Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iSight - Fungerar med vad?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu vill jag ha lite ordning på torpet här. Jag hör olika bud hela tiden angående iSight.

Det ena lägret säger att det är en vanlig webbkamera och att man kan använda den med andra programvaror än iSight.

Det andra lägret säger att den är dedikerad för iChat AV och dess video-chatt-funktion.

Hur är det egentligen med detta?
På Apples hemsida kan man läsa under "systemkrav":
- Kräver programmet iChat AV (ingår ej)

Det är ju helt sjukt om en kamera för 1700 spänn enbart ska fungera med deras betaversion av iChat. Att dessutom inte slänga med iChat AV när man köper kameran är ju svagt tycker jag. Om nu kameran kräver det programmet så skulle ju en gratis uppdatering till fulla versionen följa med kameran.

Edit: Nu heter det iChat AV...

Senast redigerat 2003-06-26 12:11
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-06-26 10:36

Kommer oxå från Järvsö

Håller med dig att det vore sjukt om kameran bara fungerade med ett program, men det är väl en FW-kamera och borde då inte apple göra så att den funkar med bl.a. iMovie och FCP?

iChat DV = iChat A/V?

  • Avstängd
  • 2003-06-26 11:14

Jag har beställt kameran.
Får väl berätta när den kommer men det kanske tar några veckor för leverans

Borde gå som brev den väger ju så lite?

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2003-06-26 11:19

Om kameran inte går genom en DV-konverter först borde iChat mao innehålla någon form av konvertering? Så om man kopplar iSight till en FW-port på en DV-konverter borde den fungera med FCP? Men Pirre får väl rapportera efter sina tappra eskapader om några veckor.:cool:

  • Avstängd
  • 2003-06-26 11:41

Det kommer sökert en tredjepartslösning
precis som med program till iTUNES men hade varit bättre om Apple var först.

  • Avstängd
  • 2003-06-26 11:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Kolla denna länk:

http://www.petitiononline.com/iChatUSB/petition.html

Menar du att det inte finns stöd för USB-kameror i iChat AV??? Det är ju också sjukt i så fall...

Men i mitt fall handlade det om att jag vill använda kameran till annat än iChat AV. Exempelvis någon mjukvara för att använda den som övervakningskamera, eller lägga ut en QuickTime-ström etc...

  • Avstängd
  • 2003-06-26 13:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredrik Dolk
Menar du att det inte finns stöd för USB-kameror i iChat AV??? Det är ju också sjukt i så fall...

Men i mitt fall handlade det om att jag vill använda kameran till annat än iChat AV. Exempelvis någon mjukvara för att använda den som övervakningskamera, eller lägga ut en QuickTime-ström etc...

Jag laddade ner quickTime broadcaster igår som är ett gratisprogram och skall fungera med iSIGHT.

Apples normala filosofi om kameror är att de ska kunna gå genom QuickTime. Skulle inte iSight göra det så har Apple pajat produkten ordentligt!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredrik Dolk
Menar du att det inte finns stöd för USB-kameror i iChat AV??? Det är ju också sjukt i så fall...

Men i mitt fall handlade det om att jag vill använda kameran till annat än iChat AV. Exempelvis någon mjukvara för att använda den som övervakningskamera, eller lägga ut en QuickTime-ström etc...

Programmet är en beta som kommer att utvecklas vidare på i säker 2 till 3 månader innan den hårdtestas av Apples ingenjörer - att inte alla funktioner är på plats nu är inte så konstigt tycker jag.

/X

  • Avstängd
  • 2003-06-26 19:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av Charles Xavier
Programmet är en beta som kommer att utvecklas vidare på i säker 2 till 3 månader innan den hårdtestas av Apples ingenjörer - att inte alla funktioner är på plats nu är inte så konstigt tycker jag.

/X

Forskning och framtid gynnar de som väntar och stannar. (låter som en blueslåt ) research N´Fun

  • Medlem
  • 2003-06-26 20:04

Såhär säger Macnytts man på plats.

Citat:

Jag vet inte om ni såg i videon att alla besökare fick en iSight-FireWire-videokamera? Det var den härliga sanningen i alla fall. Den är mycket vacker och lådan är i iPod-stil. Det fungerar verkligen precis lika lätt som de påstår att få igång den i iChat. Mycket uppmuntrande! Jag ser fram emot att prata med er med rörlig bild under veckan :-). Kameran går att använda med andra program, till exempel QuickTime Broadcaster. Den går inte att använda med iMovie, men bör fungera med FinalCut.

  • Avstängd
  • 2003-06-26 20:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av apu
Såhär säger Macnytts man på plats.

På väg På väg jag väntar med spänning.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-26 20:10

förlåt men det e jag som sköter idiotfrågorna här på 99mac...
jag laddar hem iChat AV men när jag skall installera så står det 21 o den enda knapp som e aktiv e en blå "stäng knapp".
fattar noll...nån som har koll??

(förlåt rimmet)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Charles Xavier
Programmet är en beta som kommer att utvecklas vidare på i säker 2 till 3 månader innan den hårdtestas av Apples ingenjörer - att inte alla funktioner är på plats nu är inte så konstigt tycker jag.

/X

Jag har inte ifrågasatt det heller. Mina synpunkter var följande:

- Om iSight ENBART fugerar med iChat AV så tycker jag att det är "hål i huvudet".

- Skulle det ändå vara så att kameran KRÄVER iChat AV så anser jag att alla köpare av kameran ska få den färdiga versionen av iChat AV utan extra kostnad. Vill man dock använda kamera av annat fabrikat så kan man gott betala för iChat AV dock.

Att programmet bara är en beta just nu har jag ingen som helst kritik emot...

Citat:

förlåt men det e jag som sköter idiotfrågorna här på 99mac...
jag laddar hem iChat AV men när jag skall installera så står det 21 o den enda knapp som e aktiv e en blå "stäng knapp".
fattar noll...nån som har koll??

Har du igång "gamla" ichat? Avsluta "gamla" ichat och kör installeraren igen...
/v

1
Bevaka tråden