Det ser ut som att de flesta, om inte alla löneprogram i Sverige är gjorda av företag med bred ekonomisk bakgrund, som anlitat mjukvaruutvecklare. Hur skulle det se ut om vi vände på det, att produktutvecklare tar hjälp av bokförare och revisorer?
Självklart var vi tvungna att konsultera med experter för att få alla uträkningar rätt, men med våra designrötter betonar vi estetiken mycket högre.
Så här gick vi tillväga:
01 Problemet
Löneprogrammen för Mac är antingen för dyra, för svårbegripliga eller för osmakliga.
02 Riktlinjer
Begränsa funktionalitet, betona tänk på interaktionsdesign och automatisering. Gör Bokio inspirerande och effektivt.
03 Begränsningar
Liten budget och ingen säljavdelning.
04 Kvalitetskontroll
Bokios design och utveckling korsar flera olika områden. En av de viktigaste, interaktionsdesign, berör formen. Interaktionsdesign fokuserar på något som traditionell design inte gör: designen av beteende.
Vi ville att Bokio skulle bete sig som en användare förväntar sig. Enkelhet, nytta och estetik är prioritiserat.
De tekniska bitarna hanterar flera komplicerade uppgifter: stabilitet, integrering och bakåtkompabilitet. Det krävs mycket jobb för att få saker och ting att fungera som en interaktionsdesigner vill att det ska fungera.
Att förstå våra användares behov är också väsentligt. Med vår bakgrund kan vi göra många antagningar. Vi vet hur vi själva vill använda Bokio.
Vi tror att vi kan göra ett löneprogram så inspirerande att dess ikon alltid finns i dock’en för alla Bokioanvändare som en symbol att man är stolt över att vara entreprenör.