Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta en bild / bilder på din Mediacenter lösning

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tänkte det kunde vara kul / intressant / inspirerande att se allas Mediacenter lösningar (Plex, XMBC, osv)

Ta en bild eller två och ladda upp det här .. (kanske med en beskrivande text)

På bilden:
Samsung LED TV
Mac Mini (står på den svarta hyllan ovanför tv:n längst till höger)
Telldus TellStick (styr all belysning i hemmet, är ansluten på baksidan på Mac Minin)
Mjukvara: Plex, Telldus Center, AirServer, EasyVPN

Senast redigerat 2012-02-14 07:58

inga bidrag än ... hoppas att det kommer under kvällen ...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-13 14:55

Tunnsått med högtalare där...

Ursprungligen av zinned:

Tunnsått med högtalare där...

yes, i know ..

ljudet i TV:n är dock förvånansvärt OK

men visst hade det varit mycket mycket trevligare med ett riktigt surround system... blir nog aktuellt först tidigast till hösten .. andra saker som måste införskaffas först ..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-13 15:16

Jag förstår, det gäller att prioritera

Men en annan sak, hur högt upp på väggen har du din tv egentligen? Den ser ut att sitta oerhört högt upp.

Ursprungligen av zinned:

Jag förstår, det gäller att prioritera

Men en annan sak, hur högt upp på väggen har du din tv egentligen? Den ser ut att sitta oerhört högt upp.

så högt upp att mina söner inte når den .. (det var anledningen att vi köpte en tunn platt tv)
för att vara exakt tror jag den i midjehöjd ... alltså ca 1,1 meter från golv .. (bilderna ger faktiskt en illution av att den sitter högre upp än vad den gör) rummet är ju 2,5 meter golv till tak .. och TV:n är på 55 tum (1,2 meter bred 0,7 meter hög)

men visst många brukar ha sin tv bara 0,3-0,5 meter från golvet ... men det hade inte funkat hos oss av flera anledningar ... därför blev det den höjden .. nu i efterhand hade jag kanske villat haft tv 0.9 meter från golv men man har helt klart vant sig vid placeringen ... dock har placeringen gjort att när flera är på besök så är det ändå lätt för alla att se bilden .. å ingen som tyckt att den varit för högt placerad när jag frågat vilket jag gjorde i början ... jag tror anledningen att ingen stör sig på den höga placeringen är att bilden är så stor .. hade det varit en mindre tv hade det nog inte funkat ...

min farmfor sa en fin kommentar när hon skulle besöka å hälsa på ungarna som jag inte kommer glömma

Citat:

farmor: - Vilket konstigt fönster ni har ?!
jag: - Farmor det är inget fönster , det är en tv...

Senast redigerat 2012-02-13 15:48
  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-14 00:07
Ursprungligen av gotfredsen:

alltså ca 1,1 meter från golv

Snygg och kabelfri lösning. Ganska säker utan att jag tänker resa mig och mäta att min TV sitter högre än din. (50") men anledningen att din ser högre monterad ut är att du inte har något under. Jag har TV bänk under. Lägger inte in nån bild då jag inte har Plex

Personligen tycker jag att tv:n ska vara lite högre än tradionella tv-bänkar då när man sitter avkopplat i soffan gärna lutar sitt huvud lite och automatiskt tittar lite högre upp. (tycker jag iallafall i min soffa).

Ursprungligen av Cokey:

Snygg och kabelfri lösning. Ganska säker utan att jag tänker resa mig och mäta att min TV sitter högre än din. (50") men anledningen att din ser högre monterad ut är att du inte har något under. Jag har TV bänk under. Lägger inte in nån bild då jag inte har Plex

Personligen tycker jag att tv:n ska vara lite högre än tradionella tv-bänkar då när man sitter avkopplat i soffan gärna lutar sitt huvud lite och automatiskt tittar lite högre upp. (tycker jag iallafall i min soffa).

Jag inser helt klart begränsningen i att döpa tråden till Ta en bild / bilder på din Plex lösning, jag har vänligen bet Björnström att ändra rubriken till Ta en bild / bilder på din Mediacenter lösning eftersom målet med tråden är att vi bla skall inspirera varandra och ge nya perspektiv på hur man har det och hur man kan göra ..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-14 10:47
Ursprungligen av Cokey:

Personligen tycker jag att tv:n ska vara lite högre än tradionella tv-bänkar då när man sitter avkopplat i soffan gärna lutar sitt huvud lite och automatiskt tittar lite högre upp. (tycker jag iallafall i min soffa).

Alla placerar ju den som man själv tycker blir bäst men rent ergonomiskt så bör man inte placera den så. Det är bäst för ögonen att ha den placerad så att siktlinjen är mellan mitten av övre halvan och upp till övre kanten, detta för att anstränga ögonen så lite som möjligt. Att titta uppåt är nämligen ganska ansträngande för musklerna i ögonen.

Ursprungligen av gotfredsen:

Jag inser helt klart begränsningen i att döpa tråden till Ta en bild / bilder på din Plex lösning, jag har vänligen bet Björnström att ändra rubriken till Ta en bild / bilder på din Mediacenter lösning eftersom målet med tråden är att vi bla skall inspirera varandra och ge nya perspektiv på hur man har det och hur man kan göra ..

+1

När det sker kommer jag framöver också att bidra med lite bilder...när vi blir klara i vår nya lägenhet

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-13 17:29

Givetvis får man placera sin tv hur man vill, det är inget jag ger mig på. Likaså förstår jag att man kanske vill ha den högre upp om man har knattar som rusar runt inom räckhåll annars

Dock är ju annars ögonhöjd måttstocken. Alltså att ögonen bör vara någonstans mellan mitten av övre halvan upp till övre kanten, detta när man sitter i "sweet spot" i soffan

Btw, suverän kommentar av farmor

50" med min kära mini till höger. Den är för fin för att gömma imo. Ett 5.1 system finns även där. Har även en ATV2 i sovrummet till min 46", men jag sitter fast i soffan så på den blir det ingen bild

Har för övrigt en 2tb inkopplad i Minin, en Tellstick ska även läggas till inom kort.

ah kanon. roligt att se fler bidra ! håller helt klart med att minin är för fin för att gömma. det är precis därför den står på hyllan hos oss ...

Ett 3gs-skott från höften på det dyrare hörnet av mina prylar.

Mini med Plex, BD från Oppo, 2-kanalare som matas via USB från minin eller balanserat från Oppon, agerar även slutsteg vid filmtittande där en Marantz står för flerkanalandet. PS3:an används sällan numer men är egentligen en riktigt bra BD-spelare, förutom ljudnivån som stör när den står framme som hos mig. Stör gör i och för sig även ljudnivån på fläktarna i minin när jag tittar på SVT Play via Plex. En plasma som bildvisare från Panasonic är nog det första som byts ut när begäret efter nytt blir för stort..

Lite OT: men ni som har en Mac Mini kopplad till er TV och vill spela lite

retro spel kan jag varmt rekommendera två saker

1. Lämplig emulator (tex snes9x for os x)
2. Joypad för iPhone / Gör om iPhonen till en game controller ... Joypad App | Turn your iPhone into a game controller

Ursprungligen av gotfredsen:

Lite OT: men ni som har en Mac Mini kopplad till er TV och vill spela lite

retro spel kan jag varmt rekommendera två saker

1. Lämplig emulator (tex snes9x for os x)
2. Joypad för iPhone / Gör om iPhonen till en game controller ... Joypad App | Turn your iPhone into a game controller

Då vi snackar Plex så kan jag starkt rekommendera denna launcher:

Game Launcher revised - Plex Forums

Med hjälp av detta plugg-in så kan man köra spel direkt från Plex.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Då vi snackar Plex så kan jag starkt rekommendera denna launcher:

Game Launcher revised - Plex Forums

Med hjälp av detta plugg-in så kan man köra spel direkt från Plex.

shit va grymt

roligt att se fler bidrag ...

Mac mini kopplad till Optoma HD-projektor. 1080p/DLP
All underhållning inkl. Digital-TV via Elgato USB-sticka 720p/MPEG4
Bildyta 270x150 cm.
LED bakgrundsbelysning bakom hemmasnickrad låda.
Sony 9000 ES – 5.1 för- och slutsteg.
Ljudabsorbenter bakom högtalare och i tak.

Ursprungligen av Jock Scott:

Mac mini kopplad till Optoma HD-projektor. 1080p/DLP
All underhållning inkl. Digital-TV via Elgato USB-sticka 720p/MPEG4
Bildyta 270x150 cm.
LED bakgrundsbelysning bakom hemmasnickrad låda.
Sony 9000 ES – 5.1 för- och slutsteg.
Ljudabsorbenter bakom högtalare och i tak.

[ATTACH="CONFIG"]32004[/ATTACH]

Härligt!
Längtar till ett större boende där 2-kanalsljudet kan blomma ut i ett vardagsrum och ha ett dedikerat film-rum med en fin projektor.

Ursprungligen av Jock Scott:

Mac mini kopplad till Optoma HD-projektor. 1080p/DLP
All underhållning inkl. Digital-TV via Elgato USB-sticka 720p/MPEG4
Bildyta 270x150 cm.
LED bakgrundsbelysning bakom hemmasnickrad låda.
Sony 9000 ES – 5.1 för- och slutsteg.
Ljudabsorbenter bakom högtalare och i tak.

[ATTACH="CONFIG"]32004[/ATTACH]

snyggt .. men jag undrar .. varför kör du med mus och tangentbord ??

Ursprungligen av gotfredsen:

snyggt .. men jag undrar .. varför kör du med mus och tangentbord ??

Tänker du på fjärrkontroll eller iPhone?
Fjärr blir lite meckigt eftersom Mac minin är dold i garderoben.
Det jag hade önskat lite är en touch-pad.
Annars gillar jag tangentbordet när jag surfar.

Du eller någon annan kanske har ett smidigare förslag på lösning,
vilket jag tacksamt tar emot;)

Ursprungligen av Jock Scott:

Tänker du på fjärrkontroll eller iPhone?
Fjärr blir lite meckigt eftersom Mac minin är dold i garderoben.
Det jag hade önskat lite är en touch-pad.
Annars gillar jag tangentbordet när jag surfar.

Du eller någon annan kanske har ett smidigare förslag på lösning,
vilket jag tacksamt tar emot;)

ah faktist ...

för det första så är iPad med Plex iOS app en DRÖM

här är en bra bild från nätet

och som ersättare till tangentbord och mus rekommenderar jag

Mobile Mouse Pro för iPad

Mobile Mouse for the iPhone, iPod & iPad

Ursprungligen av gotfredsen:

ah faktist ...

Toppentips!
Tackar så mycket

Ursprungligen av Jock Scott:

Tänker du på fjärrkontroll eller iPhone?
Fjärr blir lite meckigt eftersom Mac minin är dold i garderoben.

Plex-appen till iOS funkar även som fjärrkontroll. Men den styr bara Plex och inte resten av datorn.

Använder dock sällan den funktionen, men kör iPaden som plexklient var och varannan dag. Otroligt smidigt att ha en central databas på vad jag har sett och var jag är i en film eller tv-program.

Ursprungligen av morberg:

Plex-appen till iOS funkar även som fjärrkontroll. Men den styr bara Plex och inte resten av datorn.

Använder dock sällan den funktionen, men kör iPaden som plexklient var och varannan dag. Otroligt smidigt att ha en central databas på vad jag har sett och var jag är i en film eller tv-program.

yep, bara att klicka på något i ipad appen så startar det på tv:n ... har sedan Plex iOS klient nästan aldrig navigerat på TV:N .. allt görs i iPAd appen .. mkt mkt smidigare ..

Ursprungligen av gotfredsen:

yep, bara att klicka på något i ipad appen så startar det på tv:n

Något? Vad är det man ska klicka på? För sist jag kollade så gick det inte att starta Plex via iOS-appen... Men det har de kanske fixat? Eller missförstår jag dig? Har man en Mac utan IR så är det lite värdelöst att man inte kan starta Plex från fjärrappen... Eller det är lite kasst överhuvudtaget, för annars måste man ha en fjärrkontroll, fjärrstyrning eller mus för att få igång det...

Ursprungligen av Capeman:

Något? Vad är det man ska klicka på? För sist jag kollade så gick det inte att starta Plex via iOS-appen... Men det har de kanske fixat? Eller missförstår jag dig? Har man en Mac utan IR så är det lite värdelöst att man inte kan starta Plex från fjärrappen... Eller det är lite kasst överhuvudtaget, för annars måste man ha en fjärrkontroll, fjärrstyrning eller mus för att få igång det...

Alla filmer man har i Plex Media Center vissas snyggt presenterad med respektive omslag på ipaden ... sedan är det bara att klicka på den filmens omslag i paden som man vill så och då frågar ipaden dig om du vill se filmen på TV:N eller på iPaden ..

Gällande uppstart av Plex så ligger plex som öppna vid inlogg ..

om jag önskar starta plex för att jag har avslutat det av någon anledning så använder iPad appen Mobile Mouse .. men till 99 % så är plex alltid igång hos oss ...

Ursprungligen av gotfredsen:

Alla filmer man har i Plex Media Center vissas snyggt presenterad med respektive omslag på ipaden ... sedan är det bara att klicka på den filmens omslag i paden som man vill så och då frågar ipaden dig om du vill se filmen på TV:N eller på iPaden ..

Gällande uppstart av Plex så ligger plex som öppna vid inlogg ..

om jag önskar starta plex för att jag har avslutat det av någon anledning så använder iPad appen Mobile Mouse .. men till 99 % så är plex alltid igång hos oss ...

Som jag trodde då. Trist. Att ha Plex igång hela tiden är inget alternativ då det får fläktarna att gå som ett reaplan, även på senaste minin.

Ursprungligen av Capeman:

Som jag trodde då. Trist. Att ha Plex igång hela tiden är inget alternativ då det får fläktarna att gå som ett reaplan, även på senaste minin.

men det där förstår jag inte, enligt istat så tar plex inte mer än några få procent när vi tittar på något å mina fläktar ligger på ynka 2346 rpm vilket är ingenting och hörs inte det minstaå ange att tända och släcka plex om man nu skulle önska det ... men som sagt jag har näst senaste mac mini unibody och inga fläktar hörs när vi tittar på något ...men i alla fall mobile mouse pro har en Dock där man tänder och släcker programmen väldigt lätt ... den känenr av vad som finns i os x docken och gör en representation både på iphone och ipad där du lätt hanterar programmen

istat och istat server är ett bra program jag rekommenderar om man vill holla koll på sin mediacenter dator via iphonen

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-14 23:26

Har PMS på en Xserve i garaget med en DroboPro med 7x2TB, PMC på en Macmini. Har bara en 26" TV så en bild skulle nog se lite konstig ut
Ett HarmonyAudio 7.1-system med M-Audio aktiva högtalare.
X10 med TellstickNet.

Senast redigerat 2012-02-16 11:46
Bevaka tråden