Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte ta bort mapp på skrivbordet

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2012-02-14 08:05

Har en riktigt irriterande mapp på skrivbordet som jag varken kan röra på eller radera.
Mappen bör vara tom, men då jag inte kommer in i den är jag inte säker.

Försöker jag flytta den till papperskorgen får jag varningen "Objektet "mappens_namn" kan inte flyttas till papperskorgen eftersom det inte får raderas."

Jag kan inte heller "visa info" eller ens flytta runt den på skrivbordet.

Även prövat "sudo rm -r -f mappnamn" i terminalen utan framgång, inte ens något meddelande eller info (förutom att jag ska skriva in lösenordet, men efter det nada respons)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-14 21:59

Vad heter den, och hur hamnade den på skrivbordet?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-14 22:57

Testa att starta om datorn och sen radera igen, brukar lösa det mesta.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2012-02-15 14:47

Den heter "Signaler_till_iphone" och var en bunt zippade audio-filer jag laddade ner från Audiotune eller liknande för att byta ringsignaler på iPhonen (vilket jag aldrig gjorde sen...)

Mappen har funnits där i några veckor, så några omstarter har skett, no success.

Provat att reparera skivbehörigheter?

Högerklicka på den och välj "Visa info". Kolla längst ner i det fönstret om du har behörigheter, annars ändrar du dem.

Ursprungligen av Stefan Swales:

Högerklicka på den och välj "Visa info"...

Han kan inte visa info. Det står i första inlägget.

  • Medlem
  • 2012-02-15 23:12

Har du fler datorer kanske du kan starta den som trilskas i target mode och radera mappen från den andar datorn.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2012-02-15 23:31

Provade precis "reparera skivbehörighet" (och omstart), ingen lycka där heller
Jäkligt knepigt och verkligen en nagel i ögat, enda mappen/ikonen på hela skrivbordet och går dessutom inte ens att flytta runt den på skrivbordet, snacka om noll möjligheter till att förhandla med den haha

  • Medlem
  • Åstorp
  • 2012-02-16 13:08

Det låter som att någon busar med dig.
Har du provat med att byta bakgrundsbild

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2012-02-16 19:01

Pidda: Haha, ja det hade ju varit något. (Tyvärr?) är det ingen annan än mig som byter bakgrundsbild på denna datorn.

Onödigt vetande(?) - jag kan markera mappen och "dra" den.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-02-16 19:45

Vad händer om du från ett annat användarkonto söker dig in på ditt nuvarande, och försöker få bort mappen den vägen?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-02-16 21:15

Kan du klistra in en listning från terminalen?
Kör ls -la på katalogen Desktop.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2012-02-17 19:31

När jag skapar ny användare så finner jag inte någon annan användares mapp, inte ens användarens egna hemmapp... riktigt skumt.

hittar inte Desktop i terminalen heller *dator-retard*

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-02-17 20:12

Kan det heta Skrivbord i en svensk OS X? (kör själv på engelska)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2012-02-20 09:26

Även testat på Skrivbord, skrivbord, desktop, Desktop.
Borde det inte räcka med att skriva "cd Desktop" (på de fyra varianterna) för att komma till just skrivbordet?

Annars får jag helt enkelt leva med en sketen mapp på skrivbordet sådär... datorn är trots allt en MacBook Pro från slutet av 2006, alltså precis på fel sida av gränsen för kunna köra Mountain Lion i sommar och därmed har jag en extra skön anledning att köpa nytt inom kort (Hello iPad 3 och iMac 27")

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2012-02-22 21:24

Kom en stor uppdatering igår av något slag (OS X) (jädra guldfiskminne man har ibland hehe) och först nu märkte jag att *poff & tada* mappen är borta. inte en aning hur eller varför, om det ens har något med uppdateringen igår. Så kan det gå hehe

Men tack för all feedback och tips i alla fall!!

1
Bevaka tråden