Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Offtopic-forum för alla

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag kanske gapar efter mycket nu, men jag förstår inte varför det inte finns en forumdel á la off-topic/lounge för de (läs mig) som inte betalar?

jag köper inte "det är för att locka folk att betala" då jag anser att en sådan sak inte är någon stor morot för att få folk att betala

vet ju självklart inte exakt vad och hur lounge är då jag själv inte betalar, men varför inte bara skapa en vanlig "off-topic" del o forumet där folk kan skriva lite vad de vill.
behöver inte vara något fancy.

eller har jag missat helt att det finns? (och isf var?)

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-02-01 22:52
Ursprungligen av tqila:

jag köper inte "det är för att locka folk att betala" då jag anser att en sådan sak inte är någon stor morot för att få folk att betala

Du betalar för att slippa reklamen, loungen får du på köpet.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-01 23:03
Ursprungligen av Mija:

Du betalar för att slippa reklamen, loungen får du på köpet.

Men också för att stödja forumet och säkra en framtid. Åtminstone litegrann.
En supporter helt enkelt!

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-02 16:47
Ursprungligen av Mija:

Du betalar för att slippa reklamen, loungen får du på köpet.

Man kommer väl iofs åt Loungen utan att vara supporter också?

Jag gör det i alla fall.

Ursprungligen av zappee:

Man kommer väl iofs åt Loungen utan att vara supporter också?

Jag gör det i alla fall.

Ja, om man är veteran. Seniorer tror jag inte kommer åt Loungen... Eller?

  • Medlem
  • 2012-02-02 07:53

Jag säger i stället "Ta bort den offtopicdel som finns idag!"

Apropå det som Baron säger här ovan, så kommer här ännu en länk med lite läsning i ämnet:
http://www.99.se/feedback/292637-gilla-knappen-99-s-undergang.html

Där har det framförts åsikter om att stänga det nuvarande offtopic-forumet. Så trenden verkar vara att man vill ha mindre offtopic här - inte mer.

Senast redigerat 2012-02-02 08:42

Hur man än vänder sig så har man en viss del bakåt

Nej, jag tycker det ska finnas en offtopic-del på 99.se. Om allt ska kretsa kring teknik så försvinner för mig i alla fall en stor del av charmen på 99.se. Sur- och gladtrådarna läser jag flera gånger om dagen.

Jag har lagt till en omröstning till tråden. Ska bli kul att se vad forumet tycker.

/Mod

Jag ser en risk i att öppna OT-delen för alla. Det har funnits förr och det funkade inte. Det skulle nog bli en helt annan nivå när vem som helst kan skriva där. Ser en stor ökning av trollande och massa extraarbete för moderatorerna. Däremot vill jag inte vara utan den helt. Låt det vara som det är nu, tycker jag. En bra lösning.

Ursprungligen av Capeman:

Jag ser en risk i att öppna OT-delen för alla. Det har funnits förr och det funkade inte. Det skulle nog bli en helt annan nivå när vem som helst kan skriva där. Ser en stor ökning av trollande och massa extraarbete för moderatorerna. Däremot vill jag inte vara utan den helt. Låt det vara som det är nu, tycker jag. En bra lösning.

Har för mig att ovanstående synpunkter var skälet till att den ursprungliga OT-delen försvann. Jag gillar hur det är nu. Jag betalar för att slippa reklamen o samtidigt stöder jag 99's fortsatta utveckling, som "bonus" får jag tillgång till en forumdel som är lite exklusiv...även om diskussionerna inte alltid ligger på så hög nivå :).

Vill man att fler ska få tillgång till Loungen så borde man istället få fler att bidra ekonomiskt till 99. En hundring per år eller vad det nu är man betalar som supporter är ju ett urbilligt sätt att bidra till dess utveckling o drift.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-02 11:45

Det är inte riktigt huvudfrågan om vi ska behålla offtopic forumet eller öppna offtopic forumet för alla eller inte, om vi ska förhindra sitens förfall och bristande utveckling och intresse. Ovanstående att öppna offtopic för alla skulle ju bara leda till mer merarbete och rappakalja för moderatorerna som Capeman tidigare påpekat.

Vi stampar vatten och står fortfarande på ruta 1, det funkar ju inte så bra på siten i dagsläget, då kan vi väl pröva att ta bort offtopic delen helt under en period, och se om intresset för mer seriöst utbyte av kunskaper skulle öka i dom vanliga ämnes trådarna, som förhoppningsvis skulle bidra till sitens fortlevnad i framtiden med hjälp av aktivare styrning av ledningen.

Det är väl där fokus borde ligga eller ?

Senast redigerat 2012-02-02 11:55
Ursprungligen av CUBEIS:

Det är inte riktigt huvudfrågan om vi ska behålla, eller öppna offtopic forumet eller inte...

Jo, i just den här tråden är det huvudfrågan.

Att det också pågår andra diskussioner om forumets eventuella förfall och eventuella orsaker - och där man också har berört offtopic-delens vara eller inte vara - det är en helt annan sak.

/Mod

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-02 12:43

Varje gång jag loggar in på 99.se så läser jag först alla nya/uppdaterade för mig intressanta trådar. Kan jag hjälpa till eller ta del av något så gör jag då det. När jag är klar så läser jag "supporter" trådarna och skrattar lite för mig själv.

Tar vi bort "off-topic" forumen för supportrarna så kommer iallafall jag hänga här mindre. Både gällande tid och tillfällen.
Jag betalade inte för att få bort reklamen eller för att få tillgång till supportersidorna, från början var det tänkt att dra mitt strå till stacken och bidra ekonomiskt. (Med facit i hand så var det klart värt att betala för ovan nämda trådar) Jag har fått väldigt mycket hjälp här under min tid som medlem och tycker att detta är ett kanon forum som jag absolut inte vill bli av med. Mycket kunskap på hög nivå och även trevliga "nissar" som hänger här.

När min supporter tid går ut så förlängs den illa kvickt. Mest för att stöda forumet men även för att få tillgång till just Loungen.

"You can't connect the dots looking forward; you can only connect them looking backwards. So you have to trust that the dots will somehow connect in your future. You have to trust in something -- your gut, destiny, life, karma, whatever. This approach has never let me down, and it has made all the difference in my life."

Steve Jobs - Stanford University commencement address, June 2005.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-02 17:52

Seniorer kommer inte åt den. Man kanske skulle dra gränser där istället Jag förstår att man inte vill ha massa nyregistrerade användare som trollar. Man kanske skulle dra gränsen vid registrerad x antal månader och x antal inlägg. Sen skulle en moderator kunna stänga av någon från loungen om man missköter sig.

Mitt alternativ finns således inte i omröstningen. Jag röstar på begränsad, men inte lika hårt begränsad som idag.

Ursprungligen av -David-:

Seniorer kommer inte åt den. Man kanske skulle dra gränser där istället Jag förstår att man inte vill ha massa nyregistrerade användare som trollar. Man kanske skulle dra gränsen vid registrerad x antal månader och x antal inlägg. Sen skulle en moderator kunna stänga av någon från loungen om man missköter sig.

Mitt alternativ finns således inte i omröstningen. Jag röstar på begränsad, men inte lika hårt begränsad som idag.

Jag är inne på ditt spår. På Flyertalk (världens största Frequent Flyer community) finns OMNI där det krävs 50 inlägg och 3 månaders aktivitet för att få tillgång. För 99mac skulle det innebära 3162 personer. Idag har 660 personer tillgång till Loungen.

Till skillnad från idag skulle jag vilja ha en forumvärd i Loungen som ser till att det är varmt och trevligt. Se det som vårt medlemscafé

Märker att loungen numera också är öppen för alla, eller?

Ursprungligen av Capeman:

Märker att loungen numera också är öppen för alla, eller?

Nä, det är den inte. Varför tror du det?

Ursprungligen av Björnström:

Nä, det är den inte. Varför tror du det?

Såg någon med några få inlägg och utan Supportertitel posta där idag. Men personen i fråga kanske var supporter ändå. My bad. Trodde det var en del av förändringarna.

  • Medlem
  • 2012-02-04 11:37

Bra!

Ett steg i rätt riktning, men jag hade nog gärna sett att ni även tagit nästa kliv också, dvs infört en offtopicdel. Om jag förstått den nya modellen rätt handlar det om att 99 mac kommer att bli en mer aktiv och trevlig kunskapsdatabas, men likväl fortfarande bara en kunskapsdatabas och inte en möjlighet för nya att verkligen hänga kvar och lära känna andra som man t ex kan i en offtopicdel.

Ursprungligen av Giggs:

Bra!

Ett steg i rätt riktning, men jag hade nog gärna sett att ni även tagit nästa kliv också, dvs infört en offtopicdel. Om jag förstått den nya modellen rätt handlar det om att 99 mac kommer att bli en mer aktiv och trevlig kunskapsdatabas, men likväl fortfarande bara en kunskapsdatabas och inte en möjlighet för nya att verkligen hänga kvar och lära känna andra som man t ex kan i en offtopicdel.

Vad är loungen om inte en offtopicdel...?

  • Medlem
  • 2012-02-04 11:44
Ursprungligen av Capeman:

Vad är loungen om inte en offtopicdel...?

Uhum... jag har missat att loungen öppnats. Stod det i artikeln också eller bara i ditt inlägg precis före mitt (som jag inte såg när jag började skriva mitt eget inlägg)? Jag måste ha läst artikeln slarvigt om det stod där. :dumstrut:

Nej det stod inget om det i artikeln. Men det verkar som om den öppnats helt. Vilket jag inte tycker är en bra idé, men vi får väl se. Det kanske funkar bättre än sist.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-02-04 20:04

Jag är bara Senior och Loungen öppnades för mig idag. Mycket trevligt.

Ursprungligen av gunek:

Jag är bara Senior och Loungen öppnades för mig idag. Mycket trevligt.

Du borde vara Veteran inom sextio minuter med 500 inlägg och medlem sedan 2005. Grattis

1
Bevaka tråden