Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är mitt bredband långsamt?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter här och småpular med mitt nätverk och har plockat bort en del onödigt tjafs, såsom en router som satt mellan mitt ADSL-modem och min TimeCapsule. Nu fick jag för mig att mäta lite. Jag har dock inte någon mätning från hur det var innan, så jag vet inte om det har blivit någon förändring.
Hursomhelst, jag betalar för 6 Mbit. Bredbandskollen kommer upp i ca 5 Mbit ner och knappt 1 Mbit upp. Det tycker jag är helt ok, med tanke på hela "upp till"-diskussionerna som förekommit i media.
Däremot säger bredbandskollen att min hastighet är rent ut sagt usel. Jag vet inte, skulle uppskatta lite input om detta.
Jag sitter trådlöst mot TC'n men inbillar mig att min trådlösa länk är snabbare än mitt ADSL.

Det är helt ok för den uppkoppling du har tycker jag.

Jag har 100/10 (fiber) från BBB och får ut ca. 90-95/12.
Det tycker Bredbandskollen är godkänt, inte bra.

Jag tycker inte alls det var uselt om du har 6Mbit ADSL?

Är det uplink hastigheten dom tänker på?

Ja, jag tycker också det det är ok. Speciellt när jag tittar på Bredbandskollens mätstatistik för ADSL på 6-8 Mbit i Skåne för Bredbandsbolaget, då ligger jag över medel.

Uplink ligger jag också över medel på.

  • Medlem
  • 2012-02-07 12:06

Förstår inte hur du kunde få "Dåligt" på bredbandskollen. Har du verkligen angivit rätt värden där? Som folk säger är det ju helt ok resultat.

Ursprungligen av Dalle:

Förstår inte hur du kunde få "Dåligt" på bredbandskollen. Har du verkligen angivit rätt värden där? Som folk säger är det ju helt ok resultat.

Finns inte mycket annat att välja. Man anger leverantör och sedan hastighet. Valet som passar bäst är ADSL 6-8 Mbit. Det är klart att om man blivit lovat 8 Mbit så är kanske 5 lite i slöaste laget.

Ursprungligen av pmarriott:

... jag betalar för 6 Mbit. Bredbandskollen kommer upp i ca 5 Mbit ner och knappt 1 Mbit upp. Det tycker jag är helt ok, med tanke på hela "upp till"-diskussionerna som förekommit i media. Däremot säger bredbandskollen att min hastighet är rent ut sagt usel.

I din test på Bredbandskollen har du som referens angett 6-8 Mbps. Och om det stämmer så är 5,12 Mbps inte bra, för då når du inte upp till den angivna minimi-nivån som abonnemanget ska ha.

Men frågan är:
Är ditt abonnemang 6-8?
Eller är det 6, som du skriver i inlägget?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

I din test på Bredbandskollen har du som referens angett 6-8 Mbps. Och om det stämmer så är 5,12 Mbps inte bra, för då når du inte upp till den angivna minimi-nivån som abonnemanget ska ha.

Men frågan är:
Är ditt abonnemang 6-8?
Eller är det 6, som du skriver i inlägget?

Jag har ett 6 Mbit ADSL.
När man ska värdera resultatet på Bredbandskollen får man ett antal val för att beskriva sin uppkoppling. 6-8 Mbit är det som prickar närmast.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag har ett 6 Mbit ADSL...

I så fall är 5,12 helt OK.

Lite nyfiken: Vilken leverantör är det som har ett abonnemang på 6 Mbps? Alla leverantörerna brukar (måste?) ju ange hastigheten i intervall numera.

Rättelse. Jag skaffade ett 6 Mbit ADSL när jag köpte huset 2007. Jag loggade just in på Bredbandsbolagets kundportal och det står att jag har Bredband 8. Antar att det betyder upp till 8 Mbit. Eller Mbps som förmodligen är mer korrekt.

Ursprungligen av pmarriott:

...det står att jag har Bredband 8...

Enligt Bredbandsbolagets hemsida ska Bredband 8 ge:
Ner: 6-12 Mbit/s
Upp: 0,2-2 Mbit/s

Och då är 5,12 inte speciellt bra, för då ligger du under den angivna minimi-nivån.

Men helst bör man testa med datorn direkt in i modemet - utan router och sådant emellan. För routern kan stjäla lite bandbredd.

För om man klagar så kommer de säkert att skylla på det. Jag hade tidigare Telia 12-24, och fick ut ca 14-15. Men enligt Telias mätningar hade jag ca 16-17, och de påstod att det kunde vara routern som orsakade det.

(Nu har jag Comhem 100 (50-100 ner och 10 upp), och får ca 97 och 9,5. Och då har jag mätt med routern inkopplad. Så jag är nöjd)

Jag fick "godkänt" men inte bra

Ursprungligen av Björnström:

[ATTACH="CONFIG"]31883[/ATTACH]

Jag fick "godkänt" men inte bra

Usch, jag tycker inte om att se såna mätresultat.

Jag saknar lite vår uppkoppling i lägenheten vi bodde i förr. Vår förening var tidigt ute och lät Bredbandsbolaget installera fiber in i kåken och så fick vi 10/10 Mbps in i lägenheten. Detta på en tid då det kostade skjortan för firman att få in 1 Mbps ADSL på kontoret.

Ja, jag ligger ju inte speciellt långt ifrån och upplever inte att det går långsamt så mätvärdet är egentligen ointressant. När jag känner mig på hugget nån gång ska jag plugga in datorn direkt i modemet och se vad jag får ut.

Testade med datorn direkt mot modemet med samma resultat. 5,12 Mbps ned, 0,87 Mbps upp. Får väl ringa och bråka lite med dem.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-02-10 00:27

Bredbandskollen->Om teststatistik:
Kolla in punkt 8.
För 6-8 Mbit/s adsl går gränsen för bra vid >7Mbit/s under 6Mbit/s ger dåligt. Mellan 7 och 6 ger acceptabelt.

Personligen tycker jag inte ditt bredband är långsamt, men visst kan det var surt att betala en faktura specad 6-12 och få ut <6 i praktiken. Ring o klaga, de vill bergis ha dig som nöjd kund.

1
Bevaka tråden