Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Plex är årets Björnström app

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

2011 skrev jag att Dropbox är det som förändrat mitt datorliv mest på flera år. Nu är det dags att hylla ännu en lösning - Plex är det som förändrat mitt vardagsrum mest på flera år.

Från att min kollega Arvid tjatat i månader om att jag skulle testa Plex tog det bara några minuter innan att inse hur cool lösning jag skulle kunna bygga efter att testat själv. Min fru älskar det. Plex organiserar alla tv-serier och filmer på ett supersnyggt sätt. Den gör också att man kan spela upp materialet på TV, iPhone och iPad. Oavsett var man är. Via 3G. Jag kan till och med dela mitt material med vänner supersmidigt.

Jag tror ni förstår hur imponerad jag är av Plex och jag kommer skriva en artikel om hur jag byggt anläggningen hemma framöver. Allt är inte klart ännu. På tisdag drar elektrikern in 16A strömkabel till mitt rack i källaren - sen är det inte långt kvar innan jag har en rätt najs lösning

Att vi lyckats få Atrus som Plex-Guru här på 99mac är helt grymt.

  • Medlem
  • 2012-02-12 22:19

Hm, jag installerade nu och jag måste erkänna att jag inte fattar ett skit. Vad har man det till? Hur ser man de filmer man har i datorn? Varför har det så smäckigt gränssnitt?

Ursprungligen av Baron:

Hm, jag installerade nu och jag måste erkänna att jag inte fattar ett skit. Vad har man det till? Hur ser man de filmer man har i datorn? Varför har det så smäckigt gränssnitt?

Haha, jag tyckte det var enkelt:

1. Installera Plex Media Server på en dator som alltid är ansluten till din TV. Jag har en Mac mini. Visa vilka mappar som dina filmer & TV-serier ligger i. Jag skapade en extra sektion för AFL (sport).

2. Installera Plex Media Center på samma dator och även dina iPhone, iPad. Sätt igång och se på film.

Allt är snyggt organiserat och för första gången har min fru insett hur mycket skoj vi faktiskt har att se.

Ursprungligen av Baron:

Hm, jag installerade nu och jag måste erkänna att jag inte fattar ett skit. Vad har man det till? Hur ser man de filmer man har i datorn? Varför har det så smäckigt gränssnitt?

Jag använde det som ersättare till Front Row i och med Lion. Tyvärr var det så många saker som fungerade oerhört dåligt för mig, framförallt musikhanteringen. Saknade också enkelheten i Apples lösning. Boxee hade ett otroligt mycket Macigare utseende, men tyvärr var musikhanteringen där lika kass... Har inte hittat någon riktigt bra ersättare till Front Row, tyvärr...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-02-13 05:09

Jag har försökt mig på det några gånger men förstår inte upplägget alls. Jag känner mig bara förvirrad och vet inte riktigt vad det är jag skall göra för att hitta allt. Det där med att man skall navigera med piltangenterna är också för mycket Playstation för min smak. Det verkar vara två läger beträffande Plex. Antingen älskar man det eller så förstår man sig inte på det över huvud taget.

onnyt: Det går att aktivera muspenkaren om man nu vill ha den i inställningarna när man väl är inne i mediacentret.

Personligen står jag på Björnströms sida här. Plex har verkligen underlättat mitt tittande på film och TV-serier och framför allt för tjejen som numera klarar sig utan min assistans. I brist på annat att göra kan jag busenkelt ta upp iPaden och streama en film eller ett TV-avsnitt utan att behöva anstränga mig det minsta. Smidighetsfaktorn på den punkten är superb.
Smaken är som baken, men samtidigt kan jag förstå kritiken som riktas ovan. Det är inte alltid lätt att hitta rätt inställning eftersom det finns ett par olika ställen att ställa in saker på. Motsägelsefullt förstår jag dock hur utvecklarna har tänkt vilket leder till att jag inte kommer någonstans i min argumentation.
Dock tycker jag att man ska testa Plex om man aldrig har gjort det tidigare. Att rekommendera är nog att snabbt kika på deras instruktionsfilmer/reklamfilmer som grovt visar upplägget.

ok. ok ... så här ligger det till .. lugna ner er nu och lugna ner er nu ..

Plex kommer till sin fulla rätt när den användas som en HTPC lösning alltså om Plex används på en dator av tex typen Mac Mini som hela tiden via HDMI är ansluten och igång till er vardagsrums tv .. eller hemmabio ...

Se Plex på en HTPC som en ersättare för er DVD / Bluray spelare ...

Plex består av två delar .. Plex Media Server å Plex Player ... dessa två kan vara installerade på samma maskin eller de kan vara på olika maksiner .. Plex Media Server kan tex vara installerad på endator i källaren och så kör du bara Plex Player som är en client app på dina olika datorer / htpc i hemmet .. om du har flera ..

men låt oss säga nu det vanligaste .. att båda är på samma maskin ..

då är det så att Plex MEdia Server läger i i menyn uppe till höger ... där når du media managern .. där du hanterar alla dina filmer och tv serier ... .. vad plex gör som är så smart är att den fixar all META data av sig själv .. det innebär att den fixar all info om filmerna men också alla movie posters . omslag osv osv osv ..

det enda du behöver göra är att ha alla dina filmer i "filmer" mappen och i den mappen har du varje film i en mapp och varje mapp heter exakt detsamma som filmen gör på IMDB ... gör man så så scannar Plex Media Center igenom mappen och hämtar ner all info ...

detta gör att när du startar plex så har du alla filmer mycket snyggt strukturerade och presenterade ..

många gör felet att börja med Plex Player .. börja använda Plex Media Server och Media managern där ...

flera fördelar är också att på din iPad eller iPhone så finns Plex iOS App .. där du mycket snyggt får alla filmer listade med omslag och info och kan bara peka på vilken film du vill se så startar filmen på din TV eller på din iPhone (transcodas)

LED TV + Mac Mini + Plex + iPhone / iPad (Plex iOS App) är den ultimatum film lösningen

många har nog efter att de gott över till Plex 200 DVD skivor mindre i stora rummet

Gottfredsen, vi förstår givetvis vad det är till för och nästan exakt den setup du nämner använde jag. Det har inte att göra med vad programmet ska göra, utan snarare hur omacigt det är, hur knöligt det är att ställa in det korrekt och framförallt hur dålig musikhanteringen är. Men mina problem är redan beskrivna på 99.se utan att någon kunnat lösa dem, så... Tänker inte dra dem här igen.

jaha .. .. . fast kalla mig crazy men jag tycker inte Plex kommer till sin rätt om du kör den på din Mac ...

Jag tycker Plex är väldigt Macigt och lätt använt om man kommer över aha tröskeln .. i början när jag körde plex för första gången på min arbetsdator .. så fattade jag NOLL .. men det beror väll på att jag antog att Plex var ett program som vilket annat ... men det är det som är grejen å som tog mig en bra tid att fatta ..

Plex är inget program för din persondator utan ett program för din TV ..

låt mig säga det igen Plex är inget program för din dator utan ett program för din TV ..

Plex skall köras på TV och upplevas på TV:n och skall köras på en dedicerad Mac Mini via HDMI ...

Det är då man får aha upplevelsen .. och speciellt om man kontrollerar det hela via sin iPhone

se det som en extremt bra ersättare till din DVD / Bluray / Smart TV ...

Senast redigerat 2012-02-13 08:06

Har för övrigt startat en ny tråd "Ta en bild på din Plex lösning"

http://www.99.se/plex/292952-ta-bild-bilder-pa-plex-losning.html

ok men...

Kan hålla med om att det är "omacigt" men det ju just det som är poängen. Kopplat till teven så är det bekvämt att slippa använda mus och istället köra med en fjärr, lämpligtvis apple remote eller iPhone!
Skulle det bara funka med att det klarar indexeringen av ALLA filmer, plus hade ett gränssnitt för DVD skulle jag alltid använda det.

Ursprungligen av Svante S:

Kan hålla med om att det är "omacigt" men det ju just det som är poängen. Kopplat till teven så är det bekvämt att slippa använda mus och istället köra med en fjärr, lämpligtvis apple remote eller iPhone!
Skulle det bara funka med att det klarar indexeringen av ALLA filmer, plus hade ett gränssnitt för DVD skulle jag alltid använda det.

Har du gjort en deep scan eller en Force refresh .... det brukar lösa det ..

PlexNine PMS MediaManager - Plex

Gottfredsen, det var ju så jag hade det. Inte till någon arbetsdator utan på en Mac mini i TV-bänken kopplad till min 50". Givetvis är det meningen att det är ett "program till TVn"!

Ursprungligen av Capeman:

Gottfredsen, det var ju så jag hade det. Inte till någon arbetsdator utan på en Mac mini i TV-bänken kopplad till min 50". Givetvis är det meningen att det är ett "program till TVn"!

ok . så vad var det då du inte var nöjd med ???

Har du tex testat den absolut senaste Plex .. för myPlex förändrar en del ...

när det gäller musik så kan jag rekommendera en sak väldigt varmt och det är airserver ..

AirServer - Bring AirPlay and AirTunes to your Mac

detta gör att din TV / Mac Minin blir en AirPlay högtalare ... precis som om du hade köpt en Apple TV .. fast du behöver inte en Appel TV utan kan köra vidare med Plex ...

med Airserver så kan vi so fort vi vill lyssna på musik sätta på spotify i mobilen och sedan välja TV:n som högtalare i AirPlay i iPhonen ...då kommer ljudet ur TV:n mycket mycket smidigt ...

samtidigt som vi också kan vissa upp nya bilder på TV:n via iPhone när farmor kommer på besök

Ursprungligen av gotfredsen:

ok . så vad var det då du inte var nöjd med ???

Har du tex testat den absolut senaste Plex .. för myPlex förändrar en del ...

när det gäller musik så kan jag rekommendera en sak väldigt varmt och det är airserver ..

AirServer - Bring AirPlay and AirTunes to your Mac

detta gör att din TV / Mac Minin blir en AirPlay högtalare ... precis som om du hade köpt en Apple TV .. fast du behöver inte en Appel TV utan kan köra vidare med Plex ...

med Airserver så kan vi so fort vi vill lyssna på musik sätta på spotify i mobilen och sedan välja TV:n som högtalare i AirPlay i iPhonen ...då kommer ljudet ur TV:n mycket mycket smidigt ...

samtidigt som vi också kan vissa upp nya bilder på TV:n via iPhone när farmor kommer på besök

Det skrev jag ju...! Dessutom har jag tagit upp alla mina problem i den stora Plextråden, orkar inte dra allt igen, men främst störde jag mig på att musikhanteringen sög, det taggades fel och saknades albumomslag trots korrekt metataggning. Ogillade att hela GUIt får fläktarna att dra igång (ja även på en ny modell) - det tystnade när själva filmen gick men körde i full gång så fort ett enda GUI-element visades på TVn. PMS hade... Ja, PMS ibland och fattade inte när man tog bort filmer etc. Finns en massa fler saker. Tyvärr finns inga bättre alternativ sen Front Row slutade uppdateras och sedermera försvann.

AirServer vet jag inte varför du tar upp, den har inget med mina problem att göra... Och åtgärdar dem inte heller.

Ursprungligen av Capeman:

Det skrev jag ju...! Dessutom har jag tagit upp alla mina problem i den stora Plextråden, orkar inte dra allt igen, men främst störde jag mig på att musikhanteringen sög, det taggades fel och saknades albumomslag trots korrekt metataggning. Ogillade att hela GUIt får fläktarna att dra igång (ja även på en ny modell) - det tystnade när själva filmen gick men körde i full gång så fort ett enda GUI-element visades på TVn. PMS hade... Ja, PMS ibland och fattade inte när man tog bort filmer etc. Finns en massa fler saker. Tyvärr finns inga bättre alternativ sen Front Row slutade uppdateras och sedermera försvann.

AirServer vet jag inte varför du tar upp, den har inget med mina problem att göra... Och åtgärdar dem inte heller.

jag kan väll se om jag kan gå igenom stora plex tråden och kolla vad du skrivit ... men initialt ...

Att Plex inte förstår att du tar bort en film är inte en bug utan en feature ...

Om man tar bort en film från en mapp så är filmen fortfarande kvar i Plex ..
detta är en feature som jag diskuterat med Elan (en utav skaparna) .. den existerar därför att lått oss säga att plex skulle automatiskt ta bort en film ur sin databas (och därmed också all meta data så som omslag osv) då den inte hitar en film för att man tagit bort den ... ja om man tex har alla sina filmer på en extern disk och råkar mata ut disken ja då kommer plex tro att alla filmer är borttagna och ta bort all meta data .. vilket man inte vill ...

därför så är plex okänslig mot om tar bort en mapp med en film i .. men hur gör man då om man verkligen vill ta bort en film
. Först så testar man att tömma paperskorgen i MEdia manager ... gå in i media manager i plex media server .. och där finsn en papperskorg ...

alternativ två är en så kallad deep scann och en force refresh .. fungerar inte dessa tre vilket de gör till 99.9 % av gångerna .. då kan databasen vara korrupt eller felaktig ... och kan kräva en reparation ...

varför nämde jag Airplay .. jo för att AirServer är en mycket trevligare upplevelse än att ha musiken i plex ... finns ingen anledning att ha musiken i plex ... Airserver fungerar kanon ihop med Plex ...

Ursprungligen av gotfredsen:

jag kan väll se om jag kan gå igenom stora plex tråden och kolla vad du skrivit ... men initialt ...

Att Plex inte förstår att du tar bort en film är inte en bug utan en feature ...

Om man tar bort en film från en mapp så är filmen fortfarande kvar i Plex ..
detta är en feature som jag diskuterat med Elan (en utav skaparna) .. den existerar därför att lått oss säga att plex skulle automatiskt ta bort en film ur sin databas (och därmed också all meta data så som omslag osv) då den inte hitar en film för att man tagit bort den ... ja om man tex har alla sina filmer på en extern disk och råkar mata ut disken ja då kommer plex tro att alla filmer är borttagna och ta bort all meta data .. vilket man inte vill ...

därför så är plex okänslig mot om tar bort en mapp med en film i .. men hur gör man då om man verkligen vill ta bort en film
. Först så testar man att tömma paperskorgen i MEdia manager ... gå in i media manager i plex media server .. och där finsn en papperskorg ...

alternativ två är en så kallad deep scann och en force refresh .. fungerar inte dessa tre vilket de gör till 99.9 % av gångerna .. då kan databasen vara korrupt eller felaktig ... och kan kräva en reparation ...

varför nämde jag Airplay .. jo för att AirServer är en mycket trevligare upplevelse än att ha musiken i plex ... finns ingen anledning att ha musiken i plex ... Airserver fungerar kanon ihop med Plex ...

Och när du läser din egen förklaring till de eventuella tre steg man måste gå igenom för att ta bort en film, så framstår omacigheten i hela sin glans, eller hur?

Jag har all min musik i iTunes. Jag vill bara ha ett snyggt grafiskt gränssnitt (där lyckas Plex) som jag kan välja min musik från, med rätt metadata (där misslyckas Plex). Att strömma Spotify från min mobiltelefon har jag noll intresse av... Använder knappt någonsin Spotify. Jag vill att Plex ska kunna ersätta Front Row som ett HTPC-gränssnitt, utan en massa krångel och där ingår att hantera min musiksamling. Det klarar Plex inte av.

Ursprungligen av Capeman:

Och när du läser din egen förklaring till de eventuella tre steg man måste gå igenom för att ta bort en film, så framstår omacigheten i hela sin glans, eller hur?

Jag har all min musik i iTunes. Jag vill bara ha ett snyggt grafiskt gränssnitt (där lyckas Plex) som jag kan välja min musik från, med rätt metadata (där misslyckas Plex). Att strömma Spotify från min mobiltelefon har jag noll intresse av... Använder knappt någonsin Spotify. Jag vill att Plex ska kunna ersätta Front Row som ett HTPC-gränssnitt, utan en massa krångel och där ingår att hantera min musiksamling. Det klarar Plex inte av.

fast det är rätt enkelt ... av 99.9 % av gångerna så gör jag bara så här.

Tar bort mappen ..
Går in i Plex Media Manager, då säger Plex till mig att en film tillfälligt saknas (altlså att mappen är borta).
Jag klickar på "Töm papperskorgen" inne i Plex ... Boom filmen är borta ..

Förklara för mig hur följande 2 steg inte är maciga
1. Ta bort mapp, 2 Töm papperskorg ...

Det är så man gör i os x ... det är så man gör i plex ...

Faktum är att det fungerar detsamma i iCloud och Find My iPhone ...
Om Find my iPhone i icloud.com inte kan hitta din iPhone först då kan du ta bort den ... alltså.
1. Enheten kan ej hittar 2. Då kan du ta bort den ..

å som jag skrev anledningen vilket man kan förstå att Plex scanner automatiskt inte bara tar bort en film om mappen saknas är att då skulle den ta bort meta datan som tog ett bra tag att ta ner ... å detta skulle kunna hända med många mappar om en extern disk råkades mata ut ...

Därför måste man bekräfta att man verkligen vill ta bort en film genom att klicka på papperskorgen ..så att Plex inte av mistag skall blåsa bort all meta data ..

Jag och Andas diskuterade varför 99 roddat ihop en Plex-del, men detta förklarar ju det hela. Hade det inte varit bättre att haft något som hette "Streaming" eller nått? För alla oss med en PS3 eller X-Box blir ju Plex helt onödigt. Och många streamar på andra sätt utan att ha Plex. Detta är säkert Off-Topic, men jag förstår inte den varma välsignelsen av Plex och varför man ska begränsa ämnet så här? Fast inte just i den här tråden såklart.

Ursprungligen av Fitinghoff:

Jag och Andas diskuterade varför 99 roddat ihop en Plex-del, men detta förklarar ju det hela. Hade det inte varit bättre att haft något som hette "Streaming" eller nått? För alla oss med en PS3 eller X-Box blir ju Plex helt onödigt. Och många streamar på andra sätt utan att ha Plex. Detta är säkert Off-Topic, men jag förstår inte den varma välsignelsen av Plex och varför man ska begränsa ämnet så här? Fast inte just i den här tråden såklart.

Det finns inget som hindrar diskussioner om andra lösningar i forumet. Nu råkade vi trilla över en Plex Guru och jag personligen är helsåld på Plex så det "blev som det blev". Kom gärna med förslag på andra forum/trådar och bjud gärna in experter till 99mac. Ju mer dess bättre

Ursprungligen av Fitinghoff:

Jag och Andas diskuterade varför 99 roddat ihop en Plex-del, men detta förklarar ju det hela. Hade det inte varit bättre att haft något som hette "Streaming" eller nått? För alla oss med en PS3 eller X-Box blir ju Plex helt onödigt. Och många streamar på andra sätt utan att ha Plex. Detta är säkert Off-Topic, men jag förstår inte den varma välsignelsen av Plex och varför man ska begränsa ämnet så här? Fast inte just i den här tråden såklart.

För er mer PS3 och XBOX så är Plex inte just nu det ultimata. Men nästa version innehåller DLNA-stöd, och då kommer det finnas många anledningar till att använda Plex Media Server.

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

För er mer PS3 och XBOX så är Plex inte just nu det ultimata. Men nästa version innehåller DLNA-stöd, och då kommer det finnas många anledningar till att använda Plex Media Server.

Vart på Plex-forumet kan man se kommande features?

Vi pratar inte så mycket om kommande features. Men DLNA var med i Elans senaste blogpost: Plex » Plex Media Server v0.9.5.3

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

För er mer PS3 och XBOX så är Plex inte just nu det ultimata. Men nästa version innehåller DLNA-stöd, och då kommer det finnas många anledningar till att använda Plex Media Server.

För mina behov är Plex på en Mac Mini helt underbart, jag kommer nog aldrig att dra igång min PS3-häck för att se på film eller TV.

Men det passar säkert någon annans behov, så kul att det också kommer

Vad bra, så det inte blir Plexklusivt!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-02-15 17:30

Ja, se där ja... Installerade Plex själv på min mini som jag använder som htpc men inte fattade jag hur det skulle funka. Läser igenom den här tråden och helt plötsligt så känns det mycket enklare.

Gör om, gör rätt som man säger!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-02-15 21:03

Äsch! Jag sket nog i det blå skåpet för det blev en jäkla oordning på alla filmer och tv-serier. Får nog gå i fängelse utan att passera gå och börja om från början när jag muckar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-16 10:55

Att följa namngivningen är ett "måste" för bra PLEXanvändande... vilket är lite jobb. Men när det väl är gjort är det värt det!

Ursprungligen av kenjon:

Att följa namngivningen är ett "måste" för bra PLEXanvändande... vilket är lite jobb. Men när det väl är gjort är det värt det!

Precis som Kenjon skriver så är namngivning en sak som är ett "måste" att ta hänsyn till. Är man en nedladdningsmänniska och tar hem saker från nätet så brukar det oftast inte vara något problem. Men då man är en laglydig medborgare och rippar alla sina TV-serier och filmer själv så måste man läsa på sig lite om hur man ska namnge sin media. Jag kommer ta upp namngivningsstandarden i en framtida tråd, men lite snabbt så kan man säga så här:
TV-serier
1. Skapa en mapp i din TV-seriemapp och döp mappen till det exakta TV-serienamnet (förutom apostrofer och liknande specialtecken). Finns det en annan serie som heter likdant, se då till att lägga till årtalet då TV-serien först sändes. Lägg årtalet inom ( ). Så orginalversionen av serien "Battlestar Galactica" ska du alltså döpa till Battlestar Galactica (1978)
2. I den mappen kan du lägga alla avsnitt av serien. Personligen så gör jag inte det, jag lägger en nivå till emellan, och det är säsongsmappen. Detta för att förbättra chansen att Plex ska matcha rätt. Många skiter i detta då de tycker matchningen funkar bra nog ändå.
3. Ett avsnitt av serien ska döpas med serienamnet först, sen vilken säsong och episod det är, och sen kan man skriva vad man vill (till exempel avsnittsnamnet och vilken upplösning det är) eftersom Plex skiter i vad som står där.

Så, i mitt fall ser det ut så här:
/Volumes/NASet/Media/TVshows/Battlestar Galactica (1978)/Season 1/Battlestar Galactica S01E01 - Saga of a Star World 1 - 720P.mkv
/Volumes/NASet/Media/TVshows/Battlestar Galactica (1978)/Season 1/Battlestar Galactica S01E02 - Saga of a Star World 2 - 720P.mkv
...

I mitt fall så ser ni att min TV-seriemapp i detta exempel inte ligger på min Mac Minis interna hårddisk, utan den ligger på en nätverkshårddisk på mitt nätverk. Det fungerar underbart det också.

Filmer gör du likadant, men skiter i säsongsmappen förstås. Försök komma ihåg att lägga dit åralsnamnet på dina filmer. Om du gör det så kommer Plex misslyckas med otroligt få filmer då den försöker lista ut vilken det är.
Så här ser sökvägen till mina filmer ut:
/Volumes/NAS/Media/Movies/Pulp Fiction (1994)/Pulp Fiction (1994) - 1080P.mkv

Om det är en massa punkter i namnet så är det i 99.9% av fallen ingen fara. Plex tar bort punkterna innan den frågar sajterna på nätet vilken information som finns.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-02-16 11:08

Hur får man Plex att förstå att det är TV-serier då? För mig samlades både filmer och tv-serier i samma kategori!

Bevaka tråden