Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tjänar iOS utvecklare pengar fortfarande?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När hemsidor var nytt tjänade hemsidetillverkare som Iconmedialab och Framtidsfabriken miljoner på saker som folk nästan fixar hemifrån numera. Hur är det med iOS utvecklare - tjänar dom några pengar idag och imorgon?

Varenda företag ska ju ha en app, oavsett om den behövs eller inte, så min gissning är ja.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-04 14:23

Beställde en app till iPhone och Android i samband med en kampanj (förr jobbets räkning), det var en rätt enkel app som sen skulle synka/ladda upp info till en hemsida. Allt det grafiska gjorde en vår reklambyrå först. Offerten vi fick från byrån som gjorde appen tyckte jag var rätt saftig men efter att ha dubbelkollat lite med andra så var det inte orimligt mycket de begärde. De tjänar nog pengar men det är nog inga fantasisummor heller.

Lite OT: Det verkar vara mycket lättare att göra appar till iOS än Android, till Android måste man göra fler anpassningar eftersom det är många skärmar med olika storlek. Till iOS är det bara ett format så det är kanske mer pengar i iOS och framförallt lättare för app-utvecklarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-04 14:55

Ett kort svar med mindre insikt i marknaden vore "ja, det tror jag verkligen". Nu har du inte bara Appar utan även saker som annonser för tidningar på iPad.

Sedan om man tjänar bäst på att kolla på den där super-appen eller glida runt som konsult - det är svårare att säga. Att komma på appen / spelet som säljer bra är ju inte det enklaste alltid.

Hemsidetillverkare tjänar också fortfarande pengar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-04 14:59
Ursprungligen av Christian Å:

Hemsidetillverkare tjänar också fortfarande pengar.

Jag tänkte säga detsamma men kanske inte på samma sätt som på 90-talet. Och jag tror du fått en spridning där tusentals utvecklare finns, inte bara ett par större aktörer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-04 16:55
Ursprungligen av Erik.dv:

På jobbet har vi både betalat för hjälp med hemsideutvecking och apputveckling. Men jag tror inte det är fantasisummor man tjänar. Dock tar man betalt som vilken konsult som helst av min erfarenhet.

Ursprungligen av Christian Å:

Hemsidetillverkare tjänar också fortfarande pengar.

Håller med, idag är webben för många företag och organisationer så mycket mer än att bara presentera sig på. Det finns tjänster och funktioner som kräver stora team av utvecklare så nog lever även den branschen. Timpriserna är ungefär samma som reklambyråerna tar för originalproduktion, copy, koncep och annat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-04 15:08

På jobbet har vi både betalat för hjälp med hemsideutvecking och apputveckling. Men jag tror inte det är fantasisummor man tjänar. Dock tar man betalt som vilken konsult som helst av min erfarenhet.

Kul att höra era åsikter & kommentarer. Någon som har ett organisationsnummer som vi kan kolla på Allabolag? Borde väl finnas ett gäng som är aktiva...

svar: ja
allt är enda historia i repris .. precis som det när hemsidor kom i vad som skedde sen .. verkligen allt är en enda repris .. nästan så det är skärmande likt ... vi pratar allt från förståelse med mängden jobb, priser, kvalité, funktion, frameworks, å att det dyker om enkla gör det själv lösningar som i slut änden inte alls är lika bra som att göra det på riktigt .. allt allt allt ..

Senast redigerat 2012-02-06 12:09
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-27 20:10

Däremot lär det ju bli svårare och svårare att släppa ett eget spel/app och tjäna pengar på att det slår igenom för varje dag som går.

Men min uppfattning är att det fortfarande är väldigt hett och stor efterfrågan på att göra mer eller mindre överflödiga reklam-apps åt företag som ett komplement till hemsidan

Ursprungligen av snigel1:

Däremot lär det ju bli svårare och svårare att släppa ett eget spel/app och tjäna pengar på att det slår igenom för varje dag som går.

Men min uppfattning är att det fortfarande är väldigt hett och stor efterfrågan på att göra mer eller mindre överflödiga reklam-apps åt företag som ett komplement till hemsidan

jag håller inte HELT med ...

Låt mig omformulera din text lite så stämmer det bättre ..

- Däremot lär det bli svårare och svårare (för bedragare / skojare / appar av låg kvalité / Gold digger / osv osv ) att släppa eget spel / app och (som lurar folk p pengar) att det slår igenom för varje dag som går ..

Skall vi vara ärliga här så repeterar historien sig hela tiden .

När alla skulle ha en hemsida i början av it bublan så var det många som blev blåsta på pengar .. för dom visste inte vad de köpte (pga okunskap) och framför allt de hade INGA standardkrav .. de visste faktist inte ens vad standard var i början ..

detsamma har vi set när det gäller appar

och detsamma kommer vi se inom andra områden ... så är det bara .. men det jag tycker om är när konsumenten förstår och inser vad en bra produkt är och ställer krav ....

men det har alltid varit så att i början av varje sak finns det massor av människor som säljer "skit" och lyckas ett bra tag ...

var det inte i vilda västern som resande säljare lyckades sälja mirakelmedicin (pga okunskap hos köparen)

Ursprungligen av gotfredsen:

var det inte i vilda västern som resande säljare lyckades sälja mirakelmedicin (pga okunskap hos köparen)

De där pågår fortfarande, även här i sverige

Ursprungligen av ill_chrill:

De där pågår fortfarande, även här i sverige

Finns ju t o m en hel branch som lever på sånt - hälsokostbranschen.

1
Bevaka tråden