Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alternativ för bäst ljud ur datorn?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I dagsläget tar jag ut musiken ur min dator med en kabel inkopplad i hörlursuttaget. Denna kabel är sedan skarvad några gånger för att räcka de tio meterna till stereon på andra sidan av rummet(vill inte ha kablar tvärs över golvet). Det är således 3.5mm hörlurspropp i ena änden o RCA i den andra som kopplar till stereon.

Ibland kör jag även itunes, radio o Spotify ut i stereon genom att docka min iPod Touch. Dockan är kopplad till stereon. Nackdelen då är att jag inte har någon fjärrkontroll e-som Touch'en är fjärr o jag förlorar möjligheten att soffsurfa.

Jag har en Airport Express i köket men den används inte fn e-som det visade sig att de högtalarna jag skulle ha där behöver repareras.

Alternativen jag ser framför mig för att få ut bra eller förhoppningsvis bättre ljud är således följande:

1. Fortsätta som nu,

2. Skaffa en D/A omvandlare o ta ut ljudet ur USB'n samt koppla på en ny bättre 10 meters RCA kabel mellan dator o stereo,

3. Sätta Expressen vid stereon, dra en 3.5mm->RCA mellan denna o stereon samt skicka över musiken från datorn via min Airport Extreme som finns i samma rum. iMac'en är kabelansluten till min Extreme.

Tips, råd, synpunkter...?

Senast redigerat 2012-02-09 13:28
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-09 13:30

Via nummer 3 kan du sitta i soffan och styra vad du vill lyssna på... och slippa en kabel, som du måste ha vid de två andra scenarierna.

En D/A-omvandlare med optisk ingång kan man ha och dra en optisk kabel mellan Airport Express och D/A-omvandlaren. Jag tror att det är den bästa trådlösa lösningen.

  • Avstängd
  • 2012-02-09 14:54

Nummer 3 håller jag också med på, klart enklast och bäst... har så själv också
Sen är det ju så att dra tunna högtalarkablar längre sträckor ger sämre och tunnare ljud...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-02-09 15:09

Röstar på nr 3. Har också så...

Expresslösningen alla gånger + Monterkabel-kit ifrån apple-store. Gör större skillnad än man tror. Sen är det bara att njuta

  • Medlem
  • Borås
  • 2012-02-09 15:50

Alternativ 3 fast köra optiskt till förstärkaren om det går.

Alt.3 it is

Ska bara skaffa en sån här o sedan kan jag använda nån av mina lila QED RCA-kablar

Jag körde Airport Express med optisk 3,5mm -> toslink -> förstärkare tills jag skaffade en ATV2.
Jag hade således kört med alternativ 3 och kopplat med optisk ledning om förstärkaren tar emot det. Annars en schysst D/A-omvandlare.

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2012-02-09 22:38
Ursprungligen av suddgummi:

Jag körde Airport Express med optisk 3,5mm -> toslink -> förstärkare tills jag skaffade en ATV2.
Jag hade således kört med alternativ 3 och kopplat med optisk ledning om förstärkaren tar emot det. Annars en schysst D/A-omvandlare.

Om förstärkaren har optisk kan man ju koppla optisk från hörlursuttaget till förstärkaren också. Ytterligare ett alternativ i så fall.

Förstärkaren har inte optiskt in o dessutom tror jag det bara är hemmabioförstärkare som har sånt, inte Stereoförstärkare.

Vad jag försöker förstå av vissa svar är alltså att ni föreslår att jag ska sätta en D/A omvandlare mellan Expressen o stereon? Varför?

Det finns ett litet problem med alternativ 3 nämligen att det inte går att köra Spotify över Airplay från datorn utan nåt extraprogram. Dock finns det en väg runt det genom att göra det från min iPod Touch men då förlorar jag soffsurfningen d-som den 2G Touch jag har inte stöder växlingen mella aktiva program.

Jag lär nog inledningsvis testa alt3 o framöverkanske jag kan utveckla lösningen på nåt vis

Bluetooth funkar väl med Spotify och allt annat ljud i Macen? I så fall kan man använda en Logitech® Wireless Speaker Adapter för Bluetooth®-ljudenheter
Nackdelen är att du får para om den när du byter enhet och att du behöver köpa en extra pryl.
Den är lite dyr nu, när jag köpte kostade den 199 kr.

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2012-02-10 08:09

Nej skippa d/a-omvandlare, kör som du tänkt.

Körde bluetoothmottagare ett tag. En belkin som ser likadan ut som logitechen ovan. Tyckte det var för dålig räckvidd och sämre ljudkvalite, så det rekommenderar jag inte. Använder den i bilen nu men tycker det låter sådär. Där är ju dock inte räckvidden ett problem.

Köpte just Airfoil o jag har tillfälligt kopplat ihop Expressen med stereon med en kabel som kanske inte är den bästa men som ska ersättas antingen med prylen jag visade ovan samt en lila QED kabel eller med en Argon kabel från Hifi-klubben. "Monster" kabeln som nån nämnde ovan verkar inte längre finnas på Applestore.

Nu har jag bara en undring som kanske riskerar bli lite OT.
Jag tycker jag borde kunna koppla ihop min iPod docka med Expressen för att ladda iPod'en men det går inte. Det som händer är att skärmen står o blinkar ungefär som att det inte var tillräckligt med ström från Expressen.

  • Avstängd
  • 2012-02-11 09:16
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Köpte just Airfoil o jag har tillfälligt kopplat ihop Expressen med stereon med en kabel som kanske inte är den bästa men som ska ersättas antingen med prylen jag visade ovan samt en lila QED kabel eller med en Argon kabel från Hifi-klubben. "Monster" kabeln som nån nämnde ovan verkar inte längre finnas på Applestore.

Nu har jag bara en undring som kanske riskerar bli lite OT.
Jag tycker jag borde kunna koppla ihop min iPod docka med Expressen för att ladda iPod'en men det går inte. Det som händer är att skärmen står o blinkar ungefär som att det inte var tillräckligt med ström från Expressen.

Airfoil har jag använt länge och är en pärla för allt som inte går via iTunes.

USB kontakten på en Express går bara att ansluta en skrivare till, inte ens en lös hårdisk klarar den.
Extremen klarar hårdisk men att gå "bakvägen med en iPod" har inte jag heller lyckats med på någon av dom.

USB-kontakten på Express är bara till att koppla in en skrivare till. Finns ingen kräm där för att ladda någon i*-grej.

Ursprungligen av tester212:

USB-kontakten på Express är bara till att koppla in en skrivare till. Finns ingen kräm där för att ladda någon i*-grej.

Tackar, då sätter jag dockan vid datorn istället. Med nuvarande setup behöver jag ju ändå inte längre ha iPod'en bredvid stereon e-som jag nu kan skicka musiken trådlöst från iPod'en eller datorn.

Det jag tycker är så lustigt är att Spotify på datorn funkar inte med Airplay, för det behöver man Airfoil, men på iPod'en funkar Spotify med Airplay...hmmm

  • Avstängd
  • 2012-02-12 16:50
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Tackar, då sätter jag dockan vid datorn istället. Med nuvarande setup behöver jag ju ändå inte längre ha iPod'en bredvid stereon e-som jag nu kan skicka musiken trådlöst från iPod'en eller datorn.

Det jag tycker är så lustigt är att Spotify på datorn funkar inte med Airplay, för det behöver man Airfoil, men på iPod'en funkar Spotify med Airplay...hmmm

Inte för att klanka ner på Apple, men eftersom jag kommer från windowsvärlden på gott och ont så är ju Apple lite låsta i vissa sammanhang som tex det här med kompabiliten utanför deras egen sfär. Trots det är det oftast mindre krångel och så, men kräver då lite andra ibland som man tycker ologiska lösningar som man tycker borde varit med från början

Ursprungligen av LaHe:

Inte för att klanka ner på Apple, men eftersom jag kommer från windowsvärlden på gott och ont så är ju Apple lite låsta i vissa sammanhang som tex det här med kompabiliten utanför deras egen sfär. Trots det är det oftast mindre krångel och så, men kräver då lite andra ibland som man tycker ologiska lösningar som man tycker borde varit med från början

Fast det är väl knappast Apples fel att jag inte kan köra datorvarianten av Spotify över Airplay när jag kan det med iPodvarianten. Tycker det måste ha att göra med Spotify

Kan för övrigt rapportera att ljudet i alt3 är toppen. Spelar just nu Lounge-Radio i iTunes över Airplay. Fylligt, rent o stort

  • Avstängd
  • 2012-02-12 17:15
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Fast det är väl knappast Apples fel att jag inte kan köra datorvarianten av Spotify över Airplay när jag kan det med iPodvarianten. Tycker det måste ha att göra med Spotify

Kan för övrigt rapportera att ljudet i alt3 är toppen. Spelar just nu Lounge-Radio i iTunes över Airplay. Fylligt, rent o stort

Nja, tycker ju att allt ljud som man kan få till datorns högtalare skulle gå att välja för AirPlay i systemet liksom?

Nice... alltid kul när man gör nått nytt och det blir bra

1
Bevaka tråden