Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Världen vaknar upp med G5

Tråden skapades och har fått 112 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-25 17:43

"För oss andra finns ju G4, som också kommer att bli snabbare nu när det finns ny arkitektur för systembussarna som ju dragit ner farten hittills."

Nej, det finns inte. Problemet är och har inte varit om arkiteturen för en snabbare maskin finns. Problemet är att G4:an inte stöjder allt det som PPC970 stödjer. Det är troligen onödligt att ha all lull-lull som finns i G5 PowerMacarna i en G4:a då den skulle se ytterst lite vinnst av det.

- Du får ändå bara, idag, 167Mhz buss till och från CPU:n.

- Du är fortfarande väldigt bandbreddsbegränsad t/f CPU

- Du har inget stöd för DDR-technologi t/f CPU -> DDR-minnen gör ganska lite skillnad.

Alltså, en G4:a idag klara att av pumpa, tror jag, c:a 1.2-1.5 GB/s till och från RAM. G5:an klarar uppåt 16 GB/s i dubbelpropputförande. Jag tvivlar på att vi kommer se många fler G4:a revisioner från Apple. De kommer nog leva kvar ett tag till på PowerBook, iBook och iMac/eMac - få L3 cache o sådant. Men S-ATA, PCI-X samt snabbare buss - mja. Motorola pratar om en 200Mhz buss nästa år, kanske att någon mac får den? Kanske IBM då redan har en budget G5:an för iMac-segmentet?

Time will tell. En G4:a dator kommer inte bli mycket snabbare inom kort i varje fall. Det är ett som är säkert.

Kanske OT / Isåfall ursäkta / Diskussionen ang MacWorlds semester stängdes (eftersom den dök upp i deras jobbannons) med en oklar hänvisning, men jag förmodar att det var den här tråden som menades..

Varför kunde inte Nils H ha bett Johan Klingstam (på CAP&D) gå femton meter i västlig riktning och även uppdaterat MacWorld's webb?

Läste Nils förklaring på deras forum och kan bara hålla med Nurell et al om att saker och ting luktar fiasko en bit in på våning tre i IDG-huset.

Kan, hur jag än anstränger mig, inte komma på hur man inte klarade av att rapportera om G5-nyheten.

Förmodar att många, liksom jag, har jobb där man alltför ofta måste anstränga sig för att leva upp till omöjliga dead-lines, extrema kund-krav, etc... Att ett företag av IDGs storlek inte klarade av detta är otroligt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
...Varför kunde inte Nils H ha bett Johan Klingstam (på CAP&D) gå femton meter i västlig riktning och även uppdaterat MacWorld's webb?

Precis så tänkte jag med... och det var till och med fler IDG-tidningar än så som skrev om det.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pepe [B]Vad skall du då med en G5 till?:rolleyes:

Min realistiska Cube 2 har inte G5. Inte ännu på ett bra tag i alla fall.

Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
Håller med! Det behövs nog en "instegs-powermac" och det skulle kunna bli en singel-G5 i liten tyst burk - som man själv kan välja skärm till...

Jag vet en perfekt "instegs-powermac"! Apple lanserade den igår:

PowerMac G4 1.25GHz (bootar i OS 9) med 256MB, 80GB, Radeon 9000 Pro & Combo för ca 10500 kr plus moms. Billigare än så blir det inte på Power Mac-fronten.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
Jag vet en perfekt "instegs-powermac"! Apple lanserade den igår:

PowerMac G4 1.25GHz (bootar i OS 9) med 256MB, 80GB, Radeon 9000 Pro & Combo för ca 10500 kr plus moms. Billigare än så blir det inte på Power Mac-fronten.

Finns inte på svenska AS

  • Oregistrerad
  • 2003-06-26 00:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Bergvall
Finns inte på svenska AS

En plåtnicklas G5 för SEK_18.665,00 inkl moms då???
Finns ju sådär

Plåtnicklas! Ahh! Är du först med den eller? Lysande!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Bergvall
Finns inte på svenska AS

Verkar som att AppleStore SE glömt att länka till PowerMac G4 från menyn.
Gå in på G5-sidan, och klicka på "datorer för OS9".

Okej att G5 2*2GHz slår alla dagens G4or på alla tänkbara sätt, men hur står sig minstingen, 1,6 Ghzaren, mot dagens värsting-G4, alltså 2*1,42GHz? Vilken är vassare?

Är det någon som har en aning om detta?

Apple har ju sänkt G4:an till Dubbla 1.25 GHz som högst och tagit bort FW 800.

utan några som helst konkreta bevis skulle jag skjuta (ifrån hoften då) att det är relativt stor skillnad mellan dual och single versionerna..

nog inget man märkar av om man surfar, kollar mail osv hela dagarna, men börja man jobba med lite mer cpu intensiva grejer hela dagen (photoshop/3D/shake/aftereffects/etc) bör man nog kunna se en markant skillnad.

Om jag inte minns helt fel så minns jag ifrån IBMs announcement om ppc970 i december (eller när det nu var) att dom sa att den var optimerad/skapat för multiprocesssorer

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Bergvall
Apple har ju sänkt G4:an till Dubbla 1.25 GHz som högst och tagit bort FW 800.

...eftersom att G4 1.42ghz egentligen mest var ett halv-taskigt försök att få saker till att se lite bättre ut genom överklockning...

synd dom tagit bort FW800 dock...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Bergvall
Apple har ju sänkt G4:an till Dubbla 1.25 GHz som högst och tagit bort FW 800.

Japp, och sänkt priset med ca 7000 kr.

Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
...Om jag inte minns helt fel så minns jag ifrån IBMs announcement om ppc970 i december (eller när det nu var) att dom sa att den var optimerad/skapat för multiprocesssorer

Jo det nämns flera gånger under senaste keynoten att de två processorerna kämpar på helt utan att påverka varandra. I G4-fallet blir 1+1 = 1,5.

Appropå ingenting hittade jag den här bilden...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Bergvall
Apple har ju sänkt G4:an till Dubbla 1.25 GHz som högst och tagit bort FW 800.

Det är ju den gamla 1.25, inte 1.25 FW 800 modellen, så egentligen så köper man en tre generationer gammal maskin....

Vill inte lägga smolk i glädjebägaren, men hur lång tid kan det tänkas ta innan typ DELL eller nån kommer ifatt och hur stora möjligheter har isåfall Apple att behålla ledningen?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Vill inte lägga smolk i glädjebägaren, men hur lång tid kan det tänkas ta innan typ DELL eller nån kommer ifatt och hur stora möjligheter har isåfall Apple att behålla ledningen?

Tills dom släpper en dator som är dubbelt så snabb som nu i alla fall.

G5an var runt dubbelt så snabb i alla tester.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-27 10:11

"Vill inte lägga smolk i glädjebägaren, men hur lång tid kan det tänkas ta innan typ DELL eller nån kommer ifatt och hur stora möjligheter har isåfall Apple att behålla ledningen?"

Bra fråga... Vi vet ju inte exakt hur bra AMD Opteron och Pentium 5 kommer prestera eller vad de kommer kosta. Troligen kommer inte alla features på G5:an bli en "allemansstandard", ev. att de flesta moderkort för dessa CPU:er får de flesta av dessa features... Dock kommer ju Apple/IBM senare att kontra med högre MHz och ev. en reviderad CPU som är mindre, strömsnålare och har lite fler funktioner. Man pratar ju om att inom 12 månader nå 3 Ghz, dvs. en 50% prestandaökning i stort sätt.

Framtiden kommer bli mycket intressant alltså. Hoppas Apple kan hålla ikapp vad gäller prestandaracet.

Kan dom bara fortsätta att derivera processorer från POWER4 och POWER5 familjerna hos IBM så kommer framtiden bli mycket intressant

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Bergvall
Apple har ju sänkt G4:an till Dubbla 1.25 GHz som högst och tagit bort FW 800.

Varför har de kvar 2*1,25 istället för 2*1,42 GHzaren? Är det för att 2*1,42an var för nära minsta G5an i prestanda? Är den rent av lika snabb?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-06-27 23:29

Tror snarare det är för att 2*1,25 GHzaren fortfarande kan starta i OS9, något som inte 2*1,42 GHzaren klarar av.

Bevaka tråden