Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skaffa NAS eller köra med min Mac Mini?

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!

Jag har den nyaste Mac Minin och använder den som Media Center. Hårddisken är bara på 500GB och är nu full och jag behöver därför utöka lite. Funderar lite på om jag ska fixa någon typ av NAS eller om jag ska köpa någon/några externa hårddiskar och stoppa i Minin.

1. NAS
Lagra alla filmer/serier på denna och bara streama till Minin. Även köra Time Machine trådlöst till denna (har idag en extern disk som jag kopplar med USB direkt till laptopen).

2. Externa hårddiskar
Köpa ca 3-4TB extern disk och koppla direkt till Minin för film osv. Kanske även dela ut vissa delar i nätverket som jag kan använda för lagring av andra filer så det blir lite som en NAS.
Även koppla den 2TB disken jag har idag för Time Machine och köra Time Machine trådlöst via minin (går väl om jag uppgraderar till Lion Server??).

Vilket alternativ verkar vettigast enligt er?
Funkar det bra att köra minin som "NAS"?

Citat:

vilket alternativ verkar vettigast enligt er?

N A S.

Jag har 0 förtroende för externa diskar som kopplas via USB/FW.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-16 13:59

Enligt mej så skulle jag inte blanda TimeMachine-backupen med andra filer på samma disk, oavsett om det gäller en lokal disk eller en NAS. Jag har separata diskar för enbart TM.

  • Medlem
  • 2012-01-16 14:03

NAS alla dagar i veckan! Köp en med plats för fyra diskar så kan du köra RAID 5 samt utöka med diskar om behovet av utrymme ökar. Time Machine kan du köra på de flesta NASar värda namnet.

Okej, alla verkar vara överens om NAS då

Tips på bra NASar? Bör funka med TM, samt Windows och Mac.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-01-16 14:43

Kolla på QNAP och Synology, det är de två som ger mest för pengarna i konsumentsegmentet. Väldigt stabila och prisvärda, finns dessutom i ganska många olika varianter.

Själv använder jag en Synology DS211j, två diskars som jag kör RAID 1 i.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-01-16 14:54

I den här tråden hittar du mycket bra information. Du kan ju skippa att läsa allt äldre en 2011 eller nåt i den stilen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-16 17:53

Jag har en Mini med Lion server som jag kopplat en Drobo med tre diskar via Firewire. Funkar hur bra som helst som mediadator under tv'n och som mediaserver samt filserver.

Köp 2usb diskar. En 2Tb för film/tv och en 1Tb för TimeMachine.

Jag har själv ovan till min MacMini som står vid TVn som mediacenter, fungerar utmärkt. Kör XBMC.

Du kommer knappast att fylla diskarna på ett tag om du inte är en ekorre som vägrar att slänga nått.

Köpa en Nas för dig är lite som att köpa en hel verktygslåda när du bara behöver en skruvmejsel.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-04 00:07

USB är inte något att använda för permanent diskaccess, USB är mer för möss och tangentbord.

Sedan, vaddå överdrivet med en NAS? Det är väl optimalt med en NAS för honom, dels är det enkelt för alla tänkbara klienter att köra mot den och sedan kan han ju köra RAID på den som ger en viss säkerhet mot dataförlust. Han vill säkert minimera risken för att bli av med allt han har på sin/sina diskar.

Ursprungligen av zinned:

USB är inte något att använda för permanent diskaccess, USB är mer för möss och tangentbord.

Sedan, vaddå överdrivet med en NAS? Det är väl optimalt med en NAS för honom, dels är det enkelt för alla tänkbara klienter att köra mot den och sedan kan han ju köra RAID på den som ger en viss säkerhet mot dataförlust. Han vill säkert minimera risken för att bli av med allt han har på sin/sina diskar.

Bra poäng där. Om en disk kaikar ur, flyttar den datan till de mer "hälsosamma" ställena om man tex kör RAID5? Du får gärna utveckla hur det ger en viss säkerhet mot dataförlust.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Bra poäng där. Om en disk kaikar ur, flyttar den datan till de mer "hälsosamma" ställena om man tex kör RAID5? Du får gärna utveckla hur det ger en viss säkerhet mot dataförlust.

Med RAID-5 sparas inte data på samma sätt som om om du hade en vanlig hårddisk:
Raid - Wikipedia

Om du förlorar en hårddisk i RAID-5 finns fortfarande allt material kvar. Det beror på att alla data sparas på två ställen.

Ursprungligen av Björnström:

Med RAID-5 sparas inte data på samma sätt som om om du hade en vanlig hårddisk:
Raid - Wikipedia

Om du förlorar en hårddisk i RAID-5 finns fortfarande allt material kvar. Det beror på att alla data sparas på två ställen.

Låter riktigt trevligt. Kanske får titta på en NAS istället för min externa disk som jag har idag.

Ursprungligen av zinned:

USB är inte något att använda för permanent diskaccess, USB är mer för möss och tangentbord.

Sedan, vaddå överdrivet med en NAS? Det är väl optimalt med en NAS för honom, dels är det enkelt för alla tänkbara klienter att köra mot den och sedan kan han ju köra RAID på den som ger en viss säkerhet mot dataförlust. Han vill säkert minimera risken för att bli av med allt han har på sin/sina diskar.

USB är det ledande formatet för externa diskar så att det inte skull vara nått att lita på är nått du har hittat på själv.

Jag tycker inte att man skall lägga pengar på prylar man inte behöver, kör han sina viktiga filer på 500Gb i Macen och har en TimeMachine disk till denna får han bra säkerhet.

Film/TV musik m.m lägger läggs på den andra disken. Risken att den går sönder är liten.

Jag hade själv en NAS, Qnap Ts-239 Pro, en helt grym Nas som jag använde som en... extern disk film/tv. Varför?? Ja, det undrade jag oxå. Sålde av den och bytte mot en ext 2Tb disk. Fungerar helt grymt och framför allt är den mycket tystare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-05 17:52
Ursprungligen av andlin76:

USB är det ledande formatet för externa diskar så att det inte skull vara nått att lita på är nått du har hittat på själv.

Som JAG hittat på? Knappast, fråga de som ställer någorlunda krav på externa diskar och skyfflar data mot dessa.

Ursprungligen av andlin76:

Film/TV musik m.m lägger läggs på den andra disken. Risken att den går sönder är liten.

Liten? Not.

Lustigt att det skedde just nu när vi diskuterar detta men jag har ju som sagt en NAS (Synology) som kör RAID 1 för att ha lite säkerhet. Ena disken rasade precis. No worries, jag skaffar en ny disk och sätter i som allting återigen speglas över på...all data är kvar.

Skulle jag haft en vanlig extern disk, som du har, så hade jag varit körd. Då hade all data varit förlorad. Vem står då med skägget i brevlådan? Inte jag.

Ursprungligen av andlin76:

Jag hade själv en NAS, Qnap Ts-239 Pro, en helt grym Nas som jag använde som en... extern disk film/tv. Varför?? Ja, det undrade jag oxå. Sålde av den och bytte mot en ext 2Tb disk. Fungerar helt grymt och framför allt är den mycket tystare.

Ja, du är väl inte rädd om datan som ligger på disken. Rasar disken så gör det väl inte dig så mycket, förutsätter jag.

Ursprungligen av Dalle:

USB är till för skrivare, kameror och minneskort. Hårddiskar kör man på Firewire eller eSATA (absolut undantagsfall!!!) eller Thonderbolt.

Precis så.

Ursprungligen av Dalle:

Varför? För att USB är långsamt, käkar CPU samt att de har en större benägenhet att gå sönder eftersom en USB-disk spinner så länge datorn är i drift. Står datorn på längre perioder riskerar disken att krascha.

Ja. USB är crap när det gäller dataöverföring, vilket är det vi talar om gällande externa diskar. Den överför dessutom i burst och inte i en ständig ström.

Ursprungligen av zinned:

Som JAG hittat på? Knappast, fråga de som ställer någorlunda krav på externa diskar och skyfflar data mot dessa.

Liten? Not.

Lustigt att det skedde just nu när vi diskuterar detta men jag har ju som sagt en NAS (Synology) som kör RAID 1 för att ha lite säkerhet. Ena disken rasade precis. No worries, jag skaffar en ny disk och sätter i som allting återigen speglas över på...all data är kvar.

Skulle jag haft en vanlig extern disk, som du har, så hade jag varit körd. Då hade all data varit förlorad. Vem står då med skägget i brevlådan? Inte jag.

Ja, du är väl inte rädd om datan som ligger på disken. Rasar disken så gör det väl inte dig så mycket, förutsätter jag.

Precis så.

Ja. USB är crap när det gäller dataöverföring, vilket är det vi talar om gällande externa diskar. Den överför dessutom i burst och inte i en ständig ström.

Om USB diskar är nått att ha eller ej tycker vi olika om, släpper det nu och låter de andra läsarna bestämma vem de vill tro på.

Jag vet att det finns en risk att min 2Tb disk med Film/TV kan rasa, dock tycker jag risken är såpass liten att det inte motiverar den kostnad som en vettig NAS med RAID1 kostar. Rasar den kan jag hyfsat lätt ta hem datan igen. Sitter på fiber.

Min mer viktiga data har mycket bra säkerhet, skulle till och med du hålla med om.

Mac Mini Server med 2x500Gb i RAID1, TM disk och Backblaze som extern backup plus digitalkorten som även ligger på Dropbox, mest av praktiska själ när för att kunna delas med släkten och vänner.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-04 11:19

Ska vi vara riktigt noga så är det väl RAID-1 som sparar på två ställen. RAID-5 sparar paritetsinformation, så man kan återskapa eventuellt förlorade data....

Ursprungligen av kenjon:

Ska vi vara riktigt noga så är det väl RAID-1 som sparar på två ställen. RAID-5 sparar paritetsinformation, så man kan återskapa eventuellt förlorade data....

RAID-1 gör en direkt spegel av informationen så att all data finns på två ställen.

RAID-5 delar upp informationen i delar som sprids icke-linjärt på diskarna men hur man än ser på det så finns ju informationen på två ställen, eller hur?

  • Medlem
  • 2012-02-05 16:19

USB är till för skrivare, kameror och minneskort. Hårddiskar kör man på Firewire eller eSATA (absolut undantagsfall!!!) eller Thonderbolt.
Varför? För att USB är långsamt, käkar CPU samt att de har en större benägenhet att gå sönder eftersom en USB-disk spinner så länge datorn är i drift. Står datorn på längre perioder riskerar disken att krascha.

Jag kör en QNAP TS-439 Pro II och är grymt nöjd, den enda nackdelen är ljudnivån på fläkten. Men det löses genom att placera den i garderoben.

Ursprungligen av Dalle:

USB är till för skrivare, kameror och minneskort. Hårddiskar kör man på Firewire eller eSATA (absolut undantagsfall!!!) eller Thonderbolt.
Varför? För att USB är långsamt, käkar CPU samt att de har en större benägenhet att gå sönder eftersom en USB-disk spinner så länge datorn är i drift. Står datorn på längre perioder riskerar disken att krascha.

Jag kör en QNAP TS-439 Pro II och är grymt nöjd, den enda nackdelen är ljudnivån på fläkten. Men det löses genom att placera den i garderoben.

Jag upplever inga som helst problem med CPU kraft eller krasher på USB diskar, haft haft min WD i över fyra år nu. Alla USB diskar spinner inte så länge som strömmen är på, har själv en WD som stänger av sig själv efter en stunds inaktivitet. Och är du orolig över att diskarna snurrar hela tiden ska du verkligen inte ha en NAS som är gjort att ha på dygnet runt.

Datorn stänger de flesta av datorn på natten och då även USB disken.

Känner igen problemet med ljudet på Qnap, min lät högt och då de tar flera minuter att starta upp är det inget man slår av och på hela tiden.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-06 14:15
Ursprungligen av andlin76:

Jag upplever inga som helst problem med CPU kraft eller krasher på USB diskar, haft haft min WD i över fyra år nu. Alla USB diskar spinner inte så länge som strömmen är på, har själv en WD som stänger av sig själv efter en stunds inaktivitet.

Sant, det varierar.

Ursprungligen av andlin76:

Och är du orolig över att diskarna snurrar hela tiden ska du verkligen inte ha en NAS som är gjort att ha på dygnet runt.

Fel, med modifikation. Lika lite som att alla USB-diskar snurrar hela tiden, gör NAS'ar det. I stort sett ALLA NAS'ar har sleep-mode på diskarna så att de spinner ner efter en tid som användaren själv kan ställa in.

Ursprungligen av andlin76:

Datorn stänger de flesta av datorn på natten och då även USB disken.

Jaså? Stänger av sin Mac gör man inte, man använder Sleep-mode.

Ursprungligen av gotfredsen:

1. Det är aldrig frågan OM en hårddisk rasar utan det är alltid frågan om NÄR den gör det ... Hårddiskar går ALLTID sönder ..

True.

Ursprungligen av gotfredsen:

3. Hur man värdesätter sin tid är väldigt individuellt. Vissa personer som har mycket data anser att de lätt sitter de timmar, dagar, veckor .. what ever i dagar i administrativ tid det tar att återskappa eller skaffa datan på nytt .. MEN vissa av oss anser att vi inte har den tiden att lägga på att återskapa eller hämta något på nytt å därför lägger vi hellre pengar på att se till att vi slipper det om det händer ..
(Jag hör till kategorin som hellre lägger x antal kr på slippa att sitta x antal timmar i fixa/återskapa)

Me too.

skall slänga in en liten information notis här :

1. Det är aldrig frågan OM en hårddisk rasar utan det är alltid frågan om NÄR den gör det ... Hårddiskar går ALLTID sönder ..

2. Risken att hårddisken går sönder ÖKAR ju mer du fyller disken ... På en del hårddiskar står det TOM hur mycket det absoluta Minimum av ledigt uttrymme som måste finnas på disken ...

3. Hur man värdesätter sin tid är väldigt individuellt. Vissa personer som har mycket data anser att de lätt sitter de timmar, dagar, veckor .. what ever i dagar i administrativ tid det tar att återskappa eller skaffa datan på nytt .. MEN vissa av oss anser att vi inte har den tiden att lägga på att återskapa eller hämta något på nytt å därför lägger vi hellre pengar på att se till att vi slipper det om det händer ..
(Jag hör till kategorin som hellre lägger x antal kr på slippa att sitta x antal timmar i fixa/återskapa)

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-02-07 15:27
Ursprungligen av gotfredsen:

2. Risken att hårddisken går sönder ÖKAR ju mer du fyller disken ... På en del hårddiskar står det TOM hur mycket det absoluta Minimum av ledigt uttrymme som måste finnas på disken ...

Nämn en enda där det står . Tack.

Jag är inte bättre än att jag kan ändra mig... säg en bra 2disk NAS som inte kostar skjortan?

Min förra Qnap TS-239 Pro var bra fast kändes som jag betalade för en massa funktioner jag inte använde, hade den som sagt som ext disk. Valde den för krypterings skull fast det är inte lika intressant länge.

Jo, jag stänger av min Mac Mini Server varje kväll, gäller att spara på planetens resurser du vet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-06 16:29
Ursprungligen av andlin76:

Jag är inte bättre än att jag kan ändra mig... säg en bra 2disk NAS som inte kostar skjortan?

Min förra Qnap TS-239 Pro var bra fast kändes som jag betalade för en massa funktioner jag inte använde, hade den som sagt som ext disk. Valde den för krypterings skull fast det är inte lika intressant länge.

Jo, jag stänger av min Mac Mini Server varje kväll, gäller att spara på planetens resurser du vet.

En bra NAS - JME Data / SYNOLOGY Disk Station DS212J - NAS-server

Det är DS212j, jag kör själv DS211j som är årsmodellen innan. Plats för två diskar, fungerar kanon

Vad det gäller strömförbrukning så bör du se det som gotfredsen skriver här ovan.

För dig som tänker på planetens resurser och har en Mac mini server bör läsa detta dockument från Apple

http://images.apple.com/environment/reports/docs/MacMini_Server_PER_20110720.pdf

Det jag blev förvånad är att den faktist drar ström även fast den är avstängd ... 0.2W drar den när den är off / 1.0W när den är i sleep / 12W när den är i idle

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-02-06 23:55

Jag sällar mig till skaran som råder dig till att köpa en NAS.
En sak är säker att utrymme kan man aldrig få för mycket av.
Jag trodde att mina 5.5TB skulle räcka men nu har jag bara 800GB kvar och det kommer att gå åt.
Har min och frugans TM på den också och det fungerar utan krångel.

Köp NAS, undvik USB-diskar.

Jag tuffar på med min 2Tb USB disk ett tag, tycker inte att det är värt ett par tuen lappar för att säkra upp mina filmer och tv serier. Hör av mig om det pajar så får ni kan säga att ni hade rätt... fast jag tror att ni inte kommer att få chansen.

Ska därimot byta ut min 4 års gamla TM usb disk mot en TC när den nya modellen släpps.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-02-07 09:54

Det är tydligt att du inte läser vad andra skriver och tar till dig andras erfarenheter angående usb diskar.
Faktum är att kvaliten på diskarna i externa chassin är inte bättre än några andra så dom kan gå sönder när som helst.
Har man då en NAS är det bara att rycka ur och sätta i en ny utan att förlora någon information.
Och jag tolkar som att TS är ute efter lite mer lagringsutrymme än vad en 2TB disk kan erbjuda.

Citat:

Jag tuffar på med min 2Tb USB disk ett tag,

Gör du det och det var inte du som frågade efter råd och ville bli "övertygad"

Bevaka tråden