Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skillnad på Displayport adaptrar?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har en Macbook Air 13" som jag kopplar till min 23" externa skärm. Kör med en Displayport - HDMi adapter.

Problemet är att jag får skittaskig bild (suddig, oskarp, dåliga färger), oavsett vilka inställningar jag kör med. Displayportadaptern är en kinakopia köpt på Teknikmagasinet.

Är det någon skillnad på adaptrarna? är det värt att köpa en adapter genom Apple för att få bättre bild?

länk till skärmen:
http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu...1_led-13799961

  • Medlem
  • 2012-02-07 12:43

Har svårt att se att det skulle vara någon större skillnad mellan de olika fabrikaten. Kan du testa att koppla in en annan skärm alternativt en TV och se om det blir samma fenomen på den?

Är det glapp i kontakterna? Låter konstigt att det skulle ge oskarp bild om det är digitalt hela vägen.

Jag har testat med två st tv apparater (23" och 47") med samma dåliga resultat. Jag har även testat med en Macbook Air och en Pro, bilden blir suddig och färgerna "blöder". Jag har svårt att se vad problemet med adaptern skulle vara eftersom det är en digital signal...

  • Medlem
  • 2012-02-07 15:23

Då beror det ju antingen på adaptern eller HDMI-kabeln. Har du provat att byta HDMI-kabeln? Om du har provat det är det ju något fel på MDP-kontakten, och då är det bara att köpa ny.

Jag har testat med en annan HDMI kabel.

Frågeställningen är främst om andra användare upplevt skillnad mellan "piratadaptrar" och vanliga Apple orginaladaptrar. Tycker ni det är värt att lägga ut 250kr för en ny adapter, finns det någon möjlighet att det ger bättre bild?

Låter mer som att du kanske fått en defekt adapter, billig eller ej.

EDIT: Det löste sig. Köpte en ny adapter ifrån Apple och fick klockren bild.

Dagens lärdom:
- Man får alltid vad man betalar för!

Ursprungligen av mackan08:

EDIT: Det löste sig. Köpte en ny adapter ifrån Apple och fick klockren bild.

Dagens lärdom:
- Man får alltid vad man betalar för!

Möjligt, men samtidigt kör jag en ful-adapter från Kjell&Co som fungerar utmärkt

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-02-07 20:15

Kör MPB 13 -> 50" plasma med en kinesadapter för 40kr och det fungerar fint med bild&ljud. Vad som skiljer en billig mot en dyr adapter kan inte vara 'kvaliteten på den digitala signalen'. Antingen fungerar det eller så gör det det inte.

Får man digital bild, fast dålig sådan är det vara fel i inställningarna, inte i själva överföringen. (bildstorlek, uppdateringsfrekvens, skärmprofil etc.)

Kan du lämna tillbaka sladden på TM? Kanske köpa en adapter på ebay för 40kr och se om det är skillnad?

Kan tillägga att jag jobbar på TM så att lämna tillbaka adaptern var inga problem, den åker på reklamation direkt!

Jag har nu gjort lite otekniska jämförelser och det är faktist en KLAR skillnad mellan kablarna. Som flera säger i tråden är det en digital signal - AV/PÅ. Troligtvis har jag en defekt adapter som ger någon skum bild. Har inte gjort några inställningar alls när jag bytte till "apple adaptern" och det blir somsagt mycket bättre bild.

Märkligt..

1
Bevaka tråden