Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mer teknik - mindre socialt snack

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-14 13:27

Näh, den här tråden var inget för mej. Som Facebook.....

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-02-14 14:23
Ursprungligen av kenjon:

Näh, den här tråden var inget för mej. Som Facebook.....

Det är ju dessutom tisdag...

Ursprungligen av kenjon:

Näh, den här tråden var inget för mej. Som Facebook.....

Hur skulle forumet se ut om alla skulle skriva sådana inlägg, i alla trådar man inte är intresserad av?

Är det inte mycket enklare att helt enkelt bara låta bli att skriva, om man inte är intresserad av tråden?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur skulle forumet se ut om alla skulle skriva sådana inlägg, i alla trådar man inte är intresserad av?

Som Facebook?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-14 23:12

@Jesper Olsson: Jag avsåg inte enbart denna tråden, utan de andra nya med heminredning, matintresse mm. Men det är nog dags att leta efter en ny mer teknikinriktad sajt för mej...
Skrev förstås i fel tråd, jag avsåg det nya med 99.se, att göra det mer "socialt".

Ursprungligen av kenjon:

...Jag avsåg inte enbart denna tråden, utan de andra nya...

Aha, och därför använde du formuleringen "Den här tråden...", för att det skulle bli tydligt att det gällde hela den nya foruminriktningen.

Vad spelar det för roll om du avsåg en eller flera trådar? Oavsett vilket, så var det ju både meningslöst och felplacerat.

Att skriva ett inlägg bara för att berätta att man inte är intresserad av att skriva i den tråden måste vara höjden av offtopic - och det är därför jag reagerar så starkt.

Senast redigerat 2012-02-15 08:23
  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-02-15 09:20
Ursprungligen av kenjon:

@Jesper Olsson: Jag avsåg inte enbart denna tråden, utan de andra nya med heminredning, matintresse mm. Men det är nog dags att leta efter en ny mer teknikinriktad sajt för mej...
Skrev förstås i fel tråd, jag avsåg det nya med 99.se, att göra det mer "socialt".

99.se är väl en ganska teknikinriktad sajt.
Men just 99Lounge är mer social än teknisk, och så ska det väl vara (även jag själv är inte så intresserad av heminredning/matlagning etc.)

  • Avstängd
  • 2012-02-15 09:39
Ursprungligen av kenjon:

@Jesper Olsson: Jag avsåg inte enbart denna tråden, utan de andra nya med heminredning, matintresse mm. Men det är nog dags att leta efter en ny mer teknikinriktad sajt för mej...
Skrev förstås i fel tråd, jag avsåg det nya med 99.se, att göra det mer "socialt".

Nämen Kenjon??? Det finns ju massor med Tekniska forum och trådar här på 99.
Om nu några inte är för dig så är det ju övervägande tekniskt i dom andra trådarna ju

Jag lyfte ut Kenjons inlägg från Fredagstråden i Loungen. Ämnet är intressant så vi låter diskussionen fortsätta i feedback.

Jag har gjort en egen "Dagens inlägg"-länk som jag har sparat som bokmärke i webbläsaren. Då kan man utesluta de forumdelar man inte är intresserad av. Så här ser min länk ut:

http://www.99.se/search.php?do=getdaily&exclu...

Anledningen var bl.a att det blev för många Lounge-trådar i "Dagens"-listan. Men jag tycker ändå att Loungen fyller en funktion. Jag tittar in där ibland. Men i "Dagens"-listan som jag tittar på väldigt ofta, så vill jag gärna slippa se alla de trådarna.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-16 08:26
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag har gjort en egen "Dagens inlägg"-länk som jag har sparat som bokmärke i webbläsaren. Då kan man utesluta de forumdelar man inte är intresserad av. Så här ser min länk ut:

http://www.99.se/search.php?do=getdaily&exclu...

Anledningen var bl.a att det blev för många Lounge-trådar i "Dagens"-listan. Men jag tycker ändå att Loungen fyller en funktion. Jag tittar in där ibland. Men i "Dagens"-listan som jag tittar på väldigt ofta, så vill jag gärna slippa se alla de trådarna.

Kan man göra likadant under Nya inlägg? Var hittar jag numren på trådarna?

Ursprungligen av kenjon:

Kan man göra likadant under Nya inlägg?

Javisst, bara byt ut "getdaily" mot "getnew".

Ursprungligen av kenjon:

Var hittar jag numren på trådarna?

Klicka på "Sitemap"-länken som finns längst ner på sidan här, så får du upp en lista över alla forumdelarna. Om du tittar på länkarna till forumdelarna, så ser du vilket nummer de har.

För mig är den sociala delen i Loungen en starkt bidragande orsak till att jag besöker 99.se. Här kan folk med ett gemensamt intresse för  dryfta allehanda spörsmål. Jag tycker det är jättekul att det har blivit lite mer fart på forumet på sistone. Och det är ju så att de som tycker att forumet ska vara strikt tekniskt faktiskt kan hålla sig borta från Loungen. Genom att hålla allt som är socialt där så blir det ju isolerat från resten av forumet.

Ursprungligen av pmarriott:

För mig är den sociala delen i Loungen en starkt bidragande orsak till att jag besöker 99.se. Här kan folk med ett gemensamt intresse för  dryfta allehanda spörsmål. Jag tycker det är jättekul att det har blivit lite mer fart på forumet på sistone. Och det är ju så att de som tycker att forumet ska vara strikt tekniskt faktiskt kan hålla sig borta från Loungen. Genom att hålla allt som är socialt där så blir det ju isolerat från resten av forumet.

Antalet inlägg har ökat med 65% och medlemmarna klickar runt i snitt 35% mer nu. Det tycker jag är kul. Och med mer att läsa så kommer man tillbaka oftare - det gäller åtminstonde mig.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-16 08:36

Att jag skrev i tråden är för att jag inte gillar den riktning 99.se har med alla de "Facebooklika" trådarna. Tidigare var det nog bara Bilder på era husdjur, Vad lyssnar jag på just nu och exempel på julbilder.... nu har det blivit betydligt fler "sociala" trådar.
Nu är ju detta min personliga åsikt, viket kanske inte alls delas av så många, men om jag bara skulle struntat i att skriva den, skulle den ju aldrig ventileras, och det kanske finns någon/några som kanske tycker som mej Att bara vara tyst för att jag inte gilllar en grej tycker jag känns fel. Men givetvis skulle jag skrivit om det i en ny tråd i stället.
Tack Björnström för flytten. Men jag håller inte med om att mängden trådar är lika med framgång. Men visst är det kul med ett uppsving.

Ursprungligen av kenjon:

...men om jag bara skulle struntat i att skriva den, skulle den ju aldrig ventileras,..

Det är ingen som har sagt att du skulle strunta i att redovisa dina synpunkter.

Jag tyckte bara att med den placeringen, och den formuleringen, så blev det ett av de mest meningslösa inläggen någonsin.

Men med rätt placering, och med rätt formulering (så att det faktiskt framgår att det är en åsikt som gäller hela den nya foruminriktningen) så är det en mycket bra utgångspunkt för diskussion.

Ursprungligen av kenjon:

...och det kanske finns någon/några som kanske tycker som mej...

Ja, jag är en av dem som håller med dig.

Men det finns ju sätt att undvika den svällande Loungen, t.ex med en egen länk till "Dagens" eller "Nya".

Ökningen av sociala trådar i loungen ser jag som ett led i att göra 99 till det vardagsrummet som Björnström skrev om i tråden "Slut på projekt kunskapsdatabas".

De tekniska trådarna är dock kvar o det finns gott om utrymme för fler så jag sällar mig till dem som undrar lite vad du dillar om.

Jämförelsen m fejjan haltar enormt även om det iofs dykt upp trådar som bjuder in till minut för minut uppdateringar.

Det handlar dock fortfarande om att dela med sig av erfarenheter o få tips.

Senast redigerat 2012-02-20 09:09

Jag håller med om att alla menlösa offtopictrådar som skapats på sistone får 99 att mer likna Facebook än något annat, och jag tycker inte heller att en ökning i antalet inlägg eller trådar är någon sorts kvalitetsindikator.

Med det sagt så sållar jag ut de trådar som är intressanta och har börjat använda "Markera forumet som läst". Förr läste jag i princip varenda tråd, men det håller inte längre. Sen har mitt intresse svalnat lite överlag, och det hände innan 99 gick från ett Macforum till ett pseudosocialt nätverk.

(Skrivet med en viss ironi.)

Senast redigerat 2012-02-16 10:03
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-02-16 09:36

Det finns en poäng med att ett forum växer även om det kan innebära att det skrivs fler 'meningslösa' trådar och det är att det potentiellt blir fler som även läser 'meningsfulla' trådar och kan komma med nyttig input där.

Jag har aldrig förstått mig på grinigheten och gnället på diverse företeelser och nymodigheter på internet. Internet har ju ända från sitt genomslag första halvan av nittiotalet byggt på att man söker och sållar den informationen som man är intresserad av och således är det bara att låta bli att läsa de trådar eller gå in på de sajter som man inte gillar.

Men de e klart... Det var nog bättre förr när man körde ett Lasat 14.4-modem och hängde på diverse BBSer.

Hoppas att min input inte var allt för facebook-mässig

Jag kan komplettera med att jag i min vänskapskrets är känd som den som är mest göbbagrinig!

Med så många medlemmar är det klart att vi kommer ha olika åsikter. Vi har testat en väg under några år och resultatet pekade mot helt fel håll så något måste göras.

Resultaten så här långt är bara positiva rent statistiskt och jag har fått uppemot 50 mail från medlemmar som delat med sig av åsikter som säger att vi gör rätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-20 09:53
Ursprungligen av Björnström:

Med så många medlemmar är det klart att vi kommer ha olika åsikter. Vi har testat en väg under några år och resultatet pekade mot helt fel håll så något måste göras.

Resultaten så här långt är bara positiva rent statistiskt och jag har fått uppemot 50 mail från medlemmar som delat med sig av åsikter som säger att vi gör rätt.

Jag tycker att det har blivit en positiv förändring sista veckorna. Man kan hoppa över trådarna man inte vill läsa. Jag brukar avsluta mina besök med att trycka på Markera forumet som läst, innan dess har jag läst alla trådar jag är nyfiken på/bevakar. Ang Loungen så är det trevligt att dryfta lite annat också.

Det har ju allafall inte dykt upp någon tråd i vilken vi kommenterar Melodifestivalen live än så länge. Om någon startar en sådan på lördag så vill jag att Björnström trycker på Self Destruct-knappen.
För övrigt är jag 100% positiv till senaste tidens förändringar.

Ursprungligen av pmarriott:

Det har ju allafall inte dykt upp någon tråd i vilken vi kommenterar Melodifestivalen live än så länge. Om någon startar en sådan på lördag så vill jag att Björnström trycker på Self Destruct-knappen.
För övrigt är jag 100% positiv till senaste tidens förändringar.

Ajdå - jag höll precis på att skapa ett nytt Melodifestival Live forum

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-20 11:15
Ursprungligen av Björnström:

Ajdå - jag höll precis på att skapa ett nytt Melodifestival Live forum

hahahaha Nej för böveln där går gränsen - Stopp och belägg Vid närmare eftertanke, Avgå Björkman nu, så dålig klass på bidragen ooooppsss jag känner behov av att ventilera mig, Martin starta upp tråden nu bums

Min slutsats om vi röstar fram Björn Ranelid till seger även i stora finalen i globen så blir vi av med Björkman, när Sverige kommer sist i europafinalen, där har vi lösningen mina kära melodifestival vänner

Kom igen nu Martin vi behöver lite glitter och glamour snack här på 99mac.se

Annars flyter det på bra på 99mac.se tycker jag man lär känna varandra lite smått som skapar gemenskap, vilket är bara positivt, människor är lite nyfikna i sin natur även om inte alla erkänner det på studs

Enkel regel är väl som Jesper tidigare påpekat, låt bli att läsa och skriva i dom trådarna som inte faller i smaken, kan väl inte vara så svårt hmmmmmm eller ?

Senast redigerat 2012-02-20 11:34
  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-02-20 10:20

Gillar också förändringen.

Om vi säger som så, hänger på MW forum hela dagarna, alltid öppet i en flik. Varför? Jo, vi är en liten kärna av folk som "hänger" i papperskorgen där vi kan dryfta högt och lågt. Ibland intensivt, ibland inte ett inlägg under hela dagen från något. Men under tiden så uppdaterar man hela tiden forumet och passar på att kika på nya trådar, i de ämne man finner intressanta eller har kunskap i och försöker besvara dessa. Detta tjänar ju forumet på, det blir mer levande och där finns nästan alltid någon som kan ge svar under de flesta av dygnets vakna timmar., forumet blir mer levande och aktivt enbart för ett det finns en egen avdelning där man får vara just "off topic" och där ingen annan heller behöver kika om de inte vill.

Visst kan vissa önska att slippa se dessa trådar i sin bevakning, kanske det kan gå att lösa?

EDIT: kan säga att min besöksfrekvens hit på forumet har ökat sedan man fick tillgång till Loungen, 99mac och forumet är nästan ständigt uppe i en flik numera. Inte enbart pga, loungen, övriga forumet håller ju hög kvalitet också, oftast med bra kvalitet både på frågor och svar. Det är också enormt viktigt.

1
Bevaka tråden