Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kvittoskrivare

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2012-02-07 20:42

har precis installerat en thermo skrivare (sam4s, ELLIX20II) och skulle vilja ha lite input.
Det är en nätverksskrivare installerad i ett Win nätverk, efter en del "micklande" med drivrutiner
så skriver den nu ut från en FMP -layout som är anpassa för 80mm utskriftsbredd.
Tyvärr så upplevs utskriften lite långsam, kan det bero på nätverkskopplingen, skulle den vara snabbar med
ett seriellt gränssnitt ?
Kan valet av typsnitt (helvetica 9 ) i layouten påverka hastigheten ?
den kan köra i "Star" eller Epson" -mode , men är nu default (off), kan detta val göra någon skillnad ?

tacksam för ideér eller förslag

Thermoskrivare är väl inte kända för att vara snabba. Är det någon skillnad mot när du skriver ut från PC?

  • Medlem
  • 2012-02-07 21:17
Ursprungligen av Björnström:

Thermoskrivare är väl inte kända för att vara snabba. Är det någon skillnad mot när du skriver ut från PC?

ja en aningen snabbare kanske, men ute i handeln så har jag alltid upplevt kvitto skrivare som snabba, kan ha fel....

Ursprungligen av jelli:

ja en aningen snabbare kanske, men ute i handeln så har jag alltid upplevt kvitto skrivare som snabba, kan ha fel....

Det beror väl på märke och modell? Precis som det finns olika upplösningar och hastigheten för "vanliga" laserskrivare finns det olika hastigheten för termoskrivare. Vi har ex. 4 olika termoskrivare på mitt jobb - alla med olika kravspecifikationer och prestanda.

Skulle problemet kunna vara mjukvaran? Jag tror inte FileMakers layouter riktigt passar att skriva ut direkt till printern. Vi använder på jobbet ett etikettprogram (NiceLabel) för alla utskrifter via termoskrivare. Dels för att vi använder Mac (Finns dåligt med drivare för OS X) och dels för att man får så mycket bättre kontroll över förloppet då ett etikettprogram har så mycket bättre inställnings möjligheter. Vi kör NiceLabel som en brygga mellan skrivare och FileMaker där programet via ODBC hämtar informationen, placerar den på vald layout och sedan skriver ut via egna drivrutiner.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-02-07 21:00

Och vad säger företaget/butiken som du har köpt den från? Ska man inte kunna räkna med lite support när man precis har köpt den?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-02-07 22:05

Valet av typsnitt kan säkert påverka hastigheten. Ju enklare desto bättre?

Jag arbetade med en kvittoskrivare (termotyp) av märket Star och deras drivrutin skalade ner A4 sidan till att passa kvittobredden.
Fungerade bra och snabbt. Så frågan är om du kan testa deras drivrutin.

  • Medlem
  • 2012-02-10 20:01
Ursprungligen av peterwatz:

Jag arbetade med en kvittoskrivare (termotyp) av märket Star och deras drivrutin skalade ner A4 sidan till att passa kvittobredden.
Fungerade bra och snabbt. Så frågan är om du kan testa deras drivrutin.

enligt manualen så finns det en dip där man kan välja mellan STAR och EPSON -mode, nu är den "off"=default.
någon som kan förklara vad det innebär ?
innebär det att man kan använda en EPSON eller STAR -drivrutin ?

Har du testat att skriva ut samma layout på annan skrivare?
Har du någon tung bild på layouten, t ex en logga?

  • Medlem
  • 2012-02-10 19:57
Ursprungligen av mvrobert:

Har du testat att skriva ut samma layout på annan skrivare?
Har du någon tung bild på layouten, t ex en logga?

jo, det finns en liten logga högst upp på kvittot, men när den har skrivits ut så hastigheten densamma för resterande del av kvittot

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-12 11:31

Precis.

1
Bevaka tråden