Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Billigt, men funkar det här?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-06-24 22:10

Såg precis att en Netgear MR814 802.11b Wireless 4-Port Cable/DSL Router kostar så lite som 40 dollar i USA just nu! Om dollarn skulle stå i 7 fortfarande blir det ju 280 spänn + frakt.. (kostar ju 700 ex moms på macoteket).

Undrar nu bara om de kör samma spänning i USA som i sverige? Isf behöver jag väl bara en universalkontakt?

(!! Såg nu att rabatten endast gäller inom USA.. SÅ det skulle bli 60 dollar.. fick sen meddelandet att de inte skickar sådana prylar hit..)

Senast redigerat 2003-06-24 22:29

Å sen kör dom 110 volt i USA, så den måste vara omställbar till 220 V

F

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-27 13:26

Den går säkerligen på transformator/nätadapter, så det bör inte vara några problem att komplettera med en trafo från Claes Ohlsson, typ...

-T

Citat:

Skrevs ursprungligen av Torkel
Den går säkerligen på transformator/nätadapter, så det bör inte vara några problem att komplettera med en trafo från Claes Ohlsson, typ...

-T

Jovars, Teknikmagasinet säljen en trafo från 220 till 110 för amrikanska prylar men den kostar över 900 kr, och då botrde saken vara avgjord, handla på hemmaplan!

F

  • Oregistrerad
  • 2003-06-28 11:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fröjdan
Jovars, Teknikmagasinet säljen en trafo från 220 till 110 för amrikanska prylar men den kostar över 900 kr, och då botrde saken vara avgjord, handla på hemmaplan!

F

220 till 110 volts trafos är dyra. Man köper naturligtvis en 220 till 12V trafo (eller vilken spänning routern nu vill ha) och ersätter trafon som följer med. Men de flesta trafos klarar väl 110-230 volt numera så man behöver nog bara köpa en adapter för kontakten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-30 16:11

Clas Ohlson kallar det för "Batterieliminator" och tar runt en 100-lapp för dem.

Var noga med att välja rätt spänning, polaritet (+/-) och lik/växelström (=/~)

-T

Gjorde just detta en gång. Faktiskt var det min första "bredbandsrouter" för snart tre år sedan. Det visade sig att den trafo som levererades med bara stödde 110 volt och dessutom hade så märkliga specar att det var ett smärre helsike att hitta en motsvarande för 220. Fann den till sist hos ELFA, där den kostade över fyrahundra spänn (minns inte exakt hur mycket) och dessutom måste fraktas från något centrallager nånstans så att det dröjde ett tag innan jag fick den. Då visade det sig dessutom att anslutningen på boxen var rätt udda den med. Ingen av de "universaladaptrar" jag var innehavare av passade så det var bara att klippa av kontakten från den trafo som levererades med, och försöka lista ut vilken ledare som gick till plus och vilken till minus för att kunna montera rätt. Sen var det lödkolv och eltejp... Därmed var också garantin på routern blåst.
Just då fanns inga såna routrar att köpa i Sverige, så det var inte så mycket att välja på, men en dryg månad senare dök de upp och min lilla import var dyr i jämförelse...
Mitt råd blir alltså: Köp i Sverige om du inte har järnkoll på specarna och vet att allt går att lösa utan tjafs.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-01 10:34

Routern ifråga (Netgear MR814 ) kräver en nätadapter på 12 V DC, 1.2 A.

Borde inte vara svårt att hitta i Sverige för en rimlig penning.

Har någon här på 99mac en liknande, som kan verifiera typ av anslutning mellan nätadaptern och routern.

-T

  • Oregistrerad
  • 2003-07-23 00:48

Köp en i sverige! Du får ju hem den på 1-2 dagar, slipper jaga runt på stan/nätet efter en adapter.
Har själv köpt 2st som jag satt hos föräldrarna samt bekanta.

/Jens

  • Oregistrerad
  • 2003-07-23 00:53

Ja, jag kommer att köpa den i sverige. som jag skrev gällde erbjudanden endast usa och dessutom skickar inte amazon sådana produkter till sverige. macoteket säljer den billigt såg jag; 700 ex moms.

1
Bevaka tråden