Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bara originalbatteri för att inte bli lurad/missnöjd?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ha en vit MacBook från 2008 (3,1 Intel Core 2 Duo, 2,2 GHz) vars originalbatteri verkar nära slutet (se nedan). Var köper jag ett nytt till bäst pris utan att få ett taskigt batteri? Måste jag bita i det sura äpplet (!) och betala 1.395,00 kr på apple.se för att inte bli lurad?

Laddningsinformation:

Återstående laddning (mAh): 496
Fulladdat: Nej
Laddar: Ja
Full laddning (mAh): 4115
Statusinformation:
Cykelantal: 1680
Skick: Normalt
Batteri installerat: Ja
Amperetal (mA): 1966
Volttal (mV): 11596

Vi har i flera trådar konstaterat att du får det du betalar för då batteriet innehåller en massa elektronik.

Om du köper ett billigt och det går åt pipan, säg för 700:- på eBay och du sedan tvingas köpa ett original från Apple då har ju det kostat 1400+700 = 2100...

Att köpa billigt kan bli väldigt dyrt.

Tyvärr har det visat sig att original är original när det kommer till batterier.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-08 23:17

Jag kan höra med batterilagret här i Göteborg om du vill, annars finns en återförsäljare i Bengtsfors också. se länk : Återförsäljare

Annars har du www nyttbatteri.se

http://www.nyttbatteri.se/dept/-MacBook_74255/SWE/SEK

Nyttbatteri.se har jag köpt nya batterier till vita macbooks ifrån och dom har funkat bra, men det var något år sedan så jag kan tyvärr inte garantera något, bra priser, dock ditt ansvar.

Om jag var i dina kläder skulle jag kolla in blocket - tradera och chansköpa ett bra begagnat batteri för några hundralappar finns en uppsjö till "vita" MACBOOKS för dom har hängt med en tid , med det är jag det

Ebay är inte att rekommendera då måste man minst vara veteran. Vem köper batterier där Goflorp

psss. kolla upp modell beteckning bara så du får rätt batteri

Senast redigerat 2012-02-09 10:40

Det finns ingen Apple-fabrik för batterier. Det finns heller ingen Apple-fabrik som tillverkar LiIon-celler. Det är speciaiserade fabriker som tillverkar dem för i stort sett hela marknaden.

nyttbatteri.se i Gävle säljer batterier som med största sannolikhet har tillverkats i samma fabriker som de som Apple köper från - det står bara inte Apple på dem. Jag har köpt flera därifrån och de fungerar klockrent. Köpa batterier direkt från Kina över eBay är visserligen billigare, men ökar risken påtagligt att man bara får ett engångsbatteri som inte går att ladda, eller ett utan styrkretsar.

Ursprungligen av leonardo:

Det finns ingen Apple-fabrik för batterier. Det finns heller ingen Apple-fabrik som tillverkar LiIon-celler. Det är speciaiserade fabriker som tillverkar dem för i stort sett hela marknaden.

nyttbatteri.se i Gävle säljer batterier som med största sannolikhet har tillverkats i samma fabriker som de som Apple köper från - det står bara inte Apple på dem. Jag har köpt flera därifrån och de fungerar klockrent. Köpa batterier direkt från Kina över eBay är visserligen billigare, men ökar risken påtagligt att man bara får ett engångsbatteri som inte går att ladda, eller ett utan styrkretsar.

Det finns inga Apple-fabriker heller, det är Foxconn som sätter ihop datorerna.

4 115 mAh är väl inte så farligt? Med 1 680 laddcykler under bältet skulle jag säga att det är helt oki.

Själv har jag kvar 4 530 mAh av 5 020 mAh i nyskick, efter 1 008 laddningar. Macbook 3,1.

Jag har köpt flera tredjepartare, både till Pismo och MacBook.

De flesta är bra. Jag har råkat ut för två dåliga Pismobatterier (de funkar nog men anser sig aldrig vara laddade, irriterande) och ett dåligt MacBook (dålig passform). Alla dåliga kom från eBay. Ett köp från någon av de svenska tredjepartssäljarna (vilken minns jag inte) blev lite dyrare men alldeles utmärkt.

1
Bevaka tråden