Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro 2006 mycket snabbare med Lion

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

så nyligen uppgraderade jag min Mac Pro 2006 med Vertex 2 SSD från Snow Leopard till Lion .. och det enda jag kan säga är WoW ... allt flyter ännu snabbare, känns mer stabilt ..

Trodde först att det kanske hade att göra med att datorn nu gick i 64 Bit läge .. men tji där fick jag när jag insåg att även fast 2006 Mac Pro Xeon CPU:er har 64Bit stöd så är inte Kernel EFI till Mac Pro 2006 64 Bit utan bara 32 Bit ...

någon mer än jag som märker en positiv skillnad när ni uppdaterat till Lion ??

Skönt att höra. Jag har en 2007 2xQuadCore 3.0GHz Mac Pro med 12GB RAM och en Vertex 3 SSD - den är sjuuukt snabb och ändå fem år gammal nu!

12 GB !!! .. osh ...

Jag har bara 2 GB .. (4 x 512 MB) - Å då valde jag ändå extra 1 GB !! vid beställning

2006 kom enbart Mac Pro med 1 GB som standard (2 x 512 MB)

Jag funderar på att uppgradera till 16 GB (8 x 2 GB) kommer bara kosta runt 5000 kr .. men frågan ..
vilket kanske låter knäppt är om jag kommer märka någon skillnad ... ?? feedback please

jag antar att du uppgraderat din .. så vad märkte du för skillnad med 12 GB minne

Problemet med Mac Pro 2006 är att minnesmodulerna är så dyra och att dom blir sjukt varma (drar mycket ström). Det är inte värt att uppgradera den för dom pengarna, försök istället byta upp dig till en 2007 eller helst en 2008 års QuadCore Mac Pro. Minnespriserna är 1/4 då...

en minnes modul till 2006 Mac Pro på 2 GB kostar ca 700 kr för mig blir det då ca 5600 kr för 8 st 2 GB minnesmoduler (DDR2 FB-DIMM 2GB PC5300/667 )

en minnes modul till 2008 Mac Pro på 2 GB kostar ca 850 kr ör mig blir det då ca 6800 kr för 8 st 2 GB minnesmoduler (DDR2 FB-DIMM 2GB PC6400/800 )

så om jag skaffar en Mac Pro 2008 så kostar minnet 1200 kr MER .... så jag vet inte vad du får "Minnespriserna är 1/4 då..." ????

Jag kollade just på Crucial.eu och du har rätt...

Mac Pro 2006: 8GB kit: €271
Mac Pro 2008: 8GB kit €277
Mac Pro 2009: 8GB kit €89

...uppenbarligen blandade jag ihop årtalen. Minnen till Mac Pro 2009 är mycket, mycket billigare

ha ha sedär .. ja ... jo jag vet till 2009 är de långt billigare ... men jag är rätt nöjd med maskinen som den är å känner att den allt klarar några år till innan det är dags för byte ... (snart haft den i 6 år ... å den är vrålsnabb i Lion .... så det finns inget att klaga på) (jo att AirDrop inte fungerar för att Airport Kortet i maskinen inte stödjer det för att modelen är för gammal) ändå hade Airport kortet 802.11n som man fick aktivera via en programvara ..

å på tal om nostalgi ... Airport (Wifi) å Bluetooth - var inte ens standard när jag köpte min Mac Pro .. det fick man beställa extra .. å det kom som ett separat kort som jag fick installera själv ... får en att känna hur gammal maskinen är ... men ändå går den så snabbt ...

men tillbaka till min fråga

Jag funderar på att uppgradera till 16 GB (8 x 2 GB) kommer bara kosta runt 5000 kr .. men frågan ..
vilket kanske låter knäppt är om jag kommer märka någon skillnad ... ??

Senast redigerat 2012-02-10 11:16
  • Medlem
  • Vattholma
  • 2012-02-10 12:06

Jag har 16 GB i min MP 3,1 från 2008, inte samma maskin som din, överlag upplever jag sällan problem med att minnet är en flaskhals.
Spontant känner jag att jag kommer behålla den till döddagar eftersom den fortfarande upplevs som snabb, jag har en MBP ute på fältet och även fast den är av näst senaste modell så är det stor skillnad tycker jag.
Ska tilläggas att jag har en SSD i MP också.

när jag körde in ssd i min mac pro så kände jag ju att det var värt vartenda öre ..

det jag vill är ju att det helst skall vara samma när jag går från 2 GB - > 16 GB RAM ...

vart märkte du / ni skillnaderna när det införskaffades mer RAM

Om du kommer uppleva stor skillnad beror på vad gör med datorn. Med mycket RAM går det snabbare om du arbetar med stora filer eller många program igång samtidigt. Om du har SSD kommer skillnaden sannolikt bli mindre än om du hade haft långsammare hårddiskar.

Jag har uppdaterat till min Mac Pro 3,1 till 14 GB. Jag upplevde stor skillnad eftersom jag ofta arbetar med många olika program och relativt stora filer. Men uppdateringen gjordes innan jag bytte till SSD. SSD-bytet gav en omedelbar upplevelse av att allt går snabbare medan RAM-utökningen märks först när man behöver mycket RAM.

Om du "klarat" dig på ynka 2 GB behöver du kanske inte 16. Räcker kanske med 8 GB.

Jag tror 8GB gör stor skillnad. 8->16GB kommer göra mycket liten skillnad om du inte har extrema vanor. Du har ju 2GB idag så mycket tyder på att 8GB skulle räcka

Ursprungligen av Björnström:

Jag tror 8GB gör stor skillnad. 8->16GB kommer göra mycket liten skillnad om du inte har extrema vanor. Du har ju 2GB idag så mycket tyder på att 8GB skulle räcka

Tror jag börjar med 4 x 2 GB istället för 4 x 512 MB som jag har idag ..tittade på min växelfil och sidor in / ut .. å det var inga vackra siffror .. behöver helt klart mer RAM ..får bli inköp den närmaste tiden ...

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2012-02-11 13:09
Ursprungligen av gotfredsen:

Tror jag börjar med 4 x 2 GB istället för 4 x 512 MB som jag har idag ..tittade på min växelfil och sidor in / ut .. å det var inga vackra siffror .. behöver helt klart mer RAM ..får bli inköp den närmaste tiden ...

Ja, det låter som en bra idé. Det är skonsammare mot din SSD om datorn inte behöver swappa ut minne till disken hela tiden, färre skrivningar=längre livstid!

1
Bevaka tråden