Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5 - Ska du ha en?

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2003-06-26 21:18

Ren nyfikenhet: Hur många är det egentligen som ska skaffa sig en G5:a. Planerar du ett köp, har du beställt eller drömmer du som jag? Vilken modell?

  • Medlem
  • 2003-06-26 21:50

Ska beställa en innan jag reser bort om en vecka... Blir troligtvis en 1,8Ghz.

Senast redigerat 2003-06-27 10:56

Om jag hade pengar… Nästa datorköp blir troligen en begagnad dasslocks-iBook, mest pga utseendet, men jag har inte ens så mycket pengar just nu…

  • Medlem
  • 2003-06-26 22:33

Om någon köper min kropp så tänker jag köpa en mac. Nejdå, skämt åt sido. Jag vill ha, men har tyvärr inte råd med 30.000 ( Vill inte ha budget varianten )

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-26 22:36

Köper nog en när:
behov = pris = ekonomi = lust = tillfälle

Nädå, det är inget fel på ha-begäret, jag har bara lite svårt att motivera ett köp på runt 20000:- (eller mer) + skärm för en dator.

I synnerhet om man inte har 20000…
I en roman av Douglas Adams står det om en programmerare som gör ett datorprogram (till Mac såklart) som kan motivera alla beslut man fattar hur korkade beslut man än fattar. Ett sånt skulle man ha
tyvärr köptes programmet och alla kopior upp för en ofantlig summa pengar av pentagon i USA…

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-26 22:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
I synnerhet om man inte har 20000…

Jo, precis. Har varit på gång att köpa mig ett par vettiga datorhögtalare nu i ett halvår, inte ens det har jag haft råd med
Lite paradoxalt är jag på gång att göra en affär med ytterligare en nolla i (köpa hus -> billigare boendekostnad) som i slutänden gör att jag kanske har råd att köpa en begagnad G5 när sådana börjar dyka upp. Fast jag kanske å andra sidan köper en sån HÄR!

  • Oregistrerad
  • 2003-06-26 22:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
I en roman av Douglas Adams står det om en programmerare som gör ett datorprogram (till Mac såklart) som kan motivera alla beslut man fattar hur korkade beslut man än fattar. Ett sånt skulle man ha
tyvärr köptes programmet och alla kopior upp för en ofantlig summa pengar av pentagon i USA…

Åh... WayOutEnterprices

Men för att underlätta - det räcker med arton å fem för att bli ägare till en plåtnicklas

Otroligt bra bok som tyvärr en gammal klasskompis som jag inte sett på ett år lånade och inte lämnade tillbaka… Måste köpa en ny… Man måste ju ha en skärm också.
Och som sagt; jag har inte ens råd med en dasslocks-iBook… vet inte ens om jag klarar mig sommaren ut utan att låna av päronen… Nån som har ett välbetalt jobb åt mig?

asså, den mest prisvärda är väl egentligen dual-varianten... då får man ju dessutom "bragging rights" på köpet.

Själv vet jag att prestandan i den enklaste modellen skulle räcka gott o väl för min egen del. Men man blir ju ändå sugen på det värsta som erbjudes...

Har aldrig haft ngn dator med DVD brännare. Är det ngt man har användning av i verkligheten? Skulle ju vara fint till backup men om man inte har jättefiler så går det ju rätt smidigt på CD med.

Det är ju ändå 2000 spänn i skillnad. hmmm...

nu kom det lite tätt men jag måste få tala ut

Har varit macare i många år (från 1986) men köpte mig faktiskt en Dell förra hösten eftersom Macarna var dyra, långsamma och högljudda förhållandevis sätt... På PC-kraken kan jag göra allt som jag behöver göra, det går snabbt etc. egentligen inget att klaga på. Förutom känslan.

Men nu funderar jag allvarligt på att ta steget "tillbaka" till att bara använda Mac.
G5:an är det jag väntat på i flera år och faktum är att den verkar ändå bättre än vad jag hade hoppats.

hmm...kanske skulle lägg ut annons för billig Dell till salu...

Jag vill ha en G5:a så jag kan köra FWBs Soft Windows då det kommer ut, och sen skratta åt mina PC polare att jag sitter på en Mac som emulerar Windows snabbare än Windows självt.

Intressant läsning på den här sidan visar att Apple nog hade tänkt från början att ha FWBs SoftWindows uppe på scenen vid introduceringen av PowerMac G5 i bevis med att visa att en Mac kan köra Windows snabbare än den vad den snabbaste PCn!

Coooolt!

  • Oregistrerad
  • 2003-06-26 23:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Jag vill ha en G5:a så jag kan köra FWBs Soft Windows då det kommer ut, och sen skratta åt mina PC polare att jag sitter på en Mac som emulerar Windows snabbare än Windows självt.

Now we're talking
Snacka om ultimata förnedringen Köra samam grejjor som dom (mac är ju inget att ha - går ju inte köra dittedidatt och dattediditt) och göra det ungefär lika fort...
Efter det är det bara att vråla:
-Jag är mycket bättre än du: sug min...

Tyvärr så blir det nog aldrig så... men man kan ju i vart fall knäcka en och annan mormor som har ärvt lille hemskruvarlasses avlagda i vart fall och det är gott nog (Fast man kanske inte skall ropa så till en och annan mormor dock...)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Theo
Ren nyfikenhet: Hur många är det egentligen som ska skaffa sig en G5:a. Planerar du ett köp, har du beställt eller drömmer du som jag? Vilken modell?

Hej

Ska köpa en snart det finns att köpa här i Sverige

pengar är på gång genom att samla lite pet flaskor pant burkar

och banta samt dricka bara vatten

och sälja lite data skräp som an har samlat på sig i väntan på Apple´s

G5 dator

Mvh hanibal

  • Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2003-06-27 00:33

Det är ju som tur är... gratis... att drömma eller hur...? Det är klart man skulle vilja ha dual modellen, men vem har de stålarna att "bränna"?
Inte jag (tyvärr... ) Dessutom måste även en skärm införskaffas... (Bröd o. vatten de närmaste månaderna...:D )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-27 00:46

Jag ska köpa en G5:a. Frågan är bara vilken... Jag kommer vänta med att höra user feedback och oberoende prestandatester innan jag köper. De låter nästan "för bra" för att vara sanna Sen vet jag att Rev 1 av Apple maskiner kan ha probelm också...

Sist så är ju problemet att Dual 2Ghz:arn är överlägest bäst och prisvärdast. Dock kostar den nära 35 000 kr med allt man "vill ha"... Kanske att man vid nästa update får en liknande maskin för typ 25 000 kr? Utifrån vad Steve Jobs sa så skulle vi inom 12 mån få 50% mer CPU kraft så...

  • Oregistrerad
  • 2003-06-27 01:11

Jag köper nog hellre en av era bullriga 2 * G4 för en spottstyver istället.

(switcher 2003)

  • Avstängd
  • 2003-06-27 03:56

i´M iNlove with me mACHINE
iMAC GLOBE
iMAC GLOBE

real mACHINE
real mACHINE

doa doa
real mACHINE

oooHHH so mIGHTY
my mACHINE

Citat:

Skrevs ursprungligen av LFH
Jag köper nog hellre en av era bullriga 2 * G4 för en spottstyver istället.

(switcher 2003)

G5's inträde är perfekt för oss som lever på andras "rester"... själv har jag fått fatt i en TiBook 15" från en som behövde "snabba pengar på kontot" till en G5 bokning.

  • Avstängd
  • 2003-06-27 06:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
G5's inträde är perfekt för oss som lever på andras "rester"... själv har jag fått fatt i en TiBook 15" från en som behövde "snabba pengar på kontot" till en G5 bokning.

Som att köpa ny bil

Jag betalade alldeles för mycket.
Men Å bägge sidan N Ö J D

Saknar inte WIN

jag kommer ju inte lägga pengar på en ny dator från Apple, skulle vara om det var riktigt billigt i så fall...

men till er andra som funderar och inte beställt ännu tycker jag att ni borde ta en funderare och vänta 6 månader till, då kommer det ju nya modeller med lite snabbare CPU, dessutom så är alla barnsjukdomar utfasade ur hårdvaran...
har ni tur så kommer det ju dual CPU i de mindre modellerna också, inte bara i den stora....

M

O sen kan man vänta i 6mån till för då kommer det ju än snabbare datorer osv osv osv...

Nej nu är egentligen en bra tid o köpa, alt köpa en G4a som det är bra priser på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-27 10:59

Jo, men jag tror en G5:an är roligare och snabbare ändå...

Kan inte Apple skicka ut lite test-exemplar till reviewsiter!?

Undrar verkligen hur PowerMac G5 1.6Ghz står sig på gamla G4:or och konkurerande PC-sidan

Jag har ju nyligen skaffat mig en 12:a så jag blev inte direkt ledsen när jag läste att G5 i kraftböcker dröjer.

Nä, det blir en vespa i stället för G5.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-06-27 12:24

Trallallalalla!
LU kommer att ha personalköp i höst, maccar ska finnas med, kommer att finnas G5. Tjohooo!

  • Avstängd
  • 2003-06-27 12:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av bollman
Trallallalalla!
LU kommer att ha personalköp i höst, maccar ska finnas med, kommer att finnas G5. Tjohooo!

Jag har fått hem studiekatalogen. Tänkte läsa några poäng. På LU
Kan man köpa dator på "studentlicens" då?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-06-27 12:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Jag har fått hem studiekatalogen. Tänkte läsa några poäng. På LU
Kan man köpa dator på "studentlicens" då?

Tja, du får ju 10% studentrabatt hos apple store.

Läcker dator.

Men jag kör ju "våga vägra stationär".

Så jag får väl vänta tills det släpps en ultraläcker 19" PB med två 3 GHz G5or i...

Det blir till att vänta det. Andra som är sugna på det snabbaste, glöm inte att kolla in när 99mac provkör Power Mac G5!

Bevaka tråden