Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad ersätter man en Apple 30" Cinema HD Display med?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det naturliga svaret är såklart Apples 27" Thunderbolt skärm. Men säg att man istället vill ha en större skärm - hur gör man då?

Två TB-skärmar?

Du hittar väl ingen skärm med mer än 2560x1600 pixlar, och även om du gör det så tror jag knappast graffan klarar så stora skärmar.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-10 23:18

Beror lite på hur mycket du är sugen på att lägga på en skärm...
Finns mååååånga väldigt trevliga 30" från Nec, Eizo m.fl.
Inte lika stilrena till designen, men bra mycket trevligare än ACD eller heter den ATD idag?

  • Avstängd
  • 2012-02-11 10:33

Svårt, riktigt bra +30" från dom seriösa tillverkarna är ju inte billiga direkt som man får säga att Apples 30" faktiskt var ijfr.

Funderat själv då min 30" snart är 4 år men förvånande bra fortfarande.
Blir nog antingen en 27" och en mindre från apple eller om jag plötsligt bleve rik en 30" från Eizo
Man blir ju lite bortskämd med att ha en 30" att jobba på å så impar det på kompisarna som många har en TV i den storleken

Hade det funnits en 4K skärm på säg 34-36" hade det varit ett givet steg upp

  • Avstängd
  • 2012-02-11 13:18
Ursprungligen av Björnström:

Hade det funnits en 4K skärm på säg 34-36" hade det varit ett givet steg upp

Suck, nu kände man sig fattig igen... lägga ut 35k på en datorskärm, när man snart tvingas köpa en ny MacPro... å jag som trodde pengarna dina gick till blöjor och larviga leksaker mm xD

Ursprungligen av Björnström:

Hade det funnits en 4K skärm på säg 34-36" hade det varit ett givet steg upp

Du lär bli den första på 99.se om du slår till.
Eizo Duravision FDH3601
Glöm inte att ta lite bilder och lägga upp
/m

  • Avstängd
  • 2012-02-28 15:05
Ursprungligen av martinator:

Du lär bli den första på 99.se om du slår till.
Eizo Duravision FDH3601
Glöm inte att ta lite bilder och lägga upp
/m

Nice price!

Ursprungligen av LaHe:

Nice price!

För 300.000 så köper jag nog hellre 30 stycken Apple Thunderbolt Displays och skapar mig en high-def Wall

  • Avstängd
  • 2012-02-29 14:48
Ursprungligen av gotfredsen:

För 300.000 så köper jag nog hellre 30 stycken Apple Thunderbolt Displays och skapar mig en high-def Wall

...eller en liten bil och 10 Apple Thunderbolt Displays

Vad ersätter man 1 ACD 30" med ... ? .... 3 st ACD 30" såklart

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-11 16:03

Eizo RadiForce LX600W kanske kan vara något?

3840 x 2160 = 8MP på strax över 60"

Go for it man!

Ska man vara seriös antar jag Apples 30" Cinema display påminner om deras 23"? Dessa är ganska kassa monitorer om man jämför med ex. NEC eller EIZO - eller HP för den delen. Jag skulle aldrig lägga så mycket pengar som Apple vill ha en på 27" TB display om man inte köper dem pga designen förstås.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-11 16:15

På tal om skärmar är det lite märkligt Apple inte hostat ur sig native 10-bit stöd i OSX vad gäller output till skärm. Borde vara en sak de kan lösa väldigt smidigt när de "äger" både hård och mjukvaruutecklingen.

The again, 10-bit monitors might not fit into the i-universe…

Förlåt mig. Vi har TRE!

Måste dock byta skrivbord. Kan vi byta namn på tråden till "vilket skrivbord passar tre 30" Cinema HD"

  • Avstängd
  • 2012-02-11 20:50
Ursprungligen av Björnström:

Förlåt mig. Vi har TRE!

Måste dock byta skrivbord. Kan vi byta namn på tråden till "vilket skrivbord passar tre 30" Cinema HD"

Hahaha ;-P

Ursprungligen av Björnström:

Förlåt mig. Vi har TRE!

Måste dock byta skrivbord. Kan vi byta namn på tråden till "vilket skrivbord passar tre 30" Cinema HD"

Förslaget att uppgradera min 24" LED Cinema Display till tre 30" Cinema Display hemma gick inte hem

  • Avstängd
  • 2012-02-29 16:04
Ursprungligen av Björnström:

Förslaget att uppgradera min 24" LED Cinema Display till tre 30" Cinema Display hemma gick inte hem

Du glömde väl inte att komma med en grandios muta först?

Ursprungligen av LaHe:

Du glömde väl inte att komma med en grandios muta först?

Hon tycker det är illa nog med allt annat jag dragit hem och installerat

  • Medlem
  • Skövde
  • 2012-03-01 14:52
Ursprungligen av Björnström:

Förslaget att uppgradera min 24" LED Cinema Display till tre 30" Cinema Display hemma gick inte hem

Jag tror du frågade fel tjej. Övertygad om att den andra tjejen ger dig ett positivt svar

Vi har iofs två 30" på kontoret. Hmm.

Jag är ju rätt så ny med mac. Har inte ens fått den föränn i morgon. Så ber om ursäkt ifall jag blandar meg i något som är självklart fel för många av er. Men, varför inte köra macen ut via en LED TV? Fungerar ju bra med PC. Fungerar inte det ochså för mac av olika slag?

Nu sitter jag inte vid en skrivbord någonsin. Så kör ut via min vanliga TV och med trådlöst tangentbord. Den TV är stor. Men, det finns ju mindre billiga LED TV med bra upplösning och bild. Jag har den tunna samsung serien. Fast ikke 8 serien som är top of the line.

  • Avstängd
  • 2012-02-29 15:41

Mest påtagliga skillnaden är väl att en TV-skärm har sämre upplösning än en datorskärm när man kommer upp över ca 20"

En HD-TV är på 1920×1080 pixlar medan en datorskärm som tex min 30" har 2560x1600.

Skärmdrivrutiner är en annan sak om man vill ha 'rätt' färger.
Vill man ha absoluta färger går en bra datorskärm att kalibrera med div. tillbehör, vilket en TV *aldrig' kan uppnå.

Att se på film eller surfa är ju ingen större skillnad, men om man jobbar med bilder eller film är det en stor skillnad.

Lite kortfattat...

  • Avstängd
  • 2012-02-29 16:11

Haha, jo, tjejer är ju oftast inte lika pryltokiga som vi andra... hade dom sett ut som fluffiga kuddar och passat i soffan kanske det hade gått hem...

Ursprungligen av LaHe:

Haha, jo, tjejer är ju oftast inte lika pryltokiga som vi andra... hade dom sett ut som fluffiga kuddar och passat i soffan kanske det hade gått hem...

Man borde ta fram en stor fluffig rosa skärmmuff - likt rattmuff men för skärmen. Kanske är lättare att få igenom köpet då?
Eller en apple-skärm med utbytbar inramning och baksida, likt Iphoneskal. Varför inte rosa med Svarowski kristaller
/m

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-01 15:18
1
Bevaka tråden