Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trimma en 2.0 Mac mini (Mid 2007)

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Köpenhamn
  • 2012-02-08 01:40

Hej

För ett tag sedan så la jag vantarna på en begagnad Mac Mini 2.0 Mid 2007 super nice maskin och är helt perfekt som HTPC men min maskin har endast 1GB i minne och det är på tok för lite för att få den att funka optimalt så jag planerar att sätta lite fart på den genom att proppa i lite mer minne i den enligt MacTracker så skall den klara av 3GB som texten nedan lyder

Memory slots 2 - 200-pin PC2-5300 (667MHz) DDR2 SO-DIMM Maximum 3.0 GB (Actual) 2.0 GB (Apple)

Min fråga till er kunniga så hade jag tänkt mig att stoppa i 2st 2GB DDR2-DIMM 800MHz tror ni att detta kommer att funka och kommer jag att kunna utnyttja 4GB eller klarar maskinen bara att få ut 3GB av de nya brickorna som jag stoppar i maskinen.

Funderar även på att skaffa en ny hårddisk då det endast sitter en 120GB HD i maskinen nu och SSD är nått jag gillar skarpt sen jag fick min nya AIR så vad lämpar sig och framförallt hur stor HD klarar min mini av?

Så kom gärna med lite konstruktiva tips om hur jag skall få fart på maskinen

jag hoppas att jag skall lyckas jobba fram en shopping lista nu i veckan med er hjälp och bygga om den i helgen givetvis så hamnar hela processen i den här tråden.

  • Medlem
  • 2012-02-08 10:21

Har inte testat själv, men som jag förstår EveryMac måste du stoppa i 2x2Gb för att få ut 3 Gb på din MacMini. Den sista gigabyten behåller den väl som dricks.

Jag känner inte till att det skulle gå att sätta in en för stor hårddisk i en MacMini (i Gb, inte fysisk storlek alltså). Funderar du på SSD tror jag nog att din plånbok kommer att klaga innan datorn gör det.

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2012-02-11 09:51

Om du poppar i 3 GB minne och framförallt en SSD så kommer datorn definitivt bli pigg och snabb. Tänkt dock på att din Mac Mini endast verkar ha SATA 1 så det är inte värt att köpa någon utav de snabbare/dyrare modellerna.

Här brukar jag köpa mina minnen: Apple Memory Mac Memory Upgrades for PowerBook PowerMac G4 G5 Mac Mini iBook iMac Memory

Datorn blir mycket snabbare med RAM och SSD - men fråga dig samtidigt vad du skulle få för datorn begagnad idag och vad en ny kostar.

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2012-02-11 13:20
Ursprungligen av Björnström:

Här brukar jag köpa mina minnen: Apple Memory Mac Memory Upgrades for PowerBook PowerMac G4 G5 Mac Mini iBook iMac Memory

Datorn blir mycket snabbare med RAM och SSD - men fråga dig samtidigt vad du skulle få för datorn begagnad idag och vad en ny kostar.

Man bör dock uppgradera till SSD även i en ny.. samt att ramminne till hans dator inte är särskilt dyrt. Beslutet är dock mycket beroende på vilka krav och användningsområden man har.

Jag har samma modell av Mac Mini med 2x2 GB RAM vilket gör att datorn använder 3,16 GB och resten "försvinner". Stoppade i minnena för drygt ett år sedan och allt fungerar bra. Passade även på att stoppa i en 320 GB hårddisk på 7200 rpm då, vilket också fungerar bra. Min plånbok tillät inte SSD då och gör det inte riktigt nu heller tyvärr. För att vara en så pass gammal dator levererar den med bravur som HTPC och hobbyserver.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-23 10:15

Jag stoppade i ett Broadcom Crystal HD kort i min ATV gen1 och den klarar stora BR filmer i 1080p galant! Droppar inga frames alls. Detta kort ersätter wifi/bt kortet i min ATV och ska tydligen funka med mac mini med!

Kostar ca 300-500kr på ebay.

Googla så finner du mer. Köper en A1176 idag och ska nog stoppa i Crystal kortet direkt, finns intresse kan jag ta lite bilder?

/R

Ursprungligen av robber:

Jag stoppade i ett Broadcom Crystal HD kort i min ATV gen1 och den klarar stora BR filmer i 1080p galant! Droppar inga frames alls. Detta kort ersätter wifi/bt kortet i min ATV och ska tydligen funka med mac mini med!

Kostar ca 300-500kr på ebay.

Googla så finner du mer. Köper en A1176 idag och ska nog stoppa i Crystal kortet direkt, finns intresse kan jag ta lite bilder?

/R

Gärna!

Hur gick det robber?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-11 13:58
Ursprungligen av Scarecrow:

Hur gick det robber?

Gav upp och köpte en 1,83Ghz mac mini i delar och smällde ihop den med ett Crystal HD kort i.

Körde först utan Crystal hd kortet och datorn lät men massa pga avkodning via CPU (fläkten gick på max) stoppade i Crystal hd kortet och nu kodar den all film via det och datorn är ca 20C kallare vid filmvisning samt tyst.

Rekomenderar denna modden för allt i världen, speciellt då man gör allt på ca 10min (hårdvara och mjukvara) samt att ett kort kostar ca 200kr inkl frakt.

Nu ska jag jaga rätt på en SSD disk och kasta i, vet dock inte vilken jag ska köpa.

/R

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-18 21:04

Nu är min mac mini maxad och nästa steg är nog att köpa en ny
Fått i 3gb ram, Chrystal HD grafikkort samt en ssd disk.
bara byta processor kvar dock är de så dyra att det inte är värt.

/R

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-19 07:34

Nu startar den riktigt snabbt. Inte många sekunder från knapptryckning till användande samt den är mycket svalare. SSDn lyfte datorn till en helt annan nivå.

/R

1
Bevaka tråden