Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur stor skillnad på i5 och i7?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-12-02 07:20

Jag har sökt i forumen utan att hitta ett svar på det jag undrar, hoppas någon kan hjälpa mig.

Funderar på att skaffa en MBA 11,6' och undrar på skillnaden mellan de två processortyperna som jag har att välja mellan - 1,6 GHz Dual-Core Intel Core i5 och 1,8 GHz Dual-Core Intel Core i7.
Att den senare är snabbare är väl klart, men hur mycket snabbare är den och i vilka situationer märker jag av det? Och hur märker jag av det? Blir allt mycket långsammare, hackar den eller blir det mycket "badbollar"?

Jag kommer att använda min MBA som "andradator". Jag kör kontorsprogram, surfar - antar att dessa program inte är i "farozonen" - och även Photoshop. I PS konverterar jag bilder från RAW till jpg, justerar kurvor, skärpa, beskär och stichar ihop bilder till panoraman. Fungerar det på den mindre processorn? Vad blir skillnaden gentemot den större? Nån som vet?

Filmredigering eller spel är inte intressant... (Något som jag hört skall vara tungt för datorn.)

  • Medlem
  • 2011-12-02 22:36
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-12-03 21:13

Tack!

Ursprungligen av Mac Crazy:

[list="|INDENT=1"]
[*]The Core i5 processor is already plenty fast enough for most people.
[*]i7 upgrade for MacBook Air 13″: The performance gains from upgrading the 13 inch MacBook Air to an i7 be hard to notice - around a10% speedup. Probably not worth it.
[*]i7 upgrade for MacBook Air 11″: The i7 upgrade will make a bigger difference for the 11 inch MacBook Air - around 25% faster than the i5. Worth it for some.
[*]People who would find the upgrade to the i7 worthwhile would be those doingheavy media work, particularly video encoding, or people who are very speed-sensitive.

[/list]Bra sammanställning. Jag skulle nog spara pengarna och köra en i5 trots allt

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-05 10:57

Kanske inte.... det kan ju komma andra program om något år eller så, som kanske kan dra mer nytta av i7... Nu vet inte jag skillnaden i processorerna, men är de helt lika annars? Ingen risk att det kommer program som bara funkar på i7 och inte på i5 i framtiden?

  • Medlem
  • 2012-02-05 11:14

I så fall skulle de nya programmen kräva mer cache minne än vad i5 har eller hyper-threading.

Båda processorerna har funnits parallellt under ett antal år så de är lika gamla.

Enligt min uppfattning låter det inte som speciellt troligt. De flesta programtillverkarna vill att deras program skall fungera på så många datorer som möjligt.

i7 har hårdvarustöd för kryptering. Tror inte i5 har det. Sen är jag inte hundra på om filevault använder sig av det men det kan vara värt att kolla.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-02-05 15:02
Ursprungligen av marcushedenstrom:

i7 har hårdvarustöd för kryptering. Tror inte i5 har det. Sen är jag inte hundra på om filevault använder sig av det men det kan vara värt att kolla.

i5 har hårdvarustöd (AES-NI) för kryptering och Filevault 2 i Lion använder sig av det.

Listan över processorerna med AES-NI. http://ark.intel.com/search/advanced/?s=t&AESTech=true

Senast redigerat 2012-02-05 15:24
1
Bevaka tråden