Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur stor ekonomisk buffert har du?

Tråden skapades och har fått 78 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hur stor ekonomisk buffert har du?

Endast kontanter och värdepapper räknas här, ej värdet på hus, bil och andra ägodelar.

Personligen tjänar jag väldigt lite per månad, men har ändå en större buffert än många jag känner. Det är något som tagit många år att bygga upp, men jag anser att det är en nödvändig trygghet när man har oregelbunden inkomst.

Vore intressant att se vad andra har för tankar kring detta.

Senast redigerat 2012-02-08 12:14
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-02-08 12:07

Du kanske ska ändra så att intervallerna inte går in i varandra.

Ursprungligen av Mija:

Du kanske ska ändra så att intervallerna inte går in i varandra.

Du menar 5 001 - 10 000 kr osv? Det går inte att redigera i efterhand vad jag kan se. Men en mod kanske kan fixa det.

Ursprungligen av Mija:

Du kanske ska ändra så att intervallerna inte går in i varandra.

Överlappet är inte enormt. Du menar att om du har exakt 500.000 i buffert idag så kan du inte välja alternativ?

Varför räknas inte värdet på hus? Istället för att lägga pengar på hög amorterar vi tungt. Den delen av vår egendom som inte är belånad men som kan belånas räknar vi som en buffert. Men okej, jag röstar utefter satta förutsättningar, även om jag själv anser att jag har mycket större buffert med tanke på att huset är belånat till så liten grad.

Sen, om jag skulle gjort omröstningen skulle jag lagt in relativa värden, exempelvis 1 månadslön, 1 årslön etc. Om man har ett stort hus och 4 barn räcker 100 000:- inte långt om man skulle bli av med inkomster. Sitter man som ensamstående i en hyrestvåa kan man ju leva loppan på 100 000:- i ett år.

Senast redigerat 2012-02-08 12:33

Min fru (som är privatekonom på Handelsbanken) är väldigt ivrig förespråkare för "två månadslöner på ett sparkonto". Det är ett absolut minimum som alla bör ha som säkerhet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-08 13:54
Ursprungligen av Björnström:

Min fru (som är privatekonom på Handelsbanken) är väldigt ivrig förespråkare för "två månadslöner på ett sparkonto". Det är ett absolut minimum som alla bör ha som säkerhet.

Ett av mina mål när jag startade mitt företag var just att skapa en buffert. En liten hög med fuck you-pengar if you will. Ger mig frihet att ta vilka jobb jag vill och dessutom slippa ha magont när en konjunktursdipp kommer. Alla borde verkligen sätta undan pengar varje månad, även om det bara är några hundra.

Det kan ju inte bli något annat än en dröm för många.

Ursprungligen av Björnström:

Min fru (som är privatekonom på Handelsbanken) är väldigt ivrig förespråkare för "två månadslöner på ett sparkonto". Det är ett absolut minimum som alla bör ha som säkerhet.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-02-08 18:24
Ursprungligen av Zimmerman:

Det kan ju inte bli något annat än en dröm för många.

Ja, speciellt om man menar två månadslöner per arbetande vuxen i hushållet. Menar man innan eller efter skatt förresten?

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-02-08 14:04

Vars två månadslöner på ett sparkonto är mitt och min frus mål. Men det går väldigt långsamt... Just nu ligger vi på kanske 10% av målet...
Förstår inte riktigt hur våra konton kan dräneras så mycket varje månad, och då anser jag själv att jag är ganska sparsam. Har ganska hyfsade löner båda två och inte något jättedyrt hus. Förvirringen är total.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-08 14:10
Ursprungligen av AndyK:

Vars två månadslöner på ett sparkonto är mitt och min frus mål. Men det går väldigt långsamt... Just nu ligger vi på kanske 10% av målet...
Förstår inte riktigt hur våra konton kan dräneras så mycket varje månad, och då anser jag själv att jag är ganska sparsam. Har ganska hyfsade löner båda två och inte något jättedyrt hus. Förvirringen är total.

Kör en budget på allt ni köper på en månad, ned till minsta chokladkaka. Då kommer ni att hitta sakerna som drar i väg.

Ursprungligen av acke:

Kör en budget på allt ni köper på en månad, ned till minsta chokladkaka. Då kommer ni att hitta sakerna som drar i väg.

Vi gjorde det för Januari. Det är helt otroligt vad dyrt det är att ha en ny kombi som tjänstebil. Jag höll på att svimma nästan.

Ursprungligen av Björnström:

Vi gjorde det för Januari. Det är helt otroligt vad dyrt det är att ha en ny kombi som tjänstebil. Jag höll på att svimma nästan.

Jag hade precis motsatt reaktion på min Toyota Avensis -08. Den har ett förmånsvärde på 2450:- efter reduktion pga mycken tjänstekörning. Så med ca 50% marginalskatt blir det ca 1225:- i månaden ut.

Jag skulle inte kunna skriva en detaljerad budget. Då skulle min fru se hur mycket pengar jag lägger på nödvändiga tekniska leksaker med Apple-logga på. Vi tycks dock alltid klara oss på en av våra löner och den andras går benhårt till amortering på huslån.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-08 14:17

Räknas skattade pengar som man lånat ut? Extremt skillnad på min buffert då!
Pengarna är inte pengar jag skulle få tillbaka om jag bad om hela summor.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-02-08 16:33

Jag önskar att jag hade den buffert som vi satt på för två år sedan (ca fem månadslöner). Idag, då vi startat upp ett företag är allt ett vågspel. Om vi kommer upp i en halv månadslön i buffert så är det bra för tillfället (två barn och villa så ni förstår vilken tight postion vi är i). Det orsakar en massa oro och stress och skiter sig företaget så blir det till att leva på vatten och bröd för att komma tillbaka på noll igen. Går allt väl så var det väl investerade pengar (och tid) som förhoppningsvis lett till en bättre levnadsstandard (inte nödvändigtvis ekonomiskt även om det givetvis också vore kul).

En positiv sak är att vi när det vänder har lärt oss en massa om var vi har ekonomiska fallgropar och förhoppningsvis kan leva utan att pengarna "bara försvinner".

Anser nog att man har barn och lån på runt två miljoner bör ha 100 000 som kan tas fram relativt snabbt utifall något krisartat händer. Har man mer lån krävs mer buffert. Två månadslöner är som sagt ett minimum.

Om man nu skulle lägga in lite privatekonomiska tips i tråden ska jag ge mina här:

-Köp ALDRIG något på avbetalning, hyrköp eller liknande.
-Skaffa en till frys. Köp stora mängder kött etc. när det är billigt. När de har billig köttfärs på City Gross köper vi 5-10 kg och slänger i frysen. Då och då köper vi en halv gris.
-Handla inte dagsbehovet i den lokala ICA eller Konsumbutiken. Planera inköp. Handla sällan och mycket. Behöver ni en liter mjölk mitt i veckan så köp den i närmaste butik, men annars, storhandla.
-Har ni små barn? Ibland hittar man bra kläder billigt, som härförleden Didriksson regnställ nersatta från 700:- till 150:-. Vi köpte nog till ungarna för 5 säsonger framåt. Handla vinterkläder på sommaren och vice versa. Gäller till stor del även vuxna.
-Vad ska ni med en stadsjeep till? Köp en begagnad Passat, eller Avensis eller nåt. När saldot på kontot har jäst lite kan ni köpa en riktigt rolig bil som leksak som håller värdet lite bättre, eller ännu bättre, en motorcykel. Ingen plastraket bara för de är så dyra att försäkra.

Kul med många svar. Ska bli intressant att se hur staplarna fördelar sig när fler röstat. Min känsla när man diskuterar det här med vänner är att de med regelbunden månadsinkomst är de som har minst buffert. Det kommer ju nya pengar hela tiden, så varför spara? Å andra sidan kan det vara svårt att få raka svar som rör ekonomi, folk vill gärna hålla det lite hemligt...

Försöker ha en hyra på sparkontot, men har låg inkomst och därmed små marginaler så även det är svårt ibland.

  • Avstängd
  • 2012-02-08 18:06

3 st med +1 mille... "vinkar frenetiskt för att få nya vänner"

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-02-08 18:30

I min värld är det efter skatt... skatten är ju inte mina pengar.

Jag tror många har kollat på lyxfällan på tv, även jag (lysande som tv anser jag) och till slut beslutade jag mig för att göra exakt samma sak själv, dvs. gå igenom precis varenda utgift och se vad man kan göra, genom att prioritera, välja bort, shoppa runt efter bättre alternativ etc.

Till min förvåning visade det sig innebära över 40.000 i besparing per år! Det låter kanske mycket, men förklaras av att jag hade ett par riktiga skitalternativ, visade det sig när man shoppade runt. Då ska jag nämna att jag inte hade några lån alls, annat än ett pyttelån på lägenheten, som redan var förmånligt. Så min gissning är att många skulle kunna upp i liknande siffror som jag.

Rekommenderas varmt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-10 18:37

Hm. Låter intressant. Vad var det du bytte ut, eller valde bort? Menar du olika abonnemang?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag tror många har kollat på lyxfällan på tv, även jag (lysande som tv anser jag) och till slut beslutade jag mig för att göra exakt samma sak själv, dvs. gå igenom precis varenda utgift och se vad man kan göra, genom att prioritera, välja bort, shoppa runt efter bättre alternativ etc.

Till min förvåning visade det sig innebära över 40.000 i besparing per år! Det låter kanske mycket, men förklaras av att jag hade ett par riktiga skitalternativ, visade det sig när man shoppade runt. Då ska jag nämna att jag inte hade några lån alls, annat än ett pyttelån på lägenheten, som redan var förmånligt. Så min gissning är att många skulle kunna upp i liknande siffror som jag.

Rekommenderas varmt.

Ursprungligen av ibish:

Hm. Låter intressant. Vad var det du bytte ut, eller valde bort? Menar du olika abonnemang?

Abonnemang, medlemskap, försäkringar, avtal osv. osv.

Bästa sättet är att göra upp en lista över alla utgifter man har, utifrån ens kontoutdrag, och så börja gneta och prioritera. Exakt vilka prioriteringar och val jag gjort vill jag inte gå in på i detalj, eftersom det rör rent privata saker, och det är ju heller inte så intressant för andra, för var och en har ju olika förutsättningar.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Abonnemang, medlemskap, försäkringar, avtal osv. osv.

Bästa sättet är att göra upp en lista över alla utgifter man har, utifrån ens kontoutdrag, och så börja gneta och prioritera. Exakt vilka prioriteringar och val jag gjort vill jag inte gå in på i detalj, eftersom det rör rent privata saker, och det är ju heller inte så intressant för andra, för var och en har ju olika förutsättningar.

Jag tog steget. Satsade på att byta elbolag från Fortum som vi haft i alla år.

Jag la en timme på prisjämförelser och kryssrutor. Svaret blev: "Forum är billigast".

En timme jag aldrig får tillbaka

Ursprungligen av Björnström:

En timme jag aldrig får tillbaka

Det är ju ett j-a tjat om att byta elbolag i media och reklam. Testade därför elskling för något år sedan, men det skiljde inte mer än några kronor mellan bolagen. Kändes precis som du säger...

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-12 00:40
Ursprungligen av Mutant:

Det är ju ett j-a tjat om att byta elbolag i media och reklam. Testade därför elskling för något år sedan, men det skiljde inte mer än några kronor mellan bolagen. Kändes precis som du säger...

Det är dock skillnad på att ha en liten lägenhet eller att ha en gård...
Det finns absolut pengar att spara, och det är genom de pengarna du sparar (som kan verka lite) som du kan bygga en bättre buffert.

Ursprungligen av zappee:

Det är dock skillnad på att ha en liten lägenhet eller att ha en gård...

Jo, jag förstår det. I mitt lägenhetsfall var det dock ingen skillnad. Hade det skiljt mer än 100 kr/år hade jag bytt.
Kanske värt att kolla igen iofs. Elbolagen köper upp varandra och byter namn stup i kvarten, vet inte ens vad mitt heter längre...

Edit, kan man verkligen lite på Elskling.se? De föreslår E-on, 3348 kr/år. Men jag har redan E-on med samma val och det senaste årets fakturor landar på 5064 kr...

Senast redigerat 2012-02-12 08:50
  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-12 11:27
Ursprungligen av Mutant:

Jo, jag förstår det. I mitt lägenhetsfall var det dock ingen skillnad. Hade det skiljt mer än 100 kr/år hade jag bytt.
Kanske värt att kolla igen iofs. Elbolagen köper upp varandra och byter namn stup i kvarten, vet inte ens vad mitt heter längre...

Edit, kan man verkligen lite på Elskling.se? De föreslår E-on, 3348 kr/år. Men jag har redan E-on med samma val och det senaste årets fakturor landar på 5064 kr...

Elskling (och alla andra jämförelsesajter) har avtal med elbolagen. Det är förmodligen en kampanj de har med E.ON för att locka folk till sin webbplats.

Ursprungligen av Pocahontas:

Sparat el på att stänga av alla onödiga elkällor, trafo som ligger överallt drar en del ström, stänger av Macen på natten, fimpa en av två frysar, de är eltjyvar.. sänka värmen nån grad osv..billigare med tröja inomhus

Den dagen jag sänker värmen inomhus (och frysa) för att tjäna pengar, då ska jag vara jävligt fattig

  • Avstängd
  • 2012-02-12 13:48
Ursprungligen av zappee:

Den dagen jag sänker värmen inomhus (och frysa) för att tjäna pengar, då ska jag vara jävligt fattig

Håller med, men bor ju i lägenhet och har fjärrvärme (som jag själv är med och producerar).
Har sällan problem med att det är för kallt trots att jag har värmen på nästan noll och alla vädringsfönster på glänt, mina tekniska prylar som datorer, hembiosystem mm producerar så mycket värme att jag borde sälja lite

Sen är jag ju fet också...

Bevaka tråden