Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time machine problem

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-06 17:55

Hej
för en tid sedan kopplade jag in Time Machine d v s såg någonstans att man kunde ta med hela datorns innehåll i backupen vilket verkade smart. Sagt och gjort - jag hade en hel del luft kvar på min 1,5 TB - så varför inte?

Nu har jag en trög dator som hela tiden backar upp hela datorn (inkl program) och även min stora bildsamling som ligger på samma externa hårddisk. Bilderna är livsviktiga för mig. Och i stor mängd. Jag är fotograf så ni förstår säkert. Men jag måste ha bort Time machinen innan jag blir galen. Hur gör jag utan att det blir något annat fel på hårddisken. Kan jag tryggt avinstallere allt och i så fall hur? Jag vet att jag gjort bort mig men är
tacksam för alla hjälpande bidrag.

Det är precis så det är meningen att det ska fungera. TimeMachine backar upp hela din dator. Första backupen kan ta en rejäl stund, men sen körs den 1 gång i timmen och tanken är att den bara ska backa upp sådant som har ändrats. Kanske är det så att när du jobbar med dina bilder i iPhoto eller Aperture så ändras databasfilen med alla bilderna och då blir det ju en stor backup ganska ofta. Program säkerhetskopieras bara i den mån det sker någon förändring, som ny version. Om du har stora problem med bildbiblioteken, så undanta dem från TimeMachine men se till att säkerhetskopiera manuellt.
Om du vill börja om från början så är det bara att blåsa disken, men jag hade tagit en annan säkerhetskopia på viktiga saker först.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-06 18:39

.... ska vara - men INTE blåsa allt annat på hårddisken....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-06 18:37

Jag vet inte riktigt vad du menar med blåsa disken. Jag har ju hela mitt bildbibliotek där. Eller menar du att jag bara ska slänga alla backuper i papperskorgen. Jag jobbar hela tiden i photoshop, lightroom, word, indesign och akrobat som ju nu oxå ligger i backup. Kanske är det när alla dessa program ska backas up som datorn blir så trög. Jag har redan alla bilder på DVD och på en annan hårddisk. Egentligen vill jag bara behålla en kopia men inga backuper. Eller ta bort allt - men blåsa allt annat material som ligger på den hårddisken.

Jag menar att blåsa backup-disken, men se till att du har ytterligare backup först om det värsta skulle hända.
När du arbetar i ett program så ändras aldrig själva programfilerna, det är bara dokumenten och bilddatabaser som ändras. Vad jag menar är att själva programmet Photoshop ändras inte, bara bilderna du redigerar med det. Programmet Photoshop kopieras sålunda bara av TimeMachine när det är nyinstallerat eller du tar din första TimeMachine-backup. Sedan kopieras inte Photoshop förrän du installerar en uppdatering.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-02-06 19:50

Testa att sitta och slösurfa vid datorn, dvs jobba inte alls med bildbiblioteket under någon timme. Om datorn fortfarande är seg så är det något galet för om du inte ändrar på stora mängder data så är det precis som pmarriot säger, det ska inte finnas något att backa upp.

Har din första initiala backup hunnit blivit klar ännu? Om inte så kan ju detta vara en anledning till problemet. Jag märker inte alls av TM när jag jobbar med photoshop, indesign, word, acrobat mfl program igång samtidigt (men jag har iofs en firewiredisk).

Jo, har man några hundra GB att backa upp och sitter med WiFi kan det lätt ta ett par dagar.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2012-02-06 21:18

Jag ställde TC vid datorn och anslöt med sladd för den första backupen.
Gigabit-fart går det undan jmf. med WIFI, som du kanske kan ana...

1
Bevaka tråden