Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om iPad 3 - spekulationer och rykten

Tråden skapades och har fått 182 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-01 07:58

Rykten och spekulationer kring nästa iPad

http://www.99.se/artiklar/2554-retina-display-ipad-3.html

Känns inte så troligt att den skulle komma redan i höst? Jag känner mig inte så säker då om jag ska köpa iPad 2 då.

Jag tror det är önsketänkande att iPad ska få retinadisplay redan i höst. Har själv ingen koll alls på komponenter, men finns det ens någon grafikkrets som pallar sådana upplösningar med iPad-vänlig strömförbrukning, och som kan tänkas vara inom räckhåll för serieproduktion just nu?

Nu har det gått ett halvår och en iPad med högre upplösning verkar ju ligga närmre nu.

Om man för önska (och det är ju en spekulationstråd) så skulle jag, efter några månaders hårt användande av iPad 2 bara önska mig två saker egentligen.

Retinadisplay - man är ju van vid iPhone 4s knivskarpa bild och även om displayen på en iPad är väldigt bra så "stör" ju pixeleringen till slut...

Bättre batteritid - batteritiden är jättebra som den är, men bra kan bli bättre. Jag använder min iPad så intensivt att jag får ladda den förhållandevis ofta, så ännu längre användningstid hade varit fint.

6 saker jag önskar mig till iPad 3:

  • Retina skärm

  • Fler kärnor i CPU (A6 lär ha 4 kärnor!)

  • HD frontkamera (alla andra produkter börjar nu ha HD frontkamera…)

  • InkWell & stylus penna (för omväxlingen skull och för ritning & målning)

  • Bättre batteritid

  • Lättare att själv kunna byta batteri, den dag det är dags…

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-12-22 23:19
Ursprungligen av The Real Viking:

6 saker jag önskar mig till iPad 3:

  • Retina skärm

  • Fler kärnor i CPU (A6 lär ha 4 kärnor!)

  • HD frontkamera (alla andra produkter börjar nu ha HD frontkamera…)

  • InkWell & stylus penna (för omväxlingen skull och för ritning & målning)

  • Bättre batteritid

  • Lättare att själv kunna byta batteri, den dag det är dags…

I motsatts till dig hoppas jag INTE att det kommer med någon penna. Inte heller att man ska kunna byta batteriet själv. Att ha en avtagbar lucka på baksidan skulle få mig att lipa. Resten håller jag med dig om.

Mina tillägg är dock:
Tunnare.
Dubbla högtalare på baksidan.
Högre kvalitetskänsla på "hemknappen".
En Product(RED)-version. (Snälla, börja inte gapa och skrik om jag skrev deras logga fel).
En total dröm är såklart en inbyggd HDMI-port ovanpå allt detta.

Kommer jag på något mer så spyr jag det här sen

Ursprungligen av kladda:

I motsatts till dig hoppas jag INTE att det kommer med någon penna. Inte heller att man ska kunna byta batteriet själv. Att ha en avtagbar lucka på baksidan skulle få mig att lipa. Resten håller jag med dig om.

Pennan skulle vara ett komplement till dagens handstyrda iPad. Apple behöver själva inte leverera stylus pennan, men däremot att inkwell stödet finns i iOS API:n. Ibland när jag sitter möten vill jag kunna skriva med stylus istället för lägga på ett bord och knappa in…

Batteriet har jag inte tänkt som batterilucka utan snarare att lyfta bort hela baksidan och batteriet syns direkt och bara att dra ut en lite batterikabel ur sockeln, ta bort batteriet, sätt i nytt batteri, plugga in batterikabeln i sockeln och skruva fast baksidan; i stil som iPhone 3 och 4 fast mindre krångligt.

Ursprungligen av kladda:

Mina tillägg är dock:
Tunnare.
Dubbla högtalare på baksidan.
Högre kvalitetskänsla på "hemknappen".
En Product(RED)-version. (Snälla, börja inte gapa och skrik om jag skrev deras logga fel).
En total dröm är såklart en inbyggd HDMI-port ovanpå allt detta.

Kommer jag på något mer så spyr jag det här sen

Dina tillägg gillar jag.

Ursprungligen av The Real Viking:

Pennan skulle vara ett komplement till dagens handstyrda iPad. Apple behöver själva inte leverera stylus pennan, men däremot att inkwell stödet finns i iOS API:n. Ibland när jag sitter möten vill jag kunna skriva med stylus istället för lägga på ett bord och knappa in…

Batteriet har jag inte tänkt som batterilucka utan snarare att lyfta bort hela baksidan och batteriet syns direkt och bara att dra ut en lite batterikabel ur sockeln, ta bort batteriet, sätt i nytt batteri, plugga in batterikabeln i sockeln och skruva fast baksidan; i stil som iPhone 3 och 4 fast mindre krångligt.

Dina tillägg gillar jag.

Har du provat det delade tangentbordet? Det fungerar ganska (relativt:)) bra när du använder ipaden i händerna (och inte liggandes på någonting).

Ursprungligen av BlackSmp:

Har du provat det delade tangentbordet? Det fungerar ganska (relativt:)) bra när du använder ipaden i händerna (och inte liggandes på någonting).

Nej, det har jag inte provat, det måste jag prova! Har själv ingen iPad, men har provat och använt (lånat) både iPad och iPad 2. Väntade med inköp pga att jag ville ha Retina skärm när jag har iPhone 4.

Jag har tidigare lånat en längre tid en Newton 2100 och handskrivet blev ren text nästan 100% felfritt. Det var en fröjd att skriva för hand, det kändes naturligt. Inkwell handigenkänning är ju baserat på Newton 2100.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-12-25 15:40
Ursprungligen av The Real Viking:

Batteriet har jag inte tänkt som batterilucka utan snarare att lyfta bort hela baksidan och batteriet syns direkt och bara att dra ut en lite batterikabel ur sockeln, ta bort batteriet, sätt i nytt batteri, plugga in batterikabeln i sockeln och skruva fast baksidan; i stil som iPhone 3 och 4 fast mindre krångligt.

Jag förstår hur du menar, men tror tyvärr att detta är en "lösning" som aldrig kommer bli verklighet hos apple. Tror det utan tvekan skulle bidra till skyhöga supportkostnader när varje Svensson ska börja byta batteri då det "går att göra själv".

Ang. pennan låter det bra såklart, men låter som något som mer ligger hos andra tillverkare att tillhanda ha till din iPad.

Ursprungligen av The Real Viking:

6 saker jag önskar mig till iPad 3:

  • Retina skärm

  • Fler kärnor i CPU (A6 lär ha 4 kärnor!)

  • HD frontkamera (alla andra produkter börjar nu ha HD frontkamera…)

  • InkWell & stylus penna (för omväxlingen skull och för ritning & målning)

  • Bättre batteritid

  • Lättare att själv kunna byta batteri, den dag det är dags…

Retina: Kan vi i princip utgå från. Förmodligen är det väl tillgången på massproducerade paneler, och grafikmusklerna för att driva dem, som bestämmer när nästa iPad kommer.

A6: Samma där. Minst sagt oklart vad A6 kommer att inkludera, men nu när Apple är sin egen chipdesigner kan vi nog utgå från att de kommer med en en ny generation processorer för varje ny generation av iPrylar. Om inte annat så av dramaturgiska skäl

HD-frontkamera: Tänkbart, men precis som med Air tror jag dock att kameran är ganska lågt prioriterad. Hittar de någon tillräckligt tunn kamera som kostar tillräckligt lite torde den absolut hamna i nästa iPad, men eftersom det ju inte är någon deal breaker så kommer inte nästa iPad att stå och falla med kameran.

Stylus: "If it needs a stylus, they blew it." Ungefär lika sannolikt att nästa iPad får en stylus som att den får ett utdragbart fysiskt tangentbord, d.v.s. noll.

Bättre batteritid: En av de saker jag inte tror går att förena med Retina-skärm (tillsammans med tunnare och lättare). Jag kan tänka mig att de lyckas krama ur lika mycket batteritid som ur nuvarande modell, och att de gör en grej av det i stället.

Utbytbart batteri: slutade Apple med för flera år sedan. Eftersom utbytbart batteri antingen betyder en klumpigare slutprodukt eller lägre batterikapacitet, samtidigt som andelen som efterfrågar det är i promilleklassen och stadigt sjunkande, lär de inte börja om heller.

Ursprungligen av The Real Viking:

6 saker jag önskar mig till iPad 3:

  • Retina skärm

  • Fler kärnor i CPU (A6 lär ha 4 kärnor!)

  • HD frontkamera (alla andra produkter börjar nu ha HD frontkamera…)

  • InkWell & stylus penna (för omväxlingen skull och för ritning & målning)

  • Bättre batteritid

  • Lättare att själv kunna byta batteri, den dag det är dags…

Tror inte du är långt ifrån

Jag tror att iPad 3 kommer gå i teamat .. "Everythings Starts With the Retina"

pga av att skärmen kommer vara Retina så blir det en domino effekt av andra saker som måste ökas på .. högre dpi på skärmen -> högre upplösning - > bättre kamera - > snabbare cpu - > starkare batteri - > mer lagringsutrymme - > snabbare trådlös kommunikation

  • Retina skärm

  • A6 Processor

  • FaceTime HD

  • LED Kamera Blixt

  • Bättre Kameror

  • Bara något bättre batteritid

  • Äkta 802.11n (300Mbit Wifi) eller 802.11ac (Gigabit Wifi)

  • Siri for iPad (kommer ha lite mer/annorlunda funktionalitet än på iPhone)

  • Officiel Väder app till iPad från Apple (det är på tiden)

  • Mer lagringsutrymme eftersom HD material / appar tar mer utrymme

Frågan är när Apple kommer introducera gruppvideo samtal till FaceTime ???
Om inte i iPad 3 så möjligtvis i iPad 4

en annan intressant feature som kan göra mycket är när Apple väljer att göra det möjligt för tredje parts program att kunna kommunicera med Siri ..

Själv tycker jag det är dags för åtminstone äkta 802.11n Wifi (5Ghz)

Sedan som avslutning är att iOS på iPad får stöd för flera användare ...

Jag har sagt det och jag säger det igen ..

iPhone är en privat enhet som är för en individ men
iPad används av de flesta av flera i familjen .. och iom iCloud tänket så borde iPad ha unika användare med sitt unika iCloud konto kopplat till användaren precis som det fungerar på Lion i Macen , Macen liksom iPaden används av flera familjemedlemmar ..

Jag håller tummarna på att detta kommer nu snart

Senast redigerat 2012-02-14 09:16
Ursprungligen av gotfredsen:

Sedan som avslutning är att iOS på iPad får stöd för flera användare ...

Jag tror Apples intresse av att sälja färre iPads är ganska lågt.

Ursprungligen av Samuel K:

Jag tror Apples intresse av att sälja färre iPads är ganska lågt.

det handlar inte om det tror jag utan faktum kvarstår att iPads är en familjeenheet .. du ser tom det i deras reklamfilmer där mamman fotar sonens fottbolsmatch och sedan så tittar sonen när han kommer hem på ipaden ...

vad man upplever där är ju att det är mammans iphone men familjens ipad ... inte att det är mammans iphone och mammans ipad ...

Jag skriver med en stylus på min iPad vid varenda föreläsning, som ett digitalt anteckningsblock. Enda skillnaden är att man får använda tredjepartsmjukvaror.

Ska man sen se det helt strikt så är det väl inte en iPad 3-fråga utan snarare relaterat till iOS.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-01-16 13:46

Enligt DN via Bloomberg kommer 3:an i Mars och kommer ha högre upplösning, snabbare processor och 4G.

  • Medlem
  • 2012-01-17 20:18

Om iPad 3 får högre skärmupplösning än iPad 2 blir det ett givet köp.

Sen så vore det trevligt med trådlös laddning.

Ursprungligen av najs:

Om iPad 3 får högre skärmupplösning än iPad 2 blir det ett givet köp.

Sen så vore det trevligt med trådlös laddning.

Trådlös laddning är helt menlöst idag, måste fortfarande ligga på en platta eller liknande som andra induktionsladdande enheter (se tandborstar t.ex.).

Ursprungligen av keptang:

Trådlös laddning är helt menlöst idag, måste fortfarande ligga på en platta eller liknande som andra induktionsladdande enheter (se tandborstar t.ex.).

Inte om den utrustas med en vev…

Ursprungligen av suddgummi:

Inte om den utrustas med en vev…

Tänkte inte på det...

Jag har slagit vad om 1000kr huruvida iPad 3 släpps före/efter 15:e Mars. Jag satte på "efter". Spännande...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-02-14 06:37
Ursprungligen av Björnström:

Jag har slagit vad om 1000kr huruvida iPad 3 släpps före/efter 15:e Mars. Jag satte på "efter". Spännande...

Jag hoppas du förlorar. Inte för att jag önskar att du ska förlora dina pengar, utan för att jag vill ha en ny fin iPad med Retinaskärm så fort som möjligt. Men jag tror du vinner vadet.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-04 21:47

Looooooser. Hoppas jag

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-07 18:59

Tror också på iPad 3 släpp tidigast i slutet av mars månad dvs efter 15 mars

Vem vill slå vad med mig 1000 svenska riksdaler

Då det blir en New York resa igen mellan den 13-20 mars, så hoppas jag att den släpps, ungefär då!

Jag hoppas på att jag har råd med den när den släpps

Eftersom jag jobbar häcken av mig nu, så hoppas jag på i slutet av mars alternativt april.

Angående om det blir fleranvändarstöd i nästa iOS för iPad så skulle det INTE förvånna mig om Apple gör följande

iOS 5.5 - kommer först till iPad med fleranvändarstöd ...

iPad 3 får Ansiktsigenkänning till fleranvändarstödet som gör att iPaden själv känner igen familjemedlemmen
och loggar in på rätt användarkonto och önskar man kan man ha en unik PIN kod till sin användare ..

Apple presenterar detta som en feature som alla i familjen kan använda eftersom . stora som små gammal som ung ... kanske med en passande reklamfilm där man ser många olika ansikten ???

iPad 2 får INTE Ansiktsigenkänning med motivationen att kameran / hårdvaran inte är tillräckligt bra .. (hacker kommunityt försöker dock ändå att porta Ansiktsigenkänning till iPad 2 men sen kommer det fram att kameran inte är tillräckligt bra för att få ett perfekt resultat varje gång)

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-02-15 16:51

Hur skulle man lösa lagringsproblemet om man har flera användare? Låt säga att fyra i familjen använder en padda på en 64 GB. Då har varje användare 16 GB att disponera. Det blir inte mycket film och musik på 16 GB minus program. Om minnet istället är fritt så skulle det lätt kunna leda till att en person i hushållet disponerar allt utrymme som är tillgängligt.

En annan klurig grej är ju apparna. Man måste ha alla personers appar installerade och sedan ska gemensamma appar köras mot personliga inställningar/resultat osv. Alternativet, att gemensamma appar är installerade flera gånger för enkelhetens skull skulle ju käka massa onödigt minne.

Finns det någon smart lösning på detta och i sådana fall har det inte dykt upp i betor? Eller är multiuserscenariot bara en utopi än så länge?

Bevaka tråden