Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När såg ni en dator med Mac OS 9 senast?

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu måste väl alla gått över till Mac OS X. Eller finns det några sköna OS 9 användare kvar där ute? När du såg du en OS 9 dator i drift senast?

  • Medlem
  • 2012-02-04 11:41

Jag har en i sovrummet bredvid sängen kopplad till TV:n. En PM G4 som jag både har OS X och OS 9 på. Den samlar mest damm om jag ska vara ärlig. Min tanke var att jag skulle spela Civ 1 på den när andan föll på, men det händer verkligen inte ofta. Jag minns inte är jag använde den senast...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-02-04 12:31

Varje gång jag åker hem till föräldrarna så ser jag en dator med OS 9 som fungerar som en Jounal- och ARV-dator (landstingets system för att samla in besöksdata) för pappas läkarmottagning.
Det roliga med den saken är att man ju nuförtiden kan köpa de roliga datorerna ifrån den tiden för en spottstyver - just nu står det en iMac G4 (halvklotet) på pappas skrivbord.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-04 16:09

Jag har flera stycken faktiskt.

Bl.a ett antal Powerbook G3, en G4 "Sawtooth" (häftigt namn, jag vet) och en beige G3:a fullproppad med musikprogram som jag tänkte sparka igång igen när jag byggt färdigt mitt musikrum i uthuset.

Har ytterligare några "pre-G"-burkar på vinden.

Alla maskiner funkar, men ingen är i drift f.n.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2012-02-04 16:21

Jag använde faktiskt en iBook G3 tangerine med MacOS 8.6 senast igår hos min föräldrar. Jag visade lite hur man ändrar storlek på text mm. Den har legat i deras förråd i ett antal är. Men för någon månad sedan plockade pappa fram den för att skriva en bok på den. Mammas MacBook Pro intel är alltid upptagen säger han.

Startade min blådåre med OS 9 för 6 år sedan på skoj. Senast jag använde OS 9 till något måste varit minst 10 år sedan.

Går förbi en avstängd LCII med en 14" CRT skärm uppepå.
Står i en korridor på jobbet uppepå en garderob.

Stöldriskfaktor.... 0,00 ungefär....

Använde OS9 dagligen fram till november 2007 då G4an fick bli vindsmaskin.

Jag hittade pga förfrågan i jobbet fram en oöppnad 9.0.4 i fredags i mint condition. Jag och kollegan gick med stor förtjusning igenom dess features såsom exempelvis Appearence 1.1.4

Installation ska äga rum nästa vecka för att komma åt komprimerade cd-rom backups från svunna tider.

Senast idag såg jag en dator med OS 9.

I föreningarna kör vi ett bokföringsprogram som jag själv snickrade ihop för ca 10-12 år sedan.

Min "app" körs i ett utvecklings- och databasverktyg som heter Omnis.

Det är en jättegammal Omnis-licens som jag fick med mig från mitt gamla jobb. Därför kör vi fortfarande OS 9.

Och det är nostalgi i dubbel bemärkelse, eftersom det körs på min gamla Cube G4, som föreningen fick ta över för några år sedan.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-06 15:17

Jag använder PB Wallstreet när jag skriver, skönare tangentbord får man leta efter - stabiliteten en trygghet. Sparar på scassi-minne.

För övrigt har jag en PDQ som reserv den är som ny ligger i kartongen den levererades i med en fräsch installerad OS 9 inlagd.

Det här skrivs på en Pismo som varit med har ett par skrotade att plocka delar av, ska köpa en till och bygga om med SSD disk med två friska batterier 1 GB i RAM har jag 20 timmars drift och jag spelar youtube utan några som helst problem.

Häftigt att snurra igång en 'Black Beaty' ute bland folk med en snabbhet som slår folk med häpnad.

Har kört en iBook G3 men mina fingrar fastnade under tangenterna så jag gav upp och är tillbaks till mina trotjänare G3 PB's.

Så länge dom levererar byter jag inte - och dom säger att en dator har tre års livslängd - dom pratar inte 'Black Beaty's' i alla fall.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-02-05 20:43

I slutet på 90-talet gick jag på gymnasiets medieprogram. Pysslade med lite offset-tryck och prepress. Datorerna bestod av en blandning mellan OS8/OS9. De datorer som fanns med OS9 var Powermac G4 som kändes riktigt heta på den tiden… Det var min introduktion till Mac-världen.

2004-09-09 såg jag min sista dator med Mac OS 9. Den gamla "goda" tiden.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-02-06 19:52

Hade en sån där fejkad/emulerad (eller vad det nu va) OS9 på min första Powermac G4 med Tiger. Det körde jag en del för att köra ett program som inte fungerade annars. Detta var väl mellan 2005 och 2007, i samma veva såg jag dessutom någon äkta OS9.

Varje dag faktiskt. Snickrade för massa år se'n ihop ett kundregister/faktureringssystem i FileMaker som fortfarande funkar klockrent på en gammal G4. Eftersom det är det enda vi numera använder FileMaker till har jag inte sett nå'n anledning att köpa uppdatering så…
Har dessutom en fullt fungerande MacPlus med sys 6.0x och en 20 MB hårddisk knöfull med programvara från anno dazumal som jag startar upp då och då när nostalgisuget sätter in och en omgång Lode Runner eller något annat känns behövligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-08 14:20

2009 - EAN kod dator

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-11 14:24

Mac OS 9:s användargränssnitt är den överlägset enklaste och bästa som funnits och så rena och tydliga ikoner och bokstäver! Jag vill ha tillbaka den! Jag trodde att den skulle dyka upp som ett program till Mac OS 10 men icke. Jag köpte Imac 2,4 GHz åt min mor och själv har jag gått över till Windows Vista. Jag tycker mycket illa om både Mac OS 10 och nya Windows men vad ska jag göra??

Jag har Macintosh Performa 200 med Mac OS 7,1 från 1993. Kvittot har jag kvar, 6.000 kr Nå, jag använder den inte. Den står i vardagsrummet som min första dator och är min ikon. I övrigt har jag Ibook orange 333 MHz, Imac blå 500 MHz och Titanium 667 MHz, alla med Mac OS 9. Den sistnämnda kan jag förstås inte surfa på men mina foton och Apple works dokument finns där som jag då & då tittar in på. Och en Powermac G4 1,25 GHz (trasig) från 2003, den sista som gick att starta med 9:an.
Har haft Mac Performa 5400, 160 MHz och Powerbook 233 MHz.

Senast var i fredags. Jag körde lite filkonverteringar på min Pismo, bootad i OS9. Men det var inte så länge. Senast jag körde lite mer tid i OS9 var i januari, uppdaterade en av mina böcker. Böcker kan man bara skriva i OS9 för det finns inga ordbehandlare värda namnet till OSX. Jag har letat en hel del, testat, kommit över licenser till flera program (Pages, Mellel och annat skräp) som lovade runt men höll tunt. Så tyngre ordbehandling stannar i OS9.

Vilka ordbehandlare fastnade du för?
Writenow var i all sin enkelhet riktigt trevlig att jobba med! Skrev flera tyngre dokument med den lilla skönheten!

Ursprungligen av dxaren:

Vilka ordbehandlare fastnade du för?
Writenow var i all sin enkelhet riktigt trevlig att jobba med! Skrev flera tyngre dokument med den lilla skönheten!

FrameMaker är det som gäller, och "tyngre dokument" räknas här som 200 sidor eller mer.

Ingenting som jag testat kommer i närheten. Hanterar böcker på flera kapitel, korsreferenser med alla möjliga format, vettig hantering av layouter på olika mallsidor, matematiska formler, figurredigering direkt i programmet, automatisk omnumrering av allt möjligt (stycken, bildtexter, referenser). Jag tycker inte min lista med krav är omöjlig men inte ens de program för OSX som påstår sig vara avancerade klarar ens de enklaste baskrav.

WriteNow minns jag, men inte kunde den speciellt mycket? Det var väl mest en MacWrite men väldigt snabb? (Som jag minns den fick den en 8 MHz ur-Mac att kännas snabbare än de vassaste Intel-Macar känns idag.)

Senast redigerat 2012-02-21 23:10

några veckor sedan när jag sålde en gammal Pismo för en trehundring. Killen som köpte ville rädda lite gamla ZIP-drives. Startade upp o kollade att allt fungerade, och hittade lite gamla kul dokument som jag med krångel och möda flyttade över till nya burken. Dessvärre är mycket skrivet i en gammal version av Claris Works så jag får inte fram texterna riktigt bra.
Måste säga att jag drog en lättnadens suck när jag satte mig vid min Air sen. ALLT har blivit bättre i min mening (ja, förutom att jag inte kan spela Dubbelmoral nuförtiden förstås).

Senaste gången jag såg en dator med Mac OS Classic installerat är.... varje dag. Mac OS 8.1 är nämligen installerat i MacBook Pron.

För min del måste jag säga att jag fortfarande gillar handhavandet i Mac OS Classic, skulle alltså inte ha något emot att köra ett rejält hottat Mac OS 9 men med moderna finesser under skalet (tänk Copland). Alltså samma Finder, översikten med Systemmappen, Tillägg, Inställningar o.s.v parat med en ny Unix-baserad grund för full multitasking, stöd för flera processorkärnor, minnesskydd o.s.v.

Idag, eftersom jag har en G4 med gamla filer på ett skrivbord.

Jag behövde starta Mac OS 9 förra året för att öppna FrameMaker filer och exportera dem till ett format så att InDesign kan importera dem.

FrameMaker.... ooooo..... Respekt!
Ett suveränt verktyg för för t.ex kataloger där det krävs redigt styrd struktur. Gjorde själv knappt någonting med den, men fick ett mycket gott öga till programmet.

WriteNow var busenkel, och -brutalt- snabb. Jag skrev en hel del rapporter (uppemot 100 A4-sidor per rapport) med den.
När det gällde sidlayout kom jag av olika anledningar mest att jobba med Ready-Set-Go, som sanningen att säga inte var särskilt imponerande.

OS 9 använder jag ytterst sparsamt, men startade upp min iMac Bondi Blue häromdagen när jag skulle köra ett gammal elektronik-Cad-program.

Och, på något konstigt sätt gillar jag det gamla OS:et, där man inte behövde bekymra sig om filändelser, där man enkelt kunde fixa lite i programmen med ResEdit och där HyperCard var så snubblande nära att bli webben.... Hade man då kommit på tanken att låta hypercard-buntarna vara åtkomliga externt via nätverket så hade Apple varit webbens skapare....

Ursprungligen av dxaren:

FrameMaker.... ooooo..... Respekt!
Ett suveränt verktyg för för t.ex kataloger där det krävs redigt styrd struktur. Gjorde själv knappt någonting med den, men fick ett mycket gott öga till programmet.

Då förstår du varför det kan vara svårt att ta något annat när man gör dokument (böcker) där man verkligen behöver alla de där finesserna hela tiden.

Citat:

WriteNow var busenkel, och -brutalt- snabb. Jag skrev en hel del rapporter (uppemot 100 A4-sidor per rapport) med den.
När det gällde sidlayout kom jag av olika anledningar mest att jobba med Ready-Set-Go, som sanningen att säga inte var särskilt imponerande.

Jag provade bara RSG lite grand, men PageMaker var så mycket bättre för ren layout. (Och naturligtvis är PageMaker och FrameMaker inte alls samma slags program. PM är layout, bra för tidningar och sånt, FM är bokskrivning.)

Citat:

OS 9 använder jag ytterst sparsamt, men startade upp min iMac Bondi Blue häromdagen när jag skulle köra ett gammal elektronik-Cad-program.

Och, på något konstigt sätt gillar jag det gamla OS:et, där man inte behövde bekymra sig om filändelser, där man enkelt kunde fixa lite i programmen med ResEdit och där HyperCard var så snubblande nära att bli webben.... Hade man då kommit på tanken att låta hypercard-buntarna vara åtkomliga externt via nätverket så hade Apple varit webbens skapare....

Det är ju just de där gamla programmen som man har det till, men enkelheten fanns definitivt och det tog tid innan jag fick till arbetsgången i OSX så det är jämförbart. OSX är så klart stabilare, men OS9 med minnesskydd hade inte varit speciellt tråkigt.

Att HyperCard hade kunnat bli "surfverktyg" hade jag inte tänkt på men det stämmer ju. Då hade vi tagit en helt annan väg. Dagens webläsare startade ju med enkla textflöden och allt annat är påhakat som eftertanke.

Ni kommer inte att tro mig. Jag har installerad OS 9 på en G4 bara för någon månad sedan!

Det var litet knepigt. Jag kunde inte hitta installationsmaterialet någonstans. Jag hittade dock en gammal disk som min chef hade bytt ut (mot en större) på sin G3. Där var det Os 9.2.2 installerat och med hjälp av den disken blev en ny macanvändare glad.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-02-24 16:58

"Jag" använder en Pismo med OS9 varje vecka. Eller rättare sagt så startar jag upp den åt min dotter så hon får spela sina älskade barnspel som av någon outgrundlig anledning fungerar bättre i OS9 än i WinXP (trots kompatibilitetsjoxet på). I OSX fungerar de inte alls...
Skönt OS var det, men tyvärr ack så instabilt om man som jag installerade massvis med mer eller mindre onödiga program. På den här Pismon har vi inte så mycket installerat och det flyter på bra och kraschar aldrig! Way to go Pismo & OS9!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-25 03:18

Idag.

Egentligen ser det lite festligt ut i forumet. Så här står det ju:

Mac OS 9(1 läser) När såg ni en dator med Mac OS 9 senast? igår kl 03:18

Så svaret står visst bredvid frågan!

Bevaka tråden