Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man konfa den röda bollen?

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2012-02-12 22:23

Jag har tidigare fått en röd boll med en siffra i när någon har gillat mina inlägg. Nu är den bollen en symbol även när jag inte har läst alla trådar jag prenumererar på. Jag vill inte se det där, för så ser jag inte när någon har "gillat" mig. För mig är bollen en Gillaindikator, inte en "något har hänt"-indikator. Kan man inte få välja vad bollen ska signalera, typ Gilla, Nya inlägg i bevakad tråd, nytt inlägg i bevakat forum osv?

Håller med. Antal olästa etc ser man ju direkt genom att trycka "nya inlägg", spar röda bollen till Gilla och meddelanden.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-12 23:08

Jag håller också med.. Blev mäkta förvånad häromdagen när jag trodde att jag hade 38 gilla... Men tji fick jag

rundgång där.. det här gäller ju bara den röda bollen.. Tycker också den bara ska gälla gilla och pm. Att den blivit omdöpt till Nytt förstår jag inte heller, det är ju fortfarande min inbox?

Vi håller diskussionen om röda "ploppen" i denna diskussion för enkelhets skulle.

jag ser både för o nackdelar med "ploppen". Fördelen är att jag snabbt får veta att det finns nya svar i de trådar jag bevakar o listan jag får när jag väljer menyalternativet är fri från bevakade trådar som inte har nya inlägg

Nackdelen är att funktionen att visa bevakade trådar ju redan finns så det blir sas redundans i systemet. Förut när jag gick in på 99 klickade jag alltid först på "Bevakningar" för att se förändringar i de trådar jag är intresserad av, nu blir det att jag växlar mellan att ibland välja "Bevakningar" o ibland "Nytt".

Jag är lite splittrad....

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-02-13 08:36

Det jobbigaste med den röda bollen är att det inte går att göra en reset (vad jag sett). Jag kanske inte har lust att gå in och läsa de trådarna just nu men då ska de ändå kunna tas bort från nytt. Det är snarlikt appar man av en eller annan anledning inte vill uppgradera och så står man där med den jobbiga siffran som visar att det finns uppdateringar att hämta.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-02-13 08:45

Själv använder jag inte bevakningar men har ändå 691 bevakade diskussioner! Det innebär alltså att så fort man svarat eller gillat så bevakas tråden?

Edit: Verkar inte ta med de gillade trådarna, men har man skrivit så blir den bevakad med automatik.

Ursprungligen av MatsOlov:

Själv använder jag inte bevakningar men har ändå 691 bevakade diskussioner! Det innebär alltså att så fort man svarat eller gillat så bevakas tråden?

Edit: Verkar inte ta med de gillade trådarna, men har man skrivit så blir den bevakad med automatik.

Att trådar man skriver i automatiskt blir "bevakade" är något som funnits ända sedan bevakningssystemet infördes. Det gär det enkelt att hitta igen favorittrådar men tyvärr gör det också att trådar som man kanske bara skriver ett inlägg i o sedan inte ämnar komma tillbaks till också hamnar därunder. Precis som man manuellt kan välja att avsluta en bevakning tycke jag det skulle vara möjligt att manuellt starta en bevakning

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-13 09:44

Förslag:

- Ta bort "bevakningshändelser" från den röda bollen.
- Gör en ny grön boll med bevakningshändelser som sätts i menyalternativet "bevakningar".
- Gör en inställning där man kan få slå av om ett inlägg i en tråd leder till automatisk bevakning.
- Gör en enkel knapp i tråden där man kan slå på/av bevakning.

Ursprungligen av pesc:

Förslag:

- Ta bort "bevakningshändelser" från den röda bollen.
- Gör en ny grön boll med bevakningshändelser som sätts i menyalternativet "bevakningar".
- Gör en inställning där man kan få slå av om ett inlägg i en tråd leder till automatisk bevakning.
- Gör en enkel knapp i tråden där man kan slå på/av bevakning.

Det blir väl inte enklare än så här med en knapp för att avsluta bevakningen:

Ursprungligen av pmarriott:

Det blir väl inte enklare än så här med en knapp för att avsluta bevakningen:

Fast för att avsluta bevakningen krävs att man går in i tråden. Har man 300+ bevakade trådar där vissa är flera år gamla så vill man ju inte väcka upp dem bara för att man ska avsluta bevakningen. Det är iofs möjligt att det går att avsluta bevakningen i "bevakning"-fönstret men det är inget jag kunnat se utan att gräva.

Däremot finns dessa tre knappar längst ned i bevakningsfönstret o jag fattar inte vad de är till för...

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Fast för att avsluta bevakningen krävs att man går in i tråden. Har man 300+ bevakade trådar där vissa är flera år gamla så vill man ju inte väcka upp dem bara för att man ska avsluta bevakningen. Det är iofs möjligt att det går att avsluta bevakningen i "bevakning"-fönstret men det är inget jag kunnat se utan att gräva.

Däremot finns dessa tre knappar längst ned i bevakningsfönstret o jag fattar inte vad de är till för...

Här är en lösning:

  • Medlem
  • 2012-02-13 10:09
Ursprungligen av pmarriott:

Det blir väl inte enklare än så här med en knapp för att avsluta bevakningen:

[ATTACH="CONFIG"]31976[/ATTACH]

Men jag vill inte avsluta bevakningen. Jag vill bara inte att den ska synas i samma boll som visar meddelanden eller gilla.

  • Medlem
  • 2012-02-13 10:07
Ursprungligen av MatsOlov:

Själv använder jag inte bevakningar men har ändå 691 bevakade diskussioner! Det innebär alltså att så fort man svarat eller gillat så bevakas tråden?

Edit: Verkar inte ta med de gillade trådarna, men har man skrivit så blir den bevakad med automatik.

Det ställer du in i bevakningsinställningarna, men det är inte det den här tråden handlar om.

Nej, jag tycker det var bättre innan. Jag vill ha den röda pluppen när jag har gillade inlägg eller meddelanden i min inbox. Inte för att någon har skrivit i bevakade trådar. Jag lider av en åkomma som gör att röda pluppar måste elimineras omedelbums, så därför måste jag genast lästa alla bevakade trådar som det skrivits i så fort jag kommer hit.

  • Avstängd
  • 2012-02-13 09:11

Håller med i dom ovanstående inläggen eller åtminstone kunna nollställa just bevakade då man inte alltid vill klicka igenom dom alla, sen finns ju bevakade knappen där man snabbt får en överblick över vilka dom senaste är redan.
Sen läser ju jag dom bevakade på emailen och går bara in på dom som jag finner ger mig något nytt eller som jag vill svara på... blir lite dubbelcheck som det är nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-13 09:39

Håller med de ovanstående. Jag vill ha tillbaka den gamla bollen.

Jag har aldrig använt funktionen "bevakade trådar" och vill inte tvingas börja bekymra mig om den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-13 09:49

Sant. Tack. Fast då fick jag en ny knapp där det står "Subscribe". Det är ju bra men svenska vore bättre.

P.S.
Hoppas jag inte låter gnällig. 99.se har ett av världens bästa forumsystem! Tack till er som utvecklar det.

P.P.S
Och nu blev tråden åter bevakad. Grrrr

  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-02-13 13:03
Ursprungligen av pesc:

Sant. Tack. Fast då fick jag en ny knapp där det står "Subscribe". Det är ju bra men svenska vore bättre.

P.S.
Hoppas jag inte låter gnällig. 99.se har ett av världens bästa forumsystem! Tack till er som utvecklar det.

P.P.S
Och nu blev tråden åter bevakad. Grrrr

Om du går in under Inställningar -> Förinställt bevakningsläge för diskussioner: så kan du ställa in om trådar du gör in lägg i automatiskt ska bevakas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-13 13:42

Hm, jag stör mig inte på den röda bollen, har börjat gilla den. Men kan man lägga "bevakningsbollen" under bevakningar i menyn och göra det möjligt för de som inte gillar bollen att stänga av den?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-02-13 13:58

Jag står verkligen inte ut med den röda bollen (är lite anal på det sättet) och då är det bara 25 där just nu. Tycker att dens funktion tidigare var mycket bättre (jag har av egoskäl aldrig struntat att kolla vilka som gillar min inlägg ). Det finns ju en knapp som heter bevakningar, eventuellt skulle texten på den kunna byta färg om det finns något nytt, men jag är nog emot det också. Jag gör precis som någon annan skrev och följer de flesta trådarna via mail varvid jag går in på hemsidan om jag vill kommentera något.

Trivial Pursuit har Pedutt, 99mac har Plopp o Boll...

Tack för all feedback - vi ska ta oss en funderare på detta. Grundidén är att medlemmar ska få någon form av Plupp™ när andra svarat på en tråd. Den idén är klockren.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-13 17:32
Ursprungligen av Björnström:

Tack för all feedback - vi ska ta oss en funderare på detta. Grundidén är att medlemmar ska få någon form av Plupp™ när andra svarat på en tråd. Den idén är klockren.

Absolut, men kan man då inte sära på dessa två? Jag är som Baronen, den röda pricken är Gilla-antal för mig. Då hade jag hellre sett att man hade två separata, alternativt att man själv kan ställa in vad som "pluppen" ska kontrollera.

  • Avstängd
  • 2012-02-13 17:39
Ursprungligen av zinned:

Absolut, men kan man då inte sära på dessa två? Jag är som Baronen, den röda pricken är Gilla-antal för mig. Då hade jag hellre sett att man hade två separata, alternativt att man själv kan ställa in vad som "pluppen" ska kontrollera.

Tycker att det ska vara separata... den för 'Gilla' som förut och den andra på Bevakningar till vänster på samma menyrad, men den senare borde ha en reset och/eller avstängning. Skulle bli snyggast och mer ledande för vad det gäller... mina 5 cent.

Kommer osökt att tänka på den där reklamen för intimrakgrejor "låt inte röda prickar förstöra stämningen". Hittade tyvärr ingen länk att klistra in.

Instämmer med alla ovantående - svar på bevakade trådet får jag genom att klicka "bevakningar", röda pluppen bör vara där för saker som kräver speciell uppmärksamhet, dvs privatmeddelanden och gilla. Var mycket bättre tidigare imho.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-14 00:16

Jag får inte bort min plupp Läste i den andra tråden som det länkas till hur man kan ta bort alla bevakningar och ställa in så att det inte kommer men har samma antal idag som igårkväll fast borde vara fler nu.

Trycker jag på pluppen och väljer olästa bevakade trådar så kommer jag till en sida som säger:

Uppdaterade diskussioner: (0)

Men pluppen, ja den är kvar..

Bevaka tråden