Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vaken dator trots nerstängt lock.

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-06 20:53

Hej!

Har på senare tid märkt att min dator kan vara väldigt varm när jag tar den efter att jag har haft den liggandes med stängt lock. Det som sker vid varje sånt här tillfälle när jag öppnar locket är att skärmen stängs av, och det enda sättet att väcka den är att trycka på ljusregleringsknapparna ( F1 eller F2) för att skärmen ska vakna till liv igen.

Verkar som att datorn har fått det lite om bakfoten, den tror att man stänger locket när man öppnar det och tvärtom.

Är det någon som har något tips på lösning?

Tack på förhand.

PS. Har endast testat att återställa PRAM. DS

Edit: Ska kanske förtydliga att äpplet på baksida av skärmen slocknar när jag stänger ner locket. Så skärmen slocknar men själva datorn verkar inte gå i vila alltså.

Senast redigerat 2012-02-06 21:41
  • Medlem
  • 2012-02-07 00:06

Har du en extern skärm ansluten till datorn?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-07 09:24

Nä inga extra prylar inkopplade.

Ingenting i stil med wake on LAN/WAN aktiverat av misstag?

  • Medlem
  • 2012-02-07 10:39

inget program typ Insomnia installerat?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-07 18:06
Ursprungligen av pmarriott:

Ingenting i stil med wake on LAN/WAN aktiverat av misstag?

Hmm känner igen det, men var hittar jag den inställningen?

Ursprungligen av Dalle:

inget program typ Insomnia installerat?

Nope.

Ursprungligen av Kajan:

Hmm känner igen det, men var hittar jag den inställningen?

Nope.

Jag hade samma problem efter jag installerat 10.7.3. Att installera combouppdateringen åtgärdade felet.

Om du installerat 10.7.3, hämta combouppdateringen härifrån för att åtgärda felet: OS X Lion Update 10.7.3 (Client Combo)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-09 06:05

Tydligen hade jag inte ens installerat 10.7.3, men nu är det gjort. Har även installerat Client Combo uppdateringen, men tyvärr har det inte hjälpt.

  • Medlem
  • 2012-02-09 17:49

Du har ingen form av Nas som du är uppkopplad mot?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-09 18:24

Njae, har ju en Time Capsule. Vet inte riktigt vad NAS innebär.

Har även upptäckt nu att lampan fram till på datorn bara lyser när man fäller ner locket, den pulserar alltså inte.

  • Avstängd
  • 2012-02-11 09:22
Ursprungligen av Kajan:

Njae, har ju en Time Capsule. Vet inte riktigt vad NAS innebär.

Network-attached storage (NAS) dvs en fristående hårdisklåda med en eller flera hårdiskar som är åtkomlig via nätverket och ofta även från internet om du kan styra lite portar och sånt på din internet router och/eller brandvägg beroende på hur din internet lösning ser ut.

  • Avstängd
  • 2012-02-09 18:36

Låter väl skumt, men iofs bättre än tvärt om

  • Medlem
  • 2012-02-09 18:43

Jag har ibland till och från haft samma problem. Det kan gå bra i några veckor men sen återkommer det. En omstart av datorn brukar hjälpa... Ibland.
Jag kör timemashine mot min Nas (enkelt förklarat, en trådlös hårddisk) Misstänker att det är där nånstans problemet ligger för det funkar oklanderligt när jag är på jobbet.

Om du manuellt sätter den i vila och stänger locket, funkar det då?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-09 18:49

Sätter jag datorn manuellt i vila (alltså under äpplet>vila) så slocknar skärmen och lampan framtill på datorn lyser svagt, fäller jag sen ner locket så börjar lampan lysa starkt istället. Den lyser inte alls nu när datorn är öppen så att säga.

Ursprungligen av Kajan:

Sätter jag datorn manuellt i vila (alltså under äpplet>vila) så slocknar skärmen och lampan framtill på datorn lyser svagt, fäller jag sen ner locket så börjar lampan lysa starkt istället. Den lyser inte alls nu när datorn är öppen så att säga.

Lampan framtill pulserar vid vila, är släckt när datorn är på med skärmen tänd och lyser när datorn är på men skärmen av. Styrkan på lampan bestäms av skärmens ljussensor, ju starkare ljus i rummet desto starkare lyser den.

Om den inte pulserar när du manuellt sätter datorn i vila så går den inte vila då heller. Det är något som hindrar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-09 22:22

Ja då har vi väll i princip konstaterat att det är något som hindrar datorn från att gå i vila.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-11 10:59

Okej. Njae, jag har en Western 2 TB MyBook som står kopplad till min mac mini, som jag använder som mediacenter. Visst ibland kopplar jag upp min macbook pro via bilddelning till mac minin.

Har också upptäckt nu att det är enbart när jag har laddaren i som problemen uppstår. Har jag inte laddaren i så pulserar lampan framtill som vanligt när jag stängt locket.

Skall också läggas till att funktionen "Vakna för nätverksåtkomst" under strömsparare i systeminställningar, var ikryssad men är numera avkryssad men fortfarande samma fenomen.

När jag uppgraderade till Lion på min äldre MBP från 2010 så hade jag till en början det fenomenet. Stängde locket, men datorn gick inte i vila om jag inte drog ur strömkabeln. Sen efter ett litet tag så försvann det fenomenet.

1
Bevaka tråden