Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

airport extreme endast 3 portar, lösning?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

tänkte införskaffa mig en airport extreme då min d-link dir-655 börjar ge upp sitt wifi (tappar anslutning hela tiden)

men när jag kollade på den så såg jag direkt att den endast har 3 portar..
jag behöver 4 (eller egentligen 5)

förmodar att jag inte är ensam om detta och tänker mig att någon här har säkert löst detta på något helt fantastiskt bra sätt.

så, hur löser jag detta?

och när jag ändå tar upp airport extreme, hur funkar den med 100/100mbit fiber?

Det finns väl egentligen två lösningar, dels att hänga på en switch i en av portarna så får du fler och dels att låta några enheter ansluta med wifi.
Jag har fiber men har en extra brandvägg framför så jag kan inte säga något om prestandan (brandväggen släpper inte ifrån sig 100/100).

kan (vill) inte låta fler ansluta med wifi tyvärr då de 4 (5) sakerna som körs med kabel nu faktiskt kräver kabel för att funka bra (mediapselare för hd-material, spel-konsoll, server osv)

Ursprungligen av tqila:

kan (vill) inte låta fler ansluta med wifi tyvärr då de 4 (5) sakerna som körs med kabel nu faktiskt kräver kabel för att funka bra (mediapselare för hd-material, spel-konsoll, server osv)

I så fall kvarstår en extra switch som ger dig fler portar att ansluta med.

Ursprungligen av tqila:

kan (vill) inte låta fler ansluta med wifi tyvärr då de 4 (5) sakerna som körs med kabel nu faktiskt kräver kabel för att funka bra (mediapselare för hd-material, spel-konsoll, server osv)

Jag kör min PS3 trådlöst mot AE'n men jag spelar å andra sidan inte några spel som kräver nätanslutning...

Den enda "grejen" som är fysiskt ansluten till AEn hos mig är min iMac

ok, får kolla på det. aldrig jobbat med switchar innan så behöver nog läsa på lite först så jag vet vad jag sysslar med innan jag beställer

tack för tipset!

Det är jätteenkelt att koppla in en switch. En kabel till Airport Extremen, en kabel vardera till de andra enheterna. Fördelen med en switch är att den lär sig vilka enheter som sitter inkopplade i den och belastar därför inte nätverket i onödan (en hubb skickar data till alla enheter hela tiden, en switch lär sig vad som sitter vart och kan styra datat bättre).

ok, har du eller någon annan tips på en bra switch som funkar bra ihop med just airport extreme?
och om man ska köpa en airport extreme men inte har något för time machine, borde man då köpa en time capsule istället? (för den har väl exakt samma funktioner och kvalite som en airport extreme bara att det är en hdd i också typ?)

kollade faktiskt på den tidigare idag också. har inga bra erfarenheter av xyxel dock.
även tittat på denna:
CISCO SG100D-08 8-PORT GIGABIT DESKTOP SWITCH - Liten högpresterande switch frän världsledande Cisco

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-02-04 20:14

CISCO'n är bra, jag har använt sådana i ett projekt (i vårt labb, inte för leverans till kund), fungerade klanderfritt.

det låter som ett bra betyg, får nog bli en sådan då.

då är bara frågan om man ska köpa en airport express eller en time capsule.
eller har jag missförstått det om jag tror att time capsule är airport extreme + hdd?

eller är time capsule en nerbantad version av airport extreme + hdd?

edit: råkade visst skriva express istället för extreme

  • Medlem
  • 2012-05-19 05:22
Ursprungligen av tqila:

det låter som ett bra betyg, får nog bli en sådan då.

då är bara frågan om man ska köpa en airport express eller en time capsule.
eller har jag missförstått det om jag tror att time capsule är airport extreme + hdd?

eller är time capsule en nerbantad version av airport extreme + hdd?

edit: råkade visst skriva express istället för extreme

Nu såg jag att tqila skrev exreme. Men går det att koppla ihop en express med en switch för att dela ut internet?

Kopplingen skulle se ut såhär:
modem-->switch-->Airport express

Från switchen skulle det kopplas in ett larm som behöver tillgång till internet.

Cisco är jätteduktiga på stora switchar/routrar. Har ingen erfarenhet av deras konsumentprylar, men generellt sätt kan man säga att man bör köpa från etablerade märken. Många gånger kan du googla siffror på "throughput" också. Det är ett mått på hur snabbt den skyfflar data mellan portarna.
Min personliga synvinkel är att hålla sig undan D-link och Belkin av de stora, jag har använt Netgear och Linksys själv. Linksys köptes av Cisco för några år sedan och om jag skulle köpa en switch idag hade det nog blivit en Linksys SE2500, den är inte så ful som så många andra...

Time Capsule är just vad namnet antyder, en "tidskapsel". Det är meningen att man ska backa upp via Time Machine till den.
Men ja, det är "typ" en Airport Extreme, ​med inbyggs hårddisk.
En Airport Express kan du bara surfa trådlöst via om du ansluter ett bredband via ethernetporten.

hehe utseende är inget jag bryr mig om när det kommer till hårdvara som bara skall stå undangömt i förrådet
men den var ju å andra sidan hälften så dyr.

får bli en airport extreme istället för time capsule då jag förmodar att "typ" betyder att de nätverksfunktioner som finns i time capsule inte är lika bra som de som finns i airport extreme

finns det olika airport extreme? dustin skriver nämligen att deras har 10/100 portar och komplett skriver att deras har 100/1000

Gamla Airport Extreme har 10/100 men den som säljs idag har 100/1000.

ok, vilken är gammal och vilken är ny?
dustin säger sig ha V5 enligt sidan, så förmodar att det är den gamla då de skriver att den har 10/100

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-04 22:39

Sheriffen, vad menar du när du skriver 10/100 kontra 100/1000? Har de inte samma hastigheter i båda riktningarna?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-02-04 23:20

10/100 Klarar av 10 & 100 MBit/s
10/100/1000 Klarar dessutom av 1 GBit/s

Givetvis i båda riktningarna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-05 13:03

Ah, du syftade på vad den stödjer. My bad.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-02-05 14:53

Borde du inte kunna använda D-Linken som switch? (Om det var bara Wifi som strulade på den)

jo det kan jag ju, men eftersom den börjat krångla med wifi så är det väl bara en tidsfråga innan resten krånglar också
så tänkte bara vara ute i god tid med att veta vad jag vill ha istället.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-05-03 13:31

Hänger på tråden med en fråga som jag hoppas inte är off topic:
Jag har också för få uttag i min AE och tänkte koppla på en switch. Jag har tre NAS:ar av varierande storlek och undrar därför om det är möjligt att koppla på alla tre i switchen så att det fungerar?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-03 13:56
Ursprungligen av peanjo:

Hänger på tråden med en fråga som jag hoppas inte är off topic:
Jag har också för få uttag i min AE och tänkte koppla på en switch. Jag har tre NAS:ar av varierande storlek och undrar därför om det är möjligt att koppla på alla tre i switchen så att det fungerar?

Absolut.

Det är bara att se till att switchen är kopplad till ett av ethernetuttagen på din AE, sedan kan du koppla vilka enheter du vill till switchen.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-05-23 14:07
Ursprungligen av zinned:

Absolut.

Det är bara att se till att switchen är kopplad till ett av ethernetuttagen på din AE, sedan kan du koppla vilka enheter du vill till switchen.

Ja, men se det fungerade ju! Tack för svar!

  • Avstängd
  • 2012-05-03 13:58

Jag har Netgear, en 8 portars + en 5 portars och sen har min router 3 portar ledigt efter att digitalboxen fått sitt... 3 portar ledigt, 1 på Extremen och 2 på "8:an" än så länge totalt

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2012-05-03 14:03
Citat:

om man ska köpa en airport extreme men inte har något för time machine, borde man då köpa en time capsule istället?

du kan koppla in en extern hdd i AirPort Extreme, via usb-porten. Jag tycker det känns bättre ifall hdd skulle gå sönder i Time Capsule vs. extern, mycket lättare att byta ut en extern. Kanske inte ens går att byta själv i en TC?

  • Avstängd
  • 2012-05-03 15:16
Ursprungligen av musicG:

du kan koppla in en extern hdd i AirPort Extreme, via usb-porten. Jag tycker det känns bättre ifall hdd skulle gå sönder i Time Capsule vs. extern, mycket lättare att byta ut en extern. Kanske inte ens går att byta själv i en TC?

Låter det rätt bra men blir uselt långsamt tyvärr... bättre då att ha en USB disk direkt ihop med datorn.

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2012-05-03 15:47

Jo det är sant, men för backup duger det bra. När jag köpte min MBP beställde jag med en 128GB SSD å tänkte att jag kunde ha min lagringsenhet för film, bilder och musik i Airport Extreme. Men det visade sig att det gick för långsamt, så då blev lösningen en owc data doubler istället!

Det jag skulle vilja se i framtida Airport Extreme är en Thunderbolt-port. Dock skulle inte WiFi alls klara av att sända data i den kapaciteten. Men kanske om 5 år

Jag hade gärna sett att Apple släppt en QNAP liknande NAS med inbyggd router, dvs. en TimeCapsule med 4 hårddiskar/SSD i RAID konfiguration och två WAN, så att den kan användas i Small Office också. Gränssnittet skulle istort sett vara likt AirPort-verktyget (dock med särskild flik för mer avancerade funktioner, t.ex. konfiguration av två WAN, loadbalancing etc.

Jag är nog ute och drömmer…

Bevaka tråden