Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar Power Macintosh G5

Tråden skapades och har fått 157 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2003-06-25 10:17

Hur ser flänsarna/flänsen ut om man har singelprocessorn?

  • Medlem
  • 2003-06-25 10:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Bergvall
Är det ngn som vet var exakt de 9 fläktarna sitter?

Hur kylingen funkar visas ganska tydligt i den här filmen
Apples presentation av rivjärnet

(wow, jag hadde tydligen glömt allt om ett av de bättre svenska mac forumen; 99mac, så hej alla.)

ang. haxial länken så har slashdot idag en intressant artikel där dom snackar med vicepresidenten för apples hårdvara:
http://apple.slashdot.org/apple/03/06/24/2154256.shtml?tid=126&tid=181

för mig spelar det ingen roll om det är lite snabbare eller lite långsammare en ett par dual xeons, jag vet nu att den (G5) är iaf tillräckligt snabb för att kunna konkurerar mot den, hur Xeon baserade PC är i dagsläget inte så himla utspridda som powermacerna förmodligen blir.

En annan sak som gör mig glad att jag nu har fullt förtroende för att apple skall kunna fortsätta lite i spetsen, efter alla dessa hemska år med falska förhoppningar ifrån motorola är jag fullt överbevist om att IBM kommer kunna leverera framtida versioner av ppc9xx som håller vad roadmap'en lovar och kanske ännu.
IBM har länge önskat att kunna ge Intel lite konkurrens på desktop marknaden, tror det är en av dom större grunderna till dom har startat samarbetet med apple, och så klart för att kunna utvekcla deras Bladeservers ...

"I am a G5"

Citat:

Skrevs ursprungligen av codey
Hur kylingen funkar visas ganska tydligt i den här filmen
Apples presentation av rivjärnet

Får det bara till 8...

...måste ha missat en ngn stans

  • Oregistrerad
  • 2003-06-26 00:50

Om man skippar superdriven och modemet och drar av mecenatrabbaten så skulle jag kunna få 2x 2Ghz för 26 248,5 kr.
Eller 1,8Ghz för 20398,5 kr.

om man skall köpa G5 då är det lika bra att köpa DP modellen..

dom två andra känns lite undermåliga när man vet att ibm har gjort 970 för multiprocessorer osv...

det är kanske det enda som jag tycker apple har gjort fel vid G5 lanseringen (än så länge iaf )...

//edit: danskar kan inte stava

Senast redigerat 2003-06-26 01:44
  • Oregistrerad
  • 2003-06-26 01:36

vad gäller "flerprocessorsystem" från Apple har det alltid handlat om dubbla processorer. Finns det något hinder i Apples konstruktion att ha fyra processorer? Eller är bara begränsningen i tillgång till processorer som satt stopp för flerprocessorsystem? Skulle gärna se iaf en server med fyra processorer eller gärna 8, visst det skulle bli dyrt, men det skulle verkligen bli en Mac som rockade sockarna av det mesta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-26 01:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Page Not Found/ Per
vad gäller "flerprocessorsystem" från Apple har det alltid handlat om dubbla processorer. Finns det något hinder i Apples konstruktion att ha fyra processorer? Eller är bara begränsningen i tillgång till processorer som satt stopp för flerprocessorsystem? Skulle gärna se iaf en server med fyra processorer eller gärna 8, visst det skulle bli dyrt, men det skulle verkligen bli en Mac som rockade sockarna av det mesta.

Läste någonstans att vinsten med fler än två processorer inte motsvarade kostnaden. Det är tydligen svårt att utnyttja den extra beräkningskraften.

Men vad vet jag gamla fnask, sa änkeprostinnan? Ingenting!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • 2003-06-26 15:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av acke
Ser den inte ut som ett rivjärn från Hackman framifrån?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Alupeze???

Tycker den var snygg - lite sådär gugg... gugl... gluck... gluggk...
Äh... Såntdär dyrt jävla tyskt kök som var så inne för tio år sedan

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Gaggenau? Jag tycker att den ser ut som en jeepdunk.

Någon annan har myntat "Diskbänken" om PowerBook 17".

Vad mer saknar vi bland Apples "köksutrustning"?

Hej allihopa, jag har varit borta från alla nätaccess sedan i söndags, men jag har väl inte missat nåt väsentligt va?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-26 15:42

Samma här. Har varit helt utan dator (och el) i fyra dagar. Bra tillfälle att välja va?

G5:an ser helt klart kaxig ut.
Men den ser också ut att vara rätt stor. Hur skiljer den sig från befintliga Powermacar?

En annan fråga till alla er processornördar:

Ni pratar om Intels Xeon, men har inte de en 64-bitars processor vid namn Itanium, eller har jag fattat fel?
Var är den någonstans i leken?

Nu har jag läst igenom hela tråden. Fascinerande vad många gnällspikar det finns alltså... Här har Apple äntligen släppt nåt i hästväg när det gäller stationära. Och så gnälls det över att det inte kom nån 15" PowerBook! Hallå? Påminner mig om den där låten med Peter Wahlbäck om en kille som trar till Ullared en söndag bara för att kunna klaga på att det är stängt...

Och vad gäller utseendet: Vänta tills ni sett den live, oftast växer Apples produkter när man får se dom i verkligheten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-26 15:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Vänta tills ni sett den live, oftast växer Apples produkter när man får se dom i verkligheten.

Komiskt, exakt den där meningen tror jag att jag läst säkert tio gånger här på 99mac.

Det gör dock inte påståendet mindre sant.
Tror också nya Powermacen gör en andlös när man ser den IRL.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K
Man skaffar Apples FC-kort och kopplar in sig. Kostar iofs en del, men priset är å andra sidan en tredjedel av vad t.ex. HP tar för sina kort...

Nu måste du förklara, vad är ett FC-kort? Sätter man det kortet i PCI/PCI-X bussen. Vilken överföringshastighet får man då? Vad kostar den? Har den högre överföringshastighet än Serial ATA eller Gigabit Ethernet?

Det kanske finns billigare FC-kort än HP's? Elller det kanske finns WinXP drivare till Apple's FC-kort? - fast å andra sidan BRUKAR ju inte Apple's komponenter vara billigare än motsvarande PC-komponenter.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Macce65
Nu måste du förklara, vad är ett FC-kort? Sätter man det kortet i PCI/PCI-X bussen. Vilken överföringshastighet får man då? Vad kostar den? Har den högre överföringshastighet än Serial ATA eller Gigabit Ethernet?

PCI-X har en genomströmning på 2GBps, kolla Apple.com.

Martin, du som har sett den (G5:an), kan du säga var den nionde fläkten sitter? :rolleyes:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-06-26 17:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Bergvall
Martin, du som har sett den (G5:an), kan du säga var den nionde fläkten sitter? :rolleyes:

Kan den sitta i SuperDriven kanske?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
En annan fråga till alla er processornördar:

Ni pratar om Intels Xeon, men har inte de en 64-bitars processor vid namn Itanium, eller har jag fattat fel?
Var är den någonstans i leken?

Jag vet inte om jag kvalificerar som processonörd men,..:

Xeon är Intels MP-version av 32-bitars P4, med större cache o mycket högre pris.. (Det fanns en PIII Xeon också ) Man kan köra upp till 64 st parallellkopplade Xeon under Windows Enterprise Server, t ex, om jag inte minns fel...

OM man vill bevisa att en dubbelprocessor-PC är dyr ska man välja en PC med dubbla Xeon..:)

Om man är SMART väljer man en Pentium 4 som sitter på ett moderkort med senaste chipsetet 875 som kör mot Dual 400 Mhz DDR-minnen, slår på HyperTreading (får dubbelprocessorfunktion till priset av EN processor), kör multimediaprogram som är optimerade för SSE2 och får en både supersnabb och prisvärd dator (fast det skulle kanske inte Apple skulle göra just på WWDC..:).)

Itanium är Intels jättedyra 64-bitars CPU för Enterprise-sevrar med ett helt nytt instruktionsset - den har inte längre x86 -arkitektur. Utvecklingen har tagit kanske 10 år…
Itanium kan bara köra x86 applikationer i emulering. Itanium2 ska bli bättre på att köra x86 applikationer, och den är fortfarande avsedd för Enterprise- serversegmentet.

AMD var så smarta att de vidareutvecklade x86 instruktionssetet så att deras 64-bitars server-CPU Opteron o kommande (September) desktop-CPU Athlon64 är helt bakåtkompatibla med 32-bitars applikationer, ungefär som PPC9xx är bakåtkompatibel mot G4. AMD Opteron ligger f ö inte alls i samma höga prisklass som Intel's Itanium gör.

Intels efterträdare till Pentium 4, som KANSKE ska heta Pentium 5 o troligen kommer ut tidigt i höst, kommer RYKTESVIS att innehålla ett 64-bitars instruktionsset som kallas Yamhill. Skulle bara fattas att Intel inte hade en 64-bitars desktop processor OM marknaden kräver det..:) nu när IBM, o snart AMD, har 64-bitars desktop CPU-er...

Hoppas det finns nån ÄKTA CPU-nörd som kan korrigera mig om jag fått nå’t om bakfoten…

Citat:

Skrevs ursprungligen av Macce65
Xeon är Intels MP-version av 32-bitars P4, med större cache o mycket högre pris.. (Det fanns en PIII Xeon också ) Man kan köra upp till 64 st parallellkopplade Xeon under Windows Enterprise Server, t ex, om jag inte minns fel...

Jo, det gjorde jag.. Så här borde jag uttryckt det:

Windows Server 2003, Datacenter Edition, provides support for:

64-way symmetric multiprocessing (SMP) in 64-bit versions and 32-way SMP in 32-bit versions.
Eight-node clustering.
64 gigabytes (GB) of RAM in 32-bit versions and 512 GB of RAM in 64-bit versions.

Rätt ska va' rätt..

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
Komiskt, exakt den där meningen tror jag att jag läst säkert tio gånger här på 99mac.

Det är antagligen jag som skrivit det minst hälften av gångerna, jag kan vara lite tjatig...

Men som sagt; det brukar faktiskt stämma.

Kan man typ ladda ner den där presentationen nånstans?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Page Not Found/ Per
vad gäller "flerprocessorsystem" från Apple har det alltid handlat om dubbla processorer. Finns det något hinder i Apples konstruktion att ha fyra processorer? Eller är bara begränsningen i tillgång till processorer som satt stopp för flerprocessorsystem? Skulle gärna se iaf en server med fyra processorer eller gärna 8, visst det skulle bli dyrt, men det skulle verkligen bli en Mac som rockade sockarna av det mesta.

Då får Apple lägga på ett kol till o ta fram moderkort som klarar fler processorer + fortsätta utveckla X-server så att det klarar detta :

"Windows Server 2003, Enterprise Edition, provides support for:

Eight-way symmetric multiprocessing (SMP). Eight-way symmetric multiprocessing (SMP). To increase server performance and capacity, you can add processors, an approach to increasing your network capacity is known as scaling up. The enhanced support for SMP allows you to add processors that work together—that is, multiprocessor servers. Up to 8 multiprocessors are supported with a 32-bit version and a version for 64-bit Intel Itanium-based systems.
Eight-node clustering. Server clusters up to eight nodes are available only in Windows 2003, Enterprise Edition, and Windows 2003, Datacenter Edition.
32 gigabytes (GB) of RAM in 32-bit versions, 64 GB in 64-bit versions. By adding memory, a computer can work with more information at once. Windows Server 2003, Enterprise Edition, includes enhanced memory capabilities that let you increase the memory available for server processing to as much as 32 GB of RAM in 32-bit versions and 64 GB of RAM in Itanium-based 64-bit versions."

  • Medlem
  • 2003-06-26 19:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av tsz
Kan den sitta i SuperDriven kanske?

Eller till höger om diskarna...

Citat:

Skrevs ursprungligen av XedoZ
Eller till höger om diskarna...

Orginalbild i galleriet.

  • Medlem
  • 2003-06-26 21:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Bergvall
Orginalbild i galleriet.

Troligen inte...;) jag kollade på denna bild då man blev förledd av luftstrålarna...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-06-26 21:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Bergvall
Orginalbild i galleriet.

Han skrev "till höger om diskarna".
Ser du någon disk till vänster om din markering?;)

Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Han skrev "till höger om diskarna".
Ser du någon disk till vänster om din markering?;)

Om du går änu mer "till höger om diskarna" så hamnar du utanför chassit!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-06-26 21:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Bergvall
Om du går änu mer "till höger om diskarna"så hamnar du utanför chassit!

OK, men ser du diskarna på den bilden?
Det som finns till vänster om din markering det är ju en superdrive och på sidan står det CLASS 1 LASER.......!
Och det ser du om du öppnar ögonen.:D

Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
OK, men ser du diskarna på den bilden?
Det som finns till vänster om din markering det är ju en superdrive och på sidan står det CLASS 1 LASER.......!
Och det ser du om du öppnar ögonen.:D

Nu hänger jag inte med i ditt resonemang. Förövrigt sir jag en disk till vänster om min markering som pekar på det gråa fästet för diskarna. Det ser du om du öppnar ögonen.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-27 01:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av henrrrik
Det här var väl precis vad Apple behövde, gamla PowerMac-linjen började se riktigt skämmig ut.

För mig som switcher har den alltjämt nyhetens behag. Tupperware - coolt!

Bevaka tråden