Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tycker min fläkt låter mkt, ska de vara så ???

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-10 22:23

Tycker min nya MBP 15" late 2011 låter mkt är det fläkten som låter? De låter som ett fläkt ljud tycker jag..
Så fort jag öppnar locket börjar den liksom surra, (den går inte upp i varv utan ett konstant surr) har för mig att min gamla macbook från 2008 inte lät så mkt.
Finns det något jag kan göra åt det?? Ska de vara så med en ny MBP?
Ogillar ljudet...
Tacksam för svar

Senast redigerat 2012-02-10 22:58
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-10 22:48
Ursprungligen av hycke:

Tycker min nya MBP late 2011 låter mkt är det fläkten som låter? De låter som ett fläkt ljud tycker jag..
Så fort jag öppnar locket börjar den liksom surra, (den går inte upp i varv utan ett konstant surr) har för mig att min gamla macbook från 2008 inte lät så mkt.
Finns det något jag kan göra åt det?? Ska de vara så med en ny MBP?
Ogillar ljudet...
Tacksam för svar

iCore 5 och 7 processorn behöver nog kylas av. Finns väl ett program smc Fancontrol för mac som man kan reglera hastigheten på fläkten.

Kontakta Apple eller din service återförsäljare för ytterligare svar och jämförelser om du har fått ett dåligt exemplar kanske du kan få hjälp att få fläkten utbytt.

Har en tyst 13 tums Macbook Air som jag är nöjd med, så jag kan inte ge personlig erfarenhet av just din modell.

Visar aktivitetshanteraren att datorn jobbar? Jag har en kompis som kör 100 flikar öppna i webbläsaren med Flashgrejer. Då surrar det konstant eftersom datorn jobbar fullt.

Vi har i otalet trådar diskuterat vad som är normalt i ljudväg.
Det är alltid lika svårt.

Åk till en verkstad, presentera ditt problem och din dator, köp fikabröd att bju på.
(Fikabröd funkar som grymt bra muta)
Låt en utbildad tekniker lyssna på ljudet, han kan på fem s säga om det är normalt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-11 10:16

Oki ska kolla med Mac verkstaden, tack för svaren. Har kollat runt lite i cyberrymden och de verkar ju ändå som 2000rpm på båda fläktarna är som det ska. Eller???
Tycker ändå att den låter lite väl mkt, och då snackar vi ju 2000rpm när jag slår på datorn utan några som helst program uppe.
Går det att sänka rpm:et så fläkten är lite lugnare när den inte direkt har något behov av avkylning (Har inget emot om den drar igång när den arbetar mkt, men stör mig på de konstanta surret som bara maler där i bakgrunden.
//Oki ha de gött

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2012-02-11 10:31

Kommer ljudet från utloppet mellan skärmen och tangetbordet eller kommer suset från högra handledsstödet (närmst dig när du använder datorn)?

Om ljudet är vid skärmen, så är det fläkten. Om det är vid handledsstödet så är det hårddisken som susar.. Min MBP late 2011 har väldigt tydligt hårddisksus. Min MBP har en Toshiba-disk, vad har din?

Min 13" MBP från 2010 med Core 2 Duo är ganska tyst. Hårddisken är bytt till en större än original och den nya låter mycket mer. Fläkten låter väldigt sällan på den. Min nya 13" MBP late 2011 med Core i7 är betydligt ljudligare med fläkten. Fläkten drar igång ganska rejält när datorn får jobba, men tystnar väldigt fort igen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-11 10:44

Oki tack Bolen!
Då är de hårddisken som låter kommer från högra handledsstödet. Lägger jag handen där o trycker lite lätt låter de mindre...
Ingen aning vad det är för disk i (inte så flink på data eller datainfo, hur kan ja se vilken disk jag har??)

Edit: oki tror ja hittade infon det är en Sata disk kan de stämma...

Senast redigerat 2012-02-11 10:59
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-11 12:29
Citat:

Ingen aning vad det är för disk i (inte så flink på data eller datainfo, hur kan ja se vilken disk jag har??)

Ursprungligen av hycke:

Edit: oki tror ja hittade infon det är en Sata disk kan de stämma...

Du kan se vad för hårddisk du har genom:
Om den här datorn/ mer info/ systemrapport/ serial-ATA
Där finns info om din hårddisk, tillverkare med mera.

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2012-02-11 13:14
Ursprungligen av hycke:

Oki tack Bolen!
Då är de hårddisken som låter kommer från högra handledsstödet. Lägger jag handen där o trycker lite lätt låter de mindre...
Ingen aning vad det är för disk i (inte så flink på data eller datainfo, hur kan ja se vilken disk jag har??)

Edit: oki tror ja hittade infon det är en Sata disk kan de stämma...

Okej, starta programmet "Terminal" och kopiera in följande kommando:

system_profiler SPSerialATADataType | grep Model

Du borde då se något i stil med:

$ system_profiler SPSerialATADataType | grep Model
          Model: TOSHIBA MK5065GSXF                      
          Model: HL-DT-ST DVDRW  GS31N                   

Där den översta är din hårddisk-modell (den undre är din SuperDrive).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-11 13:27

Oki Thanx... De verkar vara en 500-GB Seagate® Momentus® 5400.6 drive... Nån som vet om de är extra ljudliga??

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2012-02-11 13:35
Ursprungligen av hycke:

Oki Thanx... De verkar vara en 500-GB Seagate® Momentus® 5400.6 drive... Nån som vet om de är extra ljudliga??

Den borde inte vara så ljudlig då det är en 5400 rpms disk. Men som sagt så har min Toshiba och ett tydlig sus. Jag funderar starkt på att uppgradera även denna datorn till SSD.. om ekonomin tillåter det!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-11 13:35

.....

Hej! Har samma upplevelse som Hycke med min nya 15" MBP, men med 7200rpms. Jag har min gamla 15" MBP kvar och kunde jämföra och höra att den nya låter mer. På den gamla hade jag också en 7200. Syrrans 13" MBP från 2010 någon gång låter ingenting och trodde det var det ljudläget jag skulle få nu. Kan det vara något med 15" chassi? Även om det låter tycker jag nog inte det på min dator är tillräckligt för att reklamera, känns inom rimliga gränser men jag gillar det inte.

1
Bevaka tråden