Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spana in Jupiters månar med ungarna

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En bra grej med att det är så förbannat kallt är att mängden vattenånga i atmosfären sjunkar drastiskt...
Då ser man stjärnor bra - och även planeter.

Just nu är Jupiter väldigt nära jorden. Det dröjer ett antal år innan den är det igen...passa på...

Detta gör att om man bara vet vart man skall titta så kan man se vad Galileo såg - Jupiters månar.

Så här gör du detta till en bra grej ihop med ungarna.

Planera lite, fixa varm oboy och mackor...

Sätt lite röd plast på en ficklampa - = mörkerlampa som inte pajjar mörekrseendeet.

Skaffa StarWalk på appStore till din iPhone, eller ännu bättre iPad.

Börja med att hitta Ekliptikan, den tänkta linje över himlen där hela solsystemet ligger utspritt, och följ den
med appen till du ser Jupiter. Det är också en klart lysande stjärna, sydost på himlen vid 19-20 tiden.

Använd en kikare, gärna en bra fältkikare på 8-10x50.

Har den stativgänga? använd stativ.

har ni astronomiklubb på orten, kontakta dem.... de gillar nog att det kommer fyra barnfamiljer på en gång och en bunte ungar som vill se månarna.

Lär paltarna innan vad det är de skall se, nasa har en grym website för sånt här.
Blir grymt impad när brorsans tös kunde nämna de jovianaska månarna; Io, Europa, Ganymedes, Callisto.. när hon va fem eller nåt...

Vilken ljusprick som är vilken måne kan du lätt se här

Jupiter's Moons Javascript Utility - Planets - SkyandTelescope.com

(det finns säkert en app för det med)

Gör det här till ngt kul - tänk på att minusgrader och kikare utan vantar INTE är bra...

Använd givetvis sunt förnuft, är det -42 stanna då inne....

Star Walk kostar kaffepengar på AppStore, tror det kostar 38:- till ipaden...och 22 till iPhone.

kul att du nämnde detta, jag ska faktiskt ut imorgon med mitt teleskop

Jupiter med månar och "stjärnbarnkammaren" i Orion är väl självskrivna va?

Hör gärna av dig hur det gick.

Som min bror säger, ett par kexchoklad i fickan när barna börja knäa är prima ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-04 20:34

Check!

Kollar ofta in Jupiter... sedan 40 år!

ja jupiter är fint att titta på, men gillar faktiskt att titta på månen också då det är ett såpass "nära" objekt så man verkligen kan gå in nära och titta på kratrar och sådant. med lite fantasi så känns det nästan som man är där
sen gillar jag att titta på saturnus också.

har inga barn så kexchokladen äter jag upp själv

1
Bevaka tråden