Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur synka iCal och iPhone kalender?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • sverige
  • 2012-02-13 18:03

Hej. Jag vill ha hjälp med att ställa in så att iCal synkar med iPhonens kalender automatiskt. För att vara övertydlig; ifall en förändring görs i den första enhetens kalender, så skall detta resultera till att den andra enheten utför samma förändring i sin kalender(med samma namn förstås). Alltså en ny aktivitet i t.ex. iCal skall dyka upp några minuter senare i iPhonens kalender, eller tvärtom ifall så önskas.

Idag använder jag itunes för att synka mina kalendrar manuellt, antingen via wifi eller med kabel. Detta vill jag slippa nu med en automatiskt synkning istället. Jag vet att det fungerar för kollegor där gmail <-> iPhone(andra smartphones) kalender synkas på ovanstående sett. Men hur gör jag?

-Jag har ett gmail-konto, men använder endast programmet "mail" på min Macbook.
-Jag vill inte använda mig utav iCloud.
-Jag vill inte använda mig utav iSync - 'synkade enheter'.
-Jag har ej ett konto inlagt i programmet iCal. Då jag på prov försökte lägga till mitt gmail-konto så kom jag endast till andra rutan och felmeddelandet "inga CalDAV-servrar hittades för gmail.com". Men detta var bara på prov.

Att jag gör detta manuellt börjar bli riktigt frustrerande... I jobbsynpunkt så har jag ett tiotal möten i veckan med ny/av/om-bokningar, samt privata aktiviteter som träningar, föräldramöten osv.

Förklara gärna en gång för mycket än en gång för lite, då jag är relativt ny inom apple-världen. Tack i förhand!

Gmail ska kunna synka trådlöst vad jag vet. Får man fråga varför du inte vill använda iCloud då det löser ditt problem?

  • Medlem
  • sverige
  • 2012-02-13 20:28

barbapappa_86
När du säger "synka trådlöst", menar du då via iCal och iPhone kalendern.. så som min fråga lyder?

Då jag inte har OS X Lion, så har jag valt att bortse helt från iCloud och dess server funktioner... Synk-möjligheterna är fanatiska, men övriga tjänster finns redan inom tidigare OS.

Drakfot

Tack för snabbt svar! Men jag hoppas du förstod min fråga nu... den guide du länkade har jag tidigare varit inne på flera gånger utan framsteg. Syftar inte länken på att kunna synka gmail kalendern med iPhone kalendern, via ännu ett mailkonto(exchange............)? Visst?

Ursprungligen av Facit:

barbapappa_86
När du säger "synka trådlöst", menar du då via iCal och iPhone kalendern.. så som min fråga lyder?

Inte via, snarare med hjälp av.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-02-13 21:47
Ursprungligen av Facit:

DrakfotTack för snabbt svar! Men jag hoppas du förstod min fråga nu... den guide du länkade har jag tidigare varit inne på flera gånger utan framsteg. Syftar inte länken på att kunna synka gmail kalendern med iPhone kalendern, via ännu ett mailkonto(exchange............)? Visst?

Du behöver inte skapa ett nytt exchangekonto för att sätta upp den synken. Utan vad de menar är att man gör inställningarna som om det vore ett exchangekonto. Dvs Gmail/Gcal "emulerar" (lite dåligt ord men det bästa jag kom på för tillfället) en exchangeserver för att hantera synkning av mail / kalender / kontakter. Det fungerar ypperligt, kör så själv

  • Medlem
  • sverige
  • 2012-02-14 12:38
Ursprungligen av Drakfot:

Du behöver inte skapa ett nytt exchangekonto för att sätta upp den synken. Utan vad de menar är att man gör inställningarna som om det vore ett exchangekonto. Dvs Gmail/Gcal "emulerar" (lite dåligt ord men det bästa jag kom på för tillfället) en exchangeserver för att hantera synkning av mail / kalender / kontakter. Det fungerar ypperligt, kör så själv

Okej... förstod inte riktigt, men jag får titta närmare på de. Så länge jag kan synka iCal och iPhone kalendern är jag nöjd.

Ursprungligen av suddgummi:

Eva Wieselgren på GP skrev ihop en guide härom veckan: Teknik & Trender - www.gp.se
Den guiden känns väldigt grundläggande och bra tycker jag.

Tack, sätta mig ner ikväll och prova. Återigen, så länge det fungerar att synka mellan iCal och iPhone kalendern är jag nöjd, sen om de görs via google's mailsystem eller liknanade(ej iCloud etc som nämnt ovan) spelar ingen roll

Ett sidospår till denna milda diskussion. Jag tänker mig att det borde gå att synka direkt genom iCal och iPhone kalendern på något sätt... Jag menar. Det går att skapa konto/registrera sitt konto genom iCal's inställningar, och därav få tillgång till en server(alltså det som krävs för att information kontinuerligt skall kunna skickas mellan enheter)? Dessutom omfattas båda av Apples väldigt likartade systemuppbyggnad. Kan det vara så att detta är helt omöjligt, och därav introducerades iCloud till den nya OS X. Vad säger ni?

Ursprungligen av Facit:

Okej... förstod inte riktigt, men jag får titta närmare på de. Så länge jag kan synka iCal och iPhone kalendern är jag nöjd.

Tack, sätta mig ner ikväll och prova. Återigen, så länge det fungerar att synka mellan iCal och iPhone kalendern är jag nöjd, sen om de görs via google's mailsystem eller liknanade(ej iCloud etc som nämnt ovan) spelar ingen roll

Ett sidospår till denna milda diskussion. Jag tänker mig att det borde gå att synka direkt genom iCal och iPhone kalendern på något sätt... Jag menar. Det går att skapa konto/registrera sitt konto genom iCal's inställningar, och därav få tillgång till en server(alltså det som krävs för att information kontinuerligt skall kunna skickas mellan enheter)? Dessutom omfattas båda av Apples väldigt likartade systemuppbyggnad.

Den lösning som Apple erbjuder är iCloud. Då fungerar allt automagiskt. Annars är det Googles lösning med Exchange, eller en renodlad Exchange-lösning. Alla tre alternativen ger dig exakt det du efterfrågar. Det som i min erfarenhet fungerar bäst är iCloud. Du måste välja något av detta och sedan lägga upp samma konto i båda enheterna. Annars är det kabelsynk eller WiFi-synk via iTunes som gäller.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-02-13 18:33

Läs följande guider och följ dem så skall det ordnas:
Mac: Google Sync services
iPhone: Setting up Google Sync with your iOS device - Google Mobile Help

Lycka till

Eva Wieselgren på GP skrev ihop en guide härom veckan: Teknik & Trender - www.gp.se
Den guiden känns väldigt grundläggande och bra tycker jag.

1
Bevaka tråden