Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krönika: Slut på projekt kunskapsdatabas

Tråden skapades och har fått 79 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Applåder även till Jetwash som var den som fick in mig som moderator!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-04 09:30
Citat:

Och hur kan antalet läsare öka så kraftigt år efter år trots att antalet aktiva medlemmar minskar. Vi hade över 2 miljoner besökare under 2011!

Jag tror att många som skaffar Mac, iPhone, iPad eller annan Appleprodukt googlar (hamnar på 99mac) och nyfiket kollar vilka appar, program, tillbehör eller liknande som de kan hitta till sin nya sak. Jag hänvisar nästa jämt till 99mac när någon jag känner skaffat en Appleprodukt, här kan de i lugn och ro titta runt efter appar och få svar på frågor. Säkerligen gör de flesta aktiva på 99mac likadant.

Citat:

Vid varje bord kommer vi i framtiden ha forumvärdar som hälsar nya gäster välkomna, inspirerar och motiverar folk att delta i diskussionerna, kommer med egna inspel och berättar om egna upplevelser. Forumvärdarna motiverar gäster att stanna, fascineras och att komma tillbaka ofta.

Det kommer säkerligen att höja/bibehålla en bra atmosfär och få fler att delta i trådarna.

Citat:

Idag drar jag igång omvandlingen från moderatorer till 99mac forumvärdar. Det kommer ta tid att genomföra och kommer ske i många små steg - inte i en stor "big bang" som jag tänkt mig från början.

Det kanske går att testa på ett eller ett par områden för att dra lite lärdom av hur det kommer att fungera i praktiken. Jag tror det kommer bli kanonbra med forumvärdar/gurus.

  • Avstängd
  • International user
  • 2012-02-04 10:05

Jag fattar inte skillnaden och vad den innebär för 99.se Kommer upplägget med forum att försvinna/förändras? Eller är det bara att man döper om moderator till Guru?

Ursprungligen av Mattias L:

Jag fattar inte skillnaden och vad den innebär för 99.se Kommer upplägget med forum att försvinna/förändras? Eller är det bara att man döper om moderator till Guru?

Jag förtydligade just detta här:
http://www.99.se/feedback/292719-forumvardar.html

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-04 11:18
Ursprungligen av Björnström:

Var det meningen att vanliga dödliga inte skulle hänga med i resonemangen, eller kommer det en version för oss senare?

Citat:

Ditt användarkonto har inte tillräcklig behörighet för att nå denna sida. Försöker du ändra någon annans inlägg eller nå adminsidor?

Ursprungligen av alamode:

Var det meningen att vanliga dödliga inte skulle hänga med i resonemangen, eller kommer det en version för oss senare?

Jag gjorde en förbättring för alla seniormedlemmar vilket orsakade ett rättighetsfel i artikelsystemet. (ny användargrupp får automatiskt inga rättigheter).

Fixat nu.

Två steg framåt...ett steg tillbaka...

Tack för mailet jag fick för en stund sedan. Min erfarenhet av 99.se är gnäll och taggarna utåt och att 99.se är till för en liten klick som genom inbördes beundran skrämmer bort oss andra, det gör att MacForumet räcker för mig.
För några år sedan försökte jag att att dra igång en avdelning/tråd om animeringar. Enda putslustiga svaret blev att jag frågade i fel tråd. typiskt 99.se

Ursprungligen av Puttefnask:

Tack för mailet jag fick för en stund sedan. Min erfarenhet av 99.se är gnäll och taggarna utåt och att 99.se är till för en liten klick som genom inbördes beundran skrämmer bort oss andra, det gör att MacForumet räcker för mig.
För några år sedan försökte jag att att dra igång en avdelning/tråd om animeringar. Enda putslustiga svaret blev att jag frågade i fel tråd. typiskt 99.se

Inte så typiskt 99. Allt beror på hur man ser det. Du försökte vad jag minns framföra din idé i en tråd om nåt helt annat - i tråden där vi visar våra OSX-skrivbord - o det var inte några år sedan, om inte detta är något som upprepats utan förra året. Med andra ord var det off-topic vilket du inte hörsammade. Det är sant att allt inte täcks in i de avdelningar som finns men det är därför det finns en Feedback-avdelning så man kan föreslå vad som saknas eller inte funkar som det ska.

Fick en liten deja-vu till något jag startade en tråd om för ett tag sedan...
Jag tror att ett förtydligande av forumreglerna eller snarare ett försynligande av dem kanske kan hjälpa i fall som detta. I dagsläget finns visst en länk längst ned på varje sida (i det grå) men frågan är hur många som bläddrar dit. Jag gör det inte.

Ursprungligen av Puttefnask:

Tack för mailet jag fick för en stund sedan. Min erfarenhet av 99.se är gnäll och taggarna utåt och att 99.se är till för en liten klick som genom inbördes beundran skrämmer bort oss andra, det gör att MacForumet räcker för mig.
För några år sedan försökte jag att att dra igång en avdelning/tråd om animeringar. Enda putslustiga svaret blev att jag frågade i fel tråd. typiskt 99.se

På ett sätt kan jag hålla med. Jag var rejält aktiv på MacNytt då det begav sig, men tror fortfarande inte jag har skrivit ett enda inlägg på 99. Det känns som om det säkert kommer att hamna fel ändå, så då kan jag lika gärna strunta i det... Den stämningen tror jag avskräcker många, däribland mig.

Sedan är det klart att det kanske är just det som har lett till att man faktiskt kan söka upp information på 99. På MacNytt behövde man å andra sidan inte söka varje gång, för ingen blev irriterad om en fråga dök upp en andra gång

Ursprungligen av Gustav.E:

Jag var rejält aktiv på MacNytt då det begav sig, men tror fortfarande inte jag har skrivit ett enda inlägg på 99.

Jodå, 89 st.

Tror det här är ett steg i rätt riktning.

Projekt kunskapsdatabas är också görjobbigt eftersom man borde (inte måste) göra lite pruning då - att kasta iväg felaktiga svar eller lyfta fram rätt svar....

Jag skulle vilja ha en grej - om vi nu skall rikta in oss mer på sociala biten.

Medlemskap skall ge pluspoäng eller ngt sådant om man skriver en presentation på sig själv.

Alldeles för många medlemmar som skrivit fåtal inlägg och inget som helst i presentationsväg. presentationen ger ofta uppslag till ämnen att diskutera, tips att ge och nya områden att bli nyfiken på.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-04 13:09

Jag håller nog inte med, tror jag... att "tvinga" eller försöka styra vad medlemmarna ska/bör göra, tror jag är en sämre idé. Jag tycker nog de ska skriva vad de själva vill (inom forumets regler då förstås). Men å andra sidan har jag inget bättre förslag att komma med

Jag är alltid öppen för förändring, ordet guru sitter fint tycker jag. Nu har jag visserligen inte varit vidare aktiv på varesig 99mac eller MW de senaste åren, mest pga att jag tappat en del av intresset antar jag, så jag kan inte kommentera om hur forumet fungerar längre. Jag vet bara att så som det var för säg 5-6 år sedan, då var det bekvämt enligt mig som forummedlem. Det fanns en anda jag gillade, dock vet jag inte vad som gjorde den. Om det var en kunskapsbank ni ville skapa, varför skrotade nu då 99wikin?

99mac har betytt mycket för mig under min övergång till OS X. På senare tid har jag nästan inte checkat in alls vilket kanske är lite märkligt. Skall se om jag hittar något bra tillhåll i den nya modellen - bra tankar tycker jag och lycka till!

  • Medlem
  • Luleå
  • 2012-02-04 17:07

Hej på er alla! Forumvärdar som ser till att gästerna känner sig välkomna och stannar.... det var på tiden!
Jag vet inte hur många gånger jag undrat något på 99.se och bara fått trista svar, typ, "det där har vi ju skrivit om förr. Leta i gamla trådar". Herregud, människan satt ju inne på svaret, varför inte bara skriva det då? Den där jargongen, tillsammans med rena utskällningar från någon moderator om att jag istället för att fråga minsann först skulle söka(och så skrev han en lång genomgång hur man sökte), har det varit i så stor utsträckning att jag flera gånger varit säker på att jag skulle bli utkastad från 99.se. Jag som bara undrade något och ställde en fråga. Som tur var blev jag inte utkastad. Men jag gav ju upp. Det var ju inte längre direkt trevligt att gå in på 99.se.

Jag vill dock tillägga att jag fått några svar som var precis de svar jag sökte och jag tackar så mycket för dem.

Så, en ny riktning på 99.se är helt rätt! Äntligen kanske man vågar ställa en och annan fråga där igen.

/KOL

Ursprungligen av Puttefnask:

Min erfarenhet av 99.se är gnäll och taggarna utåt och att 99.se är till för en liten klick som genom inbördes beundran skrämmer bort oss andra, det gör att MacForumet räcker för mig.
För några år sedan försökte jag att att dra igång en avdelning/tråd om animeringar. Enda putslustiga svaret blev att jag frågade i fel tråd. typiskt 99.se

Jättetråkigt att du känner så. Så ska det inte vara. Skicka ett mail till mig direkt om du känner dig trampad på någonsin igen:
martin.bjornstrom@99.se

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag tror att ett förtydligande av forumreglerna eller snarare ett försynligande av dem kanske kan hjälpa i fall som detta. I dagsläget finns visst en länk längst ned på varje sida (i det grå) men frågan är hur många som bläddrar dit. Jag gör det inte.

Jag tror forumreglerna ska ses över (enligt 2012 standard) och förtydliga att moderation ska användas i sista hand och helst bara när det finns inlägg som trampar över lagliga & anständiga gränser. Personligen tycker jag det är sjukt jobbigt att behöva prata med en moderator bara för att man vill skriva ett inlägg.

Ursprungligen av apple4ever:

Jag är alltid öppen för förändring, ordet guru sitter fint tycker jag. Nu har jag visserligen inte varit vidare aktiv på varesig 99mac eller MW de senaste åren, mest pga att jag tappat en del av intresset antar jag, så jag kan inte kommentera om hur forumet fungerar längre. Jag vet bara att så som det var för säg 5-6 år sedan, då var det bekvämt enligt mig som forummedlem. Det fanns en anda jag gillade, dock vet jag inte vad som gjorde den. Om det var en kunskapsbank ni ville skapa, varför skrotade nu då 99wikin?

99wikin försvann i någon uppdatering, tror den hade "somnat in" i konkurrens med Wikipedia etc. Håller med om att det var mysigare förr. Ska se om vi inte kan trolla fram lite stämning igen

Ursprungligen av Gustav.E:

Jag var rejält aktiv på MacNytt då det begav sig, men tror fortfarande inte jag har skrivit ett enda inlägg på 99. Det känns som om det säkert kommer att hamna fel ändå, så då kan jag lika gärna strunta i det... Den stämningen tror jag avskräcker många, däribland mig.

Den har avskräckt mig också under lång tid. Min pappa blev modererad och blev sur, han har inte skrivit igen sedan dess. Låt oss ta bort den stämningen.

Ursprungligen av KOL:

Forumvärdar som ser till att gästerna känner sig välkomna och stannar.... det var på tiden!
Jag vet inte hur många gånger jag undrat något på 99.se och bara fått trista svar, typ, "det där har vi ju skrivit om förr. Leta i gamla trådar". Herregud, människan satt ju inne på svaret, varför inte bara skriva det då? Den där jargongen, tillsammans med rena utskällningar från någon moderator om att jag istället för att fråga minsann först skulle söka(och så skrev han en lång genomgång hur man sökte), har det varit i så stor utsträckning att jag flera gånger varit säker på att jag skulle bli utkastad från 99.se. Jag som bara undrade något och ställde en fråga. Som tur var blev jag inte utkastad. Men jag gav ju upp. Det var ju inte längre direkt trevligt att gå in på 99.se.

Skönt att du gav oss en sista chans. Tror vi får till något bra framöver. Välkommen tillbaka

Ursprungligen av KOL:

...människan satt ju inne på svaret, varför inte bara skriva det då?...

Därför att om svaret redan finns på forumet, vilket är väldigt vanligt - så är det väldigt själviskt att inte orka söka lite först, utan i stället kräva att svaret ska ges om och om och om och om igen.

Senast redigerat 2012-02-04 23:33
  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-05 15:38
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Därför att om svaret redan finns på forumet, vilket är väldigt vanligt - så är det väldigt själviskt att inte orka söka lite först, utan i stället kräva att svaret ska ges om och om och om och om igen.

Jag tycker SÄLLAN att jag hittar när jag söker.
Tycker att sökfunktionen är dålig. Kanske fler som tycker?
KAN också vara så att jag inte vet HUR jag ska söka...

Känns som helt rätt grepp, bra gjort Björnström!

Lustigt nog har jag återupptäckt 99Mac, efter att ha blivit less på Facebook och liknande. Det är som skärpmat att vara på FB, medan 99Mac känns mer som man äter nyttigt och blir mätt också.

Jag tror det är farligt att bli alldeles för mycket kunskapsbas och inte också något socialt, för hur ska man kunna lägga in mer kunskaper om folk inte längre är intresserad av att lösa problem? Att googla löser förvisso många problem, men ibland behöver man mänsklig inblandning när man löser problem, och ett forum är därför kanonbra. Ens fråga försvinner inte i mängden av alla inlägg som "nu har jag ätit" på Facebook eller Twitter, utan frågan finns kvar, och är det nya svar så har inlägget hoppat upp i hierarkin.

Mitt motto är därför: Rädda forumkulturen!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-04 18:26

Tilläggas måste att moderatorerna har varit underbemannade de senaste åren, och då kanske dom omedvetet snäppat upp kommentarerna, och mer strikt modererat för att slippas dränkas i kommentarer till höger och vänster. Förståligt och förlåtligt.

Detta felet måste ju ledningen ta fullt ansvar för och stå upp för, ska inte skyllas på själva moderatorerna och dess helt frivilliga arbete som dom utfört.

Jag tycker moderatorerna gjort ett förträffligt jobb och Jesper förtjänar verkligen titeln "veckans medlem" för allt fantastiskt jobb som lagts ner. "Ledningen" förtjänar allt ansvar för att ha valt att sikta in sig mot kunskapsdatabas utan att inse konsekvenserna för den sociala aspekten. Ingen är mer ledsen än jag för att vi sett aktiviteten minska stadigt samtidigt som vi har fler besökare än någonsin tidigare.

Här kan ni se officiell statistik: SIS-index | Svensk Internet Statistik

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-02-04 23:14

Visst tänker jag till innan jag skriver ett inlägg, startar en ny tråd och var jag lägger den. Och många gånger har jag valt att inte skriva ett "onödigt" inlägg för att det inte fört tråden framåt. Det kan kanske ses som en svaghet hos forumet, men jag tycker i första hand att det är forumets styrka. Inte ska man som moderator behöva Linda in sin moderering i lullull bara för att någons tår i te ska trampas på. Jag tycker att motiveringarna jag sett är konsekventa och raka. Loungen är utmärkt för den som vill vara social, det är lite av två väsensskilda delar av forumet. Jag är själv för att stärka det sociala men jag funderar bara på om den sociala biten ska kunna behandlas i varje underforum eller om man ska behålla dagens system som jag själv tycker fungerar bra.

En stor eloge till Jesper som i mycket har hållit detta stora kryssningsfartyg ute på säkert vatten det senaste åren.

Jag har aldrig tänkt på att moderatorerna skulle ha varit för hårda. Jag tycker tvärtom, det är ordning och reda här på 99.se. Jag har hängt rätt länge på MW-forum men där tycker jag att det totalt saknas styrning.

Helt klart ska man söka igenom forumet innan man postar en fråga!

Det jag kan sakna är en sorts gradering där trådskaparen skulle kunna ställa en fråga och sedan ställa status på tråden. Typ "obesvarad", "besvarad" eller kanske "behöver utvecklas". Och skulle trådskaparen inte ta "ansvar" för sin tråd skulle givetvis gurun gå in och ändra status på tråden. För den kunnige med lite tid över skulle det då vara lätt att gå in och kolla obesvarade frågor och sen komplettera där det behövs. Lite överkurs kanske men jag kan ibland tycka att renodlade frågor ibland försvinner bland trådarna.

  • Medlem
  • 2012-02-05 02:15

Jag har följt macen i mer dryga två decennier. En hissnande resa där mycket förändrats. Yttre hot och kampen att överleva skapade sammanhållning. Hotet och nära undergång är ju borta. Nog även den hissnande känslan av att vara med om ett historiskt skede.
Nu är vi ju i ett annat läge där förtrogenheten med datorer mycket större men samtidigt har vi en ström med folk som inte alls är förtrogna med mac. Här finns en stor uppgift att fylla för 99. Det finns också massor med bra saker i det fördolda i macen som man mer eller mindre får upptäcka själv. Apple är lite konstigt här.
En annan sak är problemet med att trådar startas i onödan. Trådskaparen hänvisas snabbt till redan befintliga trådar. Men dessa trådar är inte alltid så lätt att hitta i en sökning. Ibland när jag sökt har jag hittat trådar som är ett flera år gamla. Att det åtta sidor längre fram kanske dyker upp det man sökte gör det problematiskt. Ibland känns inte hänvisningar alls så självklara. När ska man pensionera en tråd och börja på nytt? Vad gör man med den gamla? Städa upp och arkivera? Hur hanterar man det här så att inte trådskapare tappar lusten? Och samtidigt att forumen inte drunknar i trådar?
Ibland är skillnaden i kunskapsnivå mellan oss enorm. Då är det mer ett pedagogiskt problem man står inför. Vad menar eller hur tänker den andre. Det kan vara svårt både för den kunnige och okunnige men den som är i underläge tystnar lätt utan att någon menat illa. Dessutom kan man ju vara mycket kunnig på ett område men skral på ett annat samtidigt.

Hur man än organiserar om 99 måste det få finnas plats för lite humor och känsla även i trådar som handlar om tekniska frågor. Annars dör glädjen och gemenskapen.
Även tonen hos moderatorer måste bli vänligare. Den skrämmer bort många som inte är så drivna. Ordning och reda men utan irritation (även om den kan vara förståelig ibland).
Att kunna göra bra sökningar lättare skulle sitta fint.
Tack alla som sliter och hjälper till och lycka till med 99:s nya kläder!

Godmorgon! Läste mailet i går och har funderat på om jag skulle hålla käft eller inte men här kommer i alla fall ett par rader. Jag känner mig ganska trött på att vistas i den där salen där det förutses att alla gillar mac, iPod, iPad och iPhone. Helt ärligt - jag är numera helt ointresserad av de senare, så var det sagt.

Jag har haft innejobb sedan i somras och när jag väntat på olika leveranser, samtal, besked etc har det passat bra att titta in här men det känns mer och mer som att det jag är intresserad av dränks bland allt annat. Lite nostalgiskt tänker jag på den tiden då man kunde slippa det man inte var intresserad av. Kanske är det att svära i kyrkan men då "slapp" man även en del "tyckande" i trådarna. Webbutveckling med kunniga deltagare var väl ingen kioskvältare men efter att allt blandades har den väl mer eller mindre dött sotdöden.

Min första tanke var att engagemanget och kvalitén nog skulle kunna höjas om man slapp dränkas av saker man inte var intresserad av. Fast det är kanske tvärtom - det skulle höjas om man aktivt valde vilka delar man ville se trådar om. Visst, en del kommer att välja allt men det är upp till dem.

Lite socialt ska det nog också vara men då kan man väl ha loungen. Så istället för en stor sal med alla människor skulle jag vilja se ett stort Apple-hus med många rum vars dörrar står öppna för den som vill gå in och däremellan kan man träffas i fiket.

Det där med moderering. Jag gillar att det hålls efter och har inget att klaga på, tvärtom jag är tacksam för det arbete som görs. Men jag tror inte att jag är ensam om att trots det känna obehag när jag fått en, oftast korrekt, offentlig tillrättavisning. Detta är ett problem som inte går att lösa, det kallas livet.

Ursprungligen av macwitty:

...
Det där med moderering. Jag gillar att det hålls efter och har inget att klaga på, tvärtom jag är tacksam för det arbete som görs. Men jag tror inte att jag är ensam om att trots det känna obehag när jag fått en, oftast korrekt, offentlig tillrättavisning. Detta är ett problem som inte går att lösa, det kallas livet.

modereringen lär alltid finnas där, ingen är perfekt ens i Eden men obehagskänslan kan man göra något åt med ett annorlunda språkbruk...

Ursprungligen av per s:

...Att kunna göra bra sökningar lättare skulle sitta fint...

Hur skulle man göra då?

Hur mycket lättare kan det bli - än vad det redan är?

1. Tänk efter. Vad är det egentligen jag vill ha reda på? Vilka är nyckelorden i min fråga?
2. Klicka in dig i sökrutan som finns i alla webbläsare. Skriv in sökorden plus "site:99.se"
3. Läs lite i de trådar som du får träff på.
4. Klart. Problemet löst. Svaret hittat. (naturligtvis inte varje gång, men ofta)

Men om man bara vill ha svaret serverat, utan att behöva tänka efter eller lägga lite tid på sökning och läsning - så är ju den proceduren oerhört jobbig.

Men jag är ändå nyfiken på hur man skulle kunna göra sökandet så mycket lättare...

Ursprungligen av per s:

...Även tonen hos moderatorer måste bli vänligare. Den skrämmer bort många som inte är så drivna. Ordning och reda men utan irritation (även om den kan vara förståelig ibland)...

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

...obehagskänslan kan man göra något åt med ett annorlunda språkbruk...

De flesta av våra meddelanden (gissningsvis ca 95%) har sett ut ungefär så här:
- "Tråden flyttad till rätt forumdel. Tänk på var ni lägger era trådar."
- "Sök gärna lite innan ni startar nya trådar. Den här frågan har varit uppe tidigare: (och så en söklänk som pekar på tidigare trådar)"
- "Trådens rubrik ändrad. Tänk på att rubriken tydligt ska visa vad tråden handlar om."
- "Ovanstående inlägg har flyttats hit från en annan tråd. Lägg inte in nya frågor i en tråd som handlar om något helt annat."

Bara raka klara besked. Ingen irritation. Men inte heller inlindat i bomull.

Var i detta finns anledningen till att bli skrämd, eller sur och kränkt?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

......

De flesta av våra meddelanden (gissningsvis ca 95%) har sett ut ungefär så här:
- "Tråden flyttad till rätt forumdel. Tänk på var ni lägger era trådar."
- "Sök gärna lite innan ni startar nya trådar. Den här frågan har varit uppe tidigare: (och så en söklänk som pekar på tidigare trådar)"
- "Trådens rubrik ändrad. Tänk på att rubriken tydligt ska visa vad tråden handlar om."
- "Ovanstående inlägg har flyttats hit från en annan tråd. Lägg inte in nya frågor i en tråd som handlar om något helt annat."

Bara raka klara besked. Ingen irritation. Men inte heller inlindat i bomull.

Var i detta finns anledningen till att bli skrämd, eller sur och kränkt?

Jesper, här tror jag att det finns ett problem. Att som moderatorer bör man nog försöka förstå att det kan upplevas obehagligt att få en offentlig tillrättavisning hur välgrundad och välformulerad den än är. Det innebär inte att man ska sluta tillrättavisa. På samma sätt måste man som tillrättavisad förstå att känslan är ens egen och att man därför inte ska projicera ut den på andra om den är korrekt och vänlig (jag talar inte om lull-lull)

Jag fick för ett tag sedan en välgrundad och mycket vänlig tillrättavisning efter at ha gått OT i en tråd. Trots att jag håller med om åtgärden så minns jag det med obehag. Det handlar inte om att bli skrämd, sur eller kränkt utan att det är obehagligt att bli offentligt tillrättavisad. Görs det i en vänlig ton är det lättare att ta men fortfarande obehagligt - That's life

(Sverige reducera i bandy WM!)

Bevaka tråden