Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blir din unibody Mac mini varm?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har noterat att min Mac mini unibody (Core2Duo) blir väldigt varm. Jag uppskattar temperaturen till cirka 50 grader men det är svårt att veta exakt. En sidofråga är "går det att läsa av temperaturen på något smart sätt?".

Är era datorer lika varma? Kommer jag få diskproblem på köpet?

För avläsning av temperaturer finns ju dashboard widgeten iStat Pro: iStat Pro, a Dashboard Widget by iSlayer

Har ingen Mini själv så jag vet inte om den har fläkt eller ej men annars bör den nog placeras så luftigt som möjligt

Så här ser det ut. 62C för CPU och 42C för hårddiskarna. Låter rätt mycket va?

Ursprungligen av Björnström:

[ATTACH="CONFIG"]31881[/ATTACH]

Så här ser det ut. 62C för CPU och 42C för hårddiskarna. Låter rätt mycket va?

Vet inte vad som är normalt för en Mini men mina MBP blir utan vidare varmare än så.

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2012-02-11 09:45
Ursprungligen av Björnström:

Så här ser det ut. 62C för CPU och 42C för hårddiskarna. Låter rätt mycket va?

Jag tycker i alla fall processortempen ser fullt normal ut. C2D-processorerna brukar i min erfarenhet ligga runt 58-63 grader. Med tanke på att din fläkt endast ligger och puttrar i 1800 rpm så tycker förmodligen inte datorn att det är något problem heller egentligen, men hårddisk- och ambient-temp är ganska hög. Har datorn luft omkring sig?

Du kan ju prova nollställa SMC och se om det gör någon skillnad men skulle inte tro det.

Bifogar bilder från min iMac och min MBP. Jag har dock ganska svalt i rummet för tillfället.

Ursprungligen av bolen:

Jag tycker i alla fall processortempen ser fullt normal ut. C2D-processorerna brukar i min erfarenhet ligga runt 58-63 grader. Med tanke på att din fläkt endast ligger och puttrar i 1800 rpm så tycker förmodligen inte datorn att det är något problem heller egentligen, men hårddisk- och ambient-temp är ganska hög. Har datorn luft omkring sig?

Jag har byggt ett skåp ovanpå frysen i vår köks-ö där den tyvärr står instängd i ett ganska litet utrymme - dock med öppet i bakkant och två lufthål uppåt. Jag har funderat på att installera en PAX fläkt där för att få ner temperaturen.

Det här är min iMac men den har en fläkt iaf o Minin är ju betydligt kompaktare så det kan kanske bli problem men jag tror du borde märka det på nåt vis

Det kanske inte är så farligt trots allt. Skönt. Har varit lite orolig och funderat på att installera en PAX fläkt i utrymmet där jag har mina grejer.

Min Mac Mini Unibody blir inte så farligt varm att jag stör mig ... men å andar sidan så har jag den inte i knät hihihi

  • Medlem
  • 2012-02-07 14:34

Prova att köra ett bittorrent-program och du kan efter en stunds användning komma upp i 95°c om du samtidigt surfar på någon flash-sida. I dessa fall är Smc FanControl guld värt.

(Kör senaste Minin med i5 2,5GHz)

I elektriska sammanhang är allt under 70° inte varmt. Har läst en del studier som menar att det inte är så bra för hårddiskar att bli kalla heller. Det är nog ingen större fara.

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2012-02-11 13:18
Ursprungligen av pmarriott:

I elektriska sammanhang är allt under 70° inte varmt. Har läst en del studier som menar att det inte är så bra för hårddiskar att bli kalla heller. Det är nog ingen större fara.

Ja, de ska hålla sig i en "vänlig" arbetstemperatur så att dess smörjmedel inte blir för stelt men tycker ändå att 40 grader+ är lite för högt. 20-30 grader är vad jag kan tycka en normal temperatur på hårddiskar.

Ursprungligen av bolen:

Ja, de ska hålla sig i en "vänlig" arbetstemperatur så att dess smörjmedel inte blir för stelt men tycker ändå att 40 grader+ är lite för högt. 20-30 grader är vad jag kan tycka en normal temperatur på hårddiskar.

Google har forskat i frågan och diskar mår inte jättedåligt av höga temperaturer (45 grader+). 42 grader är alltså inte jätteallvarligt.

De har också kommit fram till att perfekt temperatur är 35-40 grader celcius.

Källa (googla annars "google disc temperature" så finner ni MÅNGA träffar): Google Research: Temperature not a major factor in hard disk failures | TechRepublic

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2012-02-12 09:48
Ursprungligen av hansfilipelo:

Google har forskat i frågan och diskar mår inte jättedåligt av höga temperaturer (45 grader+). 42 grader är alltså inte jätteallvarligt.

De har också kommit fram till att perfekt temperatur är 35-40 grader celcius.

Källa (googla annars "google disc temperature" så finner ni MÅNGA träffar): Google Research: Temperature not a major factor in hard disk failures | TechRepublic

Se där, bra info.

fyndigt nog kan jag VARMT rekommendera iStat Server om man kör en Mac Mini (som tex mediacenter) . Med iStat Server så kan du via iPhonen lätt övervaka din Mac Mini ..Just nu ser jag följande i Celsius CPU: 73 Airport: 53 Ambient: 41HD: 43fläkten ligger på : ca 2400 rpm

1
Bevaka tråden