursprungligen av capojava
När jag byter hosts-fil måste jag ibland köra lookupd-kommandot för att tömma cache-minnet.

Hm, så har ju jag också det hemma. Kanske skulle peta in flushcache i skalscriptet jag använder.

1
Bevaka tråden