Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svårt att gå från Mac OS X Server till CentOS?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag planerar att installera CentOS på en ny databas-server för att köra MySQL. Tror ni jag kommer få det tufft att gå över från Mac OS X Server till CentOS?

Hur tycker ni att jag bäst administrerar den (tänker mig VNC och SSH)?

Har för lite erfarenhet av MySQL för att säga om du kommer få problem med att gå över till Linux just för detta ändamål. Själv har jag jobbat lite med SQL men då var det tyvärr MS SQL. Har du kollat instruktioner för MySQL angående installation på och migrering till Linux?

När det gäller administration så stötte jag för några veckor sedan på det här verktyget som jag tycker verkar klart intressant: Sequel Pro

Jag har inga problem med just MySQL. Förväntar mig att det är en "rpm" eller liknande som behöver installeras och sen sköter jag administrationen via MySQL GUI tools från Mac.

Ja då missförstod jag dig nog lite. Du menar du hur du ska administrera servern?

I sådana fall låter ssh och VNC som bra alternativ.

Däremot undrar jag hur kommer det sig att du väljer CentOS istället för Ubuntu? Ubuntus hårdvarustöd är kanon och serverinstalleraren är väldigt bra eftersom den låter dig installera systemet med de tjänster du vill ha redan från början. Min spontana reaktion är att du får minst problem med Ubuntu.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Ja då missförstod jag dig nog lite. Du menar du hur du ska administrera servern?

I sådana fall låter ssh och VNC som bra alternativ.

Däremot undrar jag hur kommer det sig att du väljer CentOS istället för Ubuntu? Ubuntus hårdvarustöd är kanon och serverinstalleraren är väldigt bra eftersom den låter dig installera systemet med de tjänster du vill ha redan från början. Min spontana reaktion är att du får minst problem med Ubuntu.

Tillägg: Med Ubuntu Server får du inget skrivbord men det känns inte relevant på en databasserver?

Jag har blivit rekommenderad CentOS av flera oberoende källor för ändamålet (det var inte lätt att välja) så jag tror valet står fast.

Ursprungligen av Björnström:

Jag har blivit rekommenderad CentOS av flera oberoende källor för ändamålet (det var inte lätt att välja) så jag tror valet står fast.

Då tycker jag du ska gå efter dina rekommendationer. Lycka till sheriffen

Ursprungligen av hansfilipelo:

Då tycker jag du ska gå efter dina rekommendationer. Lycka till sheriffen

Tack! Vi har köpt en ful-PC till kampanjpris som vi ska köra MySQL på framöver. Målet är att få igång den inom ett par veckor.

Anslut via SSH till MySQL så slipper behöver du inte tillåta externa anslutningar till databasen. MySQL Workbench klarar detta utan problem. Servern administrerar du via SSH, inget GUI då det är onödigt.

Ursprungligen av Björnström:

Jag planerar att installera CentOS på en ny databas-server för att köra MySQL. Tror ni jag kommer få det tufft att gå över från Mac OS X Server till CentOS?

Såvida man inte enbart är van vid att göra allt med Server Admin så ska det inte vara alltför svårt att göra det bytet. Man gör i princip samma sak men på ett annat sätt. CentOS är ett bra val om man vill ha något som är stable and boring.

Ursprungligen av Björnström:

Hur tycker ni att jag bäst administrerar den (tänker mig VNC och SSH)?

Gör på det sätt som du trivs bäst vill. Det är ju dock X11, så om du ska köra ett grafiskt verktyg så kan du använda X11 forwarding istället för att sätta upp en hel VNC-session. Du kommer i vilket fall att behöva en kommandorad för vissa uppgifter.

Detta blir spännande. Även om man lärt sig Unix rätt bra genom åren med OS X Server så är det ändå ett litet steg att gå över till full Linux.

1
Bevaka tråden