Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lite frågor om plex/xbmc

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja, funderar på att ersätta min tvix hemma med en mac mini, men har lite frågor innan investeringen.

Om jag ska köra plex eller xbmc är en, funktioner jag vill ha är typ:

* Spela upp rar'ade arkiv.
* Att den hämtar coverart (omslag/text om filmen) automatiskt.
* Hämtar svenska subtitles automatiskt.
* Fixar nätverksdiskar (så jag kan ha film/musik/bilder på NAS och spela upp från).

Det här är säkert självklara svar för många av er, men inte för mig.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-01-26 09:47

Allt detta fungerar med Plex MEN det är lite pill med att lägga till rar:ade arkiv till mediabiblioteket (Men det går med en plugin)
Spela upp rar:ade kan man dock göra direkt i Plex utan strul om man bläddrar till filerna i "video plugins" som ligger utanför mediabiblioteket.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-12 00:36
Ursprungligen av kainen:

Allt detta fungerar med Plex MEN det är lite pill med att lägga till rar:ade arkiv till mediabiblioteket (Men det går med en plugin)
Spela upp rar:ade kan man dock göra direkt i Plex utan strul om man bläddrar till filerna i "video plugins" som ligger utanför mediabiblioteket.

Vilken plugin?

Ursprungligen av zappee:

Vilken plugin?

Googla efter TranspRAR. Det är inte supersmidigt, men ska funka som jag förstått det.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-12 11:30
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Googla efter TranspRAR. Det är inte supersmidigt, men ska funka som jag förstått det.

okok, tack!

Får testa, synd att de tog bort de inbyggda från XBMC.

Ursprungligen av zappee:

okok, tack!

Får testa, synd att de tog bort de inbyggda från XBMC.

Ja, jag förstår att det blev lite tristare för de som fortfarande har rar-filer på sin disk. Men jag kan också förstå deras argument.
Det finns programvaror som packar upp RAR-filer automatiskt hursomhelst, så vill du inte köra TransRAR så kan det vara dags att ta en titt på sådana varianter.

Har fått en film som är uppdelad i RAR filer ( .r00, .r01, .r02 osv...) Skulle gärna få tips på hur jag packar upp dom och får in dom i PMS.
Skulle gärna lägga lite tid på att göra om dem till ett mer plex vänligt format, eftersom jag streamar mycket till diverse klienter....

/ Pelle

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-04-30 00:59
Ursprungligen av Pleximan:

Har fått en film som är uppdelad i RAR filer ( .r00, .r01, .r02 osv...) Skulle gärna få tips på hur jag packar upp dom och får in dom i PMS.
Skulle gärna lägga lite tid på att göra om dem till ett mer plex vänligt format, eftersom jag streamar mycket till diverse klienter....

/ Pelle

Antar att du har en fil som heter bara .rar också?
Det är bara att använda valfritt rar program till OSX tex unrar,stuffit expander.

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-02-15 11:34
Ursprungligen av zappee:

okok, tack!

Får testa, synd att de tog bort de inbyggda från XBMC.

Lite Off Topic men en fråga från en nyfiken, vad anser du är fördelen med att behålla filmerna i RAR? Är det för att kunna köra stora filer på filsystem som FAT32 eller av helt andra orsaker?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-15 17:21
Ursprungligen av kim_sv:

Lite Off Topic men en fråga från en nyfiken, vad anser du är fördelen med att behålla filmerna i RAR? Är det för att kunna köra stora filer på filsystem som FAT32 eller av helt andra orsaker?

Att slippa packa upp dem.

Ursprungligen av zappee:

Att slippa packa upp dem.

Ta en kik på Hazel, en riktig guldklimp.

Noodlesoft: Hazel

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2011-01-26 09:48

Jag använder själv XBMC. Jag har inte kört Plex men det verkar vara ett skinnat XBMC med några extra addons anpassat för Mac.

1. Ja
2. Ja
3. Aldrig sett denna funktion. Subs måste läggas till manuellt.
4. Ja. Streamar bla. över protokollen FTP och SMB som default.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-23 01:02

Lånar tråden då jag har lite frågor om Plex.

Tidigare kunde jag med Plex strömma materialet från min iMac till MacBook Air, sen vidare till teven med hdmi adapter. Men nu har jag helt glömt bort hur jag gjorde i inställningarna för att det blev möjligt. Alltså, det är bara materialet som ska hämtas från en dator till en annan. I Plex.

Vore ju toppen om någon smart person kunde friska upp mitt minne.

Ursprungligen av Mcus:

Lånar tråden då jag har lite frågor om Plex.

Tidigare kunde jag med Plex strömma materialet från min iMac till MacBook Air, sen vidare till teven med hdmi adapter. Men nu har jag helt glömt bort hur jag gjorde i inställningarna för att det blev möjligt. Alltså, det är bara materialet som ska hämtas från en dator till en annan. I Plex.

Vore ju toppen om någon smart person kunde friska upp mitt minne.

är det inte bara så enkelt som att du delar ut din film-mapp på iMac:n och sen lägger till den mappen i Plex bibliotek?
Att göra så i senaste Plex är ju en barnlek då de har sin fina Plex-server del där man lägger till saker. Eller missuppfattade jag allting?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-23 13:26
Ursprungligen av Mcus:

Lånar tråden då jag har lite frågor om Plex.

Tidigare kunde jag med Plex strömma materialet från min iMac till MacBook Air, sen vidare till teven med hdmi adapter. Men nu har jag helt glömt bort hur jag gjorde i inställningarna för att det blev möjligt. Alltså, det är bara materialet som ska hämtas från en dator till en annan. I Plex.

Vore ju toppen om någon smart person kunde friska upp mitt minne.

Det är inte svårare än så att du lägger in materialet i plexmediaserver som du kör på din iMac. Startar plex på din Air (som är uppkopplad på samma närverk) bläddrar fram tills du hittar Movies/tv shows med din iMac:s datornamn under.

Edit:

Citat:

är det inte bara så enkelt som att du delar ut din film-mapp på iMac:n och sen lägger till den mappen i Plex bibliotek?
Att göra så i senaste Plex är ju en barnlek då de har sin fina Plex-server del där man lägger till saker. Eller missuppfattade jag allting

precis det du skrev ju. missade det...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-23 21:02

Tillåt mig skratta (på ett positivt sätt) Detta var mig det enklaste jag varit med om. Stort tack bERNA. Fungerar precis så som jag ville och behövde inte göra något. Det var redan klart!

Ps. Tack även till dig sirsnurre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-23 22:19
Ursprungligen av Mcus:

Tillåt mig skratta (på ett positivt sätt) Detta var mig det enklaste jag varit med om. Stort tack bERNA. Fungerar precis så som jag ville och behövde inte göra något. Det var redan klart!

Ps. Tack även till dig sirsnurre.

Ja det är otroligt enkelt! Kul att jag kunde hjälpa till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-24 00:21

Ibland ska livet vara lite lättare

Ursprungligen av bERNA.:

Ja det är otroligt enkelt! Kul att jag kunde hjälpa till.

1
Bevaka tråden