Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tim Cook pratar om Apple

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jim på The Loop ser Cooks del om Apple TV som en hint...

Ursprungligen av Adrian B:

Jim på The Loop ser Cooks del om Apple TV som en hint...

det skulle vara väldigt intressant att se Apple släppa en ip-tv som inte har någon digital motogare för marksänd tv .

det riktigt häftiga skulle vara om Apple kör en tv där all content streamas från Apple Sevrar och att man kan välja vilka kanaler man vill ta emot och betalla för de ... å väljer man inte SVT så kan man inte ta emot SVT och därmed ingen tv license

känns lite som att iTunes Live har varit ett sätt för apple att i smygg testa deras uttrustning för live streamning av tv kanaler från deras servrar ..

"under tiden får aktieägarna vara tålmodiga medan Apple arbetar för att ta rätt beslut."
Hm, kan det kanske vara så att en utdelning är på gång? Fan, jag skulle köpt aktier för två år sen men jag kommer ihåg att jag sa: Det är omöjligt för den att stiga mer än vad den gjort nu. Tji fick jag.

  • Medlem
  • 2012-02-15 11:20
Ursprungligen av korthoga:

"under tiden får aktieägarna vara tålmodiga medan Apple arbetar för att ta rätt beslut."
Hm, kan det kanske vara så att en utdelning är på gång? Fan, jag skulle köpt aktier för två år sen men jag kommer ihåg att jag sa: Det är omöjligt för den att stiga mer än vad den gjort nu. Tji fick jag.

Köp nu då, eller tror du att det är omöjligt att aktierna stiger mer?

Ursprungligen av korthoga:

"under tiden får aktieägarna vara tålmodiga medan Apple arbetar för att ta rätt beslut."
Hm, kan det kanske vara så att en utdelning är på gång? Fan, jag skulle köpt aktier för två år sen men jag kommer ihåg att jag sa: Det är omöjligt för den att stiga mer än vad den gjort nu. Tji fick jag.

Den kan stiga ännu mer, Apple är fortfarande undervärderat.

Vad gäller utdelning så har jag fått uppfattningen att Cooks vid flera tillfällen öppnat upp för att det kanske kommer att ske någon gång i framtiden. Så han har inte avfärdat tanken rakt av, men å andra sidan ska man nog inte hålla andan efter utdelning heller.

det riktigt häftiga vore nog att Apples TV INTE klassas som en TV utan som en dator och på det sättet slipper Appel säkert vissa avgifter ..

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-15 17:20
Ursprungligen av gotfredsen:

det riktigt häftiga vore nog att Apples TV INTE klassas som en TV utan som en dator och på det sättet slipper Appel säkert vissa avgifter ..

En dator med möjlighet att ta emot TV är också avgiftspliktig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-16 06:46
Ursprungligen av zappee:

En dator med möjlighet att ta emot TV är också avgiftspliktig.

Om datorn har ett tv-kort ska man betala licens, men om den inte har tv-kort så är den licensfri men man kan ändå titta på tv som finns på nätet. Tv-licens till dator.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-16 08:04
Ursprungligen av stile:

Om datorn har ett tv-kort ska man betala licens, men om den inte har tv-kort så är den licensfri men man kan ändå titta på tv som finns på nätet. Tv-licens till dator.

Givetvis, jag tror dock inte Apple skippar tv-mottagare helt om de gör en TV.

Ursprungligen av zappee:

Givetvis, jag tror dock inte Apple skippar tv-mottagare helt om de gör en TV.

Det är precis vad jag hopaps att Appel gör .. att de skippar det helt och hållet ..

Apple skulle verkligen kunan förändra hela tv-branchen genom att gå förbi de gammla sätten och själva stå för infrastrukturen ..

Om Apples TV streamar från Apples servrar (iTunes Live) så skulle Apple kunna erbjuda att man själv får välja och betalla för de kanaler man vill ha ... oavset vart i världen du bor ...

jag tror att Apple har tekniken för att kunna ersätta satelit och digital tv med streaming ...

Det kan inte bara vara jag som ser denna framtid ... Apple skulle kunna göra precis vad de gjorde med musik branchen ....

Artist - > Skivbolag - > CD tillverkare - > Distribitör - > Skivbutik - > kund
blev
Aritst - > Skivbolag - > iTunes - > kund
och i vissa fall blev det
Artist - > iTunes - > Kund

med filmer
Filmskapare - > Filmbolag - > DVD tillverkare - > Distribitör - > filmbutik - > kund
blev det
Filmskapare - > Filmbolag - > iTunes - > kund
och i vissa fall blev det
Filmskapare - > iTunes - > kund

med TV skulle Apple kunna göra
TVproduktion - > tvbolag - > Boxer/Comhem/ViaSat/Radiotjänst - > nätoperatör - > kund
att det blir
TVproduktion - > tvbolag - > iTunes - > kund
eller i vissa fall
TVproduktion - > iTunes - > kund

jag hoppas själv på denna framtid för jag tror att det skulle bli bra för oss som kunder

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-16 10:48
Ursprungligen av gotfredsen:

Apple skulle verkligen kunan förändra hela tv-branchen genom att gå förbi de gammla sätten och själva stå för infrastrukturen ..

Om Apples TV streamar från Apples servrar (iTunes Live) så skulle Apple kunna erbjuda att man själv får välja och betalla för de kanaler man vill ha ... oavset vart i världen du bor ...

Det vore suveränt, jag tror dock att det är en bit bort tyvärr. Men tanken är helt rätt, låt folk välja vad de vill se/ha och så betalar man för det.T.ex skulle jag kunna välja att få HBO i min ATV.

Ursprungligen av stile:

Det vore suveränt, jag tror dock att det är en bit bort tyvärr. Men tanken är helt rätt, låt folk välja vad de vill se/ha och så betalar man för det.T.ex skulle jag kunna välja att få HBO i min ATV.

ja det känns som det ligger i Apples natur att inte bara revolutionera en produkt utan framför allt hur den produkten får sitt innehåll ...

om man nu ser bakåt iom
iPod - > revolutionera musikindustrin och skivbolagerna/distribitörerna
iPhone - > revolutionera mobilindustrin och mobiloperatörerna
Apple TV - > revolutionera tvbolagen å kabeloperatörerna

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-16 19:54
Ursprungligen av gotfredsen:

Det är precis vad jag hopaps att Appel gör .. att de skippar det helt och hållet ..

Apple skulle verkligen kunan förändra hela tv-branchen genom att gå förbi de gammla sätten och själva stå för infrastrukturen ..

Om Apples TV streamar från Apples servrar (iTunes Live) så skulle Apple kunna erbjuda att man själv får välja och betalla för de kanaler man vill ha ... oavset vart i världen du bor ...

jag tror att Apple har tekniken för att kunna ersätta satelit och digital tv med streaming ...

Det kan inte bara vara jag som ser denna framtid ... Apple skulle kunna göra precis vad de gjorde med musik branchen ....

Artist - > Skivbolag - > CD tillverkare - > Distribitör - > Skivbutik - > kund
blev
Aritst - > Skivbolag - > iTunes - > kund
och i vissa fall blev det
Artist - > iTunes - > Kund

med filmer
Filmskapare - > Filmbolag - > DVD tillverkare - > Distribitör - > filmbutik - > kund
blev det
Filmskapare - > Filmbolag - > iTunes - > kund
och i vissa fall blev det
Filmskapare - > iTunes - > kund

med TV skulle Apple kunna göra
TVproduktion - > tvbolag - > Boxer/Comhem/ViaSat/Radiotjänst - > nätoperatör - > kund
att det blir
TVproduktion - > tvbolag - > iTunes - > kund
eller i vissa fall
TVproduktion - > iTunes - > kund

jag hoppas själv på denna framtid för jag tror att det skulle bli bra för oss som kunder

Det lär dröja, kabeloperatörerna är stora i USA.

Kabelbolagen skriver kontrakt att krana ut innehållsproducenterna - kontrakten förhandlas och förnyas. Om Apple vill krana ut genom det största kabelsystemet - internet - så är det en förhandlingsfråga. Är dealen bra för t.ex. CNN så skriver dom på - blir andra coaxialkabelbolag sura så skiter dom nog i det - och coaxialkabelbolagen fortsätter givetvis att krana CNN ändå. Kabelbolagen är ingenting utan innehåll - innehåll är kung.
Däremot så finns det ju bjässar - CBS och ABC t.ex. - som också distribuerar själva via klassisk antenn - och dessa bjässar är ett måste för amerikanen - CBS är deras SVT/BBC (blir det världskrig eller om presidenten mördas så är det CBS man zappar in) - det är Nationellt. Dessa bjässar kanske inte alls är intresserade av att krana via Apple och dom kan säga nej tack utan att darra på manchetten.
Kabelbjässen HBO med egen innehållsproduktion (av högsta kvalitet) är nog också ett tveksamt kort - vad kan dom vinna med att gå i säng med Apple? Nada. Apples utbud blir nog spretigt - allt kommer inte att kunna ses via dom eller IP över huvud taget. Man måste fortfarande ha en tuner i burken många, många år till om man vill se många tunga källor och det har inget med teknik att göra - det handlar om krankontroll :-D.

Ursprungligen av zappee:

Det lär dröja, kabeloperatörerna är stora i USA.

Ursprungligen av zappee:

Det lär dröja, kabeloperatörerna är stora i USA.

Var det inte exakt så där som folk sa när iTunes Store instroducerades ..

"Det lär dröja, Skivbolagen är stora i USA"

Jag ser helt klart att Steve Jobs resonemang med set-top-box att problemet med en set-top-box är att det finns en set-top-box

tänk vad smidigt det vore att om man känner att man inte har en viss tv kanal så behöver man inte köpa ett helt paket utan kan bara välja den kanalen man vill ha .. och framför allt så kan man välja den direkt, här och nu ..

kanske tom skulle man kunna köpa en tillfällig access till en viss kanal bara för man önskar se ett viss program eller sport event .. allt enkelt via sitt Apple ID

och alla avgifter som tex en kanal kort kan medföra är ett minne blot

Jag hade gärna sett en lag som säger att "Bas utbudet alltid skall vara okrypterad DVB-C, DVB-T och DVB-T2". Antalet kanaler där kan varieras men måste innehålla minst SVT 1, SVT 2, SVT 1 HD, SVT 2 HD och TV4.
I krypterade delen skall kunderna själv få välja vilka kanaler de önskar. Ju fler kunden kanaler kunden abonnerar desto lägre styck pris per kanal.

Alla setup boxar som säljs i Sverige måste ha stöd för CI+, så att man kan byta operatör utan att behöva byta box (det skall räcka med att byta ut CI+ modulen/kortet. Det gick ej när jag lägenhetsföreningen bytte från Canal Digital till Sappa… Var då tvungen att skaffa nytt…

Samma sak hade jag sett med DVB-S2 men är mer osäker om det går att implementera på samma sätt som DVB-C DVB-T och DVB-T2.

Jag vet att visa filmbolag kommer att protestera mot okrypterade digitala sändningar, men slutar de sälja film förlorar de mycket pengar…

Här kanske Apples lösning med iTunes kan ge en kabeloperatörerna en tuff match.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-02-17 09:57

Apple kommer säkert att hitta en lösning för USA, men Sverige... knappast...

1
Bevaka tråden