Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Daniel "Atrus" Eriksson - Plex Guru

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fullkomligen ÄLSKAR Plex och jag är superglad att vi fått landets vassaste Plex Guru hit till 99mac!
http://www.99.se/plex/292895-plex-ar-arets-bjornstrom-app.html

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-10 22:23

Kul härligt initiativ, uppskattas mycket Välkommen tillbaks Plexus tänkte jag säga hehehehehe......

Ska fördjupa mig mer i Plex, har mest kört min kära macbook air rakt in i plasman, men behöver helt klart en smidigare lösning.

Tack Martin! Ser fram emot att detta. Kanske ska passa på att fråga ni som läser detta, finns det något speciellt som ni skulle vilja att jag skriver om? Eller kanske rent utav filmar? Möjligheterna är oändliga vänner!

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Tack Martin! Ser fram emot att detta. Kanske ska passa på att fråga ni som läser detta, finns det något speciellt som ni skulle vilja att jag skriver om? Eller kanske rent utav filmar? Möjligheterna är oändliga vänner!

Skulle gärna se att du börjar från skratch. En handledning för "nybörjare". ABC helt enkelt. Vet många som provat på PLEX i olika ormer - men aldrig fått till det ordentligt. Dessutom har ett par av mina bekanta - av någon anledning fått "ta bort PLEX" pga att den stör datorn på olika sätt. Vad jag vet finns ingen "avinstallerare" heller - vilket inte gör det lättare. Den har en förmåga "att finnas kvar" efter borttagning. Men som sagt - en manual (svenska) för "dummies" vore aldrig fel om det finns tid/möjlighet till det.

Tack Cubeis Känns skoj att vara tillbaka!
Klart som korvspad att du ska försöka fördjupa dig i Plexdjungeln. Stöter du på problem så ska vi snart vara ett helt forum som kan snabbt hjälpa dig.

Har kört Plex i flera år, men avsaknaden av 24p Frame Rate Auto, DTS-HD, True HD och BluRay ISO så var bytet till en Dune HD Max för 2 år tillbaka en ren dröm.
Visst är Plex enkelt och snyggt, dock tycker jag den nya versionen inte är lika kul som innan då man mig veterligen inte kan ändra teman och gränssnitt lika lätt.
Kör Plex till min iPad, iPhone samt Samsung Smart TV, men 99% av alla filmer som spelas upp är .mkv filer med DTS HD ljud och dessa går inte via ngn Plex utan Dune HD Max med yaDIS som scrapper och GUI är det helt i samma stil som Plex men man får äkta HD ljud och slipper tumma på detta.

Låter som ett intressant tillskott till 99mac! Ser fram mot att följa ditt jobb Daniel, är lite av en hemmabio-nörd själv! ��

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-11 08:33

Det ska bli intressant med den första officiella gurun på 99mac, välkommen som Plex-guru Daniel. Kommer det bli steg för steg med klistrade trådar och liknande?

Jag kör inte Plex ännu men har länge tänkt sätta mig in i det och börja använda det. Verkar vara en suverän lösning så snart är jag ombord även på det tåget.

Ursprungligen av stile:

Det ska bli intressant med den första officiella gurun på 99mac, välkommen som Plex-guru Daniel. Kommer det bli steg för steg med klistrade trådar och liknande?

Jag kör inte Plex ännu men har länge tänkt sätta mig in i det och börja använda det. Verkar vara en suverän lösning så snart är jag ombord även på det tåget.

Det kommer säkerligen bli några steg för steg-trådar ja. Jag har några idéer på saker som jag tror ni skulle tycka om. Jag kommer sätta igång med arbetet nästa vecka så får vi se hur snabbt vi kan få igång ett hälsosamt community.

Ursprungligen av korthoga:

Är detta mannen som alltid hjälpt en med Plexproblem på Plex forum? Fan vad gött ha få dig till en vettig sida som denna! Stor tumme upp!

Det stämmer bra. Tack för det!

Tack för lyckönskningarna alla ni andra också. Detta ska bli redigt roligt!

Är detta mannen som alltid hjälpt en med Plexproblem på Plex forum? Fan vad gött ha få dig till en vettig sida som denna! Stor tumme upp!

Kul med en guru! Jag skulle gärna hänga med lite bättre i utvecklingen av Plex på olika hårdvaror. Idag kör jag ATV2 och iPad men både Boxee och Samungs bluray-spelare lockar som ersättare till ATV'n. I dagsläget (utifrån det jag läst) så stödjer inte någon av dom klienterna fler sektioner än filmer och tv-serier vilket gör att det fallerar.

Jag upplever att det krävs en del grävande för att få fram vad som faktiskt stöds och lirar/inte lirar på de olika klienterna. Ofta kommer det ut info i stil med "Plex now available for Boxee box" med instruktioner för installation, men ingen djupgående info om vad klienten klarar i dagsläget. Det är möjligt att jag letar releaseinfo på fel ställen men det vore bra med någon sorts överblick på detta så man vet om man förlorar funktionalitet innan man investerar i ny hårdvara.

Välkommen!

Kommer det en XBMC-guru också månne?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-12 08:25
Ursprungligen av PeeMaN:

Kommer det en XBMC-guru också månne?

Hoppas jag med!

Ursprungligen av PeeMaN:

Kommer det en XBMC-guru också månne?

Två problem direkt:

1. Jag vet inte vad XBMC är för något.
2. Jag känner ingen som skulle kunna agera XBMC guru.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-12 20:54
Ursprungligen av Björnström:

Två problem direkt:

1. Jag vet inte vad XBMC är för något.
2. Jag känner ingen som skulle kunna agera XBMC guru.

Björnström, har du inte jailbrejkat?
Vilken AppleTv har du?

Ursprungligen av Yes:

Björnström, har du inte jailbrejkat?
Vilken AppleTv har du?

Vi fortsätter Plexdiskussionerna i Plex forumet

1. Nä
2. Jag använder inte min AppleTV till Plex utan en Mac mini.

Kul att se dig här Atrus och inte bara på Plex forum

Har kört plex i flera år och tycker det är fantastiskt. Lite missnöjd med att möjligheten att lägga upp filmerna utan att packa upp dom är borta. Ska bli jättekul att se hur andra gjort och gör med sina plex uppsättningar!

Ursprungligen av soundproof:

Har kört plex i flera år och tycker det är fantastiskt. Lite missnöjd med att möjligheten att lägga upp filmerna utan att packa upp dom är borta. Ska bli jättekul att se hur andra gjort och gör med sina plex uppsättningar!

TransRAR är updaterad med stöd för Lion. Googla på det.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-12 13:05

En fråga från en som inte vet så mycket om Plex. Ännu.

Jag har en Macbook, några iMacs, Airport Extreme, AppleTv gen1, några iPhones och en iPad.
Hur kan jag utnyttja möjligheterna??

Ursprungligen av Yes:

En fråga från en som inte vet så mycket om Plex. Ännu.

Jag har en Macbook, några iMacs, Airport Extreme, AppleTv gen1, några iPhones och en iPad.
Hur kan jag utnyttja möjligheterna??

Du kan köra Plex Media Server på en iMac (Gärna en som är på hela tiden). Din ATV gen 1 har du förmodligen kopplad till en TV som då nyttjar servern på din iMac.

Din iPhone och iPad har också åtkomst till server och kan spela upp all media, även över 3G.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-12 14:34
Ursprungligen av barbapappa_86:

Du kan köra Plex Media Server på en iMac (Gärna en som är på hela tiden). Din ATV gen 1 har du förmodligen kopplad till en TV som då nyttjar servern på din iMac.

Din iPhone och iPad har också åtkomst till server och kan spela upp all media, även över 3G.

Så Plex dyker upp i menyn på Apple Tvn gen 1???
Och sedan streamar jag filmerna???

Ursprungligen av Yes:

Så Plex dyker upp i menyn på Apple Tvn gen 1???
Och sedan streamar jag filmerna???

Exakt. Du behöver dock jailbreaka din ATV1, installera xbmc och sedan plexbmc. Finns gott om info om hur man gör om man googlar.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-12 16:09

Synd, för det vet jag inte om jag vill......

Kan vi inte lugna oss lite med alla åsikter/tips och frågor om Plex - tills Daniel får komma igång med "sitt" PlexForum.
Trådar som rör och avhandlar Plex i allmänhet finns det ju många redan på forumet.........:confused:

  • Medlem
  • Gävle
  • 2012-02-13 00:37

Skulle gärna använda Plex om det inte var för två saker.
Alla mina filmer är grupperade i mappar, vilket Plex skiter totalt och allt ser skit ut när man ska lista vilka filmer som finns.
Det andra är att jag har en hög äldre AVI filmer som bara hackar i Plex.

Så, det får tyvärr bli XBMC så länge... med hopp om att Plex fixar det i framtiden.

Ursprungligen av Creops:

Skulle gärna använda Plex om det inte var för två saker.
Alla mina filmer är grupperade i mappar, vilket Plex skiter totalt och allt ser skit ut när man ska lista vilka filmer som finns.
Det andra är att jag har en hög äldre AVI filmer som bara hackar i Plex.

Så, det får tyvärr bli XBMC så länge... med hopp om att Plex fixar det i framtiden.

En lösning för att se dina filer på disk kommer komma. Det har diskuterats flitigt bakom kulisserna vilken lösning som ska väljas, och det ska bli intressant att se vad som väljs. Det kommer nog inte läggas in i klienterna (då tappar man den stora fördelen med Plex), utan snarare i Plex Media Server.
Ovan nämnda, plus dina problem med AVI-filer skulle vi kunna försöka lösa. Skapa en tråd i Plexforumet så tar vi en titt på det där.

1
Bevaka tråden