Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skrota routern och sätta TimeCapsule direkt på ADSL-modemet?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En sak slog mig idag. Jag har ett ADSL-modem som är kopplat till en Netgear router som går vidare till min TimeCapsule som är bryggad (Netgear-routern agerar DHCP). Finns det egentligen något existensberättigande för routern? Skulle jag inte egentligen bara kunna plugga in TC'n till modemet och låta den agera DHCP? Fördelar/nackdelar?

Ursprungligen av pmarriott:

...Finns det egentligen något existensberättigande för routern?...

Nej.

Ursprungligen av pmarriott:

...Skulle jag inte egentligen bara kunna plugga in TC'n till modemet och låta den agera DHCP?...

Ja.

För båda svaren finns en reservation för eventuella specialfunktioner som finns i Netgearen, men som kanske saknas i Time Capsule. Men om Netgearen bara används för DHCP, utan en massa specialinställningar, så är den helt onödig.

Misstänkte detta. Det är helt enkelt så att routern fanns på plats först och sen kopplades bara TC'n in på den utan vidare eftertanke. Ska genast rycka loss routern.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-07 15:31

Den enda drawback jag hittat är om man har en server på insidan då man inte kan sätta Airport Extreme / TC som router men utan att agera DHCP-server (vilket man gärna låter servern själv agera).

Men annars så absolut, bort med netgearen bara.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-02-07 22:59

Jag kan stänga av min DHCP-server på Airport Extreme.

Tack för input. Routern väck och allt lirar finfint.

1
Bevaka tråden