Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lös bildskärm som läsplatta?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har funderat på att skaffa en iPad, men skärmen är i minsta laget för mina behov. Jag vill kunna läsa vetenskapliga artiklar i pdf-format, och skulle behöva en lite större skärm. Jag har en MacBook Air, men det är obekvämt att läsa A4-artiklar på den.

Jag kom på tanken att man kunde ha en extern skärm i samma stil som en iPad, fast lite större: 13 tum eller så, platt, lätt att hålla, kan vridas på högkant så att en A4-sida blir lätt läsbar, och kopplas till MacBooken via kabel. Då kan jag ligga i soffan, ha MacBooken på bordet bredvid och skärmen i handen.

Vet någon om det finns sådana skärmar att köpa: utan ställ, bara en platt skärm med kabel?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-10 22:04

Jag har inte sett en sån skärm. Det låter som en rätt bökig lösning. Hur ska du blädra och så i dina pdf-filer osv?

Däremot så borde iPad 3 (som kommer när den kommer, men borde komma inom några månader) tillfredsställa dina läsbehov. Häng inte upp dig på skärmens storlek, utan se om den fungerar i praktiken. Är skärmen skarp blir storleken sekundärt.

Det finns gott om skärmar som kan vridas på högkant men dom har ställ. Du kan säkert ta loss stället från skärmen men det blir ju lite lätt ohanterligt med kablar och en stor skärm som inte kan stå för dig själv.

Jo, bläddrandet får man förstås lösa. Trådlös mus?
Men skärmstorleken är ett problem när man ska läsa vetenskapliga artiklar. De har ofta två spalter, texten går ända ut i kanten och bokstäverna är små.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-11 09:03

En sån skärm skulle bli ganska tung att hålla i. Jag märker med iPaden att det blir lite "tungt/obekvämt" i vissa ställningar ibland. Ska du sen ha en mus för att bläddra så blir det en ganska osmidig lösning. På iPaden kan du förstora och anpassa texten. Går det att läsa dokumenten med en spalt i taget eller är dokumenten låsta?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-11 10:21

En lösning är helt enkelt att du köper en extern skärm, och struntar i soffläsandet

En 27-tums iPad kanske?
iPad 27" FAKE - YouTube

Jag läser vetenskapliga artiklar nästan dagligen på min iPad. Jag skulle tvärtom tycka att det vore mycket sämre att läsa dem på en vanlig bildskärm. iPad på högkant är perfekt för ändamålet. Är det lite för liten text är det ju bara att zooma in en aning med fingrarna. Bättre än så blir det inte. Och då har jag dessutom ett kraftigt synhandikapp.

Nåja, jag tror absolut att det skulle bli bättre med en 13-tums läsplatta. Hålla på att zooma och flytta spalter på vareviga sida är inte kul. Då kan jag lika gärna fortsätta med min MB Air. Kanske fixar Amazon en ännu större Kindle så småningom, då är jag spekulant.

1
Bevaka tråden