Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Perspektiv på Foxconn-debatten

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nej ta mej tusan! Det är bara ljug!

Oavsett om det är Apple eller H&M, så ska alla arbetare i hela världen uppfylla svenska fackets minimikrav. "Lika lön för lika arbete" (som i Sverige då) – annars kan de stänga ned de där hemska fabrikerna!

Välfärd över en natt annars kan det vara!

Eller hur?!;)

Ursprungligen av Christer Holm:

Vad är det som är lögn.

Jag bara ironiserar lite.

För att förtydliga…

Alla välfärdssystem måste ha sin tid för utveckling. Det är inte alltid så att vi i västvärlden eller de industrialiserade länderna förstår att detta inte kan gå över en natt.

Det allvarligaste enligt min mening, är att vi inte kan acceptera detta eller att vi ens kan koppla ihop detta med kulmen på vårt eget välfärdssystem. I Sverige är vi ju ändå kunnigast på allt, så vi behöver ju inte oroa oss för att det kanske blir dags för oss att börja kavla upp ärmarna igen och sluta gnälla över att "jag är värd en mycket högre lön!"

Vi har ju börjat tappa allt vad produktion heter just på grund av bristen på denna insikt, då vi tror att vi ska kunna rädda vår egen välfärd genom att sälja know how till hela resten av världen. Varför har vi då inte fler Nobelpris?

Din kommentar är ju mitt i prick!

Det är då bättre att ingen tjänar pengar alls än att välfärden skulle lyckas få ett fotfäste över huvud taget. Eller?

Senast redigerat 2012-02-06 20:59

Jag lutar nog åt att hålla med Jock Scott att det är pragmatiskt bättre att hjälpa Kina åt rätt håll genom att använda billig arbetskraft hos dom. Men, jag är inte lika *tvärsäker* som du låter på att det är "the moral high ground". Man kan också ha synsättet att alla som köper arbetskraft av Kina utan att betala "rimliga" löner utför en moraliskt tvivelaktig handling. Det vill säga att det finns en absolut moral, och inte bara en relativ. Det är inte helt enkel fråga rent moralfilosofiskt, tycker jag.

En sak är känner jag mig nog ganska övertygad om - att dom andra mobiltillverkarna antagligen inte är ett dugg bättre - bara mindre framgångsrika på att sälja telefoner....

Det hela är enkelt. Se till att fler svenskar får högskoleutbildning och sänk deras löner till ca 5000:- per månad. Då jäklar ska ni få se på 0% arbetslöshet, sysselsättning åt alla osv. Då ska vi anställa en civilekonom på jobbet att hålla upp dörren åt alla kunder som kommer för att köpa våra produkter som då plötsligt kan konkurrera med vilket kina-plagiat som helst prismässigt. Vi kanske rentav anställer en diplomingenjör att koka kaffe åt oss.

Ursprungligen av pmarriott:

Det hela är enkelt.

70-talet ringde precis. De ville ha sin Japan-inställning tillbaka.

  • Medlem
  • 2012-02-06 20:50

Självmord per miljon arbetare på Foxconn....

Hur många arbetar det på Foxcon?

Ursprungligen av MP:

Självmord per miljon arbetare på Foxconn....

Hur många arbetar det på Foxcon?

Globalt ca. 1 miljon.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-09 08:24

Apple har redan visat vägen, Main Page

Var är de andra mobiltillverkarna?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-12 09:55

Du missade nog en /ironi där eller...?

Inget fel på Fair Labor Association - dom är seriösa och baserar sig på ILO's policy. Dom har väl knappast samma positiva genomslag i enskildas liv som t.ex. FairTrade, men tanken är god och dom spanar på allt. Men nu är det ju så att Kina är en egen planet - en diktatur som fullständigt skiter i västliga organisationer oavsett vad det är för organisationer. Där känner man oftast inte ens till dessa organisationer :-D. Kina är 100% autonomt och där kan man bara förändra inifrån.

1
Bevaka tråden