Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur länge kommer du jobba innan pension?

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det blir alltmer snack om att 65 års ålder inte kommer räcka när folk lever längre. I en artikel läste jag att hälften av alla nyfödda idag kommer leva till dom är 100 år gamla. Då fungerar det inte att gå i pension vid 65.

Hur länge tror du att du kommer jobba innan pension?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-02-07 20:52

Yes, första rösten!
Känsligt att börja diskutera politik i Loungen, men jag har svårt att förstå hur Freddes förslag på höjd pensionsålder går ihop med att bekämpa ungdomsarbetslösheten? Om alla gubar & gummor ska knega till 75 så kommer ju de unga aldrig få jobba och tjäna egna pengar.

Tänker inte göra speciellt många knop efter 55.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-02-07 21:25

Höjd pensionsålder = höjd ungdomsarbetslöshet

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-08 10:18
Ursprungligen av gunek:

Höjd pensionsålder = höjd ungdomsarbetslöshet

. SÅ sant 65 år får gälla som riktlinje. Man har bara ett liv.

Högre ungdomsarbetslöshet tänker jag inte medverka till. Ungdomarna har det tillräckligt tufft ändå på arbetsmarknaden, med alla 40 talister som biter sig kvar så länge dom står på benen.

Ursprungligen av CUBEIS:

. SÅ sant 65 år får gälla som riktlinje. Man har bara ett liv.

Högre ungdomsarbetslöshet tänker jag inte medverka till. Ungdomarna har det tillräckligt tufft ändå på arbetsmarknaden, med alla 40 talister som biter sig kvar så länge dom står på benen.

Det där funkar omvänt också. Hög ungdomsarbetslöshet = hög pensionsålder. Folk behöver jobba i sisådär 40-45 år för att ekvationen ska gå ihop. Man kunde göra om det hela så att inte den absoluta åldern styr utan hur många år du har arbetat. Det har så klart en helt annan uppsättning för- och nackdelar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-08 15:09
Ursprungligen av pmarriott:

Det där funkar omvänt också. Hög ungdomsarbetslöshet = hög pensionsålder. Folk behöver jobba i sisådär 40-45 år för att ekvationen ska gå ihop. Man kunde göra om det hela så att inte den absoluta åldern styr utan hur många år du har arbetat. Det har så klart en helt annan uppsättning för- och nackdelar.

Visst sant att antal år som man jobbar är det intressanta ur nationalekonomiskt perspektiv. 40 år är väl optimalt. därav pension vid 65 års ålder.

Nu försökte jag bara hålla debatten på ett enkelt plan och ge min personliga åsikt när jag vill sluta jobba kontra allmän ungdomsarbetslöshet.

Det finns flera studier på att förmågan att lagra information och lära sig nya saker minskar starkt efter 60 års ålder. Detta talar inte för att man i stor skala ska uppmuntra arbete efter 65 år ålder, men självklart skiljer det från individ till individ.

Vad kostar dom ungdomar i fråga om samhällsinsatser och avsaknaden av sådana som vi alla blundar för, dom som står vid sidan av samhället och tittar på, vi börjar se resultatet av avsaknaden av lärlingsplatser under 50 år i våra storstäder, ingen stad nämnd ingen glömd. Samma utveckling i många andra länder.

Men självklart ska väl alla friska människor få välja när man vill sluta arbeta, om det är OK med arbetsgivaren osv.. om man vill jobba längre än 65 år och man känner att man fortfarande bidrar och stimuleras av sitt arbete så är det väl bra.

Inga lagar ska väl reglera det tycker jag.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-02-07 21:31

Jag skulle gärna gå i pension på studs om jag hade en ordentligt stor plånbok för att utöva en del fritidssysselttningar, resor m.m. Som det ser ut nu blir det till 65.

Skönt att ingen här tänker jobba en dag efter 65.

Eller så blir pensionsåldern 85 lagom till att man själv ska kliva av.
Cornucopia?: Reinfeldt: Höj pensionsåldern till 75

Gillar särskilt: "2014 till 2055 kommer Fredrik få drygt 57 miljoner kronor i pension, före skatt."

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-02-07 21:46

Jag är 30 nu och har nog aldrig på allvar räknat med att kunna gå i pension vid 65 - oavsett om jag skulle vilja det eller inte.

Jag ser inga problem med " att dom som vill" kan/får arbeta till 75 - som ju är 67 idag. Samtidigt som du kan - om du har råd - gå vid 61 års ålder. Så länge allt i den övre och undre gränsen bygger på frivillighet/möjlighet. Är man frisk nog - har man råd - eget pensionssparande osv. Själv går jag om 5 månader och 8 dagar. Varken förr eller senare..........

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-07 22:58

I ett land där befolkningen ökat med 50% och pensionärerna med 100% är det bara naturligt att folk får jobba längre.

Själv kommer jag förmodligen inte jobba så värst länge.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-11 14:58

Jag hoppas att jag kan få vara så pigg och frisk att jag vill jobba till 75. Vi ska inte jämföra livsålder och levnadsstandarden på dagens 75-åringar. Detta är ett frivilligt val, men att möjligheten till allmän pension finns till 75år tycker jag är trevligt. Väljer jag vi äldre ålder att inte gå i pension vid 75, utan 60, så är det inget mer med det.

Politik ska inte diskuteras alls väl på detta forum? Jag är själv inte moderat, men vill bara tydliggöra att det som Reinfeldt sa var inte att tvinga folk att jobba till 75 utan ge möjlighet för folk att jobba till 75. Vill du jobba till 75, gör det, vill du inte jobba till 75, gör då inte det.

Själv valde jag 70, mest för att jag vet att hela min släkt haft hälsan och orken i behåll länge och kunnat jobba länge. Jag hoppas på att också ha det, så jag kan jobba så länge jag vill. Visserligen antar jag då att jag efter 50-sträcket kommer ha ett lugnare skrivbordsjobb och inte kroppsarbete.

Ursprungligen av poseidon84:

Politik ska inte diskuteras alls väl på detta forum? Jag är själv inte moderat, men vill bara tydliggöra att det som Reinfeldt sa var inte att tvinga folk att jobba till 75 utan ge möjlighet för folk att jobba till 75. Vill du jobba till 75, gör det, vill du inte jobba till 75, gör då inte det.

Det här handlar inte om politik. Det råkar bara vara en politiker som har tagit upp det offentligt. Jag tycker jag har hört det här förut från olika håll, men det får inte stort genomslag förrän en framträdande politiker säger det så att oppositionen kan "rasa" - för att använda ett populärt medieuttryck. Detta handlar om matematik. Folk måste jobba längre för att en finansiera en enorm massa av pensionärer vid god vigör som vill leva loppan efter pensionen. Antingen måste folk ur skolan och direkt in i arbetslivet vid senast 20-25 års ålder eller måste folk jobba längre. Eller får framtida pensionärer acceptera det faktum att deras pensioner inte kommer att göra dem feta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-08 11:29

Jag har inga problem med att jobba länge. Jag tror att man dör snabbare om man slutar jobba och läsa. Knappast aktuellt med pension för mig ännu på ett bra tag hur som helst.

Förstår att folk gnäller om detta, Sverige är ett land med gnällspikar. Tycker min facebook svämmar över med folk som gnäller över sitt jobb. Gnäller när semestern är slut, gnäller när det är söndagskväll. Här är en idé, om nu ditt jobb är så hemskt, byt jobb. Fast det funkar ju inte så, det är alltid gnällspikarna som aldrig får arslet ur och byter jobb. Skulle de kunna göra det skulle de inte ha gnället i blodet och tvärtom.

Vi måste jobba mer om vi vill behålla vår levnadsstandard i väst. Så enkelt är det.

Ursprungligen av acke:

Här är en idé, om nu ditt jobb är så hemskt, byt jobb. Fast det funkar ju inte så, det är alltid gnällspikarna som aldrig får arslet ur och byter jobb. Skulle de kunna göra det skulle de inte ha gnället i blodet och tvärtom.

Precis, det är det det handlar om. Jag planerar att arbeta tills da'n innan mitt sista andetag, förhoppningsvis långt över 85

Sett ur ett strikt personligt perspektiv, inte politiskt. Jag har den stora förmånen att älska mitt jobb och har dessutom en arbetskrävande och omfattande hobby som mer kan kallas livstil. Allt går ihop, på gott och ont. Jag skiljer därför inte särskilt mycket på arbete och fritid, vilket ibland är ett problem, men ofta fungerar bra. Så det jag skulle vilja göra, ganska snart, är att dra ner på några "måsten" och försöka få till ett långsammare samt mentalt och fysiskt hälsosammare tempo. Men jag tänker nog aldrig sluta jobba. Det är kul och belönande att jobba, ur många aspekter. Till och med jobbet på McDonalds i ungdomen var riktigt kul emellanåt.
Som sagt, strikt personligt.
Politiskt sett tror jag inte att 75-åringar som jobbar skapar större ungdomsarbetslöshet. Istället är det vår attityd och bristande konkurrenskraft som skapar det. Mentalt lever Sverige kvar i 70-talet, medan världen och det svenska välfärdssystemet sedan länge gått vidare. Vi måste verkligen hitta en samhällsmodell som fungerar igen, nu är det fel på så många olika sätt, och att låsa sig vid en pensionsålder eller något annat förlegat är knappast lösningen. Dags att tänka utanför den svenska trälådan!
Pappa pensionerade sig vid 60 av fysiska skäl (totalt utsliten) och mamma vid 70 på grund av dåligt samvete. Som farmor/mormor förväntades hon göra helt andra saker vid den åldern... En liten bild ur det verkliga livet.

Förväntningarna på hög levnadsstandard går absolut inte ihop med ökad livslängd, om man inte jobbar mer. Däremot måste det väl egentligen inte ske just under de sista åren? Det går ju lika bra att jobba mer i tidigare skeden av livet. Med andra ord kan man lika gärna tackla det problemet med att minska ungdomsarbetslösheten, öka antalet heltidsarbetande, minska sjukskrivningarna, få fler personer i arbete osv. osv.

Personligen är jag dock av den uppfattningen att den viktigaste åtgärden är att börja ifrågasätta detta med levnadsstandard. Måste man verkligen som pensionär bo i det hus på 150 kvm, som man hade då barnen bodde hemma? Måste alla verkligen ha bil? Måste verkligen var fjärde svensk ha ett fritidshus? Måste man verkligen ha nyrenoverade badrum och kök. Årliga Thailandsresor osv. osv.

OBS! Det är inte en kritik mot de som väljer att ha det så, men det är ju en viktig orsak till att standardförväntningarna är svåra att möta.

Själv har jag som mål att bo i lagom stort/litet ett obelånat eko-hus med extremt små driftskostnader på ålderdomen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-08 14:22

Jag tror att många svenskar har en skev och bortskämd bild av vad som ska vara en bra levnadsstandard. Så fort man inte kan åka på två resor per år och ha två bilar så gnäller man. Spelar ingen roll på färgen på regeringen, folk hittar vinklar på sitt problem som gör att de kan flytta bort skulden från sig själva.

När jag började jobba hade jag lite jobb och var fattig. Men aldrig kom jag på tanken att skylla min situation på någon annan än mig själv. Svenska folket borde skaka av sig sin självgodhet och lata attityd. Ju förr desto bättre. Det kommer bli kärvare tider framöver, oavsett vilken regering som sitter i Sverige.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-08 14:32

Jag är ett UFO men jag hoppas att kunna jobba tills jag stupar. Har jag ett roligt jobb, inte lider av något allvarligt så vill jag jobba tills jag säger "tack o adjö"

Min plan är att gå runt 50 och sen leva på kapital, försäkringar och roliga ströjobb.

Ursprungligen av Chaosstar:

Min plan är att gå runt 50 och sen leva på kapital, försäkringar och roliga ströjobb.

Just det. Jag kan tänka mig att konsulta lite inom branschen efter 50, bara ta lite ströuppdrag för att det är roligt och för att hålla kontakten med nätverket. Planen är att huset ska vara betalt tills jag är 50 och därmed har man väldigt låga fasta kostnader. Jag litar däremot inte ett dugg på att det offentliga ska lyckas fullgöra sina skyldigheter mot mig beträffande pension, äldreomsorg, vård etc. så jag kör enligt principen "rädde sig den som kan".

Jag tror, utan att vilja lägga fram några politiska åsikter, att det behövs en större rörlighet på svensk arbetsmarknad. Det behövs fler småföretag och de måste våga anställa. Detta kan inte framgångsrikt stimuleras genom att göra det billigare för småföretag att anställa, utan man måste helt enkelt göra det lättare att göra sig av med anställda som inte drar sitt strå till stacken eller blir övertaliga. En felrekrytering i ett företag med en omsättning på ett par miljoner med ett halvdussin anställda kan betyda slutet för företaget. Om lagar luckrades upp skulle det bli lättare för unga att komma in på arbetsmarknaden. En viktig baksida av detta är att det också blir lättare att få sparken. Jag vet inte, på något sätt känns det fel att unga välutbildade driftiga människor går arbetslösa och får sitt hopp till framtiden förstört medan Kenta, 48 bast, som inte gör 5 knop på jobbet ska kunna sitta tryggt på sitt jobb i kraft av 29 års anställning. Samtidigt kan jag heller inte acceptera en arbetsmarknad där Åke, 61 år, som inte är samma speedkula som för 35 år sedan ska få sparken för att en flink 21-åring är snabbare och billigare.

Det där med ålder är ju relativt . Tror att det är svårt, om man idag är 30 - 40 år spekulera om när man skall sluta / fortsätta jobba eller gå i pension. Hade någon frågat mig bara för 1 år sedan - hade jag nog tänkt 67-70 år sedan vila... Men mycket hinner hända på ett år. Efter att ha åkt "snabbtåget" in till akuten 3-4 ggr på 2 månader innan jul - så tänker/resonerar man annorlunda. Nu är det helt klar 65 år som gäller.Det blir om 5 månader och 7 dagar....... Det ser jag fram emot idag.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-02-08 16:04

Efter snart ett års tjänstledighet (börjar jobba igen den 2:a maj) kan jag säga att jag gladeligen skulle gå i pension imorgondag...men som det är nu så får det bli när frugan, som är fyra år äldre än mig, väljer att gå...

  • Medlem
  • 2012-02-08 16:27

När det är dags för mig att gå i pension är pensionen helt avskaffad.

Förmodligen tills den ålder som jag klarar av. Om det så innebär att jag arbetar tills att jag är 50 eller 90 spelar mindre roll.

  • Medlem
  • 2012-02-09 21:53

Det är fritt att jobba så länge man vill redan idag.
Har du ett lönearbete krävs det dock att arbetsgivaren också vill att du jobbar.
Istället handlar det om hur länge man ska kunna bita sig kvar (oönskad).
Och antagligen när man får börja ta ut sina egna pensionspengar.
Dyrt blir det i framtiden men dyrast är sjuka pensionärer.
Så det finns nog flera infallsvinklar hur man ska få ihop ekvationen.
Avskaffa arbetsgivare som infört macförbud på jobbet t ex

Bevaka tråden