Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krönika: Slut på projekt kunskapsdatabas

Tråden skapades och har fått 79 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-05 21:48

Absolut!
Frågan är bara var det är lämpligast attbta upp den...

Vad är det för fel på att ta upp det här - där den nya organisationen och inriktningen diskuteras?

Ska var och en medlem lämna sina åsikter via PM i stället? Då faller väl lite syftet med ett diskussionsforum...

Vi fick lite nertid nyss då jag ändrade på MySQL inställningar för sajten inkl backup och omstart av servern. Hoppas att jag "dödat" det irriterande felmeddelande som dykt upp med jämna mellanrum, men det är en sidofråga.

Ursprungligen av iTiger:

Det jag kan sakna är en sorts gradering där trådskaparen skulle kunna ställa en fråga och sedan ställa status på tråden. Typ "obesvarad", "besvarad" eller kanske "behöver utvecklas". Och skulle trådskaparen inte ta "ansvar" för sin tråd skulle givetvis gurun gå in och ändra status på tråden.

Grymt bra. Detta tror jag jättemycket på. Då skulle man också kunna uppmärksamma medlemmar som är problemlösare.

Ursprungligen av per s:

En annan sak är problemet med att trådar startas i onödan. Trådskaparen hänvisas snabbt till redan befintliga trådar. Men dessa trådar är inte alltid så lätt att hitta i en sökning. Ibland när jag sökt har jag hittat trådar som är ett flera år gamla. Att det åtta sidor längre fram kanske dyker upp det man sökte gör det problematiskt. Ibland känns inte hänvisningar alls så självklara. När ska man pensionera en tråd och börja på nytt? Vad gör man med den gamla? Städa upp och arkivera? Hur hanterar man det här så att inte trådskapare tappar lusten? Och samtidigt att forumen inte drunknar i trådar?

Att skoningslöst hänvisa till tidigare trådar hämmar antalet diskussioner, gör att folk inte skriver sitt första inlägg, ställer sin första fråga och kommer in i vår community. Det kan också vara så att frågorna är lite annorlunda ställda och formulerade på annat sätt.

Ursprungligen av suddgummi:

Jag tror att problemet med sökningar inte är att folk inte söker, utan att sökfunktionen på siten är bristfällig. Så: för att kunna hitta information måste det gå att söka på siten, inte via Google!

99mac använder Google instant search inbyggd i sökfunktionen uppe till höger. Jag har märkt att flera skriver en sökterm och klickar på <enter> istället för att vänta den sekund som krävs för att så ett svar.

Adrian har nu byggt om sökfunktionen så att den blir mer lättförståelig. Vi borde nog göra sökrutan mer tydlig - kanske som på denna sida: Stockholms officiella besöksguide

Ursprungligen av barbapappa_86:

Agreed. För tydligen är det väldigt många som söker med hjälp av den befintliga sök-funktionen och inte med google etc.

Förslag: Titta på hur tex Apple Communities eller kundos sökfunktion fungerar. Den söker upp liknande trådar när man skriver in texten i topic. Riktigt snyggt imo.

Vi har detta redan idag. Skriv en fråga i sökrutan (men klicka inte <enter>) och se vad som händer.
Ska dock förbättras/förtydligas (se ovan).

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Japp, jag har gjort flera rapporteringar igår och idag. Ingen av dem är åtgärdade.
Små rutinmodereringar, som man gjorde kanske 10 st per dag. Det blir ganska snabbt väldigt många små fel som gör forumet rörigare och sämre. Enligt Martin så skulle han och Adrian ta hand om modereringen tills den nya organisationen var fullt igång...

Vi kommer aldrig någonsin bli lika snabba, noggranna eller outtröttliga som du. Du är helt klart i särklass den mest aktiva moderator jag någonsin jobbat med.

Ursprungligen av Goflorp:

Visst, och om tre veckor då, när Björnström vill göra ngt annat. Det kommer ju bli som det blivit 25ggr förut. Full fart en vecka, sedan dör det för det står annat på menyn att göra. Adrian orkar väl ensam en kort stund utöver det.

Kunde man inte som du säger tagit fram forumvärdar först, SEN lagt ner det gamla....

Självklart hade jag föredragit att presentera en färdig lösning över en natt. Big Bang. Men som jag skrev ovan blir det ett enormt projekt - och lite av hönan & ägget problematiken.

99mac kan inte stå och falla med en Sheriff som jobbar på 99mac som hobby vid sidan av småföretagarjobb och småbarnsfamilj. Jag kommer alltid finnas här men vara mer eller mindre engagerad i den dagliga driften.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

(Sorry. Lite troll-varning på det här inlägget kanske. Men den här helgens utveckling var verkligen inte vad jag såg framför mig när jag i veckan skrev att antingen så sjösätter man de nya idéerna, eller så skrotar man dem och slutar snacka om hur bra det ska bli. Men man får ju för tusan bygga båten först, innan man sjösätter den.)

Jag hade också föredragit att ha en helt färdig organisation klar. Det kommer ordna sig

Ursprungligen av Yes:

Nästan lite konstigt att en Moderator kritiserar sin "uppdragsgivare" öppet i ett forum såhär???

Jag har bara skrivit bra saker om Jesper och hans arbete på 99mac och kommer fortsätta göra det. Det var inte meningen att trampa någon på tårna eller skapa osämja.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad är det för fel på att ta upp det här - där den nya organisationen och inriktningen diskuteras?

Ska var och en medlem lämna sina åsikter via PM i stället? Då faller väl lite syftet med ett diskussionsforum...

Diskutera på - bra att ventilera allas känslor!

Det vi kan och alltid bör sträva efter att göra bättre är att inte missa bra feedback utan tillvara ta den bättre. Här syndar vi en del.

Jag vet att flera - både moderatorer och användare - uttryckt frustration över att ha rapporterat buggar och föreslagit förbättringar som sedan bara hängt i luften utan åtgärder. Vissa saker är rena missar, andra är sådana som kostar tid och pengar att utveckla. Och en del saker handlar bara om att få tummen ur, vilket kan vara nog så svårt ibland.

Ursprungligen av Björnström:

...Vi kommer aldrig någonsin bli lika snabba, noggranna eller outtröttliga som du. Du är helt klart i särklass den mest aktiva moderator jag någonsin jobbat med....

Glöm inte Capeman. Vi var väldigt lika i vårt arbetssätt.

Några kommentarer, ur min synvinkel:

För det första: Vi har inte övergivit moderering som princip.

Vi vill fortfarande ha trådar i rätt forum, vi vill ha bra rubriker och vi vill att man ska söka före man postar. Vi har inte övergivet detta över en natt. Men vi vill skruva tillbaka graden av åtsägelser och få en lite mera förlåtande stämning.

Vi vill inte att folk ska vara rädda för att posta här, för då riskerar vi att folk överger forumet helt och hållet (vilket en del gjort) och den situationen ska vägas mot felaktiga rubriker och dublettrådar. Det är en svår balansgång som alltid, förstås.

Ursprungligen av Goflorp:

*Suckar*

Visst, och om tre veckor då, när Björnström vill göra ngt annat. Det kommer ju bli som det blivit 25ggr förut. Full fart en vecka, sedan dör det för det står annat på menyn att göra. Adrian orkar väl ensam en kort stund utöver det.

Kunde man inte som du säger tagit fram forumvärdar först, SEN lagt ner det gamla....

Jag känner igen vad du menar men jag känner Martin och det är lite så han fungerar. Intresset och viljan att jobba med 99mac går i vågor, och är bara en av många bollar han har i luften samtidigt.

Jag brukar vara en bra motvikt mot allt för mycket "skjut först och fråga sen" men man måste också uppskatta fördelarna med en "doer". Om det inte vore för Martin skulle vi inte ha något forum alls - jag vet själv att jag skulle ha suttit och putsat på tanken på ett forum på min kammare utan att få tummen ur alls för att jag vill att allting ska vara perfekt direkt.

Så man får ta det för vad det är och försöka göra det bästa av situationen. Just nu försöker vi med något nytt för att vända en negativ trend vad gäller folks intresse för forumet.

För den som vill söka snabbare och enklare på forumet rekommenderar jag Alfred, jag har skrivit ihop en artikel om detta:

Effektiv sökning på 99mac med Alfred

Detta är förstås en funktion för "power users" på forumet snarare än den flyktiga besökaren, men inte desto mindre effektivt för den som söker ofta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-06 14:17

En anledning till att jag är mindre och mindre aktiv på flera forum är överambitiösa moderatorer.

- "Sök först, tråden stängs"
- "det finns flera trådar som liknar denna redan, tråden stängs"

Det är inte alltid sökningar träffar rätt i flersidiga trådar och många nybörjare ( Ja, det finns såna som inte är så dator/forumvana ) vet inte hur man söker på ett bra sätt.

Om jag startar en tråd om just mitt specifika problem som jag just för tillfället upplever så är det ganska troligt att Jesper kommer in och säger:
- "Sök"
och lägger upp ett par länkar till redan befintliga trådar som behandlar LIKNANDE problem (men inte mitt).

Jag vet att det inte är lätt att vara moderator på ett forum ( har själv hållt på med ett antal inom olika områden ), men det godtyckliga, humörberoende modererandet gör att man tappar sugen med att bidra med svar eller att ställa frågor.
Samtidigt är det bättre med hårdmodererade forum än slapphänt hanterande, vissa tidigare favoritställen för mig har helt dött ut när varenda tråd spårar ut i fyllesnack efter 3 inlägg.

Ursprungligen av obibobi:

...Om jag startar en tråd om just mitt specifika problem som jag just för tillfället upplever så är det ganska troligt att Jesper kommer in och säger:
- "Sök"
och lägger upp ett par länkar till redan befintliga trådar som behandlar LIKNANDE problem (men inte mitt)...

Kom gärna med praktiska exempel, så att fler kan göra en bedömning ifall det var en ny och unik fråga som motiverade en ny tråd.

Så länge praktiska exempel saknas, så hävdar jag med bestämdhet att de nya trådarna inte har varit tillräckligt unika för att motivera en ny tråd.

Om det är samma frågeställning som redan har varit uppe, så är det alltid bättre att fortsätta i en befintlig tråd, än att skapa en ny varje gång frågan kommer upp.

Ursprungligen av obibobi:

......och lägger upp ett par länkar till redan befintliga trådar som behandlar LIKNANDE problem (men inte mitt).

Jo, men då kan du ju slänga upp en fråga om just ditt problem i en av de trådarna. Man behöver inte ha en ny tråd för varje variation på en och samma övergripande problemställning. Om det handlar om exempelvis installationsproblem i Lion och ingen annan i trådarna har haft just det problemet du har så finns det inget alls som hindrar dig från att tillföra ditt installationsproblem.

Däremot drar jag mig för att lägga upp en ny fråga i en tråd där nyaste föregående inlägg är typ 5 år gammalt. Det händer mycket på 5 år, och jag litar inte ett dugg på tips, lösningar etc som står i en så gammal tråd. Då vill jag hellre ha en ny tråd.

Jesper - det är nog så att olika personer resonerar olika i denna fråga. Det finns flera sätt att lösa problematiken med dubblettfrågor och vi har kört en policy under några år som varit tydligare/tuffare och det har varit positivt på vissa sätt och negativt på andra.

Framöver tycker jag att moderation ska vara så osynligt som möjligt - det är viktigare att få ett bra bemötande än att vi råkar få fem trådar (av några hundra tusen) som liknar varandra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-06 15:25
Ursprungligen av Björnström:

Framöver tycker jag att moderation ska vara så osynligt som möjligt - det är viktigare att få ett bra bemötande än att vi råkar få fem trådar (av några hundra tusen) som liknar varandra.

Svår balansgång, men ovanstående låter lysande med "moderation ska vara så osynligt som möjligt".

Jag personligen gillar ordning och reda, precis som barn gör och mår bra av. Vuxna har mycket att lära av att strukturera och ha ordning omkring sig.

Sedan måste vi alla lära oss att slappna av lite ibland, och ta saker för vad dom är och inte vända och vrida allt hela tiden för att visa sitt intellekt- gäller oss alla - me included

Vi måste ge det hela en chans och vända "skutan" för att se om vi kan få upp intresset och gemenskapen här på siten, så då blundar jag i alla fall för någon fel rubrik i tråd osv, och det rekommenderar jag alla andra ordnings människor också att göra också även om det gör lite ont i magen - jag känner igen känslan

Jag ska i alla fall göra mitt bästa för att hjälpa till så gott jag kan, för 99mac.se är här för att stanna inget snack om saken

psss... det har blivit mycket båtsnack sista tiden (bygga båtar- sjösätta båtar- Titanic- skutan- kapten) - båtmässa här i Göteborg om någon missat det

Senast redigerat 2012-02-06 15:37

jag har en synpunkt på sökrutan. Jag tycker ju att om jag råkar skriva in hela det fullständiga namnet på en tråd, i detta fall "Detta lyssnar jag på nu" så ska det alternativet dyka upp överst bland resultaten. Men jag kanske har missuppfattat hur sökningen ska funka för hela sammanhållande meningar.

Jag trycker inte på return/enter efter sökningen o det jag söker efter dyker inte upp alls

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-07 22:03

Ingen skillnad om du skriver fnuttar " före och efter meningen?

Tycker det lirar fint så här långt.
Än har inte himlen trillar ned över våra huvuden.
Kartoteket är säkerligen lite lattjo, men stämningen god.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-10 08:56

Jag måste säga att det faktiskt känns mer välkomnande att skriva inlägg nu. Innan var man tvungen att tänka om det man hade tänkt skriva verkligen passade 100% i tråden. Om jag var osäker lät man hellre bli.

Skulle en tråd bli allt för OT räcker det väl med en upplysning om att återgå till ämnet och sedan styra konversationen tillbaka på rätt spår. Lite som i vanliga livet då diskussioner ofta kan ta nyttiga omvägar för att nå rätt mål.

Vi uppdaterar sajten klockan 14.00 idag med förbättrade mobilsidor etc.

Kanske får en chans att presentera vår första Guru då också

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-10 13:27
Ursprungligen av Björnström:

Vi uppdaterar sajten klockan 14.00 idag med förbättrade mobilsidor etc.

Kanske får en chans att presentera vår första Guru då också

De e väl du

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2012-02-11 11:56

Måste få säga att jag varmt välkomnar förändringen och lovar att jag ska börja besöka 99mac igen! Kanske jag kommer att våga mig på att skriva nått inlägg också!

Ursprungligen av tobbehj:

Måste få säga att jag varmt välkomnar förändringen och lovar att jag ska börja besöka 99mac igen! Kanske jag kommer att våga mig på att skriva nått inlägg också!

Jättekul att höra. Kan till och med vara så att vi får en chans att dricka öl ihop den 4:e Maj

Bevaka tråden