Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mängder med problem med iphoto

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

av någon anledning så vill iphoto jävlas med mig rejält.

1. den har slutat synca mot bildströmmen (fast alla tre rutor är ibockade i inställningarna i iphoto för bildströmmen)

2. den har tagit bort flera album som jag skapade igår

3. om man är inne under bibliotek/bilder i iphoto så står det att det är 4985 objekt, men räknar man ihop varje "mapp" där det står antal bilder till höger så blir den summan mindre än antal objekt högst upp till höger... (får det då till 4518) inte ens om man kollar på info där det står 4337 bilder och 181 videos så går det ihop..
(så det verkar som den plockat bort bilder där med, men att det står kvar i "totala objekt" ändå?)

någon som har någon lösning på detta?

är inte så sugen på att sitta och göra om allt igen och importera nästan 5000 objekt över nätverket igen.. då åker det här skitprogrammet i papperskorgen istället

obs! jag har INTE varit och pillat i iphoto librarys databas eller liknande som säkert många får för sig nu

EDIT: dåligt tålamod som jag har och sjukligt lätt-irriterad som jag är så ledsna jag och tog bort allt i iphoto och tänkte göra om allt istället. men nu när jag rensat precis allt i iphoto så står det att jag har 440 objekt fast det är precis tomt i varenda meny eller vad det kallas..(?!) dvs inget under händelser, bilder, ansikten, platser, senaste import, senaste 12 månaderna, flaggade, papperskorg. så hur får jag bort dessa 440 objekt som inte finns?

Senast redigerat 2012-02-04 13:12

1. Ta det lugnt. Gör ngt annat en stund.

2. Starta upp iPhoto med ALT och CMD nedtryckta, bygg om dtabasen.

3. Töm iPhotos interna soptunnna

4 Avsluta iPhoto

5 Starta iPhoto som vanligt igen.

Hoppas det funkar.

1. hehe ja får nog göra det när jag inte var mac-användare så hände det att saker kanske flög i väggen av någon oförklarlig anledning. men apples prylar är för dyra för att råka gå sönder

2. tar den bort den gamla helt då? (bra isf!)

3. har tömt den men ser på servern att det ligger en .trashes där med alla bilder som legat i iphotos interna papperskorg och det innehållet vägrar försvinna vad jag kan se. vill inte fylla upp servern med papperskorgs-material

2 Den bygger om den gamla, om den rent praktiskt kastar den gamla och bygger en helt ny - vem vet?
Du kommer inte åt den gamla om du inte kopierat undan den först (kan ju va smart)

3 vete tusan hur du skall få bort den.

kan jag inte göra så att jag tar bort iphoto library och .trashes från servern och sen startar iphoto igen.
skapar den ny iphoto library då eller går programmet sönder?

isåfall försvinner ju allt och jag kan då flytta över iphoto library till servern igen om den har skapat en ny ren iphoto library lokalt under bilder.

Håller du ber bara ALT får du frågan om du vill skapa nytt bibliotek.

Du kan ju i så fall exportera ur dem ur den gamla databasen, ta in dem i den nya...

Men jag har för mig att du inte ville göra så.

nej nu vill jag bara börja om från början med ett nytt/rent iphoto som inte har kvar några som helst spår av det gamla (inga bilder/databaser,papperskorg eller liknande)

eftersom det nu är 440 objekt som inte finns men ändå står att det finns så har jag en känsla av att det kommer ställa till problem i framtiden..
så kan lika gärna börja om från scratch för att få allt korrekt. och hoppas det går bättre den här gången.

inget bra betyg för iphoto när den plockar bort album och säger att det finns bilder som inte syns
iallafall inte när man är som mig livrädd om allt man fotat.

tog bort allt nu och öppnade iphoto igen så att den skulle fråga om jag ville skapa nytt bibliotek.
valde då en plats på servern men fick ett felmeddelande om att filsystemet på platsen jag inte valt är supportad, eller något liknande.

är en windows-burk med ntfs filsystem. kan det vara det som ställt till problem? att man inte kan ha mac-filer på en disk i en windows-burk? isf behöver jag nog köpa mig en time capsule disk eller vad det heter och ha bilderna på

eller är time capsule enbart för säkerhetskopiering kanske? (med andra ord kan man inte använda den för lagring)

Du får inga skrivrättigheter på NTFS. FAT32, FAT16 och lite annat, det klarar macen skriva på.
Apple filsystem heter HFS, eller HFS+ (vilket också kallas Mac OS Extended).

Time Capsule är tänkt att funka enbart för backupsyfte.

Varför inte skaffa en liten extern disk med USB-koppling? De kostar ju ett par hundralappar för 500GB.

Första gången du pluggar i den bör du radera den med skivverktyg, sedan kommer du få en fråga om du
vill använda den som backupdisk för TimeMachine - svara då nej

Hur diskar funkar kan du läsa här;
http://www.99.se/harddiskar-lagringsmedia/277735-sa-har-formatterar-nykopta-harddisk.html

vet inte om det är jag som är lat men tycker det låter oerhört jobbigt att behöva koppla in en usb-disk för att kolla på bilder och ladda in bilder och så

jag vill bara att saker ska funka och vara tillgängliga utan krångel

iPhoto har inte support för annat än Apples hårdvara. Resten är bonus. Varför vet jag inte. Det är möjligt att det är saker och ting i deras eget nätverksprotokoll (AFP) som inte fungerar i en SMB-miljö (det protokoll Windows använder).
MacLife har en fin beskrivning om hur man kan göra för att ha iPhoto-biblioteket på en NAS, vare sig det är en Apple-pryl eller något annat:
How to Share Your iPhoto Library From Networked Storage | Mac|Life

Edit: Förresten spelar det ingen roll vad servern kör för filsystem, sålänge som det nätverksprotokoll över vilket data skyfflas uppfyller de krav som mjukvaran ställer.

ok, lät ju helt klart på den som skrivit det där att det inte var att rekommendera att köra över nätverket iallafall (åtminstone inte trådlöst som jag gör till min mbp)

så får väl helt enkelt bli så att man köper sig en liten usb-disk och kopplar in och använder till bilderna.
kan man köra time machine på en usb-disk samtidigt som man använder den för lagring av bilder till iphoto?
eller låser man disken till enbart time machine om man svarar ja på frågan om den skall användas till time machine när man kopplar in den?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-04 23:13

Du kan köra båda, men jag skulle inte rekommendera det.

ok, får skippa time machine för tillfället då. pallar inte köpa en time machine för 1,5-2k eller vad den kostar. har ändå inget viktigt på macbooken då allt sparas på servern. (eller i detta fall med bilderna, en usb-disk)

Ursprungligen av tqila:

ok, får skippa time machine för tillfället då. pallar inte köpa en time machine för 1,5-2k eller vad den kostar. har ändå inget viktigt på macbooken då allt sparas på servern. (eller i detta fall med bilderna, en usb-disk)

Jag är så trött på hela skiten. Det började med att jag installerade Lion via app store. Helt plötsligt var hela fotobiblioteket borta. Bl.a har jag tankat ner foton från svärfars digitalkamera vid två olika tillfällen under senaste året, i juni och nu en gång i januari. De korten är helt borta. Det kvittar att jag installerar en gammal kopia av iphotolibrary. Det kom inte upp några kort alls, trots att jag prövade att gå till olika tillfällen på time machine. Det blev samma. Jag har nog hittat 1/3 av alla kort. Logiskt borde korten från svärfar borde ligga på samma ställe eller på samma mapp så bara jag hittar mappen så så borde jag hitta alla kort. Har testat med att söka på .jpg och leta efter kort via förhandsvisning. Inget resultat men väldigt tråkigt. Det knäppa är att jag inte förstår systemet med vilka kort som jag hittar och vilka som bara är borta ifrån systemet.

Det andra som hände var att time machine-backupen på time capsule kajkade ihop totalt. Har inte hittat några kort utöver de som finns i datorn. Sen blev det helt plötsligt problem att gå in på säkerhetskopian. Till slut ändrade den namn till iMac.purgeable. Nej, det gick inte att laga den med skivverktyg. Försökte att laga den via terminal eller åtminstone bara hitta sparsebundle-filen men vågar inte gå in grundligare. Egentligen skulle jag bli glad om jag bara hittade korten. Det är ju bara backuper som ligger på tc och datorn har ju inte kajkat ihop men korten..var är de? Nån som vet

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-19 22:25

Om du öppnar din sparse.bundle på din TMkopia, så ska du se alla filer där. Korten ligger under Program, i appen iPhote. Högerklicka på iPhoto och välj Visa paketets innehåll. Någonstans där inne ska du hitta bilderna.

1
Bevaka tråden