Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

QS kris!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-26 01:00

Mac-kris!

I allt ståhej om G5 så gav min gamla G4:a upp. Den är döööd.
Var uppe i fjälls o fiskade. Lämnade datorn i viloläge. (bredvid PC-n som morsan använder, och som jag använde nu ) Och nu när jag kommer tillbaka så är den avslagen o jag tänker att morsan kanske råkade väcka den ur viloläge o ledsnade på den o drog ut kabeln för att få tyst på den.
Men iaf så nu när jag ska slå på den så händer INGET, förutom att knappen lyser medans man håller inne den. Sen händer inget. Inte ett ljud.
Öppnade den och kände att nätaggregatet var lite varmt iaf. Det var det enda jag såg.

Kan den ha fått sig en smäll under resan med bussgods för nån vecka sen?
Kan den ha haft inbyggt självmord vid lansering av G5 ?
Kan den bara vara sur o ledsen för att morsan använder PCn eftersom den har skrivare som tyvärr ej går att koppla till G4:an.) redvid,

Följder detta kan ha:
-Skicka den in på garantin. Får inget eftersom den är mer än ett år.
-SKicka den in på garantin. Lagas, men tar tid.
-Skicka den in på garantin. Kan ej lagas billigt.
-Jag ledsnar o nöjer mig med en toshiba...
(se: http://www.amdzone.com/articleview.cfm?articleid=1296
eller: http://www.haxial.com/spls-soapbox/apple-powermac-G5/)

Katastrofala följder alltså. Hjälp behöves!

Testat att rycka ur sladden och försöka starta den sen? Har du tur har den ju bara hängt sig i viloläget.

Ett lite brutalare sätt är att leta reda på reset-knappen på moderkortet.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2003-06-26 09:05

Ibland får man rycka ur sladden och låta den stå en stund så att den får slut på all ström internt...

Tja, sök på " död powermac". Läs tråden och se om det kan vara samma problem. Den gången var det jag som fick hjälp.

Hoppas det löser sig.

/Richard

  • Medlem
  • 2003-06-27 08:27

Hej,
jag råkade ut för samma sak tidigare i år. Gör så här: Stäng av datorn och öppna den.

På moderkortet, nära processorn, finns en liten "knapp", stor som en vårta. Tryck in den, du hör ett klick, i ca. 10 sekunder med en pennspets eller liknande. Stäng lådan och starta burken.

Det är någon typ av reset. Lycka till!

/Martin

  • Medlem
  • 2003-06-27 10:13

Tryck inte in knappen mer än ett par sekunder, eftersom batteriet kan ta stryk.

Den där knappen alla pratar om är en liten dator i datorn, om man säger så. Den kallas för PMU vilket står för Power Management Unit. Den har egen processor och mjukvara. Den håller koll på hur Macen ska starta, när den ska gå i vila och när den ska vakna, mm. Denna lilla dator kan krascha, och då kan Macen få problem att starta överhuvudtaget. Då måste man starta om PMU:n, och det är just det man gör genom att trycka på knappen.

Dra ur strömkabeln till Macen och tryck sedan bara en gång på knappen, snabbt som tusan (mindre än en sekund). Om du trycker flera gånger, eller håller ner knappen, kan PMU:n krascha igen, och då tappar batteriet livslängd, ner till ett par dagar bara. Vänta sådär tio sekunder så att PMU:n hinner starta om. Sätt i ström och se om Macen startar. Gör den inte det, är det nåt annat som är sönder. Nätdel eller moderkort, möjligtvis.

1
Bevaka tråden