Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nokia lanserar Lumia

Tråden skapades och har fått 185 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Så har då de första Nokia-telefonerna med Windows Phone "Mango" kommit.

För första gången på evigheter tycker jag att jag ser en ny telefon som är ursnygg – om design vore det enda så skulle jag köpa den här före alla andra telefoner –.lätt!

It's pretty: Nokia announces "first real Windows phone," Lumia 800

Ja den är jättefin, särskilt det välvda glaset! Och Mango är en mycket bra mobilt OS, synd bara att Microsoft (idag) inte är så eftertraktade hos konsumenterna. Som trenden är nu så påverkar konsumenterna i allt större grad vilka enheter som används på företagen.

Men vill man köpa en företagstelefon med stöd för Exchange/Office365/Sharepoint/Lync så är det en vinnare!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-26 19:26

Om jag inte skulle ha min iPhone så tror jag att jag skulle välja en Windows Phone-telefon. Tycker det ser rätt ok ut. Lyckas inte Nokia/MS nu så kommer de aldrig att lyckas (igen).
Designen på telefonen gillar jag också. Inte illa!

Det verkar vara samma skal och glas som Nokia N9. Se testet på Engadget, finns en video där som visar hur fin den är. Synd att det är ett dött OS redan från början, hade hellre sett att de satsade på det än Windows Phone.

Själv kör jag min gamla "dumma" Nokia, men någon gång nästa år lär det bli dags för telefonbyte och då känns det som att det kommer finnas en uppsjö av bra telefoner – både iOS, Android och WP att välja på.

Måste dock säga att av allt jag läst om WP (har inte kört det) så är det vad som rent designmässigt tilltalar mig mest.

Jag har telefoner med alla OS nu och WP7 känns helt klart fräschast, och har bäst företagsstöd. Saknade ÅÄÖ innan Mango släpptes, men nu är det löst så..

Men hur är det nu med AMOLED? Är det inte helt OK för ett mörkt UI (exvis vita tecken på svart botten) och filmtittande medan det omvända kräver betydligt mer ström?

Ursprungligen av johan_tanying:

Men hur är det nu med AMOLED? Är det inte helt OK för ett mörkt UI (exvis vita tecken på svart botten) och filmtittande medan det omvända kräver betydligt mer ström?

Så är det. Strömförbrukningen är proportionell mot hur många pixlar som är tända och hur starkt de lyser, ungefär som en plasma-TV alltså. Inget jätteproblem, nackdelarna är snarare färgåtergivningen och att PenTile-pixelmönstret är suddigare (om det inte är den Dilbertskt namngivna "Super AMOLED Plus" som har vanligt RGB-mönster).

Jag tycker för övrigt att det verkar vara helt suveräna telefoner. Nokia har gått tillbaka till riktigt bra industridesign och Windows Phone är väldigt elegant. Hoppas verkligen de säljer bra, även om det inte är något jag själv skulle köpa.

Nu är inte jag så bra på spanska. Men, om detta stämmer så är det ju lite lustigt.
lumia - English Translation - Word Magic Spanish-English Dictionary

Jag skulle definitivt slå till på en Lumia 800 om det inte var för att jag kör en iPhone 3GS. Nu mer är det nog inte helt säkert att jag automatiskt kommer att köpa en iPhone 4S när det är dags att uppgradera sin telefon på nytt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-27 18:47

Jag tyckte Lumia var fin. Men sen såg jag hur stor den var, och det var till dess nackdel. Inte så värst mycket större än en iPhone förvisso, men designen ser ut att passa bättre när telefonen är snäppet mindre än t.ex. iPhone. Det beror säkert på att den till viss del påminner om en några generationer gammal iPod Nano/Mini, och min hjärna inbillade sig att den skulle vara ungefär lika stor som en dåtida iPod. Nu har den statusen: fin... men klumpig.

Jag tycker den verkar intressant, annorlunda utseende (på ett positivt sätt). Jag har inte sett den IRL men på bilder så verkar den vettigt stor.

Jag väntar bara på att någon förståsigpåare ska påpeka att den har en för liten skärm, saknar LTE och har inte ett löstagbart batteri:)

Men jag är faktiskt tveksam till avsaknaden av en fysisk hemknapp. Jag har inte det på min jobbtelefon och... det begränsar smidigheten

Ser fin ut. Gillar Nokia men har alltid hatat Symbian av hela mitt hjärta. Jag har en LG E900 som jag köpte bara för att känna lite på Windows Phone. Känns helt ok. När det börjar bli lite spritt och det kommer lite appar blir det nog riktigt bra. Min LG är för övrigt till salu, så skicka DM om du är spekulant.

För mig spelar det ingen roll om en telefon är snyggare eller har lite vassare specifikationer än en iPhone. Det krävs enormt mycket för att jag ska byta till en telefon som inte är "integrerad" i min Macvärld. Nokia känns så 1997

Ursprungligen av Björnström:

För mig spelar det ingen roll om en telefon är snyggare eller har lite vassare specifikationer än en iPhone. Det krävs enormt mycket för att jag ska byta till en telefon som inte är "integrerad" i min Macvärld. Nokia känns så 1997

Jag har tillsvidare beslutat mig för att avvakta med Nokian, för den saknar, såvitt jag kunnat få fram, en helt avgörande funktion, att kunna användas som modem till min MBP.

Sen är jag fortfarande lite tveksam till att ha en så stor och känslig telefon som en smartphone faktiskt är (jämfört med min nuvarande "dumma" telefon), eftersom jag vill kunna ha den i fickan, tappar telefonen titt som tätt osv.

Synd, för jag tycker att WIndows Phone känns mycket fräschare än iOS, som jag personligen börjar tycka känns såååå 2006

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-05 22:53

[QUOTE="Richard Rönnbäck;2048981}
Synd, för jag tycker att WIndows Phone känns mycket fräschare än iOS, som jag personligen börjar tycka känns såååå 2006 :)[/QUOTE"]

Känns 2006, när den släpptes 2007 och svepte bort allt tidigare tänkande vad gällde smartphones...?

Ursprungligen av kenjon:

Känns 2006, när den släpptes 2007 och svepte bort allt tidigare tänkande vad gällde smartphones...?

Jaha, så jag mindes fel, och vad spelar det för roll? Min poäng är att jag tycker Windows Phone har ett snyggare och modernare gränssnitt, eftersom jag tycker iOS är lite FÖR blankt, tredimensionellt, skuggad, animerat, färgglatt osv. dvs. precis på det sättet som OS X var när det lanserades.

Det är naturligtvis en smaksak, och min smak är sådan. Det står dig fritt att ha en annan.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-02-05 08:55

Jag var på G att köpa en Nokia Lumia 800, men bristen på multitasking när man använder GPS gjorde att jag backade ur. Sen vill jag ha en lur som synkar bra med Macen. Så en 4S är beställd.
Funderar dock på att be chefen om en Nokia, så får jag båda systemen
Android lär det dröja länge innan jag köper igen. Been there, done that.

Ursprungligen av AndyK:

Jag var på G att köpa en Nokia Lumia 800, men bristen på multitasking när man använder GPS gjorde att jag backade ur. Sen vill jag ha en lur som synkar bra med Macen. Så en 4S är beställd.
Funderar dock på att be chefen om en Nokia, så får jag båda systemen
Android lär det dröja länge innan jag köper igen. Been there, done that.

Nokia Lumia 800 synkar bra med hjälpa av Windows Phone Connector från Microsoft. I alla fall för mig.

  • Medlem
  • 2012-02-05 16:29
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Nokia Lumia 800 synkar bra med hjälpa av Windows Phone Connector från Microsoft. I alla fall för mig.

Och den funkar med OS X?

Ursprungligen av Dalle:

Och den funkar med OS X?

Ja. Det gör den.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ja. Det gör den.

Hur? Synkar den med adressboken, iPhoto, iTunes etc på samma sätt som iPhone?

Ursprungligen av Goflorp:

Hur? Synkar den med adressboken, iPhoto, iTunes etc på samma sätt som iPhone?

Inte Adressboken (tyvärr) men däremot med iPhoto, iTunes etc.

Windows Phone 7 och Mac | Synkprogramvara för Mac | Synka filer | Windows Phone 7

Jag har synkat mina telefoner med datorn sedan 2004, så först tänkte jag "vafalls?" men jag har tänkt om lite där, och tror att jag på sikt ska röra mig bort från att ha mail och kontakter lagrade lokalt primärt, utan i molnet. Nuförtiden är ju normaltillståndet att vara uppkopplad jämt, och då har jag börjat tänka i banorna att faktiskt utgå från det.

Ungefär som med Spotify: Om man nu kan få all sin musik strömmande, måste man då verkligen ha samma sak lokalt?

En annan orsak att jag börjat tänka såhär är SSD-diskarnas begränsade storlek. Nästa gång jag köper ny burk blir första gången på tjugo år som jag köper en maskin som har MINDRE lagringsutrymme än föregångaren, och det kräver att man fattar ett beslut om hur det ska göras.

Hur gör du som fotar så mycket? RAW-filer tar ju så himla mycket utrymme?

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Nokia Lumia 800 synkar bra med hjälpa av Windows Phone Connector från Microsoft. I alla fall för mig.

Men synkar den kontakter och kalender? Är inte det bara mediafiler?

Det skulle dock inte vara en så stor grej för mig, då jag ändå funderar på att lägga allt sånt i "molnet".

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Men synkar den kontakter och kalender? Är inte det bara mediafiler?
Det skulle dock inte vara en så stor grej för mig, då jag ändå funderar på att lägga allt sånt i "molnet".

Förvisso inte. Där får man arbeta direkt i Windows Live som det ser ut idag.

Red: Men vad jag förstår så ska du kunna hantera detta i iCal och Adressboken på din Mac, genom att lägga till ett konto för Exchange. Windows Live-kontot har stöd för det. Sitter och försöker trixa med det nu. Dock har jag lite problem med att få det att synkronisera och visas på min Mac. Men det hade jag även med iCloud och Me.com, så det kanske inte är någonting unikt för just Exchange i sig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-05 21:32

I en värld utan iPhone hade jag satsat på WP. Nu finns iPhone.

Jag bryr mig inte om småfunktioner som är bättre, eller handhavande som är en aning mer genuint. Det måste komma något totalt revolutionerande för att jag ska byta plattform. iPhone var kärlek vid första ögonkastet, och jag kunde aldrig ana att det ens skulle bli en tiondel så populärt som det blev. Att iOS anses stabil och mogen + att de lyckats få hela app-marknaden är bara en bonus för min del.

Ursprungligen av ibish:

I en värld utan iPhone hade jag satsat på WP. Nu finns iPhone.

Jag bryr mig inte om småfunktioner som är bättre, eller handhavande som är en aning mer genuint. Det måste komma något totalt revolutionerande för att jag ska byta plattform. iPhone var kärlek vid första ögonkastet, och jag kunde aldrig ana att det ens skulle bli en tiondel så populärt som det blev. Att iOS anses stabil och mogen + att de lyckats få hela app-marknaden är bara en bonus för min del.

Jag förstår det resonemanget till fullo och det är väl så de flesta tänker. Personligen är jag dock inte så intresserad av telefonen som minidator, utan just som telefon, plus när det gäller Nokias del, för deras finfina GPS och kartor. Det är därför jag fortfarande håller fast vid min "dumma" telefon – jag har liksom inget intresse alls av appar, det är inte så jag använder telefoner.

Men visst, finns det ett inslag av vilja att prova något nytt, det ska jag inte förneka, i att jag gärna skulle använda en WP.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-02-06 08:06

Jag hörde att Nokias navigering fick väldigt bra kritik och tänkte; den ska jag ha!
Men så lästa jag att WP inte klarar av att multitaska vid användning av GPS. Inte ens ta emot SMS funkar utan att navigatorn stänger ner. Det betyder också att jag inte kan ha igång Runkeeper och WiMP samtidigt.
Hade Microsoft och Nokia fixat till denna "bug"/tillkortakommande så är det nog dött lopp mellan WP och iOS. Sen är det ju alltid kul att ha ngt som inte alla andra har, och då hade ju en Nokia Lumia 800 varit klockren.
Men nu är en 4S på väg till min brevlåda istället.

Jag tänker dela med mig av lite erfarenheter av att ha haft Lumia 800 i nära 2 månader.

Lumia 800 känns som att den kommer med en rejäl kvalitet. Utseendet och hur den ligger i handen är suveränt. Att mikrofonen dessutom är satt på undersidan (som på en iPhone) är perfekt enligt mig - då "kvävs" inte ljudet mot jeansen och benet. Men det finns så klart alltid nackdelar med allt, även om det säkert är rakt igenom subjektiva åsikter. Och här kommer dessa.

Telefonen har först och främst inte internet tethering. Det kan av vissa uppfattas som ett mindre problem. Men det är problematiskt om man tillfälligt vill koppla upp sig någonstans, och man inte har tillgång till ett fast internet eller mobilt bredband. Det skulle helt enkelt vara väldigt passande om det fanns tillgängligt.

Windows Market är kanske inte det allra bästa att använda. Det är svårt att få ett grepp om och att överblicka. Därtill så finns det ett väldigt smalt utbud av appar. Det har ju sina skäl, men det utgör så klart ett irritationsmoment. Dessutom har inte de stora bankerna som Handelsbanken sett till att ordna med betalning av räkningar direkt i mobilen.

Ljudet vid musikuppspelning kan vara lite trasslande och för låg baseffekt. Detta är ett problem som Nokia har bekräftat, men som man ännu inte har prioriterat att åtgärda. Det påstås att en uppdatering är på väg, men det verkar ta sin lilla tid. Detta ställer bl.a. till problem när man vill använda andra hörlurar är de som följde med telefonen. Det var oerhört svårt att få telefonen att fungera bra tillsammans med olika hörlurar på Media Markt.

Windows Phone verkar ha någon form av bugg vid aktiva samtal. Proximity sensor funkar visserligen utmärkt (den är ibland alldeles för känslig), men det är inte alltid som skärmen går att väcka vid ett aktivt samtal. Det är tråkigt. Problemet är inte löst genom en total återställning, så jag utgår ifrån att det är Windows Phone som gör något tokigt på Nokia Lumia 800.

Som gammal iPhone-användare saknar jag dessutom stöd för AirPlay när det kommer att koppla upp trådlöst mot min stereo. Dessutom saknas DLNA vilket gör att det inte finns andra möjligheter att skicka trådlöst. Det går visserligen att avlösas med hjälp av en ljudkabel, men det är ju inte alltid så önskvärt. Man vill gärna skicka ljudet trådlöst när det finns möjligheten i ens stereo.

Min slutsats är väl att jag inte rekommenderar en Nokia Lumia 800 i första hand. Däremot så vill man inte ha en iPhone från Apple så skulle jag absolut rekommendera folk att köpa en telefon baserad på Windows Phone snarare än Google's "öppna" android.

Tobias, hur skickar jag musik till min Airplay-försedda förstärkare (eller annan enhet, typ TV/Boxee Box/annat) trådlöst med min Android-enhet?

Bevaka tråden