Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Thomson TG789vn + Airport Extreme + Airport Express, FUNKAR DET?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Behöver Er hjälp!! Har läst många trådar om liknande problem/uppsättning, men väljer att skapa en ny tråd iaf..

Har precis flyttat och i det nya huset är det Telia som är bredbandsleverantör, via fiber. Beställde nytt abonnemang och fick en Thomson TG789vn-router. Föreningen har avtal med Telia och digital-TV ingår i månadsavgiften, så jag kör TVn med en nätverkskabel från Thomson in i digitalboxen. Bredbandsuttaget är placerat i hallen och routern står nån meter från uttaget. Går inte/vill inte flytta på routern.

Nu till mitt problem:

Har en Airport Extreme och en Airport Express som jag vill ha kvar. Jag vill placera Extremen på övervåningen för att få bättre styrka/signal på övervåningen och Expressen i vardagsrummet för att strömma musik till stereon samt filmer till ATV. Mao vill jag bara utöka det befintliga nätverket med Apple-prylarna.
Jag har bockat för "Power Reduction Enable" på Thomson och därefter kopplat Extremen till Thomson och men en gul nätverkskabel och via Airport-verkyget försökt utöka nätverket. När inställningarna är klara och jag försöker spara så får jag meddelandet "Det här nätverket går inte att utöka". Har inte provat med Expressen än men misstänkte att det lär bli samma sak.

1. Finns det nåt sätt att lösa detta?
2. Går det att ha Extremen på övervåningen och köra den trådlöst?
3. Bättre förslag på ovan parkoppling?

Hej igen...

Ingen som har ngt förslag??!!

Har du Telia Fiber så borde du väl kunna strunta i Thomson TG789vn och istället bara köra direkt med Extremen?

För rätta mig om jag har fel, just själva "extend" funktionen på Apples nätverkprylar fungerar väl just bara med Appleprodukter?

Ursprungligen av GoYoghurt:

Har du Telia Fiber så borde du väl kunna strunta i Thomson TG789vn och istället bara köra direkt med Extremen?

För rätta mig om jag har fel, just själva "extend" funktionen på Apples nätverkprylar fungerar väl just bara med Appleprodukter?

Jo, iof skulle jag kunna köra Extremen som huvudrouter och plocka bort Thomson. Men då måste jag ha den vid nätverksuttaget i hallen och jag vill ju ha den på övervåningen.

Köp en ATV 2 och ha den vid tvn och expressen på övervåningen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-04 09:35

Stäng av det trådlösa i Thomson (inställningar under hemmanätverk) och nyttja sedan bara AirPort Extreme för ditt WiFi.
Den "gula" kabel, har den 4-par eller 2-par? Får du "länk" på Extreme?

Har själv testat att utöka ett WiFi-nät med Apples prylar men om det inte är Apple <=> Apple så har jag inte fått det att fungera.

Du behöver Thomson för att få TV att fungera så du kan inte ersätta den helt med Extreme.

Lycka till!

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-12-30 13:23

Håller på att installera en TG789vn-router och vill stänga av den trådlösa delen i denna, men jag förstår inte hur. Det finns vad jag kan se ingen inställning som stänger av det trådlösa (se bifogad bild). Jag tänker koppla den till min AirPort extreme med kabel och använda AEn som trådlös router. Hur går man tillväga?

Ursprungligen av lajo03:

Stäng av det trådlösa i Thomson (inställningar under hemmanätverk) och nyttja sedan bara AirPort Extreme för ditt WiFi.
Den "gula" kabel, har den 4-par eller 2-par? Får du "länk" på Extreme?

Har själv testat att utöka ett WiFi-nät med Apples prylar men om det inte är Apple <=> Apple så har jag inte fått det att fungera.

Du behöver Thomson för att få TV att fungera så du kan inte ersätta den helt med Extreme.

Lycka till!

Bocka av "Gränssnitt aktiverat"

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-12-30 13:41

Upptäckte det :">, hade prövat det men inte varit tålig nog så jag märkte inte att den försvann ur nätverkslistan.

Inget att skämmas över, det är lite punschigt översatt så det är lätt att missa när man ögnar i genom
Har du fått det övriga att fungera eller behöver du assistans med det?

Vanligtvis brukar det fungera bra på ett hemmanätverk att bara stänga av inbyggda routern i modemet och sedan välja att Extremen
kör via bryggat läge. Då kvarstår bara att välja namn och lösenord på Extremen och samma credentials för nätverket och avvakta tills DNS med mera trillat ner

Jag väcker liv i denna tråd istället för starta en ny och hoppas på att ngn kunnig vill svara på följande!

Har idag bredband från Bornet 100/100 fiber kopplat till min Airport Extreme.
Samtidigt så har jag också Telia ADSL p.g.a TVn tycker att jag kan tjäna 500 kr nästa / mån om jag går över helt och kör med Telias modem, däremot vill jag kunna som idag streama filmer från min Server Qnap osv.
Dessa är ju självklart kopplade till Airporten och Fibernätet men Thomson modemet har bara 100 Mbps portar vilket inte är så kul.

Läste denna tråd och då är min fråga kan jag köra Thomson modemet till TVn och Airport Extremen till mina andra prylar för att få åtkomst i full hastighet samt använda 802.11n trådlöst, likaså kan jag komma åt min Teliabox Zappa via Airporten nu då IP kommer från Thomson.

Idag har jag en fast IP adress, men kan jag reservera portar DHCP även i Airport vid ovan lösning, om jag får olika IP nummer via Thomson ?

Tacksam för svar

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-12-30 16:09

Jo det gick bra... extremen tog hand om allt annat själv. Tack för hjälpen.

Det låter inte som det bör vara några problem men vad jag undrar över är den här streamingen som du pratar om.
Är det tänkt att gå via den här teliaboxen, har du inbyggd funktionalitet i TVn eller har du någon dator kopplad till TVn?

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2012-02-10 01:40

vet inte om jag bryter tråden men jag har samma bekymmer som skrivarna tidigare. Har extreme som jag förlängt med express och nu skaffat telia smart med en thomson router. Hade i min tidigare också kopplat till Sonos ljudsystem och en dreambox. Med den nya thomson routern så fungerade inte airport och dessutom verkade det inte som om jag fick signal till sonos och dreambos. kopplade sonos och dreamboxen till AE och sladd mellan thomson och AE. inget fungerade så jag gick tillbaka till mitt gamla modem vilket dessvärre inte är hållbart då jag också skaffat ip telefoni och nu är utan signal till den fasta telefonen. Tacksam om någon kan skingra molnen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-10 13:11

Hej, testa nedanstående

1) Stäng av det trådlösa i din Telia Smart
a) Gå till http://192.168.1.1/
b) Välj Hemmanätverk - Trådlös
c) Välj Konfigurera (finns nästan längst upp till höger)
d) Välj att de-aktivera under "Gränssnitt aktiverat"

2) I din Extreme ange att den skall arbeta i "bryggat" läge, dvs den skall inte dela ut några IP-adresser.

Gör du ovanstående så borde det fungera som tidigare med den enda skillnaden att det är Telia Smart som delar ut IP-adresser och hanterar NAT etc i stället för din Extreme.

Hoppas det fungerar

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2012-02-12 11:09

lajo03
tack för svar
det gjorde susen
nu funkar allt....problemet syntes vara att två trådlösa på varandra inte fungerar

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-12 11:25

Problemet är att man inte ska ha två routrar på varandra.... spelar ingen roll om du kör trådlöst eller trådat.

Har en fråga på samma ämne.. Min set up är samma som TS och jag har ett märkligt problem. Hur kan min MacBook Air ha "dålig" kontakt med Extreme när jag sitter 2 meter ifrån??

Hm, nu är det jag som har mystiskt problem.

Jag har en Thomson TG789vn på vinden, kopplet till min fiberaslutning. Från en av dess LAN-portar har jag dragit ner en sladd till
min WAN-port på min Airport Extreme (senaste A1408). Via LAN-portarna på min Extreme så förgrenar sig mitt trådade nät vidare i huset.

Jag har nu deaktiverat den trådlösa gränssnittet på Thomson. Min Express är satt i bryggläge. Det trådade gränssnittet funkar galant. Jag kan se kan se på IP-TV, och IP-Telefonin fungerar, och självklart så får mina trådade datorer Internettillgång (IP-adresser delas ju bara ut Thomson).

Men, jag går bet på att få igång det trådlösa delen av Extremen. När jag kör återställning av den, och installerar från grunden så står den och "hänger sig" på alternativet "väntar på att Ethernetkabel skall anslutas i WAN-porten" Vilket ju är skumt, för det är ju via den anslutningen alla trådade datorer är kopplade till Internet - så den borde ju verkligen funka. Och hoppar jag förbi det alternativet, utan att få en bekräftelse så står Guiden och tuggar och väntar ett gott tag, innan den säger "Ett oväntat fel inträffade. Försök igen." Och nu med den fina iOS-nyllet som slipper man ju se loggar i programmen... Systemloggen säger nåt om "2012-03-24 14:29:15,233 racoon: IKEv1 Phase1: maximum retransmits. (Phase1 Maximum Retransmits)."

Frustrerande. Är det någon som har några bra tips?

Hur löser man problemet när man inte vill använda Telias internet endast få tillgång till Zappa ?

Har min AP kopplad till Fiber via Bornet 100/100 som jag knappast vill bli av med, sedan har jag Telias smart kopplad til TVn med nätverkskabel, det jag måste göra varje gång jag vill styra TVn med Zappa är att ändra mitt Wifi på iPhonen till Telias Wifi och för styra alla andra saker i hemmet får jag gå över till min Airport igen som går med Bornets internet!

Kan man på ngt sätt få Telias skitbox intergrerat i min Airport ?

Min Airport går till en switch i stora rummet och därifrån till 8 st Mediaenheter som då får höghastighetsinternet och kommer åt alla mina filer från Qnap som också är kopplad till Airporten, allt jag saknar är att komma åt Telia boxen, att styra över och lägga allt på Thomson / Telia boxen finns inte ens på kartan.

Jag blir helt jävla galen på Telia och deras jävla skit bredbandslösning. Jag har Telejack ->Thompson -> Airport Extreme -> massa klienter.

Det märkliga (förutom att det är extremt instabilt är att jag kan sitta utanför min sons rum på övervåningen med 22 Mbit/s och i rummen bredvid har de 1,8 Mbit/s i samma sekund. iPad går i stort sett inte att använda i sovrummen eftersom det är så dålig mottagning.
Nu tänker ni.. Det är väl inte så konstigt.. Det beror ju helt enkelt på att det finns väggar/dörrar mellan APE och de andra klienterna. Det stämmer, men det har det funnits hela tiden. Problemet började med Thompson Gateway'en.

Vad kan vara fel? Alla datorer har exakt samma inställningar...

Kan ngn hjälpa mig?

  • Medlem
  • Åstorp
  • 2013-04-03 08:29
Ursprungligen av lajo03:

Hej, testa nedanstående

1) Stäng av det trådlösa i din Telia Smart
a) Gå till http://192.168.1.1/
b) Välj Hemmanätverk - Trådlös
c) Välj Konfigurera (finns nästan längst upp till höger)
d) Välj att de-aktivera under "Gränssnitt aktiverat"

2) I din Extreme ange att den skall arbeta i "bryggat" läge, dvs den skall inte dela ut några IP-adresser.

Gör du ovanstående så borde det fungera som tidigare med den enda skillnaden att det är Telia Smart som delar ut IP-adresser och hanterar NAT etc i stället för din Extreme.

Hoppas det fungerar

Tack för tipset! Det gjorde att jag fick i gång min Airport Extreme.

1
Bevaka tråden